Keh Keh Umno Dah Mula Menggugut Biar Betoi Umno Bagi Tempoh 14 Hari Pada Muhyiddin Atau


 



June 21, 2021Empat belas hari – itu tempoh yang diberikan Umno kepada kerajaan Perikatan Nasional memulakan langkah membuka parlimen seperti yang diisyaratkan Raja-raja Melayu.
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata kegagalan berbuat demikian akan mendorong parti berkenaan mengadakan mesyuarat khas majlis tertinggi bagi mencari tindakan sewajarnya.
Dalam kenyataan dikeluarkan hari ini Ahmad Zahid berkata kegagalan kerajaan PN melaksanakan titah Raja-raja Melayu adalah perbuatan menderhaka serta tidak menghormati institusi istana.
“Umno berpendirian tegas untuk mendesak kerajaan menghormati titah Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja pemerintah agar memanggil sidang parlimen dalam tempoh 14 hari daripada tarikh kenyataan ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut bekas timbalan perdana menteri itu lagi, sebagai parti yang diasaskan untuk memelihara dan membela institusi Raja-raja Melayu seperti termaktub dalam Fasal 3 Perlembagaan Umno, satu mesyuarat khas majlis tertinggi akan diadakan bagi memuktamadkan tindakan selanjutnya jika PN gagal berbuat demikian.
Meskipun tidak menyatakan secara jelas apakah langkah lanjut yang akan diambil, panggilan mesyuarat khas Majlis Tertinggi Umno boleh ditafsir sebagai permulaan langkah parti itu membuat tindakan drastik termasuk menarik diri daripada kerajaan.
Perlu kerajaan yang stabil
Keputusan untuk ahli parlimen Umno meninggalkan kerajaan sudah dibuat dan diputuskan dalam perhimpunan agung parti itu akhir Mac lalu.
Dalam perhimpunan tahunan Umno itu perwakilan bersetuju memberikan mandat kepada presiden dan ahli majlis tertinggi untuk menentukan sendiri bilakah tarikh mereka akan meninggalkan kerajaan.
Langkah itu sekali gus akan menjatuhkan PN yang kini terpaksa bergantung kepada sokongan ahli parlimen Umno untuk mendapat majoriti di parlimen.
Asalnya di sebalik tiada tarikh khusus disebut Umno memberi bayangan langkah berkenaan akan dibuat pada Ogos.
Namun beberapa perkembangan terbaru mengubah situas semasa. Misalnya penzahiran pandangan Agong berkenaan perlunya parlimen dibuka “secepat mungkin”.
Antara lain Agong berkata pada 16 Jun lalu, langkah itu membolehkan ordinan-ordinan darurat dibahaskan.
Pendirian Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah itu kemudian disokong Majlis Raja-raja yang mengeluarkan kenyataan berasingan tidak lama kemudian.
Majlis Raja-raja juga menegaskan tiada keperluan untuk darurat dilanjutkan selepas 1 Ogos, selain menekankan perlunya Malaysia ditadbir oleh sebuah kerajaan stabil dan mendapat sokongan majoriti rakyat.
Mengulas pandangan Istana Negara itu, pada hari sama Menteri di Jabatan Perdana Menteri Takiyuddin Hassan menyatakan, Agong tidak pun menyatakan tarikh khusus bilakah parlimen wajar bersidang.
Pada masa sama kerajaan PN setakat ini ditafsir sebagai masih keberatan untuk membuka parlimen.
Ahmad Zahid berkata Umno menyokong penuh kedua-dua kenyataan media Istana Negara dan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja berkenaan pembukaan parlimen.
Katanya Umno berpendirian sidang parlimen amat mustahak untuk diadakan bagi membawa pelbagai tuntutan dan harapan rakyat yang sedang kesempitan semasa menghadapi Covid-19.
Parlimen juga kata Ahmad Zahid boleh memastikan wujudnya akauntabiliti dalam pentadbiran kerajaan.
“Justeru tidak perlulah berdolak-dalik lagi mengenai maksud istilah ‘secepat mungkin’ dan ‘segera’ yang digunakan di dalam kedua-dua kenyataan media berkenaan,” katanya.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/06/kehkehumno-dah-mula-menggugut-biar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umno Beri Pn Tempoh 14 Hari Atau

Umno Beri Pn Tempoh 14 Hari Atau

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 153 hits
malaysiakini comDiterbitkan 21 Jun 2021 8 39 amDikemaskini 9 00 amEmpat belas hari itu tempoh yang diberikan Umno kepada kerajaan Perikatan Nasional memulakan langkah membuka parlimen seperti yang diisyaratkan Raja raja Melayu Presiden Umno...
Notis 14 Hari Zahid Atau Umno Yang Pentingkan Diri Sendiri

Notis 14 Hari Zahid Atau Umno Yang Pentingkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 24/6/2021 - jumlah : 253 hits
Kalau dibaca kenyataan media Presiden UMNO yang mendesak agar Parlimen bersidang dalam masa 14 hari nampak hebat sekali penegasannya dan kalau kita tidak memahami keadaan kita diperbodohkan dengan mudah oleh Zahid Sebenarnya kenyataan Zahid...
Jangan Putar Belit Tempoh 14 Hari Diberikan Umno Puad Beritahu Shahidan

Jangan Putar Belit Tempoh 14 Hari Diberikan Umno Puad Beritahu Shahidan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 170 hits
June 23 2021 Puad Zarkashi berkata Shahidan Kassim membuat tuduhan serius bahawa tempoh 14 hari diberikan Umno kepada kerajaan PN adalah ugutan PETALING JAYA Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi meminta Pengerusi Majlis Ahli Parli...
Muhyiddin Akan Bagi Amanat Jam 5 Keputusan Gempaq Apa Ka Letak Jawatan Atau Nak Bagi Moratorium Kot Keh Keh

Muhyiddin Akan Bagi Amanat Jam 5 Keputusan Gempaq Apa Ka Letak Jawatan Atau Nak Bagi Moratorium Kot Keh Keh

papar berkaitan - pada 16/6/2021 - jumlah : 195 hits
Terkini Muhyiddin buat perutusan khas tergempar petang iniJune 15 2021 Saksikan Perutusan Khas oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai Pelan Pemulihan Negara pada 15 Jun 2021 jam 5 petang ini PerutusanKhas PM BH
Tempoh 14 Hari Juga Menunjukkan Umno Tidak Begitu Faham Erti Segera Dan Secepat Mungkin

Tempoh 14 Hari Juga Menunjukkan Umno Tidak Begitu Faham Erti Segera Dan Secepat Mungkin

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 162 hits
UMNO memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan PN pimpinan Mahiaddin Md Yasin untuk membuka langkah mengadakan sidang Parlimen sebagaimana yang disarankan oleh Yang Dipertuan Agong dan Majlis Raja Raja Melayu Dalam kenyataan selepas mengadakan...
Tiada Mesyuarat Umno Hari Ini

Tiada Mesyuarat Umno Hari Ini

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 214 hits
Tiada mesyuarat UMNO hari ini Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak mengadakan apa apa mesyuarat hari ini UMNO tidak mengadakan apa apa mesyuarat hari ini kata Setiausaha Kerjanya Datuk Sumali Reduan Tak ada Tiada sebarang me...
Zahid Senada Dengan Pembangkang Beri Tempoh 14 Hari Buka Parlimen

Zahid Senada Dengan Pembangkang Beri Tempoh 14 Hari Buka Parlimen

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 165 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggesa kerajaan Perikatan Nasional untuk menjalankan sidang Parlimen dalam masa 14 hari bermula daripada tarikh hari ini sepertimana yang dititahkan oleh Tuanku supaya Parlimen dibuka segera Jel...
Semua Menteri Bn Tolak Desak Notis 14 Hari Terus Sokong Muhyiddin

Semua Menteri Bn Tolak Desak Notis 14 Hari Terus Sokong Muhyiddin

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 319 hits
tuncarlos com PUTRAJAYA Menteri dan Timbalan Menteri dari Barisan Nasional berikrar akan terus menyokong kepimpinan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri disebalik notis 14 hari Biro Politik UMNO dan khabar angin kemungkinan UMNO...
Umno Tarik Sokongan Pada 1 Ogos Pelan Pemulihan Muhyiddin Akan Musnah

Umno Tarik Sokongan Pada 1 Ogos Pelan Pemulihan Muhyiddin Akan Musnah

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 247 hits
tuncarlos comKUALA LUMPUR Pelan Pemulihan Negara yang dirangka bagi mendepani krisis pandemik Covid 19 berisiko musnah jika ahli ahli Parlimen UMNO menarik sokongan daripada kerajaan Perikatan Nasional selepas 1 Ogos hadapan Penganalisis po...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms