Di Sebalik Amaran 14 Hari Presiden Umno Benarkah Dakwaan Ini



SHAH ALAM - Seorang ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO tidak menafikan tuntutan terkini parti itu memberi kata dua kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) untuk mengadakan segera sidang Parlimen dalam tempoh 14 hari, sebenarnya ada kaitan dengan usaha menaikkan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri baharu.
Sehubungan itu, pemimpin berkenaan, Datuk Md Alwi Che Ahmad menegaskan UMNO perlu keluar daripada kepompong mengugut pihak lain, sebaliknya fokus menyumbang kepada keamanan negara dengan tidak menimbulkan persepsi negatif kepada rakyat.
Ujarnya, dalam soal negara mendepani krisis pandemik Covid-19 disusuli krisis ekonomi, barisan menteri UMNO terbukti menunjukkan prestasi cukup cemerlang dalam mengetuai portfolio kementerian masing-masing berbanding menteri-menteri parti lain dalam kerajaan PN.
Jelas beliau, terdapat segelintir ahli Parlimen UMNO bukan berstatus menteri ketika ini boleh diibaratkan sebagai 'pemain simpanan' sebuah pasukan bola sepak yang sudah 'menandatangani' kontrak lumayan dengan sebuah pasukan 'kaya' secara senyap-senyap.
"Sedangkan pemain utama pasukan itu sedang bermain bermati-matian untuk memenangkan perlawanan sengit sewaktu masa kecederaan ketika ini.
"Perkara yang pemain-pemain simpanan ini tidak sedar adalah niat sebenar pasukan 'kaya' itu membeli mereka adalah semata-mata untuk melemahkan pasukan berkenaan dengan kelompok ini kemudiannya langsung tidak diberi ruang bermain dalam pasukan baharu.
"Situasi lebih kurang sama menyumbang kepada kejatuhan pasukan The Red Warriors (Kelantan) sebelum ini dan kita tidak mahu senario sebegini berulang terhadap parti UMNO sendiri," katanya.
Beliau berkata demikian sewaktu mengulas pendirian terkini Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mendesak kerajaan menghormati titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja-Raja Melayu agar memanggil sidang Parlimen dalam tempoh 14 hari pada Isnin.
Ahmad Zahid berkata, UMNO kesal kerajaan PN masih dilihat berdolak-dalik dalam perkara itu dan berpandangan kegagalan kerajaan melaksanakan titah Yang di-Pertuan Agong akan dianggap satu bentuk penderhakaan dan tidak menghormati Institusi Raja-Raja Melayu.
Pada Rabu minggu lalu, Yang di-Pertuan Agong bertitah agar persidangan Parlimen perlu diadakan secepat mungkin bagi menangani Covid-19 dan menyelamatkan ekonomi negara.
Sementara itu, Md Alwi turut mempersoalkan tindakan Ahmad Zahid mengeluarkan kata dua berkenaan tanpa merujuk terlebih dahulu terhadap dua entiti penting yang akan melegitimasikan keputusan parti iaitu MKT UMNO serta 38 ahli Parlimen parti.
Katanya, keputusan dibuat susulan hasil mesyuarat Biro Politik UMNO itu dilihat tidak matang dengan ahli-ahli biro berkenaan seolah-olah mengenepikan peranan ahli-ahli Parlimen dalam mentakrifkan sokongan terhadap kerajaan PN.
"Pemimpin UMNO sepatutnya menjadi contoh kepimpinan teladan...Bila kita menjadi subjek spekulasi, sudah pasti ada benda tidak betul yang kita telah lakukan.
"Jangan lupa...yang buat keputusan sebenar mengenai keperluan sidang Parlimen adalah ahli-ahli Parlimen (UMNO). Sudahkah Biro Politik parti rujuk dengan mereka? Sekiranya belum, it's premature decision," katanya.
Di sebalik kritikan terhadap keputusan UMNO, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas itu bagaimanapun turut membidas tindak-tanduk segelintir menteri dalam kerajaan PN yang mengeluarkan kenyataan tidak tepat sewaktu mentakrifkan titah penting Yang di-Pertuan Agong minggu lalu.
"Dalam konteks ini, menteri (PN) pun sama...Sepatutnya bila dia bercakap, beri kelegaan atau ketenangan kepada rakyat. Bukannya buat rakyat dan pemimpin UMNO tambah serabut dengan kenyataan tidak tepat.
"Saya melihat punca utama kerajaan PN dilihat gagal disebabkan masalah penyampaian maklumat atau komunikasi dengan rakyat di mana kementerian bertanggungjawab dilihat gagal menyampaikan inisiatif kerajaan secara berkesan sehingga peringkat akar umbi," katanya.
Sementara itu, Ketua UMNO Bahagian Paya Besar, Datuk Ahmad Tajuddin Sulaiman turut berpendapat pembukaan sidang Parlimen selepas tamat tempoh darurat pada 1 Ogos hadapan memungkinkan Ahmad Zahid memutuskan jajaran politik baharu, termasuk bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP.
Jelas beliau, tiada yang mustahil boleh dilakukan Presiden UMNO berkenaan, namun segala usaha berkenaan perlu dimuktamadkan melalui sidang Parlimen.
"Apa sahaja kemungkinan boleh berlaku termasuk kerjasama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dengan parti lain di luar kerajaan PN sendiri.
"Keputusan dalam Dewan Rakyat, muktamad, berwibawa, ada legitimasi. Sebarang keputusan di luar dewan dalam bentuk akuan bersumpah (SD) dan sebagainya boleh dipertikaikan pada bila-bila masa menjadikan keputusan itu tidak muktamad dan tidak 'legitamate'," katanya lapor Sinar

..... Kesimpulannya.. Ugutan yang tidak kena pada tempat akan memakan diri dan menampakkan agenda sebenar di sebalik kegelojohan.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/di-sebalik-amaran-14-hari-presiden-umno.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Amaran 14 Hari Buka Parlimen Kerja Biro Politik Bukan Mt Umno

Amaran 14 Hari Buka Parlimen Kerja Biro Politik Bukan Mt Umno

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 186 hits
Amaran 14 Hari Buka Parlimen Kerja Biro Politik Bukan MT UMNO kata naib presiden Umno Ismail Sabri Yaakob Katanya secara dasar meskipun biro politik boleh mengemukakan pandangan keputusan parti adalah tertakluk kepada keputusan Majlis Terti...
Timbalan Menteri Umno Berkumpul Sambut Hari Bapa Ketika Pkp Penuh

Timbalan Menteri Umno Berkumpul Sambut Hari Bapa Ketika Pkp Penuh

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 243 hits
FAZLI RADZITimbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Sri Dr Ismail Abd Muttalib dilihat mengadakan majlis sambutan Hari Bapa ketika pelaksanaan sekatan pergerakan penuh dalam PKP 3 0 Sambutan di Kampung Sungai Ling Maran itu me...
Lepas 14 Hari Umno Boleh Sambung Garu Tel Q

Lepas 14 Hari Umno Boleh Sambung Garu Tel Q

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 186 hits
SHAH ALAM UMNO desak kerajaan bersidang Parlimen dalam 14 hari Mesyuarat Khas akan diadakan bagi muktamadkan tindakan selanjutnya OSTB Selain itu untuk tindakan selanjutnya cuba makan roti telur Inilah parti politik yang joint champion terb...
Tempoh 14 Hari Juga Menunjukkan Umno Tidak Begitu Faham Erti Segera Dan Secepat Mungkin

Tempoh 14 Hari Juga Menunjukkan Umno Tidak Begitu Faham Erti Segera Dan Secepat Mungkin

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 162 hits
UMNO memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan PN pimpinan Mahiaddin Md Yasin untuk membuka langkah mengadakan sidang Parlimen sebagaimana yang disarankan oleh Yang Dipertuan Agong dan Majlis Raja Raja Melayu Dalam kenyataan selepas mengadakan...
Umno Beri Pn Tempoh 14 Hari Atau

Umno Beri Pn Tempoh 14 Hari Atau

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 151 hits
malaysiakini comDiterbitkan 21 Jun 2021 8 39 amDikemaskini 9 00 amEmpat belas hari itu tempoh yang diberikan Umno kepada kerajaan Perikatan Nasional memulakan langkah membuka parlimen seperti yang diisyaratkan Raja raja Melayu Presiden Umno...
Notis 14 Hari Zahid Atau Umno Yang Pentingkan Diri Sendiri

Notis 14 Hari Zahid Atau Umno Yang Pentingkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 250 hits
Kalau dibaca kenyataan media Presiden UMNO yang mendesak agar Parlimen bersidang dalam masa 14 hari nampak hebat sekali penegasannya dan kalau kita tidak memahami keadaan kita diperbodohkan dengan mudah oleh Zahid Sebenarnya kenyataan Zahid...
Umno Kelantan Juga Desak Parlimen Dibuka Dalam 14 Hari

Umno Kelantan Juga Desak Parlimen Dibuka Dalam 14 Hari

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 158 hits
Umno Kelantan juga desak parlimen dibuka dalam 14 hari Pengerusi Umno Kelantan Ahmad Jazlan Yaakub berkata kesuburan demokrasi perlu dihormati sejajar dengan prinsip Rukun Negara dan perlembagaan ketika negara berada dalam krisis Covid 19 y...
Keh Keh Umno Dah Mula Menggugut Biar Betoi Umno Bagi Tempoh 14 Hari Pada Muhyiddin Atau

Keh Keh Umno Dah Mula Menggugut Biar Betoi Umno Bagi Tempoh 14 Hari Pada Muhyiddin Atau

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 144 hits
June 21 2021Empat belas hari itu tempoh yang diberikan Umno kepada kerajaan Perikatan Nasional memulakan langkah membuka parlimen seperti yang diisyaratkan Raja raja Melayu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata kegagalan berbuat demikian...
Umno Beri 14 Hari Untuk Kerajaan Panggil Sidang Parlimen

Umno Beri 14 Hari Untuk Kerajaan Panggil Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 230 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Umno memberi 14 hari kepada kerajaan Perikatan Nasional untuk memanggil sidang Parlimen susulan titah Yang di Pertuan Agong dan Raja raja Melayu supaya Dewan Rakyat bersidang semula secepat mungkin Presidennya Ahm...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan