Gaduh Macam Mana Pun Makan Kena Setalam Solat Kena Berjemaah Hebat Cara Ibu Ni Leraikan Lima Anaknya Bila Bergaduh


Punya anak ramai dan jumlah adik beradik yang ramai pastinya tidak terlepas daripada melakukan kesalahan dan pergaduhan adalah satu hal yang dianggap biasa. Namun pergaduhan kadang-kala buat ibu bertambah pening. Makin buntu bila setiap hari anak-anak bergaduh. Bukan saja payah nak dileraikan, malah pergaduhan memakan masa berhari-hari.
Namun bagi ibu anak lima ini, Aisha Shukor Mohd Fairuz, beliau mempunyai caranya yang tersendiri dalam meleraikan pergaduhan dengan kelima-lima anaknya. Menariknya ibu muda ini, menggunakan pendekatan positif setiap kali anak-anaknya bergaduh. Ikuti perkongsiannya.

“Seronok tengok anak-anak Aishah, diorang tak penah bergaduh ke adik beradik?”
Sumpah pernah. Setiap hari mesti pernah gaduh. Mustahil adik beradik tak pernah bergaduh. Suami isteri pun bergaduh kan. Inikan pula budak-budak. That comes kita sebagai juri. Jangan sesekali bezakan anak-anak. Kalau sorang kena marah, semua pun mesti kene tazkirah. Gaduh la pun, takpe..itu kenangan yang mereka akan ingat bila masing-masing dah besar nanti. Tapi lepas dah lerai, kene dengar la mama tazkirah.
M: Penat tak gaduh?
A: Penat, Mama
M: Apa Dapat?
A: Dapat Penat, Mama
M: Sape Menang?
A:Krikk Krikkk…(so moralnya, gaduh tak ada apa-apa faedah pun..penat je kan)

Cara saya didik anak (diulangi, cara saya ye, orang lain saya tak tau) gaduh macamana pun, makan kene setalam, sepinggan dan secawan. Solat kene berjemaah (kalau papa tak ada, mama imamkan, kalau mama tak ada, kakak imamkan adik-adik.
Dan selepas solat WAJIB bersalaman, minta maaf dan cium pipi kiri kanan dan dahi. Ikut keutamaan, anak-anak mulakan pada papa mama dan diikuti dengan yang paling kecik buat pada yang paling besar dahulu dan seterusnya.

Mula-mula diorang malu-malu tapi lama-lama akan jadi amalan?. Tak perlu didikan yang berat-berat sangat sebab mereka takkan hadam pun di usia macamni. Bagi diorang faham konsep je dah lebih dari cukup.
Untuk Abang dan Adik, sedari kecik lagi latih selalu sayang adik, peluk cium adik. Adik pun sama, bila abang buat adik atau adik buat abang, bagitau kenapa tak boleh buat..sebab dosa, Allah tak sayang kalau budak nakal. Dan percayalah selepas tu setiap kali dia nak buat salah, dia sendiri rasa sesuatu.

“Ecah garang tak? Pukul anak tak? “Sumpah, pukul..guna hanger dari lutut ke bawah. Lagi satu memang piat telinga. Bebel tu dah jadi desserts. Dan jujur saya memang garang. Sebab tu mama pandang je, anak 5 akan behave. Tapi yang peliknya, dalam apa keadaan pun diorang akan cerita dengan mama, akan refer mama, akan tanya mama.
“Alahhh, budak-budak ni depan mama baik la, belakang mama dia, mana kita tau kan”
Saya bagitau anak mudah je. Mama tak nampak, tapi Allah tak pernah tidur. Tipu mama, mama tak tau tapi Allah tau. Kalau nk kene bakar dengan api neraka, buatlah”.

Sebelum tidur latih anak 5, salam dan minta maaf. Kita pun minta maaf dari anak-anak. Jangan ego sangat. Tanpa kita sedar, kita banyak abaikan masa dan perhatian kita pada mereka.
Wajibkan baca Ayatul Qursi dan 3 Qul dan akhiri dengan dua kalimah Syahadah. Masa anak-anak separa sedar (mamai la senang cakap), baca Al-Fatihah dan 3 Qul dan hembus di ubun-ubun). Tenung muka mereka dan bisik kat telinga “anak mama anak yang soleh solehah, baik, bijak, pintar, sihat, genius”.
Pujian-pujian ni selalu-selalu la sebut bila-bila masa je. Mohon Allah makbulkan..bukan untuk sesiapa pun, untuk anak-anak kita juga kan.
[embedded content]
Last sekali, cara saya dan istiqomah saya dari mengandung anak pertama ialah saya tak akan sebut apa-apa yang negatif walaupun “buas”@”nakal” atau “degil”..atau “jangan lari-lari, kang jatuh berdarah baru padan muka” NEVER.
Sebab setiap patah yang keluar dari mulut ibu bapa ni adalah doa. Kita tak tau masa bila Allah buka langit dan makbulkan doa-doa kita. So kalau papa terlepas cakap apa-apa yang negatif, papa yang mama tazkirahkan hehe. Wallahualam.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/08/gaduh-macam-mana-pun-makan-kena-setalam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pekakkan Telinga Keraskan Hati Cara Ibu Ini Disiplinkan 3 Anaknya Dalam Car Seat

