Cucur Ikan Bilis Kudapan Moreh Terbaik


Cucur ikan bilis – bebola goreng yang penuh dengan rasa umami Cucur ikan bilis merupakan snek yang sesuai untuk dimakan bersama minum petang ataupun dimakan sebagai pembuka selera bagi mereka yang lebih menggemari rasa masin. Cucur-cucur yang digoreng ini bukan sahaja garing di luar, malah ia juga lembut di dalam dan juga penuh dengan rasa umami yang begitu lazat.
Resepi cucur ini kaya dengan rasa yang enak dan berlemak yang sangat menyeluruh walaupun hasilnya seakan-akan menyerupai cucur udang yang terlebih masak. Memang tidak boleh dinafikan bahawa rasa cucur ikan bilis ini sungguh lazat meskipun rupanya tidak secantik seperti makanan-makanan lain yang dipaparkan di Instagram.
Cucur ikan bilis tidaklah semasyhur sepupunya iaitu, cucur udang, dan ia juga jarang dijual di gerai-gerai tepi jalan ataupun restoran. Ini mungkin disebabkan oleh rasa ikan bilis yang agak kuat dan melampau kepada deria rasa si pemakan. Mahupun ia mempunyai rasa yang agak masin, jika anda adalah seorang yang suka akan ikan bilis dan mempunyai keinginan untuk mencuba sesuatu yang baru, cucur ikan bilis ini sesuai sekali dengan anda.

Dengan hanya menggunakan sepuluh bahan-bahan, resepi cucur ikan bilis ini mudah disediakan dan juga mengambil masa yang singkat. Ia merupakan snek ekonomi dan alternatif yang menarik untuk disediakan kepada tetamu jika anda inginkan sedikit kelainan. Anda cuma perlu menggunakan satu pek ikan bilis kering kegemaran anda. Sekiranya anda tidak arif tentang jenis-jenis ikan bilis yang berbeza, maka gunakan ikan bilis biasa yang terdapat di pasar raya anda. Selamat mencuba!

Ingredients
● 70g ikan bilis kering
● 100g air panas yang baru dididih
● 40g kucai
● 80g bawang besar
● 40g cili merah
● 1 telur
● 140g tepung naik sendiri
● 1 sudu kecil lada putih
● ½ sudu teh butiran ikan bilis
● Minyak masak


Penyediaan cucur ikan bilis
1.Rendamkan ikan bilis di dalam air panas yang baru sahaja dididihkan selama 1 hingga 2 minit. Selepas itu, kisarkan kedua-kedua campuran tersebut sehingga hancur. Kisar ikan bilis dan air panas sehingga hancur.
Kisar ikan bilis dengan air panas hingga halus
2. Potongkan kucai kira-kira dalam 2cm panjangnya.
Hiris kucai
3. Parutkan bawang besar dengan menggunakan lubang besar yang terdapat di pemarut.
4. Kemudian, potongkan cili dalam bentuk dadu serta buangkan biji-bijinya.
5. Tambahkan tepung naik sendiri kedalam campuran ikan bilis dan gaul sehingga adunan menjadi sebati.
6. Seterusnya, campurkan lada putih dan butiran ikan bilis dan kacau sehingga rata.
7. Akhirnya, tambahkan kucai, bawang dan cili dan gaulkan sehingga semua bahan-bahan diserak secara rata di dalam adunan.
Masukkan kucai, cili dan bawang Kacau rata semua bahan 8. Penuhkan kuali atau periuk anda dengan minyak sebanyak 4cm dalam ketinggian dan tinggikan api kepada suhu menggoreng. Minyak masak sudah cukup panas sekiranya minyak masak mula berbuih.
9. Dengan menggunakan dua sudu besar, bentukan adunan kepada bentuk bola. Jangan risau sekiranya bentuknya tidak kemas kerana adunan yang lembut ini tidak mampu untuk mengekalkan bentuknya dalam jangka masa yang lama. Masukkan adunan tersebut ke dalam minyak yang panas dengan segera.
10. Tambahkan lagi beberapa bebola adunan ke dalam minyak (ataupun sehingga mencukupi ruang di kuali) dan goreng sehingga perang keemasan dan garing, sambil membalikkannya untuk memastikan kesemua cucur-cucur dimasak dengan sama rata.
Kuali penuh dengan bebola cucur bilis yang digoreng sempurna 11. Angkat dan pindahkan cucur ikan bilis yang digoreng ke pinggan ataupun penapis yang dilapik dengan kertas tuala.
Kertas tuala membantu meresap lebihan minyak
12. Biarkan sejuk untuk beberapa minit sebelum dihidangkan bersama sos cili kegemaran anda.
Tips tambahan
Resepi ini tidak memerlukan garam kerana kemasinan ikan bilis kering sudah memadai. Walau bagaimanapun, tahap kemasinan ikan bilis berbeza bergantung kepada jenis ikan bilis. Oleh itu, adunan hendaklah dirasa sebelum digoreng sekiranya terdapat penambahan.Jika anda tidak mahu cucur yang terlalu masin, kurangkan jumlah ikan bilis kering sambil mengekalkan sukatan untuk bahan-bahan yang lain.

Jadi, anda tunggu apa lagi? Jika sebelum ini anda tidak pernah mencuba cucur ikan bilis, adakah anda bersedia untuk mencuba resepi ini sebagai snek anda? Sekiranya anda lebih menggemari kudap yang masin berbanding manis, sebaik juga yang mudah dan segera untuk disediakan, cucur ikan bilis ini amat sesuai dengan anda.
Rasanya yang sangat lazat pasti akan menggamit selera si pencinta ikan bilis mahupun mereka yang tidak beberapa menggemarinya.
Cubalah resepi ini dan tag gambar anda bersama #butterkicap supaya kami boleh lihat hasil anda. Kami menantikan hasil percubaan anda!
The post Cucur Ikan Bilis – Kudapan Moreh Terbaik appeared first on Butterkicap.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.butterkicap.com/open-house/cucur-ikan-bilis-kudapan-moreh-terbaik

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pati Ikan Bilis Istimewa A K A Budu

Pati Ikan Bilis Istimewa A K A Budu

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 126 hits
Kisah Hari Ini Tengahari tadi seorang rakan di tempat kerja memberi aku sebotol Pati Ikan Bilis Istimewa a k a BUDU Habis berulang makanlah jawabnya nanti BUDUDulu pertama kali aku mencubanya ketika zaman RemajaPurba waktu aku menghadiri ku...
Resepi Ikan Bilis Goreng Berlada Campur Petai Sesuai Untuk Sahur

Resepi Ikan Bilis Goreng Berlada Campur Petai Sesuai Untuk Sahur

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 108 hits
Hi korang Bercerita bab sahur adakala tekak kita agak payah nak terima makanan kan sendu je nak makan bagi berselera pada SA kalau waktu sahur nak makan laju dengan berselera kena la gigih masak lauk pembuka selera SA ada je beberapa lauk s...
Kerabu Telur Dadar Berserta Ikan Bilis Resepi Khas Dari Thailand

Kerabu Telur Dadar Berserta Ikan Bilis Resepi Khas Dari Thailand

papar berkaitan - pada 6/5/2019 - jumlah : 254 hits
Kerabu Telur Dadar Berserta Ikan Bilis Resepi Khas Dari ThailandINSPIRASI
Ddhn Resepi Sambal Kentang Ikan Bilis Goreng Rangup

Ddhn Resepi Sambal Kentang Ikan Bilis Goreng Rangup

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 106 hits
Assalamualaikum Menu Sambal Kentang Ikan Bilis Goreng Rangup ni adalah menu hari pertama berbuka puasa Ummi duk scroll FB dan ternampak member share Terus
Sambal Ikan Bilis Kering Yang Sedap

Sambal Ikan Bilis Kering Yang Sedap

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 71 hits
Saya dapat idea untuk menyediakan lauk Sambal Ikan bilis kering selepas bersembang dengan Linda dan Isma berkenaan lauk yang mereka sediakan semasa berbuka puasa Mereka memberitahu masakan yang sama iaitu sambal ikan bilis kering Rupanya ra...
Tak Perlu Ikut Arahan Saya Bebas Lakukan Apa Yang Terbaik Untuk Negara Tun M

Tak Perlu Ikut Arahan Saya Bebas Lakukan Apa Yang Terbaik Untuk Negara Tun M

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 65 hits
foto sumber internetWAWANCARA Sebelum kemenangan Pakatan Harapan dalam PRU ke 14 lagi isu pengganti Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri hangat diperkatakan Ketika itu Presiden PKR Anwar Ibrahim masih dalam penjara Setahun berlalu da...
Resipi Terbaik Salted Egg Butter Chicken Di Jibrail Ss15

Resipi Terbaik Salted Egg Butter Chicken Di Jibrail Ss15

papar berkaitan - pada 9/5/2019 - jumlah : 122 hits
Artikel kali ni saya nak share dengan korang sebuah restoran especially untuk mereka mereka yang kat luar sana tu yang gemar dan suka akan menu yang berasaskan salted egg Saya sendiri memang tidak pernah terfikir untuk ke sini kerana nama r...
4 Pengajaran Dari Muslimah Syurga Terbaik

4 Pengajaran Dari Muslimah Syurga Terbaik

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 107 hits
Sebaik baik muslimah syurga adalah Khadijah Fatimah Maryam dan Asiyah Apakah keistimewaan yang ada pada mereka 1 Mereka Memahami Kehidupan Tetapi Tidak MencintainyaKehidupan mereka tidak terlepas dari ujian dan rintangan Tetapi mereka masih...
Kriteria Makanan Terbaik Untuk Berbuka Ramadhan Ini

Kriteria Makanan Terbaik Untuk Berbuka Ramadhan Ini

papar berkaitan - pada 10/5/2019 - jumlah : 83 hits
Kredit dreamers id Sekarang sudah lebih seminggu rakyat Malaysia yang beragama Islam menjalani ibadah puasa dan pastinya sudah biasa dengan jadual bangun bersahur awal pagi untuk tahan lapar sehingga ke petang Namun begitu tidak ramai yang ...
Dalam Gambar Ni Hanya Ada Awak Dan Ying Sahaja Dan Dalam Gambar Ni Rambut Awak Jadi Panjang Dipetik Dari Kisah Benar

Ciri Ciri Gadis Idaman Lelaki Mengikut Negeri

Tapi Yang Peliknya Masa Dia Mati Tu Dia Dikuburkan Di Tengah2 Hutan Sorang2 Kisah Minin Mati Beranak Seram

Sambil Kendong Anak 10 Bulan Tolak Motor Ujian Buat Lelaki Ini

Muzikal Lawak Superstar 2019

Rahang Jadi Melengkung Gadis Manis Ini Hilang 4 Batang Giginya Akibat Pakai Fake Braces

Tanam Serai Di Batas Timbun

Laporan Khazanah Nasional Tertulis



Resepi Pilihan Kuih Nona Manis Paling Cukup Rasa

Resepi Pilihan Udang Telur Masin Mudah dan Ringkas

Resepi Pilihan Kuih Permata Zamrud Paling Sedap

Resepi Pilihan Rendang Kerang Paling Menyelerakan

5 Kisah Gelandangan Yang Berjaya Keluar Dari Kesempitan Hidup


Lirik Lagu Ratu By Faizal Tahir

Ex Mb Urges Gov T To Be More Forthcoming On Pasir Gudang Pollution

Pnb Assets Under Management Top Rm300 Bil For First Time

Zuraida Kamaruddin Perlekeh Anwar Ibrahim

Letak Jawatan Kerana Skandal Seks Bukan Cara Malaysia Pm

Menteri Pertahanan Terpaksa Keluar Kenyataan Media Kerana Tak Dapat Bertemu Pm Di London