Kecederaan Adib Disahkan Bukan Sebab Dipukol Ramai Tak Percaya Bila Pakar Forensik Ini Jelaskan Punca Sebenar


Seorang saksi pakar forensik dari Hospital Kuala Lumpur pada Jumaat mengesahkan corak kecederaan pada badan arwah Muhammad Adib Mohd Kassim tidak bersepadanan akibat dipuk0l, ditendang atau ditumb0k.
Dr Ahmad Hafizam Hasmi yang bertugas di Jabatan Perubatan Forensik hospital itu memberitahu Mahkamah Koroner di Shah Alam bahawa bedah siasat terhadap mngsa mendapati keced3raan pada bahagian toraks bukanlah kecederaan yang sering atau kebiasaannya dilihat akibat dipuk0l dengan objek tumpul atau dit3ndang atau ditumb0k.

Gambar oleh bernama
” Pada pandangan saya, corak kecederaan yang dialami si mat1 adalah tidak berpadanan akibat dipukul. Selain itu, tiada apa-apa kecederaan pada bahagian muka, kepala, abdomen, anggota atas dan bawah yang berpadanan dengan cedera akibat dipuk0l atau mempertahankan diri dijumpai pada jasad si mat1.
” Berdasarkan corak kecederaan luaran dan dalaman yang dikesan pada Adib, saya dan pasukan telah dimohon hadir untuk membantu rekonstruksi kejadian yang telah dilakukan pihak polis pada 22 Disember tahun lepas,” katanya yang menjalankan bedah siasat itu pada 18 Disember 2018.
Saksi ke-24 itu berkata, beliau diberitahu oleh pegawai penyiasat polis bahawa saksi kejadian, pemandu van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan (EMRS), Shahril Othman yang berada bersama ar wah dalam van, memberitahu, ar wah yang merupakan penumpang hadapan van itu, didapati tiada dalam kenderaan itu selepas jentera FRT bomba tiba-tiba mengundur secara mengejut sehingga menyebabkan hentaman di hadapan van ketika rusuhan.
” Berdasarkan maklumat itu, saya berpendapat kemungkinan yang paling boleh berlaku pada hari kejadian rusuhan itu adalah jika benar Adib berada di luar van EMRS tersebut, Adib berada dalam keadaan berdiri dan menghadap ke arah belakang,” katanya.
Impak hentaman daripada hujung belakang pintu sisi kiri hadapan van EMRS
Beliau berkata demikian semasa menjawab soalan Timbalan Pendakwa Raya Hamdan Hamzah selaku pegawai pengendali inkues bagi menyiasat punca kemat1an anggota bomba itu.
” Bahagian kiri ar wah telah menerima impak hentaman daripada hujung belakang pintu sisi kiri hadapan van EMRS yang terbuka dan kenderaan sedang mengundur sehingga mengakibatkan kepatahan pada tulang rusuk kiri satu hingga tujuh….
” Bahagian hujung belakang pintu hadapan kiri van EMRS yang keras, nipis serta menegak ini berpadanan untuk menyebabkan kepatahan yang seperti garis lurus menegak pada tulang rusuk kiri satu hingga tujuh,” jelasnya lagi.
Tambah beliau, terdapat luka calar melintang pada bahagian belakang kiri arwah mungkin disebabkan daripada kesan geseran pada struktur plate kunci pintu sisi kiri hadapan van EMRS.
Menerangkan lebih lanjut, katanya, impak daripada hujung belakang pintu hadapan kiri van EMRS juga mengakibatkan ar wah terdorong ke hadapan dan jatuh dengan keadaan anggota atas terangkat ke hadapan dan bahagian rusuk kanan terhentak dan bergesel dengan kuat pada permukaan yang keras, tertonjol seperti bahu jalan atau pun apa-apa struktur yang keras yang ada di sekitar tempat itu seterusnya mengakibatkan kecederaan pada toraks kanan mngsa.
Impak tolakan pintu van EMRS terhadap belakang mngsa
” Terdapat, calar pada belakang lengan bawah kanan, calar pada belakang siku kiri dan calar pada lutut kanan berpadanan cedera geseran pada permukaan keras akibat jatuh.
” Pada pandangan saya, impak daripada dada kanan si mat1 adalah kuat disebabkan kombinasi tolakan pintu van EMRS terhadap belakangnya dan juga momentum badan si mat1 yang masih ada apabila keluar daripada EMRS,” katanya.
Dr Ahmad Hafizam yang pernah mengendalikan bedah siasat kes berprofil tinggi, kes pembunuhan Timbalan Pendakwa Raya Datuk Anthony Kevin Morais bagaimanapun berkata, berdasarkan laporan bedah siasat, beliau tidak dapat menentukan sama ada ar wah keluar daripada van EMRS secara sendiri atau ditarik orang lain.
Terdahulu, saksi itu memberitahu tujuh tulang rusuk kiri mngsa patah dan dalam susunan garis lurus yang menegak.
” Bagaimanapun, bukti berdasarkan corak cedera luaran dan kepatahan tulang-tulang rusuk yang diperiksa buat masa ini saya tak dapat dengan secara selamat mengetepikan dakwaan bahawa ar wah mengalami ced3ra itu akibat terhimpit antara dua permukaan yang keras hingga bukti-bukti sokongan lain yang kredible diperoleh,” katanya.
Muhammad Adib yang juga anggota bomba EMRS dari Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Subang Jaya, mening gal dunia selepas ced3ra par4h dalam rus0han ketika kekec0han di tapak Kuil Sri Maha Mariamman, USJ 25, Subang Jaya pada 27 Nov lepas.
Prosiding di hadapan Koroner Rofiah Mohamad bersambung Selasa ini. – Bernama
Sumber : mstar
The post Kecederaan Adib Disahkan Bukan Sebab Dipukol. Ramai Tak Percaya Bila Pakar Forensik Ini Jelaskan Punca Sebenar appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/kecederaan-adib-disahkan-bukan-sebab-dipukol-ramai-tak-percaya-bila-pakar-forensik-ini-jelaskan-punca-sebenar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kecederaan Di Badan Adib Tidak Sepadan Dengan Kesan Dipukul Pakar Forensik

Kecederaan Di Badan Adib Tidak Sepadan Dengan Kesan Dipukul Pakar Forensik

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 177 hits
Saksi pakar memberitahu Mahkamah Koroner Shah Alam corak kecederaan pada anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim adalah tidak sepadan dengan kesan dipukul Pakar Perubatan Forensik Hospital Kuala Lumpur Dr Ahmad Hafizam Hasmi berkata ia berd...
Kematian Adib Mungkin Akibat Kemalangan Pakar Forensik

Kematian Adib Mungkin Akibat Kemalangan Pakar Forensik

papar berkaitan - pada 23/3/2019 - jumlah : 252 hits
Kematian Adib mungkin akibat kemalangan Pakar forensikPosted By on March 23 2019Pakar forensik memberitahu mahkamah koroner hari ini bahawa anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim berkemungkinan dilanggar pintu kenderaan di bahagian belakan...
Malaysia Kali Pertama Lihat Tulang Rusuk Patah Menegak Lurus Pakar Forensik Inkues Adib

Malaysia Kali Pertama Lihat Tulang Rusuk Patah Menegak Lurus Pakar Forensik Inkues Adib

papar berkaitan - pada 29/3/2019 - jumlah : 314 hits
KUALA LUMPUR 29 MAC 2019 Saksi dari Ketua Jabatan Perubatan Forensik Hospital Kuala Lumpur Datuk Dr Mohd Shah Mahmud hadir di Mahkamah Sesyen Shah Alam bagi membantu kes prosiding inkues melibatkan kematian Anggota Bomba dan Penyelamat Alla...
Tiada Kesan Cedera Menunjukkan Adib Ditarik Dari Emrs Kata Pakar Forensik

Tiada Kesan Cedera Menunjukkan Adib Ditarik Dari Emrs Kata Pakar Forensik

papar berkaitan - pada 27/3/2019 - jumlah : 347 hits
SHAH ALAM Tiada kesan kecederaan atau tanda yang menunjukkan anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim ditarik keluar secara paksa dari van Unit Bantuan Perkhidmatan Kecemasan ketika rusuhan di tapak Kuil Sri Maha Mariamman USJ 25 Subang Jaya...
Doktor Jelaskan Ekzema Anak Boleh Di Kawal Dengan Rawat 3 Punca Ini Kering Radang Alahan

Doktor Jelaskan Ekzema Anak Boleh Di Kawal Dengan Rawat 3 Punca Ini Kering Radang Alahan

papar berkaitan - pada 16/3/2019 - jumlah : 726 hits
Dari jauh boleh nampak si anak yang berusia kira kira 3 tahun itu tergaru garu Kulit di lengan dan kaki kering dan kasar serta kemerahan Sila duduk puan encik saya mempersilakan ibu bapa pesakit duduk Mungkin boleh pangku anak saya mempelaw...
Bukan Semua Sakit Kepala Migraine Tapi Ada Kaitan Dengan Keturunan Doktor Jelaskan Punca Berlaku

Bukan Semua Sakit Kepala Migraine Tapi Ada Kaitan Dengan Keturunan Doktor Jelaskan Punca Berlaku

papar berkaitan - pada 25/3/2019 - jumlah : 342 hits
Bukan Semua Sakit Kepala Migraine Tapi Ada Kaitan Dengan Keturunan Doktor Jelaskan Punca Berlaku Ramai mengadu terkena migraine Di mana hanya sebelah kepala terasa sakit berdenyut denyut Tapi tahukah apabila kepala terasa berdenyut itu ia s...
Forensik Ketepikan Andaian Arwah Adib Diserang Viralhancing

Forensik Ketepikan Andaian Arwah Adib Diserang Viralhancing

papar berkaitan - pada 30/3/2019 - jumlah : 209 hits
Andaian awal kecederaan dialami anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim akibat diserang dalam rusuhan berhampiran Kuil Sri Maha Mariamman Subang Jaya diketepikan Jabatan Forensik Hospital Kuala Lumpur hanya selepas melakukan bedah siasat te...
Forensik 4 Tulang Rusuk Adib Patah

Forensik 4 Tulang Rusuk Adib Patah

papar berkaitan - pada 22/3/2019 - jumlah : 180 hits
Seorang pakar perubatan forensik memberitahu Mahkamah Koroner Shah Alam hari ini bahawa tulang rusuk keempat dan kelima Muhammad Adib Mohd Kassim yang patah telah menusuk ke dalam paru paru sebelah kanan anggota bomba berkenaan Loading func...
Biarlah Kami Sahaja Tahu Tidak Manis Untuk Dedah Punca Perceraian Vanidah Imran

Biarlah Kami Sahaja Tahu Tidak Manis Untuk Dedah Punca Perceraian Vanidah Imran

papar berkaitan - pada 21/3/2019 - jumlah : 240 hits
Semalam pelakon Rashidi Ishak mengumumkan beliau sudah becerai dengan Vanidah Imran pada 9 Ogos tahun lalu selepas 17 tahun melayari bahtera perkahwinan Sebelum ini khabar angin mengenai perceraian mereka sudah lama diperkatakan tetapi kedu...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally