Anak Bawah 4 Tahun Ibu Ayah Strugle Berkejar Sana Sini Kira Lulus Fasa Pertama


“Terpaksa bagi anak gajet waktu makan sebab anak tak duduk diam!” Ini antara jawapan yang selalu sangat ibu bapa beritahu bila ditanya. Tapi adakah ia sebenarnya bagus?
Melalui perkongsian Penulis Keibubapaan, Puan Adlil Rajiah, beliau terima BANYAK mesej macam ni terutamanya bagi ibu bapa yang ada anak bawah 4 tahun.
Terus teringat zaman struggle nak bagi Haikal makan masa dia kecik-kecik dulu. Dia punya bergelut tu, macam kat medan perang.
Kejap nak berlari, kejap nak panjat kerusi, kejap nak panjat meja, kejap nak lompat-lompat, kejap nak menari pusing-pusing, kejap nak terbalikkan cawan, kejap nak celup muka dalam nasi. Huiiiiii!

Itu tak masuk lagi bab picky-eater, bab tak nak makan kalau tak ada youtube kat depan muka, bab anak muntahkan balik makanan yang dah masuk mulut, bab kena kutip 80% makanan yang bersepah kat lantai, bab anak nak berak time makan.
I feel you, guys.
I feel you.
Hanya orang yang sabar tahap langit ketujuh sahaja yang berjaya mengharunginya. Itu pun setelah gagal 796254814 kali.
Walaupun saya dah melepasi fasa “berperang nak bagi anak makan”, tapi setiap momen dan pergolakan yang berlaku masih segar dalam ingatan. And I guess, momen-momen itulah antara penyumbang terbesar yang menjadikan saya ibu yang lebih tenang dan sabar hari ni.
Jadi sebab ramai yang bagi soalan tentang topik ni, saya nak kongsikan 7 Strategi yang saya belajar dari Occupational Therapist, yang dah terbukti membantu saya menang setiap kali berperang dengan anak di meja makan.
1. MAKAN BERJADUAL
Ye, memang bosan bila bercakap tentang jadual. Tapi percaya atau tak, ini adalah senjata yang paling berkesan sebenarnya.
Cuba jarakkan mealtime anak setiap 3 jam, dan selama gap 3 jam tu jangan bagi apa-apa makanan atau snack – kecuali air.
When I say JADUAL, I’m not talking about a specific time of the day, tapi INTERVAL. Jarak antara masa makan. Ini penting untuk set awareness tentang waktu makan pada anak. Supaya anak tak makan secara random atau bila-bila lapar, makan. Kaedah ni juga akan pastikan anak LAPAR dan FOKUS MAKAN bila tiba waktu makan.
2. GET THEM INVOLVED
Bila anak dah besar sikit, libatkan anak dalam persiapan meja makan. Mungkin boleh suruh dia susun pinggan atau cawan. I did this before, dan mula-mula memang challenging sebab anak tak biasa.
Haikal pernah terpecahkan cawan, pernah keluarkan pinggan yang salah, dan macam-macam kesalahn dia buat. Tapi things surely get better in time. Bila kita libatkan anak macam ni, dia akan lebih mentally ready untuk MAKAN.

3. TEMPOH MAKAN 10-30 MINIT SAHAJA
Anak suka main dan tak duduk diam masa makan adalah sebab dia rasa dia ada seluruh masa dalam dunia.
So how to teach them about sense of time? SLOWLY HADKAN MASA MAKAN.
Bila dah ready nak makan, tunjuk jam dinding dan cakap pada anak—
“Kita boleh makan sampai jarum panjang tunjuk nombor 6 sahaja, okay? So we have to eat quickly, lepas nombor 6, no more food.”
Itu contoh.
Mula2-mula mungkin anak tak faham konsep masa dan tak tahu berapa cepat jarum jam tu bergerak, but it’s ok. Konsisten hadkan masa dan lama2 they’ll get it. Strategi ni sangat helpful especially bila kita tengah rushing pagi2 nak pergi kerja atau nak kejar masa.

4. PASTIKAN ANAK DUDUK DENGAN BETUL
I hear this a lot from Occupational Therapist. Pastikan anak SELESA di meja makan. Pastikan kerusi tu tak terlalu besar atau terlalu rendah, dan pastikan anak tak terlalu jauh dari meja makan.
Boleh bayangkan tak makan dalam keadaan permukaan meja satu level dengan muka?
Jadi pastikan bontot anak tekap di kerusi, siku di atas permukaan meja, dan kaki tidak tergantung. Letak la apa-apa kat bawah kaki dia. Atau gunakan booster seat yang boleh ikat di kerusi biasa. Ada banyak booster seat yang portable sekarang. Sila cari.
5. SENSORY ACTIVITY SEBELUM MAKAN
This is what we experience di pusat intervensi masa proses pemulihan Haikal dulu. Sensory activities sangat sangat sangat membantu untuk bagi anak tenang dan fokus dalam aktiviti seterusnya– iaitu MAKAN.
Ada banyak sensory activity yang sesuai mengikut umur. Yang paling mudah: melompat, merangkak, menari, anything involves body movements.
6. SENSORY TOOLS DURING EATING
Bila anak tak duduk diam jugak waktu makan, gunakan senjata seterusnya – SENSORY TOOLS. Try google “Sensory Tools” atau “Sensory Toys”, ada banyak pilihan. Try cari yang ada vibration. Vibration adalah one powerful treatment untuk beri anak duduk diam, alert dan focus.
Apa-apa pun, sensory tools ni sebenarnya selalu digunakan untuk anak autistic/ADHD/ADD/Hyperactive, tapi untuk anak biasa pun, SANGAT MEMBANTU.
7. NO SCREEN TIME DURING MEALTIME. BIG NO!
Ini yang paling berbuih mulut bila bercakap dengan ibu bapa. Saya sangat sangat sangat faham kenapa anda terpaksa bagi anak phone, TV, tablet masa makan.
And yes, betul, ia memudahkan. Tapi, tahukah anda itulah pencetus kepada masalah yang lebih besar kelak?
Satu, because you’re actually teaching a bad eating habit pada anak. Dua, kau kejam because you’re actually hypnotising your child!
Anak makan banyak bila menghadap screen, bukan sebab dia berselera, but because they’re hypnotised!
Brain is conquered by the screen. Anak dah tak sedar dengan apa yang dia buat (makan), anak dah tak rasa kesedapan makanan tu, dan otak dia tak mampu trigger rasa kenyang, sebab dia sebenarnya dah “HILANG DALAM SCREEN”.

And this will cause much bigger problems, contohnya masalah penghadaman, overeating, obesity, dannnnn KETAGIHAN SKRIN!
Once anak dah mula minta screen setiap kali masa makan, it won’t be easy to say no, anddd it will trigger severe tantrums.
Maka tanyalah diri, inikah yang aku mahu? Jadi tolonglah, kalau betul sayang anak, jauhkan phone atau TV masa makan. Banyakkan berinteraksi dengan dia.
Kredit: Puan Adlil Rajiah
**Nak menang hadiah menarik dari SSPN, boleh hantar penyertaan Cabaran RM10 mengikut kreativiti anak. Nak tahu lanjut boleh klik sini

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Bawah 4 Tahun, Ibu Ayah Strugle Berkejar Sana Sini, Kira Lulus Fasa Pertama! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-bawah-4-tahun-ibu-ayah-strugle-berkejar-sana-sini-kira-lulus-fasa-pertama/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Selamanya Ibu Ayah Ada Pesan 7 Perkara Ini Pada Anak Anak Sebelum Mereka Meningkat Dewasa

Tak Selamanya Ibu Ayah Ada Pesan 7 Perkara Ini Pada Anak Anak Sebelum Mereka Meningkat Dewasa

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 362 hits
Tak selamanya anak itu kecil antara perkara yang perlu ibu ayah fikirkan Dari kecil mereka perlu diasuh tentang tanggungjawab agar besar kelak mereka mampu menguruskan diri dan boleh mengharungi dugaan dalam hidup Baca Bagi ibu ayah anak an...
Saat Ibu Ayah Penat Tengoklah Wajah Anak Mereka Kekuatan Waktu Kita Rasa Gagal

Saat Ibu Ayah Penat Tengoklah Wajah Anak Mereka Kekuatan Waktu Kita Rasa Gagal

papar berkaitan - pada 19/4/2021 - jumlah : 296 hits
Anak anak memberikan cabaran yang berbeza pada setiap peringkat usia mereka Ketika bayi kita diuji dengan kepenatan fizikal menguruskan anak yang bergantung sepenuhnya kepada kita Tidur sering terganggu dan tidak cukup Kitaran menyusukan an...
Syukur Anak Mama 6 5 Tahun Puasa Penuh Hari Ini Almy Nadia Kongsi Moment Hari Pertama Puasa

