Notis 14 Hari Zahid Atau Umno Yang Pentingkan Diri Sendiri



Kalau dibaca kenyataan media Presiden UMNO yang mendesak agar Parlimen bersidang dalam masa 14 hari.. nampak hebat sekali penegasannya dan kalau kita tidak memahami keadaan kita diperbodohkan dengan mudah oleh Zahid.
Sebenarnya kenyataan Zahid itu umpama menepuk air di dulang kerana "KERAJAAN" yang dimaksudkan oleh Zahid itu didalamnya terdapat Ahli-ahli Parlimen dari UMNO sendiri yang membentuk Kerajaan yang Zahid Maksudkan itu.
Memang agak janggal apabila desakan tersebut menyebut “KERAJAAN” bilamana “KERAJAAN” yang dimaksudkan adalah KERAJAAN dengan sokongan 39 ahli parlimen UMNO bersama 14 berjawatan Menteri didalam kabinet KERAJAAN.
UMNO dilihat berusaha untuk tidak digambarkan sebagai sebahagian dari label #KerajaanGagal atau #kerajaanderhaka . 
Kenyataan Zahid itu boleh dilihat sebagai salah satu strategi politik untuk keluar dari label tersebut dengan memberikan tekanan kepada Muhyiddin.
Namun penegasan 14 hari tanpa syarat ini dilihat longgar dan pastinya Muhyiddin Yassin tidak akan mengikut desakan UMNO.
Muhyiddin akan memperlihatkan UMNO tidak mampu menekannya hanya mampu mengertaknya sahaja.. bak kata orang Penang 'GEMPAR' saja lebih

Dan bagaimana mungkin Parlimen dipanggil bersidang dalam masa 14 hari dari tarikh Kenyataan Media Zahid itu sedangkan peraturan Dewan Rakyat menetapkan tempoh notis dikeluarkan adalah selama 28 hari sebelum sidang Parlimen dipanggil?
Laporan berkaitan..

PUTRAJAYA: Tindakan UMNO memberi tempoh 14 hari kepada kerajaan untuk diadakan sidang Parlimen adalah satu keputusan tidak relevan dan dilihat mementingkan diri sendiri sekali gus merugikan parti itu.
Felo Penyelidik Institut Penyelidikan Politik Malaysia, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Achmad Dzariean Mohd. Nadzri berkata, sebagaimana diketahui, peraturan Dewan Rakyat menetapkan tempoh notis dikeluarkan adalah selama 28 hari sebelum sidang Parlimen dipanggil.
Beliau berkata, sekiranya UMNO ‘gentleman’, parti itu perlu mengemukakan apakah tindakan seterusnya dan jangkaan yang berlaku jika tuntutan sidang Parlimen dalam tempoh itu tidak dipenuhi kerajaan.
“Adakah UMNO mahu keluar daripada Kerajaan Perikatan Nasional (PN) atau adakah UMNO mahu berada dalam pembangkang untuk cuba menaikkan seseorang menjadi Perdana Menteri, itu pun kita tidak pasti.
“Menuntut sidang Parlimen dalam tempoh 14 hari adalah pelik dan tidak relevan ketika negara berdepan pandemik Covid-19 dan sudah pasti apa saja tindakan UMNO ketika ini yang menongkah arus memberikan kerugian kepada rakyat dan UMNO sendiri,” katanya di sini semalam.
Dalam satu kenyataan kelmarin, Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi UMNO mendesak kerajaan memanggil sidang Parlimen dalam tempoh 14 hari susulan pandangan dizahirkan Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah dan Raja-Raja Melayu supaya sidang berkenaan diadakan secepat mungkin.
Kata Ahmad Zahid, sebagai sebuah parti yang diasaskan atas tujuan memelihara dan membela institusi Raja-Raja Melayu sebagaimana termaktub dalam Fasal 3 Perlembagaan UMNO, satu Mesyuarat Khas Majlis Kerja Tertinggi akan diadakan bagi memuktamadkan tindakan selanjutnya.
Achmad Dzariean berkata, seandainya UMNO bertindak keluar daripada PN dalam tempoh 14 hari ini, maka kerajaan yang ada sudah pun tidak ada majoriti dan akan menyebabkan Parlimen terbubar seterusnya memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15).
Pada masa sama katanya, kenyataan UMNO itu tidak disokong parti komponen lain dalam Barisan Nasional (BN) iaitu MCA dan MIC sekali gus menampakkan UMNO bersendirian dalam hal itu.
“Kita tahu UMNO merupakan parti dominan dalam BN, malangnya apabila tak dapat sokongan maka boleh dikatakan UMNO bersendirian dalam hal ini.
“Apa sahaja tindakan UMNO selepas ini jika mereka keluar Kerajaan PN maka ia merupakan tindakan merugikan kerana melihat majoriti menteri yang bekerja dalam pandemik ini semuanya UMNO dan mereka dilihat begitu komited menjalankan tugas masing-masing,” katanya.
Dalam pada itu, Achmad Dzariean berkata, tuntutan jawatan Timbalan Perdana Menteri oleh UMNO perlu dipertimbangkan Perdana Menteri kerana ketiadaan jawatan itu sesuatu yang agak pelik memandangkan UMNO mempunyai ahli Parlimen terbanyak.
Katanya, masalah keutamaan hierarki untuk mengisi jawatan itu boleh diberikan kepada Timbalan Presiden, Datuk Seri Mohamad Hasan dengan melantik beliau sebagai Senator memandangkan Presiden sedang berdepan kes di mahkamah. – UTUSAN ONLINE

Kesimpulan dari kenyataan Felo Penyelidik Institut Penyelidikan Politik Malaysia, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr. Achmad Dzariean Mohd. Nadzri itu ialah:-
1- 28 hari diperlukan untuk memanggil sidang Parlimen
2- UMNO tak 'gentleman' sebab tak tahu lagi apa nak buat selepas 14 hari berlalu
3- Zahid tak diperlukan dalam Kabinet kerana sedang berdepan dengan kes Mahkamah

Tapi.. aku nampak macam Zahid tepuk kepala kawan-kawannya yang ada dalam Kabinet itu malangnya tak diendahkan pun..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2021/06/notis-14-hari-zahid-atau-umno-yang.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Notis 14 Hari Tindakan Umno Dilihat Janggal

Notis 14 Hari Tindakan Umno Dilihat Janggal

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 169 hits
gemilangdaily comNotis 14 hari Membaca kenyataan media Presiden UMNO tampak hebat dalam penegasannya untuk mendesak agar parlimen bersidang dalam masa 14 hari Agak janggal apabila desakan tersebut menyebut KERAJAAN dimana KERAJAAN yang dima...
Keh Keh Umno Dah Mula Menggugut Biar Betoi Umno Bagi Tempoh 14 Hari Pada Muhyiddin Atau

Keh Keh Umno Dah Mula Menggugut Biar Betoi Umno Bagi Tempoh 14 Hari Pada Muhyiddin Atau

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 144 hits
June 21 2021Empat belas hari itu tempoh yang diberikan Umno kepada kerajaan Perikatan Nasional memulakan langkah membuka parlimen seperti yang diisyaratkan Raja raja Melayu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata kegagalan berbuat demikian...
Umno Beri Pn Tempoh 14 Hari Atau

Umno Beri Pn Tempoh 14 Hari Atau

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 153 hits
malaysiakini comDiterbitkan 21 Jun 2021 8 39 amDikemaskini 9 00 amEmpat belas hari itu tempoh yang diberikan Umno kepada kerajaan Perikatan Nasional memulakan langkah membuka parlimen seperti yang diisyaratkan Raja raja Melayu Presiden Umno...
Notis 14 Hari Gempar Zahid Hamidi Saja Tu

Notis 14 Hari Gempar Zahid Hamidi Saja Tu

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 203 hits
Dilihat tidak ada integriti mungkin punca banyak pandangan dan arahan Ahmad Zahid sudah tidak dipedulikan kata Penganalisis politik veteran Profesor Dr Ahmad Atory Hussain Barangkali kerana dia dilihat tidak ada integriti Semua orang tahu d...
Zahid Senada Dengan Pembangkang Beri Tempoh 14 Hari Buka Parlimen

Zahid Senada Dengan Pembangkang Beri Tempoh 14 Hari Buka Parlimen

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 165 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menggesa kerajaan Perikatan Nasional untuk menjalankan sidang Parlimen dalam masa 14 hari bermula daripada tarikh hari ini sepertimana yang dititahkan oleh Tuanku supaya Parlimen dibuka segera Jel...
Pemilihan Umno Sah Ditunda Penentang Zahid Hendak Ke Mana

Pemilihan Umno Sah Ditunda Penentang Zahid Hendak Ke Mana

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 229 hits
Pemilihan UMNO yang sepatutnya diadakan tahun ini kini sah ditangguhkan selama 18 bulan berikutan bahaya penularan Covid19 masih lagi belum reda Setiausaha Agung UMNO Ahmad Maslan mengesahkan pemilihan jawatan parti itu di semua peringkat a...
Umno Tolak Darurat Parlimen Wajar Bersidang Zahid

Umno Tolak Darurat Parlimen Wajar Bersidang Zahid

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 135 hits
Firdaus AzilJun 10 2021 Ahmad Zahid berkata tanpa Proklamasi Darurat pun Kerajaan masih mempunyai kemampuan untuk menguruskan soal berkaitan COVID 19 serta isu isu lain yang berkaitan Astro AWANI Shahir OmarKUALA LUMPUR UMNO mengambil pendi...
Umno Beri 14 Hari Untuk Kerajaan Panggil Sidang Parlimen

Umno Beri 14 Hari Untuk Kerajaan Panggil Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 21/6/2021 - jumlah : 232 hits
FMT ReportersPETALING JAYA Umno memberi 14 hari kepada kerajaan Perikatan Nasional untuk memanggil sidang Parlimen susulan titah Yang di Pertuan Agong dan Raja raja Melayu supaya Dewan Rakyat bersidang semula secepat mungkin Presidennya Ahm...
Bakal Pm Menjarakkan Diri Dari Kerajaan Yang Dia Sendiri Salah Seorang Darinya

Bakal Pm Menjarakkan Diri Dari Kerajaan Yang Dia Sendiri Salah Seorang Darinya

papar berkaitan - pada 15/6/2021 - jumlah : 166 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Kritikan Menteri Luar Hishammuddin Hussein terhadap kerajaan semalam mungkin menunjukkan beliau menjarakkan diri daripada pentadbiran pimpinan Perikatan Nasional kata seorang ahli akademik Penganalisis sosio poli...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment