Cara Masak Ikan Bilis Goreng Yang Sedap Rangup Tahan Lama


Ikan bilis goreng memang sedap. Teksturnya yang rangup serta berperisa menjadikan ia sesuai dinikmati bersama hidangan nasi dan sebagainya. Ramai juga dikalangan ibu-ibu yang gemar menyimpan stok ikan bilis goreng tetapi ada kalanya ikan bilis yang digoreng menjadi tidak rangup dan kurang enak setelah lama disimpan. Panduan di bawah boleh membantu anda untuk hasilkan ikan bilis goreng yang sedap dan rangup. Puan-puan boleh cuba.
CARA HASILKAN IKAN BILIS GORENG YANG SEDAP, RANGUP & TAHAN LAMA.
1. PILIH IKAN BILIS BERKUALITI

Terdapat pelbagai jenis ikan bilis yang dijual dan harganya juga berbeza mengikut gred serta kualiti. Untuk mendapatkan ikan bilis goreng yang mudah dimasak, garing serta enak, guna ikan bilis yang berkualiti. Ia boleh dilihat dari segi ikan bilis yang bersih, berwarna terang dan tidak hapak.
2. GUNA BILIS SAIZ SEDERHANA

Sebelum membeli ikan bilis, pilih ikan bilis yang bersaiz sederhana dan tidak terlalu besar. Bilis yang besar lebih liat serta agak lambat untuk garing ketika digoreng.
3. PASTIKAN BETUL-BETUL KERING
Selepas membasuh ikan bilis, pastikan ia dikeringkan dengan sepenuhnya sebelum dimasak. Guna tisu dapur sudah memadai bagi mengurangkan kelembapan.
4. TAMBAH CUKA

Ada juga yang menggunakan cuka bagi mendapatkan bilis goreng yang rangup. Caranya mudah sahaja, masukkan ikan bilis ke dalam bekas dan renjiskan cuka hingga rata. Biarkan 5 minit dan goreng seperti biasa. Sebelum menggoreng, pastikan minyak telah dipanaskan terlebih dahulu dalam kuantiti yang secukupnya.
5. GORENG GUNA MINYAK PANAS

Setelah ikan bilis goreng sejuk, masukkan segera ke dalam balang kedap udara. Ia amat penting bagi mengelakkan ikan bilis masuk angin dan menjadi lemau.
6. GUNA API SEDERHANA

Semasa menggoreng, perlahankan api agar ikan bilis yang digoreng tidak cepat hangus. Guna api sederhana dan masak sehingga ikan bilis menjadi kuning keemasan.
7. TOS MINYAK SEPENUHNYA

Setelah diangkat, toskan lebihan minyak menggunakan tisu dapur. Ia bagi mengelakkan ikan bilis menjadi berminyak sewaktu disimpan.
8. SIMPAN DALAM BEKAS KEDAP UDARA

9. GORENG SECARA BERPERINGKAT
Jika anda mahu menggoreng ikan bilis dalam kuantiti yang banyak, lakukan secara berperingkat. Elakkan menggoreng dalam kuantiti yang banyak secara sekaligus. Ia bukan sahaja menjadikan ikan bilis tidak garing bahkan melambatkan proses memasak.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://rasanakmasak.blogspot.com/2019/07/cara-masak-ikan-bilis-goreng-yang-sedap.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
9 Tip Ikan Bilis Yang Korang Goreng Kekak Rangup Garing

9 Tip Ikan Bilis Yang Korang Goreng Kekak Rangup Garing

papar berkaitan - pada 18/7/2019 - jumlah : 378 hits
Susah nak kekalkan kerangupan ikan bilis goreng kalau nak disimpan lama Korang jangan bimbang boleh saja tapi korang kenalah ikut sembilan tip yang dikongsikan ini Ia sungguh senang Harap lepas dapat info ini korang bolehlah goreng ikan bil...
Sambal Goreng Peria Ikan Bilis Boleh Ketagih Dibuatnya

Sambal Goreng Peria Ikan Bilis Boleh Ketagih Dibuatnya

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 334 hits
Korang suka tak sambal peria katak dengan ikan bilis Mesti macam macam riaksi tapi walaupun ada sedikit rasa pahit tetapi ia pahit pahit lemak Kena dengan ikan bilis rangup dan pedas cili sambal ini boleh jadi berhantu Apa taknya ia boleh m...
Wow Ini Cara Masak Brownies Sedap Guna 5 Bahan Je

Wow Ini Cara Masak Brownies Sedap Guna 5 Bahan Je

papar berkaitan - pada 24/7/2019 - jumlah : 228 hits
Nak cuba buat brownies sedap paling mudah Kalau nak tahu ni antara manisan paling mudah guna bahan yang senang dan sedap Namun ada kalanya resipi yang dicuba tidak menjadi Bagi anda yang teringin sangat nak buat brownies ni resipi mudah per...
Resepi Maggi Goreng Cara Cik Ash Masak

Resepi Maggi Goreng Cara Cik Ash Masak

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 502 hits
Resepi Maggi Goreng Cara Cik Ash Masak Rasa dah agak lama Cik Ash tak sharing resepi masakan daripada last bulan 4 aritu hahaha lama sungguh tak sharing gara gara baiki rumah la langsung tak ada entri masakan dekat blog Sebenarnya Cik Ash d...
Hidangan Ikan Patin Masak Tempoyak Mudah Lagi Sedap

Hidangan Ikan Patin Masak Tempoyak Mudah Lagi Sedap

papar berkaitan - pada 22/7/2019 - jumlah : 188 hits
Tibanya musim durian runtuh sudah pasti akan ada tempoyak namun kepada yang tidak gemar pada bau buah durian anda mungkin mengalami kerugian sedikit tapi tidak mengapa tidak suka buah durian tidak semestinya tidak suka gulai tempoyak Tempoy...
Cara Mudah Masak Mi Kicap Sup Wantan Yang Mudah Sedap

Cara Mudah Masak Mi Kicap Sup Wantan Yang Mudah Sedap

papar berkaitan - pada 2/8/2019 - jumlah : 356 hits
Sedapnya menu Mi Kicap dan Sup Wantan ni Tetapi jika nikmati di kedai atau restoran semangkuk hidangan Mi Kicap bersama Sup Wantan boleh mencecah harga belasan ringgit Makan pun tak puas Jadi bagi anda yang nak cuba masak sendiri sajian ni ...
Sedap Pulak Nasi Goreng Ni Bila Guna Perencah Innni

Sedap Pulak Nasi Goreng Ni Bila Guna Perencah Innni

papar berkaitan - pada 23/7/2019 - jumlah : 194 hits
Bila kita berbicara bab masak sayalah orang pertama akan naikkan bendera putih Bukan apa kadang kadang tu nak masak nasik pun boleh berdebar debar takut air yang dimasukkan tu memadai atau tidak Ini memang serius tak tipu tau Kalau masa sta...
Ini Cara Buat Aiskrim Viral Ala Magnum Perghh Memang Sedap

Ini Cara Buat Aiskrim Viral Ala Magnum Perghh Memang Sedap

papar berkaitan - pada 26/7/2019 - jumlah : 399 hits
Boleh dikatakan musim sekarang agak tidak menentu Ada masanya panas berhari hari diikut dengan hujan sekejap sekejap Bila dah musim panas memang sedap kalau pekena aiskrim Kalau sebut aiskrim Magnum memang fikir 10 kali nak beli melihatkan ...
Sabah Akan Terus Bergolak Setujukan Muhyiddin Melantik Bung Mokhtar Sebagai Ketua Menteri

Berpindah Randah Ketika Musim Covid Ini Perkembangan Terkini Anita Sarawak

Biodata Dan Profile Lengkap Mimi Lana Pelakon Cantik Dan Seksi

Covid 19 Empat Daerah Di Selangor Kini Zon Kuning

Kenapa Tayar Kereta Anda Selalu Kurang Angin

Happy Birthday To You

Pru Sudah Boleh Di Adakan Bila Masa

Portal Carian Kerja Kosong Secara Online Di Kerjakosong Co



5 Selebriti Terkenal Yang Kini Bergelar Pendakwah Berpengaruh

Kisah Kecintaan Nazi Pada Kopi Tanpa Kafein

Masih Relevankah Pelajar Dimasukkan ke Sekolah Asrama

5 Perubahan Positif Sikap Rakyat Malaysia Kerana PKP

Resepi Kek Marble Jelita Paling Lembut dan Gebu


Gembira Sedih Lagi

Link E Commerse

Hollow Baby Blanket Crochet

Calon Parti Grs Paling Banyak Menang Dun Jadi Km Sabah Zahid

Unique Models Of Planned Bathrooms

Polisi Usut Konvoi Pemotor Bawa Sanjata Tajam