Pekakkan Telinga Keraskan Hati Cara Ibu Ini Disiplinkan 3 Anaknya Dalam Car Seat

papar berkaitan - pada 16/8/2019 - jumlah : 257 hits
Ramai ibu bapa merungut susah nak ajar anak duduk dalam car seat Letak je terus menangis Itu belum lagi yang meronta dan meraung supaya diangkat Dalam keadaan ini kebanyakan ibu bapa akan terus mengalah kerana tak sanggup dengar anak menjer...
Macam Mana Cara Guna Al Quran Tagging Ni

Macam Mana Cara Guna Al Quran Tagging Ni

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 524 hits
MACAM MANA CARA GUNA QURAN BERTAG Antara soalan famous Sebelum ni saya sudah mention Quran ni ada dua jenis tag iaitu TAG AYAT dan TAG JUZUK Boleh refer post sebelum ni untuk penerangan Cara untuk guna mudah saja Untuk TAG AYAT boleh tengok...
Anak Anak Hanya Pinjaman Sekejap Saja Masa Dengan Kita Penat Macam Mana Pun Saya Tetap Akan Masak Buat Lima Anak Saya

Anak Anak Hanya Pinjaman Sekejap Saja Masa Dengan Kita Penat Macam Mana Pun Saya Tetap Akan Masak Buat Lima Anak Saya

papar berkaitan - pada 23/8/2019 - jumlah : 283 hits
Penatnya menjadi isteri dan ibu kepada anak anak Itulah rungutan ibu ibu bekerja Balik sahaja ke rumah cepat cepat bergegas mengeluarkan barang basah untuk siapkan makan malam untuk anak anak Inilah rutin ibu bekerja Demi menjimatkan kos se...
60kg 51kg Cara Saya Turunkan Berat Sesuai Untuk Orang Suka Makan Ibu Menyusu

60kg 51kg Cara Saya Turunkan Berat Sesuai Untuk Orang Suka Makan Ibu Menyusu

papar berkaitan - pada 17/8/2019 - jumlah : 801 hits
Lepas raya makin berat turun Macammana ni weeii Siapa yang kenal kami berdua sejak kahwin 10 tahun lepas kami memang comel cantik hensem Hobi makan makan makan Siapa tak suka makan kannn Wife abam Joe pandai masak pulak Yummyyy jadi jangan ...
Lepas Makan 3 Minit Terus Satu Muka Merah Ibu Kongsi Bahaya Anak Makan Telur Tak Dimasak Penuh Ada Bakteria

Lepas Makan 3 Minit Terus Satu Muka Merah Ibu Kongsi Bahaya Anak Makan Telur Tak Dimasak Penuh Ada Bakteria

papar berkaitan - pada 3/9/2019 - jumlah : 337 hits
Pemakanan dalam tempoh usia bayi dari lahir hingga dua tahun sememangnya penting bagi kesihatan dan perkembangan mereka Namun awas ada di antara makanan yang ibu bapa rasakan selamat tetapi rupanya tidak kerana boleh mneybabkan alahan pada ...
Video Ibu Basmi Kutu Di Rambut Anaknya Pakai Semprotan Anti Nyamuk Bahaya Bisa Sebabkan Kematian Sang Anak

Video Ibu Basmi Kutu Di Rambut Anaknya Pakai Semprotan Anti Nyamuk Bahaya Bisa Sebabkan Kematian Sang Anak

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 295 hits
Sedang viral di sosial media tentang seorang ibu yang gunakan semprotan anti nyamuk untuk hilangkan kutu Yang membuat heboh adalah semprotan anti nyamuk tersebut disemprotkan langsung ke rambut sang anak Video itu viral di sosial media Inst...
Cara Buat Mee Bayam Homemade Sesuai Untuk Anak Anak Tak Makan Sayur

Cara Buat Mee Bayam Homemade Sesuai Untuk Anak Anak Tak Makan Sayur

papar berkaitan - pada 27/8/2019 - jumlah : 663 hits
Resepi mee homemade yang dikongsikan oleh Puan Fatin Hidayah Bahan Ayam rebus Bayam celur Nasi lembik Air rebusan ayam Tepung gandumCara 1 Kisarkan semua bahan bertanda menggunakan blender 2 Masukkan tepung dalam bekas besar supaya senang d...
Hiburan Teringin Ke Pulau Belitung Tapi Tak Tahu Macam Mana Baca Perkongsian Ini

Hiburan Teringin Ke Pulau Belitung Tapi Tak Tahu Macam Mana Baca Perkongsian Ini

papar berkaitan - pada 21/8/2019 - jumlah : 321 hits
Ada yang pertama kali mendengar tentang Pulau Belitung ke Kat mana tu Jika anda pernah menonton filem box office di seluruh dunia pada suatu masa dulu yang bertajuk Laskar Pelangi pasti tahu tentang kewujudan Pulau Belitung ini Apa istimewa...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang