Diet Militari 3 Hari Boleh Turunkan 5 Kilo Berat Badan Dalam Masa Seminggu Mama Boleh Cuba


Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan dengan diet sihat, maka diet militari 3 hari mungkin boleh dijadikan sebagai panduan untuk tujuan itu.

Namun mendengarkan namanya yang agak lasak itu, ramai yang takut untuk mencuba kerana khuatir terpaksa menjalani diet yang ketat selama beberapa hari.

 
Persoalannya, apakah yang dimaksudkan diet militari 3 hari dan adakah ia berkesan? Relaks, jom teruskan membaca artikel ini untuk tahu jawapannya!
Apa itu diet militari 3 hari?
Untuk pengetahuan anda, diet ini adalah antara diet yang paling popular di dunia dan dikatakan mampu mengurangkan 5 kg berat badan dalam masa seminggu.
Ia dinamakan sebagai military diet kerana berasal daripada diet para askar di Amerika Syarikat yang berhasrat mengekalkan berat badan yang ideal lagi sihat.
Diet militari 3 hari akan melibatkan anda mengikuti pelan diet yang agak ketat selama 3 hari diikuti pula dengan cheat day selama 4 hari pula sejurus selepas itu.
Diet ini mungkin akan berlangsung selama beberapa minggu lamanya dengan turutan yang sama sehinggalah berat badan yang ingin dicapai oleh anda tertunai.
Persoalannya, bagaimana cara diet ini dilakukan? Adakah ia akan melibatkan pelan makan dengan waspada selama 3 hari dan makan seperti biasa selama 4 hari?
Bagaimana buat diet militari 3 hari?
Seperti mana yang telah kami nyatakan di atas tadi, diet sihat ini terbahagi kepada 2 fasa yakni fasa 3 hari dan fasa 4 hari yang akan dijalankan selama 7 hari.
Untuk 3 hari yang pertama, anda mesti mengikuti diet rendah kalori untuk sarapan pagi, makan tengah hari serta makan malam tanpa snek di antara waktu makan.
Selama 3 hari yang sangat penting ini, jumlah kalori yang dibenarkan untuk diambil hanyalah sekitar 1,100 ke 1,400 kalori sehari – agak rendah bagi orang dewasa!
Untuk 4 hari yang seterusnya pula, anda boleh amal diet sihat dengan sedikit kelonggaran namun dengan syarat kalori dalam sehari itu tidak boleh terlalu tinggi.
Jadi, memang benar bahawa ia melibatkan pelan makan dengan waspada selama 3 hari dan makan seperti biasa selama 4 hari yang akan berulang dalam beberapa minggu.
Contoh menu yang boleh dicuba dalam diet ini!
Tidak tahu apa jenis makanan atau minuman yang perlu diambil sepanjang menjalani diet militari 3 hari ini? Tenang, anda boleh cuba contoh menu di bawah ini:
Hari pertama
Untuk hari pertama, anggaran pengambilan kalori dalam sehari adalah sekitar 1,400 kalori.
Sarapan pagi
Roti bakar dengan sapuan jem atau mentega
Separuh limau gedang
Secawan kopi atau teh
Makan tengah hari
Roti bakar dengan sapuan jem atau mentega
Separuh ikan tuna
Secawan kopi atau teh
Makan malam
85 gram daging
Sebiji epal
Separuh pisang
Secawan aiskrim
Hari kedua
Untuk hari kedua, anggaran pengambilan kalori dalam sehari adalah sekitar 1,200 kalori.
Sarapan pagi
Roti bakar dengan sapuan jem atau mentega
Sebiji telur rebus
Separuh pisang
Secawan kopi atau teh
Makan tengah hari
Sebiji telur rebus
Secawan keju kotej
5 biji biskut
Secawan kopi atau teh
Makan malam
2 biji sosej tanpa roti
Separuh cawan lobak dan brokoli
Separuh pisang
Separuh cawan aiskrim
Hari ketiga
Untuk hari ketiga, anggaran pengambilan kalori dalam sehari adalah sekitar 1,100 kalori.
Sarapan pagi
Sebiji keju cheddar
5 biji biskut
Sebiji epal
Secawan kopi atau teh
Makan tengah hari
Roti bakar dengan sapuan jem atau mentega
Sebiji telur (bebas cara masakan)
Secawan kopi atau teh
Makan malam
Secawan ikan tuna
Separuh pisang
Secawan aiskrim
Justeru, adalah penting untuk anda tahu semasa ketiga-tiga hari ini anda digalakkan untuk minum air kosong dengan cukup seperti mana yang disarankan oleh pakar.
Untuk 4 hari berikutnya pula, tiada sebarang garis panduan yang diberikan kerana anda bebas mengambil apa-apa jenis makanan dan minuman namun dengan syarat.
Syarat tersebut adalah anda harus memastikan pengambilan kalori dalam sehari tidak lebih daripada 1,500 untuk mengelakkan pertambahan kalori yang tidak perlu.
Adakah diet militari ini berkesan?
Meskipun diet sihat ini tidak dapat dibuktikan secara saintifik, namun pengehadan pengambilan kalori sudah pasti akan dapat mengurangkan berat badan anda.
Jadi, boleh dikatakan bahawa diet ini adalah berkesan dan tidak berisiko tinggi kerana ia langsung tidak melibatkan hari untuk anda tak mengambil makan atau minum.
Namun, sila berkomunikasi dan berkonsultasi dengan doktor atau pakar diet terlebih dahulu sebelum anda memutuskan untuk cuba diet militari 3 hari ini ya.
Kredit: Hello Doktor

