Bila Umno Dan Pas Ngeteh


 

Apabila “berita” (siap dengan gambar) tersebar beberapa pemimpin Umno dan PAS duduk semeja di sebuah restoran, Timbalan Presiden Umno tampil “cool” dengan reaksinya. Kata Mohamad Hasan: “Kami minum teh tarik saja, lama tak jumpa”.
Betul ke? Ngeteh saja? Tak ada apa-apa lagi? Bincang-bincang politik umpamanya?
Rasanya Tok Mat tidak beri cerita penuh. Begini.
Jika benar pertemuan pemimpin Umno-PAS tempoh hari ialah untuk berbincang soal agihan kerusi untuk PRU15 (atau PRN Melaka jika diadakan) seperti yang ramai percaya, tidak mungkin ia dilangsungkan secara terbuka, di kedai makan yang turut dikunjungi ramai.
Pemimpin berkenaan sesungguhnya lebih arif bahawa kehadiran mereka di restoran akan menarik perhatian ramai dan pada zaman ini di mana hampir semua telefon bimbit ada kamera, mereka tahu apa yang mereka lakukan akan dirakam dan gambar akan tular di media sosial dengan sekelip mata.
Pemimpin kedua-dua parti itu adalah “public figure” – dikenali ramai. Tentu juga ada pengunjung restoran yang “singgah” di meja mereka untuk bertegur sapa, menyentuh genggaman tangan, atau sentuh siku mengikut SOP masa kini . Sekali gus “menjejaskan kelangsungan” perbincangan.
Selain Tok Mat, turut kelihatan hadir (berdasarkan gambar yang tular) ialah Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man; Setiausaha Agung BN, Zambry Abdul Kadir; Naib Presiden PAS, Idris Ahmad; dan Ketua Pemuda Umno, Asyraf Wajdi Dusuki.
Semua “famous” belaka. Namun perbincangan agihan kerusi mesti disertai beberapa lagi pemimpin kanan parti. Takkan hanya lima orang menentukan keputusan sebesar itu isu agihan kerusi.
Pertemuan penting untuk menentukan di mana Umno bertanding, di mana PAS bertanding, berapa kerusi untuk Umno, berapa kerusi untuk PAS, pastinya diadakan secara serius dan sengit. Maklumlah mereka ber”nego”. Tawar menawar. Masakan diadakan itu semua di restoran di mana apa yang ditutur boleh didengar orang yang sedang menjamu selera di meja sebelah.
Oleh itu, saya yakin Tok Mat berkata benar apabila menyatakan mereka sekadar “minum teh tarik”. Tetapi mungkin itu hanya sebahagian daripada ceitanya.
Seperti dikatakan tadi mungkin beliau tidak memberitahu cerita penuh. Mungkin perbincangan penting telah diadakan lebih awal di tempat lain dan mereka datang ke restoran untuk minum teh, berehat sebentar – “take a break” – sebelum menyambung perbincangan di tempat pertemuan tadi atau sememanya sudah selesai berbincang untuk hari berkenaan.
Itu sekadar spekulasi atau agak-agak kerana saya tidak ada informasi sah sama ada itu yang benar-benar berlaku sebelum sesi teh tarik bermula di restoran. Jika perbincangan agihan kerusi diadakan pun saya faham mengapa Tok Mat tidak mahu dan tidak boleh mengumumkannya. Perkara sepenting ini tidak boleh diumumkan begitu sahaja.
