Dr M Bantah Mansuh Tol Kata Guan Eng


freemalaysiatoday.com
Faye Kwan
-March 28, 2021 8:00 AM
Lim Guan Eng berkata, Dr Mahathir Mohamad membantah sebarang pengurangan kadar tol atas alasan janji pilihan raya itu tidak boleh dilaksanakan.
PETALING JAYA: Kerajaan Pakatan Harapan (PH) boleh menunaikan lebih banyak janji pilihan rayanya, termasuk pemansuhan tol, jika tidak dibantah Dr Mahathir Mohamad dan sesetengah anggota Kabinet ketika itu.

“Apabila bercakap mengenai dasar yang kami cuba laksanakan, kami berdepan halangan. Bukan saja daripada perdana menteri (ketika itu), tetapi juga menteri lain,” kata Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

“Ada dalam kalangan kami yang cuba sedaya upaya untuk mendapatkan konsensus Kabinet mengenainya, tetapi ia sukar. Jadi, ia mengambil masa,” katanya dalam wawancara dengan FMT.

Beliau berkata, langkah kerajaan juga dihalang “deep state” – daulah terpendam – yang enggan melaksanakan dasar kerajaan PH.

Banyak janji pilihan raya katanya, masih tidak dilaksanakan apabila kerajaan PH tumbang selepas hanya 22 bulan berkuasa.

Beliau berkata, Mahathir memansuhkan cukai barang dan perkhidmatan (GST) sebelum beliau dilantik sebagai menteri kewangan dan perdana menteri mengejutkan ahli gabungan itu dengan peletakan jawatannya.

Lim membidas menteri luar ketika itu, Saifuddin Abdullah yang bersungguh-sungguh menyokong isu “deep state” sebelum mengubah nadanya selepas menyertai PPBM.

Mengenai janji pemansuhan tol, bekas menteri kewangan itu berkata, Mahathir membantah sebarang pengurangan kadar tol atas alasan janji pilihan raya itu tidak boleh dilaksanakan.

“Kami (DAP) mempunyai pendapat berbeza dan memaklumkan kepada beliau bahawa ini adalah sebahagian manifesto kami dan kami patut melaksanakannya.”

Pemansuhan itu tidak pernah berlaku, tetapi kadar tol dikurangkan sebanyak 18% di beberapa lebuh raya dengan konsesi dilanjutkan.

Lim berkata, ideanya ialah mengurangkan kadar tol secara berperingkat dalam lima tahun sebelum pemansuhan sepenuhnya.

“Tetapi, kerajaan kami tumbang tidak lama kemudian.”

Lim diminta mengulas persepsi umum bahawa Mahathir tidak melayan pemimpin DAP secara adil ketika menjadi perdana menteri.

Lim berkata, ini ialah satu daripada hakikat menjadi kerajaan kerana mereka terperangkap dengan “cara pemikiran” kerajaan terdahulu.

Katanya, banyak sentimen dan pendapat menentang gabungan berkenaan ketika itu ialah hasil kejayaan kempen propaganda, bukan hanya terhadap PH, tetapi juga DAP.

Beliau berkata, satu daripada kelemahan asas kerajaan PH ialah kegagalan menubuhkan jentera berkesan untuk menyampaikan mesej mereka kepada rakyat.

“Kami tidak mampu menyampaikan maklumat kepada rakyat mengenai dasar kerajaan.

“Terdapat juga ‘deep state’ seperti yang selalu ditekankan Saifuddin. Sudah tentu sekarang beliau mempunyai pandangan berbeza.

“Ketika itu, beliau ialah penyokong utama ‘deep state’. Ada isu seperti ICERD (Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum) dan dasar lain yang ditentang sekeras-kerasnya oleh sayap kanan Melayu dan juga parti seperti PAS. Tetapi, kini mereka menyokong Saifuddin sepenuhnya.”

Lim bagaimanapun mendakwa mereka mencapai sedikit kemajuan.

“Cuma kami tiada masa untuk melaksanakan ‘transformasi kerajaan secara menyeluruh ketika berkuasa selama 22 bulan’.”

Mengenai kejayaan, Ahli Parlimen Bagan itu berkata, mereka berjaya mewujudkan pekerjaan untuk belia, memansuhkan Akta Antiberita Tidak Benar dan menurunkan had umur mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun.

Mengenai Langkah Sheraton yang menyebabkan kejatuhan kerajaan PH, pemimpin DAP itu berkata, beliau terkejut apabila tahu mengenai acara “makan malam” di hotel tersebut.

Tetapi katanya, ketiadaan Mahathir dalam makan malam itu membuatkan mereka terfikir bahawa langkah itu gagal.

“Paling mengejutkan ialah peletakan jawatan perdana menteri sehari kemudian.”

Pemansuhan GST

Mengenai dakwaan GST tidak semestinya dapat mengurangkan kos sara hidup seperti diharapkan kerajaan dengan pendapatan berkurangan, Lim menangkis dakwaan itu dengan berkata, Mahathir melaksanakannya sebelum beliau dilantik sebagai menteri kewangan.

“Beliau melakukannya kerana ia sebahagian daripada manifesto. Kami berjanji, jadi beliau melaksanakan pemansuhan itu sejurus selepas berkuasa,” katanya sambil menambah janji pilihan raya perlu dikotakan.

Ditanya jika beliau menyokong pengenalan semula cukai itu, katanya, masalah pembayaran balik akan menjadi isu besar.

“Walaupun mungkin ada sedikit rasional di sebalik peluasan asas cukai, GST akan menyebabkan inflasi dan menambah beban golongan bawah masyarakat.

“Adakah wang akan dibelanjakan ke atas projek yang memanfaatkan negara? Atau akan berlaku ketirisan dalam bentuk rasuah atau penyelewengan?”

Lim mengakui GST ialah sistem cukai lebih cekap, tetapi ia juga akan menambah beban rakyat.

“Hakikatnya ialah pada 2018, rakyat tidak menyokong GST. Inilah bidang politik dan ekonomi yang anda perlu tangani.”Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2021/03/dr-m-bantah-mansuh-tol-kata-guan-eng.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panas Guan Eng Kata Pas Hipokrit

Panas Guan Eng Kata Pas Hipokrit

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 224 hits
April 3 2021Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menyifatkan pendirian PAS yang menyokong penangguhan penurunan umur layak mengundi daripada 21 tahun kepada 18 tahun sebagai hipokrit Lim berkata pendirian itu tidak selari dengan PAS yang mener...
Mb Kedah Guna Polemik Bangsa Agama Sembunyi Kegagalan Pas Kata Guan Eng

Mb Kedah Guna Polemik Bangsa Agama Sembunyi Kegagalan Pas Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 218 hits
March 19 2021Bekas menteri kewangan Lim Guan Eng telah meminta Muhammad Sanusi Md Nor untuk menjelaskan ke mana perginya RM200 juta yang diberikan oleh PH pada Januari tahun lalu ALOR STAR DAP menuduh menteri besar Kedah Muhammad Sanusi Md ...
Pn Mesti Dihentikan Daripada Merampas Kerajaan Kata Guan Eng

Pn Mesti Dihentikan Daripada Merampas Kerajaan Kata Guan Eng

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 259 hits
Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng membidas dua menteri yang mendakwa lebih ramai Ahli Parlimen akan keluar parti masing masing untuk menyokong kerajaan Perikatan Nasional Beliau berkata kenyataan pemimpin PPBM Mohamed Azmin Ali dan Annuar M...
Guan Eng Urges Us To Reveal 1mdb Evidence Sought By Najib For All To Know

Guan Eng Urges Us To Reveal 1mdb Evidence Sought By Najib For All To Know

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 251 hits
DAP secretary general Lim Guan Eng has called on the US to release evidence sought by Najib Abdul Razak for the former prime minister s defence in his 1MDB trial Najib is the US government s bid to stay a court order for investment bank Gol...
Tun M Guan Eng Antara Cuba Dibunuh Daesh

Tun M Guan Eng Antara Cuba Dibunuh Daesh

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 174 hits
Oleh Media Mulia DR MAHATHIR MOHAMADPETALING JAYA Tun Dr Mahathir Mohamad terselamat daripada cubaan dibunuh seorang individu yang merancang melakukan serangan secara solo ke atas bekas Perdana Menteri itu sebelum negara melaksanakan Perint...
Polis Patahkan Cubaan Bunuh Dr Mahathir Lim Guan Eng

Polis Patahkan Cubaan Bunuh Dr Mahathir Lim Guan Eng

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 373 hits
UNIT Cawangan Khas Bahagian Counter Terrorism menahan seorang lelaki yang mengaku mahu membunuh beberapa pemimpin sebelum Perintah Kawalan Pergerakan dikuatkuasakan di seluruh negara tahun lalu kata Azman Omar Penolong pengarah unit itu men...
Guan Eng On Why People See Dap As A Chinese Party

Guan Eng On Why People See Dap As A Chinese Party

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 204 hits
PETALING JAYA The DAP is seen as a Chinese based party because many still view political matters through racial lenses says its secretary general Lim Guan Eng In an exclusive interview with FMT Lim said questions relating to the racial comp...
Suspek Pengganas Ditahan Cubaan Membunuh Tun Mahathir Guan Eng Mujahid Tommy Thomas

Suspek Pengganas Ditahan Cubaan Membunuh Tun Mahathir Guan Eng Mujahid Tommy Thomas

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 224 hits
Suspek pengganas ditahan cubaan membunuh Tun Mahathir Guan Eng Mujahid Tommy ThomasHilmi MalikMac 26 2021Azman berkata suspek dikatakan bergerak sacara solo dan dipercayai terlibat bersama kumpulan militan Daish Gambar failKUALA LUMPUR Poli...
Jangan Rembat Kuasa Parlimen Luluskan Belanjawan Tambahan Guan Eng

Jangan Rembat Kuasa Parlimen Luluskan Belanjawan Tambahan Guan Eng

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 176 hits
Pada 31 Mac 2021oleh PENTADBIRAhli Parlimen Bagan Lim Guan Eng mengingatkan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin agar tidak merampas kuasa Parlimen untuk meluluskan Belanjawan Tambahan Ini selepas media melaporkan kerajaan Muhyiddin meluluskan ...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah



Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online


Beyond The Pew The Bridal Heart Guides Your Daily Walk With Christ

Wanita Cedera Diragut Ketika Menunggang Motosikal

Kes Lelaki Israel 10 Ditahan Semula Bawah Sosma

Pelbagai Cara Memakai Samping

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Prove Existence Of Addendum Decree For Najib S House Arrest Experts Say