Adakah Kereta Kebal Rusia Tidak Bagus Berbanding Kereta Kebal Jerman Atau Tentera Bersekutu


Ini adalah bacaan sejarah dan tidak menunjukkan sokongan Tedi kepada mana-mana pihak.Soviets telah cuba sedaya upaya untuk menjauhkan tentera Jerman dari Moscow. Stalin terpaksa memindahkan angkatan tentera dari Timur Jauh dan juga Leningrad untuk kukuhkan pertahanan.

Pada masa yang sama juga Soviet berjuang habis-habisan untuk menamatkan kepungan musuh ke atas Leningrad. Pada hujung kepungan selama 900 hari itu, sejuta orang awam kehilangan nyawa mereka.

Soviet juga hampir hilang Stalingrad keseluruhannya kepada Jerman, di mana pada masa itu Jerman telah menawan 90% kota yang telah musnah itu.

Dalam keadaan yang kritikal seperti itu, mereka terpaksa menggunakan semua tentera dan mesin yang ada. Tentera mereka selalunya tidak terlatih, dan jentera mereka selalu bermasalah.
Keadaan ini memberikan jawapan kepada persoalan di atas - ya, kereta kebal Soviet lemah pada masa itu.
Bagaimana jika dibandingkan dengan kereta kebal Jerman?
Soalan ini susah untuk dijawab.
Kereta kebal Jerman punyai trek yang sempit, jadi ia mudah tersangkut dalam kawasan berlumpur di Soviet.
Kereta kebal Jerman punyai enjin yang bagus, tetapi ia selalu terlebih beban di mana perisainya terlalu tebal, meriamnya terlalu besar, dan keseluruhannya terlalu berat walaupun untuk enjin terbaik. Oleh sebab itu, kereta kebal Jerman, terutamanya Ferdinand dengan berat 70 tan kerap mengalami kerosakan.
Manakala kereta kebal Amerika Syarikat pula lebih tahan lasak kerana Amerika Syarikat punyai industri pembuatan yang maju dan kegiatan mereka tidak diganggu oleh pengeboman atau penjajahan.
Apa pilihan yang Soviet ada?Pada permulaan Operasi Barbarossa, Soviets punyai 22000 kereta kebal, namun di penghujungnya cuma 2000 buah kereta kebal yang tinggal. Mereka terpaksa hasilkan semula kereta kebal secepat mungkin untuk menampung kehilangan besar mereka dan juga untuk melancarkan serangan balas berperisai. Walau bagaimanapun sehingga ke penghujung perang, mereka tidak pernah dapat capai 22000 buah, hanya 13000 buah kereta kebal jumlah maksimum pernah mereka miliki selepas itu.
Kadangkala kereta kebal Soviets juga menghadapi masalah mekanikal yang turut dialami oleh semua kereta kebal di negara-negara lain. Ia tidak dapat dielakkan memandangkan ia dihasilkan oleh kilang-kilang traktor di bawah hujan peluru artileri dan juga bom udara.
Malaysia yang pada masa aman damai ni pun tak mampu nak hasilkan kereta kebal sendiri. Malu sungguh. Syarikat berkaitan pertahanan sudah ditubuhkan tetapi jentera yang dihasilkan tidak kelihatan, sebaliknya kita lebih seronok beli kelengkapan ketenteraan dari luar. Indonesia pun dah hasilkan kenderaan tentera mereka sendiri. Apa silapnya?
Pada masa yang lain pula, masalah mereka adalah disebabkan oleh falsafah perkilangan mereka. Soviet telah membuat kajian dan mendapati bahawa jangka hayat kereta kebal mereka cuma 6 bulan. Oleh itu mereka takkan meletakkan komponen yang jangka hayatnya melebihi 6 bulan ke dalam kereta kebal mereka kerana ia dikatakan sebagai satu pembaziran! Hek eleh... boleh pula macam tu?


Kenapa mereka perlu membazirkan sumber mereka untuk hasilkan enjin yang lebih lasak jika kereta kebal itu akhirnya akan jadi seperti ini?
 Tempoh 6 bulan itu menghadkan pergerakan kereta kebal Soviet kepada hanya 1000 batu. Jadi Soviet merekabentuk dan menghasilkan enjin dan transmisi yang hanya boleh tahan untuk 1000 batu. Ia membolehkan mereka menghasilkan kereta kebal mereka menggunakan komponen berkualiti rendah. Strategi ini membolehkan Soviet untuk mengurangkan kos pengeluaran dan mempercepatkan pengeluaran kereta kebal mereka dengan drastik.
Soviet juga mengurangkan bilangan bahagian komponen dalam kereta kebal mereka untuk memudahkan pengeluaran. Pada 1942 sahaja mereka berjaya ringkaskan 777 bahagian T-34. Pengurangan keseluruhannya adalah 5000 bahagian secara berperingkat!
Kereta kebal yang dihasilkan mereka juga telah memenangi beberapa peperangan kereta kebal utama, dan boleh dikatakan mereka mencapai keseimbangan di antara kualiti dan kuantiti.
20160624

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.interpretzz.com/2016/06/adakah-kereta-kebal-rusia-tidak-bagus.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+Interpretzz+%28interpretZZ%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Juara Lagu Ke 34 Sebentar Tadi Adakah Mengukut Syariat Ke Syurga Atau Neraka

Juara Lagu Ke 34 Sebentar Tadi Adakah Mengukut Syariat Ke Syurga Atau Neraka

papar berkaitan - pada 10/2/2020 - jumlah : 368 hits
PERSEMBAHAN Datuk Seri Siti Nurhaliza dan Bob Yusof pada Anugerah Juara Lagu Ke 34 yang diadakan di Stadium Axiata Arena Foto Eizairi ShamsudinHALAMAN HIBURANSiti buat kejutan duet lagu Anta PermanaKUALA LUMPUR Kemunculan penyanyi tersohor ...
China Guna Kereta Kebal Kecil Untuk Basmi Virus

China Guna Kereta Kebal Kecil Untuk Basmi Virus

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 205 hits
China menggunakan kereta kebal kecil yang dikawal menggunakan alat kawalan untuk menyembur bahan disinfektan sekitar kawasan yang terkesan dengan Covid 19 Mesin itu bergerak pada kelajuan kira kira 4 kilometer sejam atau empat kaki sesaat d...
Pemerintahan Tentera Vs Bubar Parlimen Atau Kerajaan Perpaduan

Pemerintahan Tentera Vs Bubar Parlimen Atau Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 359 hits
Dr Mahathir Mohamad mencadangkan untuk menerajui kerajaan perpaduan dan telah menjemput ahli parlimen dari pelbagai parti politik untuk turut serta kata beberapa sumber politik yang dipetik Reuters Desas desus itu timbul selepas peletakan j...
Dilemma Beli Rumah Atau Beli Kereta Dahulu Panduan Untuk Mereka Baru Bekerjaya

Dilemma Beli Rumah Atau Beli Kereta Dahulu Panduan Untuk Mereka Baru Bekerjaya

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 513 hits
Nak beli rumah dulu atau kereta dulu mana satu yang lebih berbaloi Memang menjadi dilemma bagi kebanyakkan orang terutama sekali untuk mereka yang baru hendak memulakan kerjaya Perkara normal yang memang biasa berlaku Sama ada nak membeli r...
Bagaimana Melindungi Tali Sawat Atau Timing Belt Kereta Anda Supaya Tahan Lama

Bagaimana Melindungi Tali Sawat Atau Timing Belt Kereta Anda Supaya Tahan Lama

papar berkaitan - pada 18/2/2020 - jumlah : 381 hits
Pertamanya apakah itu tali sawat dan kenapa ia begitu penting bagi enjin kereta anda Pada dasarnya ia adalah tali biasanya getah dengan gentian tegangan tinggi yang menyelaraskan gerakan putaran aci engkol dan aci sesondol di dalam enjin su...
Harga Buat Lesen Memandu Kereta Atau Motosikal 2020 Terkini

Harga Buat Lesen Memandu Kereta Atau Motosikal 2020 Terkini

papar berkaitan - pada 21/2/2020 - jumlah : 498 hits
Artikel ini disemak semula serta info terkini telah dikemaskini pd 30 Disember 2019 jam 03 47 PM Berikut adalah harga bayaran keseluruhan Pembelajaran dan Latihan utk mendapatkan
Halal Atau Tidak Orang Islam Makan Ulat Sagu Mulong

Halal Atau Tidak Orang Islam Makan Ulat Sagu Mulong

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 1042 hits
Halal atau tidak orang islam makan ulat sagu Mulong Assalamualaikum dan salam sejahtera Al kisahnya semalam tengok video di youtube Video dari seorang Vlogger Malaysia dia ajarkan cara untuk survive jika tersesat di dalam hutan Salah satuny...
Tidak Cepat Atau Lewat Walaupun Sesaat

Tidak Cepat Atau Lewat Walaupun Sesaat

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 270 hits
AssalamualaikumTidak Cepat Atau Lewat Walaupun Sesaat Apabila ajal menjelma tidak akan pernah cepat atau lewat walaupun sesaat Besar atau kecil banyak atau sedikit amalan dan pahalanya apabila sampai ajalnya tetap pergi jua Pergi meninggalk...
Anak Tonsil Bengkak Disebabkan Oleh Bakteria Atau Virus Dan Perlukah Antibiotik

Anak Tonsil Bengkak Disebabkan Oleh Bakteria Atau Virus Dan Perlukah Antibiotik

papar berkaitan - pada 26/2/2020 - jumlah : 382 hits
Tonsil bengkak selalunya dialami oleh kanak kanak dan apabila besar dah kurang jarang atau hilang terus penyakit tonsil bengkak ni Oleh tu memang menjadi kerisauan ibubapa apabila anak alami tonsil bengkak ni kerana ianya adalah akibat jang...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik