Bukan Semua Sakit Kepala Migraine Tapi Ada Kaitan Dengan Keturunan Doktor Jelaskan Punca Berlaku


“Bukan Semua Sakit Kepala Migraine” Tapi Ada Kaitan Dengan Keturunan & Doktor Jelaskan Punca Berlaku. Ramai mengadu terkena migraine. Di mana hanya sebelah kepala terasa sakit berdenyut-denyut. Tapi tahukah, apabila kepala terasa berdenyut itu, ia sudah memasuki fasa ke tiga di mana ramai tidak perasan fasa-fasa sebelumnya.
Ada ramai patient yang datang dengan aduan “saya migraine”. Tapi bukan semua yang kata dia ada migraine tu, sebenarnya hidapi migraine. Bukan semua sakit kepala itu migraine. Jadi jangan buat kesimpulan sendiri jika anda sakit kepala. Ada 1001 diagnosis lain dari brain tumour, hingga lah ke sakit kepala biasa. Hari ini, aku tulis tentang MIGRAINE HEADACHE, apa ciri-ciri nya.
Sakit kepala biasa berbeza dengan migraine kerana biasanya sakit migraine bermula dengan sebelah sahaja
Apa itu migraine?
Secara mudahnya untuk faham migraine ialah:
1- Sakit kepala yang cirinya berdenyut-denyut (throbbing pain). Sakit berdenyut-denyut ini agak kuat atau sangat kuat (bukan sakit kepala biasa, sikit sikit)
2- Lokasi sakitnya ialah hanya melibatkan sebelah kepala sahaja / one side of the head, tidak kiralah sebelah kiri, atau kanan.
3- Selain sakit kepala, migraine juga menyebabkan simptom sampingan seperti mual, muntah, mata jadi sensitif pada cahaya, jadi sensitif pada bunyi bising, dan rasa kebas kebas.
3 Perkara ini yang perlu kita faham dan perhatikan, bila datangnya sakit kepala / headache. Tiga perkara ini yang biasanya doktor akan tanya untuk bantu dalam membuat diagnosis tentang punca sakit kepala anda.
Dan setelah semua pemeriksaan berkaitan ( seperti ujian darah, EEG dan CT scan otak ) dijalankan dan di dapati normal, maka mereka yg kerap sakit kepala yang menepati 3 perkara tersebut, adalah selamat utk dikatakan mereka menghidap migraine.
Faktor keturunan?
Migraine memang di ketahui ada kaitan dengan faktor keturunan. Dan kajian saintis masa kini mendapati ada unsur genetik yang memainkan peranan dalam migraine.
Peringkat umur? Sebenarnya, semua peringkat umur boleh kena migraine, termasuk kanak kanak. Cuma kes dalam kanak kanak jarang dilaporkan antara sebabnya kanak-kanak kurang memberitahu simptom mereka secara tepat.
Bagaimana migraine di diagnos? Migraine ialah penyakit yang kita diagnosed setelah semua perkara yg mungkin menyebabkan sakit kepala, di ketepikan. ( Diagnosis of exclusion). Makna nya, mungkin anda perlu jalani pelbagai test seperti ujian darah, EEG, CT scan / MRI otak, even test air tulang belakang ( lumbar puncture) untuk doktor mengesan punca sakit kepala kronik anda. Andai semua test ini negatif hasilnya dan ciri ciri sakit kepalanya menepati tiga kriteria yang di tulis di atas, maka diagnosis anda ialah Migraine headache.
Pun begitu, secara umumnya, tak semua pesakit yang disuspek migraine, perlu jalani test yang ditulis tu. Ramai yang di diagnosed based on ciri-ciri simptomnya sahaja dan dengan syarat sakit kepala mereka itu tidak diikuti simptom-simptom lain yang bahaya / warning simptom.
Punca migraine?
Sebenarnya, saintis masih tak dapat jawapan sebenar kenapa ada orang kena migraine. Namun mereka beri beberapa teori seperti perubahan kimia dalam otak dan perubahan saluran darah boleh cetuskan migraine. Dan genetik di dapati ada main peranan.
Walaupun punca kenapa wujud migraine tidak di ketahui, namun terdapat banyak faktor yang boleh datangkan attack migraine, kita panggil ” trigger factor”. Tiggers factor nya ada yang bersifat hormon, environment, physical, emotional dan juga diet pemakanan.
Antara trigger factornya ialah: – datangnya haid
– stres
– terlampau gembira / murung / kerisauan ( anxiety)
– kurang rehat / kurang tidur
– faktor makanan seperti kafein, coklat, buah buahan citrus. Juga makanan yang ada tyramine seperti daging salai / smoke salmon / makanan berjeruk dan juga sesetengah jenis cheese seperti cheddar cheese.
– faktor environment seperti cahaya terang / panas, cahaya berkelip kelip eg screen TV / komputer, bunyi bising, bauan yang kuat / mengganggu, perubahan cuaca.
Fasa–fasa migraine:
Sebenarnya, ada empat fasa dalam migraine attack. Namun tak ramai penghidap migraine sedar akan fasa-fasa ini dan majoriti hanya sedar fasa sakit kepala tu je (fasa ke tiga). Penting untuk memahami fasa-fasa migraine ini. Sebab ia akan banyak membantu anda dalam mengawal migraine.
Fasa 1 : Prodrome Ini ialah fasa permulaan / awal dalam attack migraine anda. Ia boleh berlangsung untuk beberapa jam, atau kadangkala hari. Dipanggil juga fasa ‘ pre- headache’ sebab fasa ini berlaku sebelum tibanya simptom sakit kepala. Sekitar 30 % – 40% penghidap migraine akan alami fasa 1 ini.
Fasa 1 ialah: sakit leher, rasa penat, food craving, mengantuk atau menguap berlebihan, sembelit atau cirit, sukar untuk fokusrasa sukar utk bertutur / hilang punca perkataan, perubahan mood seperti rasa murung, rasa resah.
Fasa 2 : Aura Sekitar 20 – 25 % penghidap migraine akan alami fasa Aura ini.
Apa maksud aura? Secara mudahnya, aura ini ialah perasaan / rasa yang tidak real, tidak benar benar berlaku.
Ada 2 jenis aura yang biasa di alami oleh pesakit migraine. Auditory Hallucination dan Visual Hallucination.
Antara simptom Fasa 2 / simptom aura ialah: – Dengar bunyi yang sebenarnya tidak wujud ( auditory hallucination)
– Nampak perkara yg tidak wujud ( visual hallucination ) seperti nampak flashes of light, nampak wavy lines / garisan beralun, dan juga boleh tidak nampak/ jadi blurred vision, walhal mata& penglihatan sebenarnya normal.
– Vertigo, iaitu perasaan rasa berpusing ( bukan pening)
– Simptom allodynia, iaitu jadi sensitif kepada sentuhan, contohnya orang sentuh kulit kita, kita rasa sakit..ataupun kita letak tangan atas sofa, lengan tu rasa sakit.
Fasa 3: Headache Ini lah fasa yang majoriti penghidap migraine rasa.
Ajaib nya, ada kes yg mana penghidap migraine tidak alami fasa 3 ini. Makna nya mereka tidak sakit kepala ! Ini dipanggil migraine aura without headache.
Simptom sakit kepala dalam fasa 3 ni di cirikan sebagai:
sakit berdenyut-denyut, sakit pada sebelah kepala, sakit kadangkala berubah dari kiri ke kanan kepala / vice versa, tempoh sakitnya antara 4 jam ke 72 jam, rasa sakit kepala mungkin merebak sakitnya ke bahagian gigi, mata, kawasan sinus ( sebab penglibatan saraf trigeminal di muka). rasa mual / muntah. sakit kepala yg makin meningkat bila ada bauan ( osmophobia), bila ada bunyi ( phonophobia) dan pada cahaya ( photophobia).
Sakit kepala akibat migraine bukan main-main malah ada mereka yang mengalami mengalami kemalangan kerana ketika berlaku sedang memandu
Fasa 4: Postdrome Fasa 4 ni ramai tak sedar mereka alami. Mereka describe rasa lesu / letih lepas sakit kepala migraine. Sebenarnya., itu semua ialah simptom2 fasa 4 ini.
Antara simptom Fasa 4 ialah:
-keletihan
– mood jadi rendah / hilang mood
– sukar beri tumpuan
– sukar buat keputusan
Jenis Jenis Migraine 1) Migraine with aura
Iaitu migraine yang ada simptom aura ( Fasa 2 ) seperti yg dijelaskan.
2) Migraine without aura
Iaitu migraine yg paling ramai alami. Tiada sebarang warning signs ( simptom aura) yg datang sebelum sakit kepala.
3) Migraine aura without headache
Iaitu migraine yang hanya ada simptom aura, tapi tiada simptom sakit kepala.
Maka, fahami dulu penerangan ringkas yang aku tulis ini tentang MIGRAINE, supaya anda ada idea tentang apa itu migraine, dan tidak anggap semua sakit kepala = migraine.
Insya Allah, dalam tulisan berikutnya, aku akan tulis tentang rawatan migraine .
Sumber: Remaja
The post “Bukan Semua Sakit Kepala Migraine” Tapi Ada Kaitan Dengan Keturunan & Doktor Jelaskan Punca Berlaku appeared first on .