Namun imbas kembali 3 Sept lalu, Tok Mat dipetik media berkata persefahaman Umno-PAS mengenai pembahagian kerusi untuk PRU15 sudah mencapai 70% menerusi beberapa mesyuarat Muafakat Nasional.
Pun begitu kurang 24 jam daripada “penjelasan” Tok Mat mengenai sesi teh tarik beliau dan rakan-rakan, Asyraf (yang turut minum teh tarik waktu itu) menulis di media sosial pemimpin Umno dan PAS “sama-sama mencari titik titik persamaan demi memperteguhkan ukhwah“. Beliau tidak member huraian apa yang dimaksudkan.
Hubungan Umno-PAS umum tahu sejak kebelakangan ini (menerusi Muafakat Nasional) amat suram. Malah Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi, memberi gambaran Muafakat Nasional bagai sudah tidak wujud lagi.
Baru-baru ini Zahid menegaskan partinya tidak akan bekerjasama dengan Bersatu mahupun PAS pada PRN Melaka. Ertinya tiada Muafakat Nasional pada PRN Melaka. “Oleh kerana MN tidak pernah didaftarkan maka saya tidak nampak ada cahaya terang untuk MN direalisasikan sebagaimana pilihan raya kecil (masa lalu) yang pernah diadakan. Biarlah Umno bertanding dengan panji-panji BN secara solo,” Zahid dipetik berkata pada satu program bual bicara tempoh hari.
Adakah itu hanya membabitkan PRN Melaka? Atau ketetapan itu merangkumi RU 15? Perlu diingat Umno setakat ini hanya memutuskan dengan rasmi tidak akan bekerjasama dengan Bersatu untuk PRU15. Itu keputusan Perhimpunan Agung Umno 2020.
Tetapi adakah kenyataan Asyraf bahawa pemimpin Umno dan PAS bertemu untuk “mencari titik persamaan” boleh dilihat ada usaha mahu berbaik semula dengan PAS? Perlu diingat ucapan beliau sendiri pada Persidangan Pemuda Umno Mac lalu telah menyinggung perasaan PAS. Ketika itu Ketua Pemuda Umno itu membidas PAS yang beliau dakwa mengkhianati Umno dengan berbaik-baik dengan Bersatu.
Mungkinkah Tok Mat bercakap cakap dengan Tuan Ibrahim (mereka sama “level” kerana memegang jawatan Timbalan Presiden parti masing-masing) untuk cari persamaan walaupun presidennya sudah tidak menaruh harapan terhadap Muafakat Nasional?
Atau mungkinkah Tok Mat dan Zahid menggunakan rutin “good cop bad cop”? Ini selalu kita lihat dalam siri televisyen atau filem Barat mengenai polis. Ia satu taktik “psychology” yang digunakan untuk soal siasat dan berunding atau “negotiate” di mana dua individu dalam pasukan yang sama mengambil kaedah berlainan dan bertentangan ketika menghadapi sesuatu subjek.
Si “polis jahat” mengambil sikap negatif, keras, dan agresif manakala sang “good cop” bersikap bertimbang rasa, simpati, serta lembut terhadap subjek. Matlamatnya ialah untuk menyakinkan subjek bekerjasama dengan “good cop” sama ada kerana mempercayai kebaikannya atau akibat gentar dengan “bad cop”.
Hasilnya “good cop” dan “bad cop” yang berjaya. Itu lazimnya. - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/10/bila-umno-dan-pas-ngeteh.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+Must+Know+the+T

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Pas Mahu Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru Dengan Umno Dan Juga Bersatu

Prn Melaka Pas Mahu Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru Dengan Umno Dan Juga Bersatu

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 185 hits
KUALA LUMPUR PAS memberi jaminan parti itu tidak akan meletakkan calon di kerusi yang bakal ditandingi UMNO dan BERSATU pada Pilihan Raya Negeri Melaka walaupun berdepan kemungkinan jumlah kerusi ditandingi mereka jauh lebih kecil berbandin...
Pas Tak Kacau Kerusi Umno Bersatu Pada Prn Melaka Kata Tuan Ibrahim

Pas Tak Kacau Kerusi Umno Bersatu Pada Prn Melaka Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 214 hits
Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS akan menyokong mana mana calon sama ada Umno mahupun Bersatu berdasarkan penyandang di kerusi berkenaan jika pemuafakatan gagal dicapai dalam kalangan dua parti sekutu itu PETALING JAYA PAS tidak akan melet...
Dakwaan Pas Khianat Kerjasama Mn Dengan Umno Jangan Sampai Semuanya Melopong

Dakwaan Pas Khianat Kerjasama Mn Dengan Umno Jangan Sampai Semuanya Melopong

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 338 hits
KUALA LUMPUR Sidang Assabiqun PAS Pusat menafikan parti itu mengkhianati kerjasama dengan UMNO menerusi Muafakat Nasional apabila dalam masa sama turut menyertai Perikatan Nasional Ketuanya Datuk Dr Mahfodz Mohamed berkata ini kerana piagam...
Menjelang Prn Melaka Pas Pernah Khianat Bersatu Memang Mahu Kuburkan Umno

Menjelang Prn Melaka Pas Pernah Khianat Bersatu Memang Mahu Kuburkan Umno

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 206 hits
SHAHBUDIN HUSINMalam ini akan berlangsung mesyuarat MT Umno yang antara lain akan membuat ketetapan berhubung kerjasama parti itu dengan Bersatu dan Pas dalam Pilihan Raya Negeri Melaka yang dijangka diadakan tidak lama lagi Sementara Bersa...
Tiada Mn Peluang Kerjasama Umno Pas Masih Ada

Tiada Mn Peluang Kerjasama Umno Pas Masih Ada

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 141 hits
SHAH ALAM UMNO dan Pas masih boleh mewujudkan satu kerjasama politik tidak rasmi bagi menghadapi pilihan raya negeri Melaka akan datang sekalipun ruang kerjasama rasmi melalui Muafakat Nasional sudah tertutup Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMN...
Tuduhan Terhadap Anwar Terjawab Isu Pandora Papers Umno Pas Bersatu

Tuduhan Terhadap Anwar Terjawab Isu Pandora Papers Umno Pas Bersatu

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 167 hits
TUDUHAN TERHADAP ANWAR TERJAWAB ISU PANDORA PAPERS UMNO PAS BERSATU TERDIAM KENAPA 1 8 TRILLOIN
Umno Kita Tahu Sifat Rasuahnyer Pas Konon Nak Hudud Tapi Tak Kisah Rm 1 8 Trillion Hilang

Umno Kita Tahu Sifat Rasuahnyer Pas Konon Nak Hudud Tapi Tak Kisah Rm 1 8 Trillion Hilang

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 176 hits
NORMAN RADZUANRM 1 8 TRILLION JANGAN BIARKAN BERLALU1MDB isunya meletup sb kita ada Bersih Namun ia hanya melibatkan RM40 billion wang rakyat Kes RM 1 8 trillion wang negara hilang ia patut menjadi isu yg lebih besar Jgn biarkan DS Anwar ke...
Prn Melaka Pas Tak Letak Calon Di Kerusi Umno Bersatu

Prn Melaka Pas Tak Letak Calon Di Kerusi Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 173 hits
AGENDA DAILY Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man PAS beri jaminan parti itu tidak akan meletakkan calon di kerusi yang bakal ditandingi UMNO dan BERSATU pada Pilihan Raya Negeri Melaka Timbalan Presidennya Datuk Seri Tuan...
Kerajaan Paksa Vaksin Kakitangan Awam Pas Khianati Umno

Kerajaan Paksa Vaksin Kakitangan Awam Pas Khianati Umno

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 287 hits
Datuk Kamal mengulas kenyataan YB KJ yang seakan memaksa vaksin dikenakan kepada seluruh penjawat awam Datuk Kamal juga mengulas silat politik Anwar Ibrahim disebalik penolakan gaji dan faedah sebagai seorang menteri yang ditawarkan oleh Is...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Utilizing Crowdfunding For Business

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


The Cultural Impact Of Online Casino Gaming On Filipino Society

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Polis Tahan Pemandu Peribadi Kerana Melakukan Khianat Dan Memukul

Pn Talks Of Gov T Change After Kkb Azmin Holds Back On Revelations Against Ph

We Are Not Subject Of Macc Investigation Say Two Of Mahathir S Sons

Apam Lenggang Rangup Manis Berlemak