Doa Istikharah Memohon Diberikan Petunjuk Dalam Membuat Keputusan


Doa Istikharah – Memohon Diberikan Petunjuk Dalam Membuat Keputusan 
Dalam kehidupan, kita tidak lari daripada situasi ataupun masalah yang memerlukan kita membuat pilihan dan keputusan.
Islam mengajarkan umatnya untuk melakukan istikharah untuk memohon petunjuk Allah SWT dalam memilih atau melakukan sesuatu perkara atau urusan.
Allah SWT berfirman:
وَاستَعِينُواْ بِالصَّبرِ وَالصَّلَوةِ
Maksudnya: “Dan kamu mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang.”[1]
Berikut dikongsikan info lebih lanjut mengenainya. 
Apa Itu Istikharah? Perkataan istikharah berasal daripada perkataan خير yang bermaksud kebaikan. Dengan tambahan huruf Alif,Sin dan Ta’ ia menjadi استخار  dan  maknanya berubah menjadi; memohon pilihan. 
Dari sudut istilah feqah pula, istikharah bermaksud permohonan kepada Allah SWT agar diberi petunjuk dalam memilih sesuatu perkara yang terbaik.
Menurut penulisan Dr.Zulkifli Al-Bakri, Syeikh Syams al-Haq ‘Azim Abadi menyebut bahawa maksud daripada istikharah itu sendiri meminta dipermudahkan dan diberi kebaikan pada dua perkara kebaikan. Sama ada terus melakukannya atau meninggalkannya.
Rasulullah mengajar kita untuk  mengerjakan solat Istikharah dalam membuat pilihan walaupun perkara tersebut remeh. 
Daripada Jabir bin Abdillah R.A:
Maksudnya: “Rasulullah SAW pernah mengajarkan kami tentang memohon pilihan bagi semua perkara (istikharah) sepertimana Baginda mengajarakan kami surah daripada al-Quran. Baginda bersabda: Jika salah seorang dari kalian gusar tentang satu perkara maka rukuklah dua rakaat selain dari yang fardu. Kemudian katakanlah: Ya Allah, aku memohon pilihan dengan ilmu-Mu, aku memohon kekuatan dengan kekuatan-Mu, Aku juga memohon daripada limpahan-Mu yang Agung. Engkau mampu sedangkan aku tidak. Engkau Maha Mengetahui sedangkan aku tidak tahu. Engkau Maha Tahu tentang perkara yang ghaib. Ya Allah, jika Engkau mengetahui bahawa perkara ini baik untuk untuk agamaku, kehidupanku dan penghujungku. Ataupun Nabi bersabda: sama ada perkara yang segera atau yang lambat. Maka permudahkanlah urusanku dan berkatilah aku dalam urusan tersebut. Jika Engkau tahu bahawa perkara ini buruk bagiku pada agamaku, kehidupanku dan penghujung hidupku. Ataupun Baginda bersabda: sama ada yang segera atau yang lambat. Maka, jauhkanlah ia dariku dan jauhkan aku darinya. Dan tentukan bagiku yang terbaik kemudian redhailah aku dengannnya. Kemudian Baginda bersabda: Orang itu (boleh) menyatakan hajatnya.”
Riwayat al-Tirmizi (480) dan Ibn Majah (1383) Rujuk panduan menunaikan solat istikharah di sini. 
Hukum Melakukan Istikharah Hukum melakukan solat isktikharah adalah sunat. Solat istikharah hanya dilakukan untuk perkara-perkara yang harus dan tidak boleh dilakukan untuk perkara yang haram. 
Doa Istikharah Bagi sesiapa yang ada hajat atau ingin memohon petunjuk tentang satu perkara yang ingin dilakukannya maka disunatkan kepadanya solat dua rakaat dan berdoa dengan doa yang telah diajarkan oleh Nabi Muhammad SAW. 
Berdasarkan hadis riwayat al-Bukhari dan Ibnu Majah, doa Istikharah adalah seperti berikut:
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْتَخِيْرُكَ بِعِلْمِكَ وَأَسْتَقْدِرُكَ بِقُدْرَتِكَ وَأَسْأَلُكَ مِنْ فَضْلِكَ العَظِيْمِ فإِنَّكَ تَقْدِرُ وَلاَ أَقْدِرُ َوَتَعْلَمُ وَلَا أَعْلَمُ وَأَنْتَ عَلاَّمُ الْغُيُوْبِ اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ خَيْرٌ لِي فِي دِيْنِي وَمَعَاشِيْ وَعَاقِبَةِ أَمْرِي (أَوْ قَالَ) عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ فَاقْدُرْهُ لِي ويَسِّرْهُ لِي ثُمَّ بَارِكْ لِي فِيْهِ وَإِنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أَنَّ هَذَا الْأَمْرَ شّرٌلِي فِي دِيْنِي وَمَعَاشِي وَعَاقِبَةِ أَمْرِي (أَوْ قَالَ) فِي عَاجِلِ أَمْرِي وَآجِلِهِ فَاصْرِفْهُ عَنِّي وَاصْرِفْنِي عَنْهُ وَاقْدُرْلِي الخَيْرَ حَيْثُ كَانَ ثُمَّ أَرْضِنِيْ بِهِ .
Maksudnya:
“Ya Allah, aku memohon pilihan yang terbaik daripada-Mu menurut ilmu-Mu. Aku juga mohon takdir yang terbaik menurut takdir-Mu.
Aku mohon limpah kurnia-Mu yang agung, kerana hanya Engkau sahaja yang mentakdirkan bukan aku yang mentakdirkan.
Hanya Engkau sahaja yang tahu dan aku tidak tahu. Hanya Engkau sahaja yang mengetahui ilmu ghaib.
Ya  Allah, jika Engkau tahu perkara ini baik untuk diriku, untuk hidupku dan untuk matiku, atau Baginda bersabda; Untuk urusanku di dunia dan akhirat, takdirkanlah ia untukku kemudian berkatilahku dalam urusan ini.
Jika Engkau tahu perkara ini tidak baik untukku, untuk agamaku, untuk hidupku dan untuk matiku, atau Baginda bersabda: Untuk urusanku di dunia dan akhiratku, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah diriku daripadanya.
Takdirkanlah diriku beroleh kebaikan yang sepatutnya kemudian buatkanlah diriku redha dengannya. Baginda bersabda: Seterusnya nyatakanlah hajatnya.”
Riwayat al-Bukhari (1162), Abu Dawud (1538), al-Tirmizi (480), al-Nasaie (3253), Ibn Majah (1383) dan Ahmad (14707) Sebelum berdoa, sunat dimulakan mengamalkan adab berdoa seperti mengucap Alhamdulillah, selawat  dan salam atas Nabi Muhammad  SAW, menghadap kiblat dan mengangkat kedua-dua tangan (menadah tangan). 
Cara Mengetahui Petanda Daripada Istikharah  Terdapat beberapa petanda yang anda boleh perhatikan setelah melakukan istikharah, antaranya ialah:
Allah memberikan hati yang tenang dan mantap dalam membuat keputusan/pilihan.  Dapat merasakan gerakan hati untuk memilih yang terbaik.  Mendapat mimpi yang baik mengenai keputusan/pilihan yang dibuat.  RUJUKAN:
https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2638-al-kafi-829 https://maktabahalbakri.com/3139-istikharah-dan-keputusannya/

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://ecentral.my/doa-istikharah/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=doa-istikharah

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Nabi Ayub Memohon Kesembuhan Daripada Penyakit

Doa Nabi Ayub Memohon Kesembuhan Daripada Penyakit

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 133 hits
Doa Nabi Ayub Memohon Kesembuhan Daripada Penyakit Nabi Ayub adalah merupakan salah satu nabi yang termasuk dalam senarai 25 rasul yang wajib diketahui Kisah Nabi Ayub terkenal dengan kesabaran dan ketabahannya dalam menghadapi ujian yang A...
Amalan Doa Memohon Kemudahan

Amalan Doa Memohon Kemudahan

papar berkaitan - pada 3/2/2024 - jumlah : 105 hits
Amalkan Doa Memohon Kemudahan Amalan doa dalam kehidupan seorang muslim adalah satu kemestian kerana kita hidup berharap kepada pertolongan Allah Dalam susah dan senang mesti ingat nak berdoa Doa kan senjata orang muslim Betul tak Salah sat...
Doa Rabitah Memohon Agar Dikuatkan Ikatan Hati

Doa Rabitah Memohon Agar Dikuatkan Ikatan Hati

papar berkaitan - pada 14/2/2024 - jumlah : 113 hits
Doa Rabitah Memohon Agar Dikuatkan Ikatan Hati Setiap manusia mempunyai hati dan fikiran masing masing Ini menandakan bahawa sudah pasti terdapat perbezaan yang wujud Walaupun perbezaan tersebut menjadikan seseorang tersebut unik dan istime...
Perap Keputusan Lembaga Pengampunan Petunjuk Lemahnya Komunikasi Kerajaan

Perap Keputusan Lembaga Pengampunan Petunjuk Lemahnya Komunikasi Kerajaan

papar berkaitan - pada 2/2/2024 - jumlah : 114 hits
Walaupun keputusan sebenar Lembaga Pengampunan berkaitan Najib Razak masih belum diketahui pelbagai pihak di alam nyata dan di alam maya mula mempertikai dan menghentam kerajaan berkaitan dengannya Di mana mana kita boleh mendengar mereka m...
Doa Mula Kerja Memohon Rezeki Yang Baik

Doa Mula Kerja Memohon Rezeki Yang Baik

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 114 hits
Doa Mula Kerja Memohon Rezeki Yang Baik Mencari rezeki dengan bekerja adalah merupakan satu ibadah sekiranya diniatkan kerana Allah SWT untuk mengharapkan redhaNya Rasulullah SAW bersabda Maksudnya Barangsiapa mencari rezeki halal untuk men...
Penjelasan Ketua Hakim Negara Yang Perlu Kita Fahami Dalam Keputusan Saman Nik Elin

Penjelasan Ketua Hakim Negara Yang Perlu Kita Fahami Dalam Keputusan Saman Nik Elin

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 88 hits
Petisyen mencabar kuasa Badan Perundangan Negeri Kelantan menggubal beberapa peruntukan dalam Enakmen Kanun Syariah Jenayah 2019 tiada kena mengena dengan kedudukan Islam atau mahkamah syariah kata Ketua Hakim Negara Tun Tengku Maimun Tuan ...
Kenyataan Mufti Pulau Pinang Jangan Politikkan Keputusan

Kenyataan Mufti Pulau Pinang Jangan Politikkan Keputusan

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 153 hits
Mufti Pulau Pinang mengingatkan semua pihak tidak mempolitikkan keputusan Mahkamah Persekutuan membatalkan 16 peruntukan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah Kelantan 2019 semalam Menurut Wan Salim Wan Mohd Noor semua pihak perlu menerima ke...
Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Keputusan Kes Nik Elin V Dun Kelantan Perspektif Ahli Legislatif

Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Keputusan Kes Nik Elin V Dun Kelantan Perspektif Ahli Legislatif

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 137 hits
HarapandailyPas seharusnya menerangkan kepada pengikutnya dan umat Islam yang terkeliru dalam penghakiman Mahkamah Persekutuan terhadap petisyen Nik Elin Zurina Adalah lebih baik Pas bersikap jujur daripada menggunakan keputusan ini sebagai...
Keputusan Mahkamah Persekutuan Berhubung Semakan Kehakiman Ke Atas Beberapa Seksyen Dalam Ekjs 2019 Negeri Kelantan

Keputusan Mahkamah Persekutuan Berhubung Semakan Kehakiman Ke Atas Beberapa Seksyen Dalam Ekjs 2019 Negeri Kelantan

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 139 hits
Che IbrahimMungkinkah sejurus selepas tengahari esok sebaik sahaja Panel 9 Hakim Mahkamah Persekutuan membaca keputusannya maka laungan laungan Islam terancam syariat digugat mahkamah syariah dihina undang undang syariah tercabar dan macam ...
Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Khai Bahar Bawa Hatiku Bersama Kamu Chord



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Gulai Udang Nenas

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango