Edi Kamtono Resmikan Kampung Digital Gradasi Kalbar Pertama Di Tepian Sungai Kapuas


Di hari yang sama setelah proses pelantikan pengurus DPD Gerakan Digital Indonesia Kalimantan Barat (Gradasi Kalbar) dilaksanakan secara simbolis, Wali Kota Pontianak, Edi Kamtono langsung meresmikan Kampung Digital Gradasi Kalbar pertama di tepian Sungai Kapuas Pontianak.
Dalam kata sambutannya, Edi Kamtono berharap keberadaan kampung digital ini bisa memajukan aktivitas yang berkaitan dengan ekonomi kreatif di lingkungan masyarakat sekitar. Kampung Digital Gradasi ini bisa dimanfaatkan masyarakat dalam kegiatan perekonomian dan lainnya.
Menurutnya, Kota Pontianak memiliki peluang menjadi kota digital di Indonesia sebab dari data pengguna IT di kota ini mempunyai potensi besar. Oleh karena itu besar harapan Kota Pontianak dalam waktu dekat bisa menjadi salah satu kota digital di Indonesia.
Kampung Digital Gradasi Kalbar Sejalan dengan upaya program “smart city” yang sedang digaungkan oleh Pemerintah Kota Pontianak saat ini, kehadiran Gradasi Kalbar tentu saja dapat memberikan kontribusi dalam memberikan pelatihan-pelatihan mengenai bagaimana mendapatkan informasi, bertukar informasi termasuk produktivitas yang bisa dilakukan.
Kampung Digital merupakan sebuah konsep yang dibuat oleh Kementerian Komunikasi dan Informatika (KEMENKOMINFO) di tahun ini dimana maksud dan tujuannya untuk memberikan dukungan terhadap pelaku usaha dalam bentuk edukasi dan bantuan dalam meningkatkan kualitas produksi termasuk digitalisasi.
Kampung Digital Gradasi Kalbar pertama terletak di tepian Sungai Kapuas Pontianak, kolaborasi dengan pihak BKKBN Kalimantan Barat melalui program Kampung Keluarga Berencana (KB) nya. Meningkatkan kesejahteraan keluarga menjadi salah satu misi yang harus diwujudkan dengan keberadaan Kampung Digital tersebut.
Keterangan: Kampung Caping Destinasi Wisata Andalan Kota Pontianak Kolaborasi Bersama Kepala Perwakilan BKKBN Provinsi Kalbar, Tenny Calvenny Soriton memberikan dukungan penuh terhadap kehadiran Kampung Digital Gradasi ini.
Dirinya berharap keberadaan Kampung Digital Gradasi Kalbar bisa memberikan wawasan masyarakat sekitar Kampung KB untuk bisa berinteraksi dengan dunia luar, sehingga akan memberikan dampak terhadap kesejahteraan masyarakat.
Dengan dukungan sepenuhnya dari Wali Kota Pontianak, dirinya meyakini Kampung KB percontohan yang dikolaborasikan dengan Kampung Digital ini bisa berkembang menjadi lebih baik.
“Kampung KB bukan hanya milik BKKBN tetapi milik semua instansi dan mitra agar bisa membangun dan mengembangkan kampung KB,” katanya seperti dilansir dari laman kalbar.antaranews.com, Kamis (15/04/2021).
Marketplace Lokal Sementara itu, keberadaan marketplace lokal yang beberapa waktu lalu diluncurkan secara resmi bersamaan dengan peresmian Gedung UMKM Center Pontianak juga akan dikolaborasikan. Jadi secara keseluruhan akan membentuk sebuah jaringan ekosistem digital di kota Pontianak.
Melalui website marketplace lokal waroengkite.id diharapkan produk-produk milik para pelaku UMKM Kota Pontianak dapat dikenal lebih luas dan tentunya akan meningkatkan jumlah pemasaran kedepannya.
Dengan adanya marketplace lokal kota Pontianak ini dapat membantu UMKM tetap eksis ditengah pandemi Covid-19 dan diharapkan dapat meningkatkan potensi pasar industri kreatif, serta mendorong lahirnya pelaku-pelaku usaha baru. (DW)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bloggerborneo.com/kampung-digital-gradasi-kalbar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gradasi Kalbar Dilantik Emban Misi Kembangkan Dunia Digital Sampai Ke Pedesaan

Gradasi Kalbar Dilantik Emban Misi Kembangkan Dunia Digital Sampai Ke Pedesaan

papar berkaitan - pada 26/4/2021 - jumlah : 246 hits
Bertempat di Gedung Konferensi Universitas Tanjungpura Kamis Pengurus Dewan Perwakilan Daerah Gerakan Digital Indonesia Kalimantan Barat Masa Bakti 2021 2026 dilantik secara simbolis oleh Gubernur Kalimantan Barat Sutarmidji M Hum Pelantika...
Pandu Digital Kalbar Event Perdana Relawan Tik Kalimantan Barat Ikut Webinar Dan Lokakarya

Pandu Digital Kalbar Event Perdana Relawan Tik Kalimantan Barat Ikut Webinar Dan Lokakarya

papar berkaitan - pada 1/5/2021 - jumlah : 266 hits
Mendapat undangan untuk ikut dalam kegiatan webinar dan lokakarya dengan tema Peran Pandu Digital dalam Mendampingi Transformasi Desa Digital membuat Blogger Borneo merasa penasaran dengan gambaran besar dari bahasa Pandu Digital yang digun...
Penduduk Sungai Putat Rayu Kerajaan Segera Membina Jambatan Baru Di Kampung Mereka

Penduduk Sungai Putat Rayu Kerajaan Segera Membina Jambatan Baru Di Kampung Mereka

papar berkaitan - pada 16/4/2021 - jumlah : 471 hits
JERANTUT Kira kira 1 000 penduduk di tiga kampung di daerah ini menyambut Ramadan dengan kesukaran berikutan jambatan kecil Sungai Beletir di Kampung Sungai Putat di sini rosak teruk dan membahayakan keselamatan penduduk termasuk pelajar ya...
Hiburan Dua Tahun Terpisah Azwan Kombos Syukur Dapat Jenguk Ibu Di Kampung Pertama Kali Beraya Tanpa Keluarga

Hiburan Dua Tahun Terpisah Azwan Kombos Syukur Dapat Jenguk Ibu Di Kampung Pertama Kali Beraya Tanpa Keluarga

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 295 hits
Sudah lebih dua tahun tidak dapat pulang ke kampung halamannya di Sabah pelakon Azwan Kombos memanjatkan kesyukuran kerana akhirnya mendapat peluang untuk bertemu keluarga di Sabah Namun Azwan bukanlah ke Sabah di atas tiket bercuti tetapi ...
Anak Bawah 4 Tahun Ibu Ayah Strugle Berkejar Sana Sini Kira Lulus Fasa Pertama

Anak Bawah 4 Tahun Ibu Ayah Strugle Berkejar Sana Sini Kira Lulus Fasa Pertama

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 343 hits
Terpaksa bagi anak gajet waktu makan sebab anak tak duduk diam Ini antara jawapan yang selalu sangat ibu bapa beritahu bila ditanya Tapi adakah ia sebenarnya bagus Melalui perkongsian Penulis Keibubapaan beliau terima BANYAK mesej macam ni ...
Capture Infinity Raya Dengan Telefon Pintar Pertama Realme Dengan 108mp Kamera Pengecasan Pantas 50w

Capture Infinity Raya Dengan Telefon Pintar Pertama Realme Dengan 108mp Kamera Pengecasan Pantas 50w

papar berkaitan - pada 23/4/2021 - jumlah : 416 hits
realme Malaysia hari ini secara rasmi melancarkan produk heronya tahun ini realme 8 Pro Ini adalah peranti realme pertama yang menampilkan Kamera Ultra Quad 108MP iaitu megapiksel tertinggi yang terdapat dalam industri telefon pintar semasa...
Bitcoin Ditembusi Di Bawah Sokongan Awan Untuk Pertama Kalinya Sejak Diperdagangkan Kembali Pada 10 500

Bitcoin Ditembusi Di Bawah Sokongan Awan Untuk Pertama Kalinya Sejak Diperdagangkan Kembali Pada 10 500

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 202 hits
Seperti yang kami jelaskan dalam analisis Bitcoin terakhir kami Bitcoin diperdagangkan di atas indikator Ichimoku cloud kerana ia diperdagangkan sekitar 11 000 Kali terakhir harga tersebut turun di bawah sokongan awan adalah ketika ia diper...
Pasangan Mata Wang Eur Usd Bertindak Balas Di Atas Sokongan Pertama Cenderung Untuk Meneruskan Pertumbuhan Harga

Pasangan Mata Wang Eur Usd Bertindak Balas Di Atas Sokongan Pertama Cenderung Untuk Meneruskan Pertumbuhan Harga

papar berkaitan - pada 24/4/2021 - jumlah : 242 hits
Pasangan mata wang EUR USD bertindak balas di atas sokongan pertama yang selari dengan Penarikan Semula Fibonacci 61 8 Lanjutan Fibonacci 100 dan sokongan penarikan semula mendatar Pasangan mata wang EUR USD ini cenderung untuk membuat kena...
Ingenuity Helikopter Mini Pertama Terbang Sehingga Ketinggian 3 Meter Di Marikh

Ingenuity Helikopter Mini Pertama Terbang Sehingga Ketinggian 3 Meter Di Marikh

papar berkaitan - pada 21/4/2021 - jumlah : 205 hits
Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Amerika Syarikat berjaya menerbangkan helikopter mini Ingenuity di Marikh awal pagi semalam Rotorcraft seberat 1 8 kilogram itu diterbangkan pada jam 3 34 pagi Waktu Timur dengan naik hingga setinggi...
Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds

Effective Market Research On A Budget

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Pengalaman Menginap Di Grand Court Hotel Teluk Intan Dekat Dengan Menara Condong Teluk Intan



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Buasir Otak Tv Buang 4 Huruf Belakang Jadi Jenama Telefon Be Like

Kuala Kubu Baharu Of Fortress On Estuary And Lee S Legacy

Govt Opposition Should Agree On Redelineation Formula Says Bersatu Man

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Menangkan Jackpot Di Game Jekpot88 Di Berbagai Permainan

Tukar Lesen Memandu Malaysia Ke Lesen Nsw Australia