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama) sekarang!
The post Diet Militari 3 Hari, Boleh Turunkan 5 Kilo Berat Badan Dalam Masa Seminggu? Mama Boleh Cuba! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/diet-militari-3-hari-boleh-turunkan-5-kilo-berat-badan-dalam-masa-seminggu-mama-boleh-cuba/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Menyusu Boleh Berdiet Turunkan Berat Badan Ke

Ibu Menyusu Boleh Berdiet Turunkan Berat Badan Ke

papar berkaitan - pada 17/12/2021 - jumlah : 196 hits
IBU MENYUSU BOLEH BERDIET TURUNKAN BERAT BADAN KE Boleh Tapi ada beberapa syarat penting untuk mengekalkan kualiti susu untuk diberi kepada baby 1 Mulakan selepas baby berumur 2 3 bulan supaya susu yang dibekalkan telah cukup khasiat sebelu...
Nak Elak Stress Masa Menyusu Ada Caranya Mama Boleh Cuba Tip Ini

Nak Elak Stress Masa Menyusu Ada Caranya Mama Boleh Cuba Tip Ini

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 208 hits
Semasa menyusukan bayi baru lahir anda mungkin berhadapan dengan pelbagai masalah yang boleh menyebabkan anda stres dan kadangkala mengalami kemurungan Sesetengah ibu bimbang jika hal ini akan mengurangkan penghasilan susu badan mereka Namu...
Susahnya Bila Anak Tolak Semua Jenis Botol Mama Boleh Cuba Cara Ini

Susahnya Bila Anak Tolak Semua Jenis Botol Mama Boleh Cuba Cara Ini

papar berkaitan - pada 21/12/2021 - jumlah : 188 hits
Setiap ibu dinasihatkan untuk menyusukan bayinya sehingga cukup membesar Malangnya kebanyakan para ibu tidak boleh meninggalkan pekerjaan mereka untuk jangka masa panjang selepas kelahiran jadi mereka terpaksa beralih kepada penyusuan denga...
Faham Konsep Dulu Sebelum Nak Turunkan Berat Badan

Faham Konsep Dulu Sebelum Nak Turunkan Berat Badan

papar berkaitan - pada 29/12/2021 - jumlah : 196 hits
Nak turunkan berat badan ni sebenarnya mudah jika kita faham konsep yang sihat Tak perlu pun siksa kan diri untuk tak makan atau skip makan Pertama kena tengok aktiviti harian kita Adakah kita aktif setiap hari Adakah kerja kita memerlukan ...
Pasangan Yang Idamkan Baby Girl Boleh Cuba Petua Ini Mana Tahu Rezeki

Pasangan Yang Idamkan Baby Girl Boleh Cuba Petua Ini Mana Tahu Rezeki

papar berkaitan - pada 24/12/2021 - jumlah : 183 hits
Seronoknya kalau dapat baby girl boleh pakai baju matching dengan Mama Tetapi ada ke tips dapat anak perempuan yang boleh dicuba Mencari petua dapat anak perempuan Adakah hati anda teruja setiap kali melihat baju bayi perempuan yang cantik ...
Umur Dah Cecah 14 Bulan Tapi Berat Badan Masih 8kg Doktor Dedah Rupanya Pemakanan Salah

Umur Dah Cecah 14 Bulan Tapi Berat Badan Masih 8kg Doktor Dedah Rupanya Pemakanan Salah

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 181 hits
Semua orang sayang anak Tiada orang yang tidak sayang anak Ada anak yang patuh ada anak yang agak degil Namun itu tidak mengurangkan rasa sayang kita pada anak Bukan sekali melihat seorang kanak kanak yang datang secara emergency ke klinik ...
Berat Badan Naik Mendadak Hingga 15 Kg

Berat Badan Naik Mendadak Hingga 15 Kg

papar berkaitan - pada 23/12/2021 - jumlah : 168 hits
Berat badan naik mendadak hingga 15 kg Menyertai kumpulan sokongan dapat membantu individu sentiasa berfikiran positif dan rasional terutama dalam mengharungi situasi pandemik COVID 19 Kumpulan sokongan berperanan sama seperti rakan yang da...
Resipi Cheese Cake Baby Sesuai Untuk Naikkan Berat Badan Anak Ringkas Sedap

Resipi Cheese Cake Baby Sesuai Untuk Naikkan Berat Badan Anak Ringkas Sedap

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 185 hits
Sama seperti kita orang dewasa anak juga mahukan makanan penuh rasa yang sedap dan enak untuk mereka Pun begitu kandungan gula dan garam sememangnya wajib dijaga ketika anak masih bayi Elakkan penambahan dua bahan ini sebelum usia 2 tahun A...
Berat Cecah 90kg Masa Hamil Suami Sanggup Dukung Naik Tingkat 5 Sebab Gout

Berat Cecah 90kg Masa Hamil Suami Sanggup Dukung Naik Tingkat 5 Sebab Gout

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 177 hits
Setiap perkahwinan pastinya mengharapkan kehadiran anak sebagai pelengkap hidup Namun andai kata Allah uji itu tandanya DIA sayang kita Sama ada cepat atau lambat kehadiran anak dalam hidup semua tu rezeki Allah Kisah yang dikongsikan oleh ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

Menu Tengahari Ikan Talang Goreng Bawang Bendi Tumis Air