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.apakes.com/bukan-semua-sakit-kepala-migraine-tapi-ada-kaitan-dengan-keturunan-doktor-jelaskan-punca-berlaku/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Rengat Lepas Bersalin Sakitnya Tak Dapat Digambarkan Doktor Kongsi Punca Rengat 4 Tip Kurangkan Sakit

Rengat Lepas Bersalin Sakitnya Tak Dapat Digambarkan Doktor Kongsi Punca Rengat 4 Tip Kurangkan Sakit

papar berkaitan - pada 28/3/2019 - jumlah : 289 hits
Rengat lepas bersalin siapa yang pernah rasa Sakitnya memang tidak dapat digambarkan Ikuti penerangan doktor ini Bagi ibu yang baru bersalin rengat akan menjadi mimpi ngeri Kesakitan pada bahagian ari ari selepas bersalin ini tidak dapat di...
Doktor Jelaskan Ekzema Anak Boleh Di Kawal Dengan Rawat 3 Punca Ini Kering Radang Alahan

Doktor Jelaskan Ekzema Anak Boleh Di Kawal Dengan Rawat 3 Punca Ini Kering Radang Alahan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 715 hits
Dari jauh boleh nampak si anak yang berusia kira kira 3 tahun itu tergaru garu Kulit di lengan dan kaki kering dan kasar serta kemerahan Sila duduk puan encik saya mempersilakan ibu bapa pesakit duduk Mungkin boleh pangku anak saya mempelaw...
Kecederaan Adib Disahkan Bukan Sebab Dipukol Ramai Tak Percaya Bila Pakar Forensik Ini Jelaskan Punca Sebenar

Kecederaan Adib Disahkan Bukan Sebab Dipukol Ramai Tak Percaya Bila Pakar Forensik Ini Jelaskan Punca Sebenar

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 285 hits
Seorang saksi pakar forensik dari Hospital Kuala Lumpur pada Jumaat mengesahkan corak kecederaan pada badan arwah Muhammad Adib Mohd Kassim tidak bersepadanan akibat dipuk0l ditendang atau ditumb0k Dr Ahmad Hafizam Hasmi yang bertugas di Ja...
Minggu Ke 36 Patut Kepala Ke Bawah Kuantiti Air Ketuban Uri Bawah Cyst Fibroid Antara Punca Bayi Songsang

