Dakwaan Pas Khianat Kerjasama Mn Dengan Umno Jangan Sampai Semuanya Melopong


 

KUALA LUMPUR - Sidang Assabiqun (veteran) PAS Pusat menafikan parti itu mengkhianati kerjasama dengan UMNO menerusi Muafakat Nasional (MN) apabila dalam masa sama turut menyertai Perikatan Nasional (PN).
Ketuanya, Datuk Dr Mahfodz Mohamed, berkata ini kerana piagam MN sebenarnya tidak terbatas kepada UMNO dan PAS sahaja, sebaliknya turut mencakupi permuafakatan dengan orang Melayu Islam lain, yang berkongsi aspirasi sama seperti BERSATU.
Beliau yang juga bekas Ketua Dewan Ulama PAS Pusat, mengakui kerjasama melalui MN adalah lebih kukuh kerana terdapat piagam yang dimeterai secara bersama walaupun dari segi teknikal, ia tidak didaftarkan sebagaimana PN.
"Saya pun tak nampak di mana PAS mengkhianati, walaupun tak sebut nama (PAS) tetapi kita faham. Seolah-olah kita khianati MN, sedangkan kita nak menyelamatkan umat Melayu Islam, sebab itu kita bersama-sama PN.
"Peliknya, yang menyokong Tan Sri Muhyiddin Yassin jadi Perdana Menteri pun membabitkan UMNO. Tak akan naik Presiden BERSATU itu tanpa sokongan UMNO," katanya kepada BH, hari ini.
Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, ketika diwawancara dalam program 'Jawab, Saya Tanya' bertajuk 'PRU15: Membentuk Atau Membina Arus?' yang disiarkan secara dalam talian malam kelmarin, berkata UMNO dan Barisan Nasional (BN) akan bertanding secara bersendirian pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka tanpa kerjasama parti lain termasuk PAS.
Kata Ahmad Zahid, antara punca tiada kerjasama dengan PAS ialah MN itu sendiri tidak pernah didaftarkan.
Beliau turut menyebut tentang pengkhianatan berulang kali terhadap UMNO sewaktu mengulas berkenaan MN, namun tidak memperincikan maksud kenyataan itu.
Berkenaan pendirian Ahmad Zahid bahawa UMNO dan BN tidak akan bekerjasama dengan parti lain pada PRN Melaka, Mahfodz berkata, beliau menghormati pandangan itu walaupun beranggapan ia tidak popular.
Menyifatkan Ahmad Zahid sebagai rakan baiknya, Mahfodz berharap Presiden UMNO itu mengkaji secara mendalam sebelum membuat keputusan supaya tidak menyesal di kemudian hari.
"Kena kaji betul-betul, kalau tak berjaya nanti jangan menyesal, semuanya melopong nanti kalau nak lawan tiga penjuru.
"Kalau masing-masing dengan ego masing-masing, maka akan merugikan umat Melayu Islam kerana kita bergabung itu bukan sahaja atas nama MN tapi atas nama perpaduan ummah," tegasnya.
Sementara itu, Mahfodz optimis hubungan kedua-dua parti menerusi MN boleh diselamatkan melalui rundingan malah Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Hasan dan Timbalan Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man bersama beberapa kepemimpinan parti baru bertemu Isnin lalu walaupun tidak secara rasmi.
Beliau melihat pertemuan 'minum teh' itu sebagai positif kerana penubuhan MN berlaku sewaktu Mohamad memangku jawatan Presiden UMNO apabila Ahmad Zahid bercuti sementara.
"Pertemuan itu ada membincangkan soal MN, tetapi mereka semua tertakluk kepada keputusan Presiden masing-masing.
"Jadi, tidak tahulah adakah ia (kenyataan Ahmad Zahid) sekadar taktikal atau betul-betul (dimaksudkan)," katanya.
Mahfodz menjelaskan, pendirian PAS adalah konsisten iaitu 'memperkukuhkan MN, mempertahankan PN' dan cogan kata itu turut diberi penekanan dalam Mesyuarat Majlis Syura Ulama PAS yang disertainya baru-baru ini.
"Kita yakin hanya dengan penglibatan ketiga-tiga parti ini, kita boleh mengekalkan kuasa orang Melayu Islam.
"Kita tahulah dulu UMNO kuat, tetapi secara realiti semasa tidak boleh rasa begitu lagi kerana selepas Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14), tidak ada satu parti pun yang boleh monopoli, menang bersendirian," tegasnya.
Dalam pada itu, Ketua Pemuda PAS Pusat, Senator Ir Khairil Nizam Khirudin pula enggan mengulas kenyataan Ahmad Zahid berkenaan PRN Melaka kerana sedang memberi tumpuan kepada persidangan Dewan Negara.
"Kenyataan susulan akan dikeluarkan oleh Pengarah Jawatankuasa Induk PRN Melaka," katanya. #sumber
http://www.pahangdaily.blogspot.com

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://pahangdaily.blogspot.com/2021/10/dakwaan-pas-khianat-kerjasama-umno.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/LWFdy+(Pahang+Daily+Online)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menjelang Prn Melaka Pas Pernah Khianat Bersatu Memang Mahu Kuburkan Umno

Menjelang Prn Melaka Pas Pernah Khianat Bersatu Memang Mahu Kuburkan Umno

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 206 hits
SHAHBUDIN HUSINMalam ini akan berlangsung mesyuarat MT Umno yang antara lain akan membuat ketetapan berhubung kerjasama parti itu dengan Bersatu dan Pas dalam Pilihan Raya Negeri Melaka yang dijangka diadakan tidak lama lagi Sementara Bersa...
Umno Pas Selangor Tegas Jalin Kerjasama Berdepan Pru 15

Umno Pas Selangor Tegas Jalin Kerjasama Berdepan Pru 15

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 153 hits
Jalinan kerjasama Muafakat Nasional Selangor tetap diterus dan disemarakkan di Selangor bagi mendepani PRU 15 Keputusan MN Selangor itu dibuat meskipun situasi di peringkat pusat masih samar Ketetapan penting itu dinyatakan dalam kenyataan ...
Tiada Mn Peluang Kerjasama Umno Pas Masih Ada

Tiada Mn Peluang Kerjasama Umno Pas Masih Ada

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 141 hits
SHAH ALAM UMNO dan Pas masih boleh mewujudkan satu kerjasama politik tidak rasmi bagi menghadapi pilihan raya negeri Melaka akan datang sekalipun ruang kerjasama rasmi melalui Muafakat Nasional sudah tertutup Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMN...
Bergambar Tiada Guna Lagi Umno Melayan Ajakan Kerjasama Pas

Bergambar Tiada Guna Lagi Umno Melayan Ajakan Kerjasama Pas

papar berkaitan - pada 20/10/2021 - jumlah : 140 hits
Di sebalik Pas masih berharap dapat bekerjasama dengan UMNO dalam menghadapi PRN Melaka dan membawa sekali Bersatu dalam kerjasama tersebut mereka sebaliknya sudah pun sepakat berpadu tenaga dengan Bersatu melancarkan jentera pilihanraya PN...
Pas Bersatu Umno Belum Ada Penyelesaian

Pas Bersatu Umno Belum Ada Penyelesaian

papar berkaitan - pada 13/10/2021 - jumlah : 192 hits
Dah sampai Masa Cari baru DAP lebih mudah dibawa RUNDING
Gerakan Mahu Guling Presiden Pas Jangan Nak Mulakan Kerja Mengarut

Gerakan Mahu Guling Presiden Pas Jangan Nak Mulakan Kerja Mengarut

papar berkaitan - pada 12/10/2021 - jumlah : 189 hits
FAZLI RADZIAhli Jawatankuasa Dewan Ulama Pas Mokhtar Senik menafikan wujudnya gerakan yang mahu menggulingkan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang seperti heboh diperkatakan Mengulas penyebaran audio berkaitan gerakan itu Mokhtar yang j...
Muktamad Umno Tak Kerjasama Bersatu Pn Pada Pru15 Kata Zahid

Muktamad Umno Tak Kerjasama Bersatu Pn Pada Pru15 Kata Zahid

papar berkaitan - pada 2/10/2021 - jumlah : 290 hits
Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mengulangi keputusan Perhimpunan Agung Umno 2020 dan Majlis Kerja Tertinggi tidak bekerjasama dengan Bersatu pada pilihan raya umum ke 15 Katanya keputusan itu adalah muktamad Umno juga mengambil pendirian m...
Umno Melaka Alu Alukan Kerjasama Pn Mn Hadapi Prn Ab Rauf

Umno Melaka Alu Alukan Kerjasama Pn Mn Hadapi Prn Ab Rauf

papar berkaitan - pada 6/10/2021 - jumlah : 201 hits
UMNO Melaka Alu alukan Kerjasama PN MN Hadapi PRN Ab Rauf MASJID TANAH UMNO negeri Melaka mengalu alukan kerjasama Perikatan Nasional dan parti itu dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Menurut Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Melaka ...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Iced Butterscotch Latte Zus Coffee

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Anwar Ibrahim Watak Utama Misi Gila

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Ugreen Nexode Rg 65w Robot Pengecas Peneman Aktiviti Anda

Wordpress Website Speed Build The Masters Golf Tournament

Hikayat Budak Pening Sebuah Legasi

Bayu Somerset Pakaian Tradisional Untuk Gaya Harian

Pengalaman Pertama Alami Kesesakan Di Lebuhraya Hingga 10 Jam

Bila Ada Ahli Keluarga Dan Kawan Jadi Influencer