Syukur Anak Mama 6 5 Tahun Puasa Penuh Hari Ini Almy Nadia Kongsi Moment Hari Pertama Puasa

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 290 hits
Semalam merupakan hari pertama buat seluruh umat islam menunaikan ibadah berpuasa Ramai yang berkongsi di laman media sosial tentang perkembangan hari pertama berpuasa termasuklah selebriti selebriti terkenal tanah air Pelakon Almy Nadia tu...
Elak Paksa Anak Bawah 7 Tahun Buat Sesuatu Biarkan Dia Buat Sebab Kehendak Sendiri

Elak Paksa Anak Bawah 7 Tahun Buat Sesuatu Biarkan Dia Buat Sebab Kehendak Sendiri

papar berkaitan - pada 22/4/2021 - jumlah : 294 hits
Anak solat sebab takut kena rotan Anak pakai tudung sebab nanti mak ayah marah Anak tingkatan 4 tak mahu puasa kalau tak dapat hadiah Ya beri hadiah atau hukuman memang salah satu teknik yang berkesan untuk mengajar rutin dan tabiat pada an...
Brenda Song Lahirkan Anak Pertama Macaulay Culkin Pemeran Kevin Home Alone Resmi Jadi Ayah

Brenda Song Lahirkan Anak Pertama Macaulay Culkin Pemeran Kevin Home Alone Resmi Jadi Ayah

papar berkaitan - pada 14/4/2021 - jumlah : 229 hits
Sandang status sebagai ayah di usia 40 tahun Culkin dikaruniai seorang anak laki laki Selamat
Hiburan Dua Tahun Terpisah Azwan Kombos Syukur Dapat Jenguk Ibu Di Kampung Pertama Kali Beraya Tanpa Keluarga

Hiburan Dua Tahun Terpisah Azwan Kombos Syukur Dapat Jenguk Ibu Di Kampung Pertama Kali Beraya Tanpa Keluarga

papar berkaitan - pada 18/4/2021 - jumlah : 294 hits
Sudah lebih dua tahun tidak dapat pulang ke kampung halamannya di Sabah pelakon Azwan Kombos memanjatkan kesyukuran kerana akhirnya mendapat peluang untuk bertemu keluarga di Sabah Namun Azwan bukanlah ke Sabah di atas tiket bercuti tetapi ...
Video Bayangkan Baru 2 Tahun Kena Puasa Berbelas Jam Ibu Lemah Tengok Anak Hidap Leukemia

Video Bayangkan Baru 2 Tahun Kena Puasa Berbelas Jam Ibu Lemah Tengok Anak Hidap Leukemia

papar berkaitan - pada 29/4/2021 - jumlah : 237 hits
Kasih ibu membawa ke syurga kasih ayah kekal selamanya Walaupun tidak terlihat dengan mata kasar betapa besar kasih ibu dan ayah namun sebagai anak kita dapat merasainya Tiada seorang ibu didunia ini yang sanggup melihat anaknya menanggung ...
Usia Anak 2 Tahun Dah Didik Solat Cara Ibu Ni Buat Anak Tak Tinggal Solat

Usia Anak 2 Tahun Dah Didik Solat Cara Ibu Ni Buat Anak Tak Tinggal Solat

papar berkaitan - pada 27/4/2021 - jumlah : 332 hits
Mendidik anak solat sememangnya memerlukan kesabaran namun trik dan pendekatan yang digunakan ibu ini sememangnya berbeza Bukan ketika usia anak lima tahun tetapi sejak usia anaknya berusia dua tahun lagi anak anak sudah didedahkan akan kep...
Marah Pun Buat Lagi Sekarang Nampak Anak Salah Sedangkan Puncanya Ibu Ayah

Marah Pun Buat Lagi Sekarang Nampak Anak Salah Sedangkan Puncanya Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 172 hits
Sebagai ibu bapa selalunya kita lebih terdorong untuk mencari apakah kaedah terbaik untuk menghukum anak agar dia tidak mengulangi perbuatannya yang tidak kita senangi Kita jarang mencari punca apa sebabnya anak berkelakuan sebegitu Apakah ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

New Twist In Najib S Bid To Serve Jail Term At Home As Two Ministers Dispute Claims Over Supposed Royal Order



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Play88 Online Slots The Evolution Of Graphics And Sound Effects

Iltizam Anak Selangor Aka Anas Yawas Pengganti Tawas

Perkhidmatan Senarai Kiosk Kwsp

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Membuat Cerita Bergambar Dengan Tema Perubahan Iklim Global