E Book Atau Buku Teks


Tempoh hari Menteri Pendidikan kita ada mengumumkan ingin memperkenalkan e-book di sekolah menggantikan sistem tradisional manual menggunakan buku teks.

Pelbagai reaksi yang diterima oleh rakyat. Ada yang menyokong dan ada yang sebaliknya. Tetapi untuk aku ada pro dan kontranya. Dan secara peribadi aku lebih meminati sistem manual. Kenapa?


Adakah aku ni 'old school'  yang tak boleh move on dan degil ingin mengekalkan sistem lapuk ni. Bukan!!! Untuk aku sistem pembelajaran haruslah secara manual. Fokus pembelajaran sepatutnya berdasarkan buku teks bukannya melalui sistem digital. Jika kau sekadar membaca, aku setuju sistem e-book amat bersesuaian.


Tetapi jika kau mahu belajar, gunakan buku teks adalah paling baik. Kerana melalui buku teks, pelajar lebih dekat dengan ilmu tersebut. Ia boleh menconteng atau  membuat nota kaki. Malah jika ia lupa, ia mudah ke halaman yang diperlukan tanpa perlu scroll tetikus.  Pendek kata sistem tradisional berasaskan buku teks amat perlu jika kau mahu belajar atau menghafal sesuatu tajuk. 


Kalau dengan e-book, aku pun tak tahu macam mana nak belajar. Jika kau bernasib baik dapat tab yang besar maka mudahlah kau nak membacanya. Kalau kau dapat tab kecil, macam mana kau nak membaca dengan tenang..hahahahaha.Terkial-kial kau nak membaca.


Selain itu kos untuk penyediaan e-book amat besar. Bukan buku yang harus di digitalkan tetapi kos komputer atau tab untuk setiap pelajar. Belum campur projektor setiap kelas menggantikan papan tulis.


Lagi hawau kalaua kos tab/ komputer diletakkan di beban ibubapa. Berapa kos yang perlu disediakan untuk tab/ komputer ni. Jika kau ada 5 orang anak, dan kos setiap tab/ komputer berharga RM1000 maka kau kena sediakan RM5000. Memanglah ianya pelaburan sekali sahaja dan boleh digunakan selama-lamanya jika tak rosak. Tetapi kos permulaan teruk jugak.


Selain itu juga, dari segi masalah kesihatan. Setiap hari anak kau mengadap tab/ komputer akan menyebabkan semua anak di Malaysia dalam masa 5 tahun akan menggunakan cermin mata.  Ini disebabkan pamcaran cahaya dari tab/ komputer mudah merosakkan mata. Ini adalah fakta.


Selain itu juga, industri buku teks akan berkubur. Kerana semuanya telah di digitalkan. Memang kerajaan akan untung kerana tidak perlu membeli buku teks tetapi pada masa yang sama ia akan membunuh industri pengeluar buku teks.


Bamyak lagi faktor yang aku boleh huraikan tetapi yang utama ialah seperti yang aku kata, ikatan emosi pelajar dengan buku teks adalah lebih kuat berbanding e-book.


Sebagai contoh, kenapa penulis novel masih lagi mengeluarkana buku berasaskan manual. Kenapa ia tak jual dalam bentuk digital? Terutama penulis novel cinta atau fiksyen. Sebab yang utama ialah ikatan emosi itu lebih kuat.


Aku bukan tidak menyokong perubahan dalam pendidikan tetapi sebelum kita tukar sesuatu sistem. Lebih baik dibuat secara perlahan dan paling penting semua fasiliti adalah lengkap. Dan tidak dilupakan juga sistem maintenance juga harus diselia dengan baik.


Bila kita berurusan dengan sistem digital ini maka sistem maitenance perlu kuat. Berdasarkan sikap Malaysia ini, maintenance Malaysia selalunya screw up.


Fikir- fikirkan....




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hanifidrus.com/2018/11/e-book-atau-buku-teks.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Nak Buka Buku Rekod Kehamilan Atau Buku Pink Pastikan Mama Bawa 7 Dokumen Ini

Nak Buka Buku Rekod Kehamilan Atau Buku Pink Pastikan Mama Bawa 7 Dokumen Ini

papar berkaitan - pada 8/11/2018 - jumlah : 706 hits
Buku rekod kehamilan penting untuk mencatat segala maklumat tentang kehamilan anda Setelah mengetahui diri hamil pemeriksaan berkala kehamilan perlu dimulakan segera Ibu ibu boleh ke Klinik Ibu Anak untuk membuat proses pendaftaran dan bagi...
Buku Teks Digital Akan Digunakan Di Sekolah Menengah Bermula Tahun Hadapan

Buku Teks Digital Akan Digunakan Di Sekolah Menengah Bermula Tahun Hadapan

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 388 hits
Dengan perkembangan arena digital suatu perkara yang boleh dikatakan dijangkakan ramai dimana bidang pendidikan turut mengimplementasikan penggunaan teknologi dan kandungan digital dalam pembelajaran Terkini ia diumumkan yang mana sekolah a...
Bolehkah Suami Istri Melampiaskan Hasrat Seksual Mereka Lewat Telpon Atau Sms

Bolehkah Suami Istri Melampiaskan Hasrat Seksual Mereka Lewat Telpon Atau Sms

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 261 hits
Pertanyaan Saya dan istri saya melampiaskan kerinduan dan hasrat se ksual kami melalui telpon dan SMS dikarenakan kami berjauhan Saya jalankan segala yang ia sampaikan Apakah yang kami lakukan ini termasuk sebagai onani dan kami telah melak...
Jika 40 Ahli Parlimen Umno Masuk Bersatu Bersatu Jadi Umno Atau Umno Akan Menguasai Bersatu

Jika 40 Ahli Parlimen Umno Masuk Bersatu Bersatu Jadi Umno Atau Umno Akan Menguasai Bersatu

papar berkaitan - pada 29/10/2018 - jumlah : 380 hits
Sehingga ini apa yang dikatakan mengenai dakwaan ada 40 Ahli Parlimen UMNO akan menyertai Bersatu masih lagi bersifat khabar angin dan desas desus Ia boleh jadi betul atau mungkin kekal sebagai khabar angin buat selama lamanya Tetapi dalam ...
Tindakan Hafizul Betul Atau Salah

Tindakan Hafizul Betul Atau Salah

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 201 hits
Tindakan Hafizul betul atau salah KUALA LUMPUR Adakah penjaga gol Perak Hafizul Hakim Khairul Nizam Jothy melakukan kesalahan apabila berada di dalam gol ketika penentuan penalti bertemu Terengganu FC pada pentas akhir Piala Malaysia malam ...
Hukum Facebook Halal Atau Haram

Hukum Facebook Halal Atau Haram

papar berkaitan - pada 31/10/2018 - jumlah : 381 hits
Ustaz do you have any networking account tanya Saeb kepada saya You mean like Friendster and Myspace saya meminta kepastian
Israel Pun Tolak Icerd Melayu Mabuk Ketum Terlebih Liberal Atau Terlebih Bodoh

Israel Pun Tolak Icerd Melayu Mabuk Ketum Terlebih Liberal Atau Terlebih Bodoh

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 875 hits
18 Safar 1440H Sabtu Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum adalah agenda Zionis untuk memperluaskan pengaruh selain bertujuan membela Yahudi kata Exco Penerangan dan Kajian Pemuda Isma Muslim Abdullah ...
Ambrin Dan Tan Seng Giaw Nafi Laporan Audit 1mdb Dipinda Atau Diubah

Ambrin Dan Tan Seng Giaw Nafi Laporan Audit 1mdb Dipinda Atau Diubah

papar berkaitan - pada 30/10/2018 - jumlah : 282 hits
Ambrin nafi ubah laporan asal 1MDBBekas Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang menafikan dakwaan terhadapnya yang beliau mengubah laporan asal 1Malaysia Development Berhad Tidak ada pengubahan atau campur tangan Saya tidak tahu apa yang di...
Bagaimana Memahami Hadits Anjuran Mencelupkan Lalat Ke Makanan Atau Minuman

Bagaimana Memahami Hadits Anjuran Mencelupkan Lalat Ke Makanan Atau Minuman

papar berkaitan - pada 28/10/2018 - jumlah : 300 hits
Sadar atau tidak sengaja atau tidak hal yang akan kita lakukan saat lalat hinggap di atas makanan dan minuman kita yaitu mengusir si lalat dengan mengibasnya atau bahkan membuang makanan dan minuman tersebut sebab merasa jijik dan tidak hig...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord

Nadia Rosli Hati Yang Tercemar Chord

Cara Hilangkan Parut Jerawat Dengan Cepat