Minggu Ke 36 Patut Kepala Ke Bawah Kuantiti Air Ketuban Uri Bawah Cyst Fibroid Antara Punca Bayi Songsang

papar berkaitan - pada 12/3/2019 - jumlah : 522 hits
Minggu ke 36 dah berlalu tapi bayi masih songsang Paling banyak yang difikirkan ialah kaedah bersalin normal atau caesarean Menurut Dr Norleen Salleh Pakar Perbidanan Sakit Puan bayi akan berada dalam posisi songsang dalam tempoh tertentu d...
Anak Ada Tonsil Nampak Remeh Tapi Bila Ada Ciri Ciri Ni Doktor Sarankan Perlu Dibedah

Anak Ada Tonsil Nampak Remeh Tapi Bila Ada Ciri Ciri Ni Doktor Sarankan Perlu Dibedah

papar berkaitan - pada 31/3/2019 - jumlah : 263 hits
Masalah anak tonsil selalu dipandang masalah ringan yang tidak terlalu memudaratkan anak kita Hakikatnya anak anak amatlah rasa tak selesa bila setiap kali sakit Jika anak anda ada tonsil dan mempunyai ciri ciri yang diberikan ini ada baikn...
Anak Suka Mengamuk Bermacam Cara Cuba Tapi Semua Tak Jalan Mama Papa Perlu Periksa 5 Perkara Ini

Anak Suka Mengamuk Bermacam Cara Cuba Tapi Semua Tak Jalan Mama Papa Perlu Periksa 5 Perkara Ini

papar berkaitan - pada 14/3/2019 - jumlah : 301 hits
Sebagai Ibu bapa kadang kadang kita buntu kenapa anak suka mengamuk Sakit ke dia Lapar ke terangkan kenapa anak suka mengamuk Mungkin lima perkara ini ibu bapa perlu periksa kalau anak mengamuk Patutlah Solahuddin Ni Suka Mengamuk Serius sa...
Hair Band Memang Cantik Tapi Boleh Bagi Kesan Pada Bayi Kepala Bayi Membesar Sepanjang Bayi Membesar Jadi Berhati Hati

Hair Band Memang Cantik Tapi Boleh Bagi Kesan Pada Bayi Kepala Bayi Membesar Sepanjang Bayi Membesar Jadi Berhati Hati

papar berkaitan - pada 1/4/2019 - jumlah : 307 hits
Kita sebagai ibu bapa teruja untuk pakaikan hair band untuk anak Tapi tak ramai yang tahu tentang kesan dan bila penggunaan barut bedung sedu dan hair band sehingga menyebabkan bayi tidak selesa Ikuti perkongsian Doktor Erna BARUT BEDUNG SE...
Yoga Memang Sakit Tapi Bagus Di Jadikan Amalan Guardiangayasquad

Yoga Memang Sakit Tapi Bagus Di Jadikan Amalan Guardiangayasquad

papar berkaitan - pada 26/3/2019 - jumlah : 254 hits
Hi Korang Seriously kalau ada event senam senaman ni memang kak lily excited nak join Bukan apa time nilah kita dapat bersenam belajar beberapa tips menarik senaman mudah dan ringkas kan Selalu tuh kalau pi berlari kat stadium Kajang memang...
Ambil Ubat Insulin Dari Klinik Tapi Tak Dimakan Doktor Terkejut Temui Banyak Ubat Insulin Tidak Digunakan Pesakit

Ambil Ubat Insulin Dari Klinik Tapi Tak Dimakan Doktor Terkejut Temui Banyak Ubat Insulin Tidak Digunakan Pesakit

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 546 hits
Ya Allah Ya Tuhanku Kenapalah ada manusia yang tidak bersyukur seperti ini Sedih rasanya demikian reaksi netizen terhadap tweet seorang doktor yang mendedahkan ada pesakit tidak menghargai ubat ubat yang dibekalkan oleh klinik hospital nbsp...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened