Pas Tak Kacau Kerusi Umno Bersatu Pada Prn Melaka Kata Tuan Ibrahim


 
Tuan Ibrahim Tuan Man berkata PAS akan menyokong mana-mana calon, sama ada Umno mahupun Bersatu berdasarkan penyandang di kerusi berkenaan jika pemuafakatan gagal dicapai dalam kalangan dua parti sekutu itu.PETALING JAYA: PAS tidak akan meletakkan calon di kerusi akan ditandingi Umno dan Bersatu pada pilihan raya negeri (PRN) Melaka, kata Timbalan Presidennya Tuan Ibrahim Tuan Man.
Tuan Ibrahim berkata, keputusan itu dicapai dalam usaha PAS mengelak pertandingan tiga penjuru, sekali gus mengukuhkan kerjasama dan muafakat ummah antara ketiga-tiga parti.
Katanya, meskipun parti itu berdepan kemungkinan jumlah kerusi ditandingi mereka jauh lebih kecil berbanding pilihan raya umum ke-14 (PRU14), isu itu tidak berbangkit.
Beliau berkata, jumlah kerusi diperoleh parti itu bergantung kepada rundingan ketiga-kita parti kerana PAS lebih mementingkan kemenangan di kerusi yang bakal ditandingi parti kerajaan.
Bagaimanapun, gerak kerja PAS diteruskan di 12 kerusi DUN, walaupun jumlah sebenar kerusi bakal ditandingi masih dalam rundingan.
“Kita (PAS) tidak akan ambil kerusi Umno, kerusi Bersatu. Kita ambil kerusi yang belum dimenangi, kerusi ini PAS nak. Misalnya daripada 12 kerusi (ditandingi PAS di Melaka pada PRU14), mungkin timbang-timbang dapat tujuh atau enam, mungkin enam ini ‘confirm’ bukan Umno dan Bersatu punya.
“Kita nak elak pertembungan. Apa yang penting calon PH (Pakatan Harapan) tidak menang,” katanya menurut laporan Berita Harian.
Keputusan PRU14 bagi 28 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka menyaksikan Umno hanya menang 13 kerusi, manakala Pakatan Harapan (PH) berjaya memenangi 15 kerusi, sekali gus melayakkan gabungan terbabit yang ketika itu diterajui Bersatu, PKR, DAP dan Amanah membentuk majoriti mudah.
Bagaimanapun, kerajaan negeri ditadbir PH tumbang pada awal Mac 2020 selepas Bersatu membentuk gabungan baharu dengan Barisan Nasional (BN) Melaka.
Gabungan baharu ketika itu turut disertai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Rembia daripada PKR, Muhammad Jailani Khamis dan ADUN Pengkalan Batu daripada DAP, Norhizam Hassan Baktee sebagai wakil rakyat Bebas dalam Perikatan Nasional (PN).
Ia menjadikan BN mempunyai 13 ADUN, ditambah dua ADUN Bersatu, iaitu Mohd Rafiq Naizamohideen (Paya Rumput) dan Noor Effandi Ahmad (Telok Mas) selain Jailani yang kemudian menyertai Umno awal tahun ini dan Norhizam, sekali gus mempunyai sokongan majoriti ADUN.
Bagaimanapun, komposisi berubah selepas pembubaran DUN Melaka 4 Okt lalu susulan tindakan dua ADUN Umno, Idris Haron (Sungai Udang) dan Nor Azman Hassan (Pantai Kundor), bersama Noor Effandi dan Norhizam menarik sokongan terhadap Ketua Menteri Sulaiman Md Ali.
PAS sokong
Tuan Ibrahim yang juga Menteri Alam Sekitar dan Air, turut menegaskan PAS akan menyokong mana-mana calon, sama ada Umno mahupun Bersatu berdasarkan penyandang di kerusi berkenaan jika pemuafakatan gagal dicapai dalam kalangan dua parti sekutu itu.
Namun, katanya, PAS belum memutuskan dasar yang akan diambil jika Umno dan Bersatu berhasrat meletakkan calon di kerusi dimenangi PH pada PRU14.
“Kalau kerusi itu kerusi (tradisi) Umno, seluruh pengundi PAS akan sokong calon Umno, undi akan diberi kepada Umno, bererti kalau Bersatu masuk, pengundi PAS tidak akan memberi undi kepada Bersatu.
“Kalau kerusi itu Bersatu punya, Umno masuk, orang PAS takkan undi Umno. Dengan cara ini, dua-dua pihak kena duduk bersama. Jika kerusi PH, kita akan runding, kita akan adakan perbincangan siapa nak bertanding.
“Kalau tak ada penyelesaian siapa nak bertanding, dua-dua (Umno dan Bersatu) masuk, kerusi macam ini kita tak letak dasar buat masa ini. Bagi kita selesai runding dulu, kalau tak boleh jalan keluar, pada masa itu kita akan buat keputusan,” katanya.
Mengulas lanjut, Tuan Ibrahim berkata PAS tidak boleh mencampuri urusan dalaman parti sekutu, termasuk Umno yang mahu bersendirian pada PRN Melaka.
“Kalau Umno tidak mahu bersama, hendak jalan sendiri, kita tiada pilihan, itu bab parti masing-masing. Cuma kita bagitau kalau berlaku pertandingan tiga penjuru (Umno, PAS, Bersatu), semua akan rugi, jadi semua kena elakkan tanding tiga penjuru,” katanya. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2021/10/pas-tak-kacau-kerusi-umno-bersatu-pada.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+MalaysiansMustKnowTheTruth+%28Malaysians+M

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Prn Melaka Pas Tak Letak Calon Di Kerusi Umno Bersatu

Prn Melaka Pas Tak Letak Calon Di Kerusi Umno Bersatu

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 173 hits
AGENDA DAILY Timbalan Presiden PAS Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man PAS beri jaminan parti itu tidak akan meletakkan calon di kerusi yang bakal ditandingi UMNO dan BERSATU pada Pilihan Raya Negeri Melaka Timbalan Presidennya Datuk Seri Tuan...
Prn Melaka Pas Mahu Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru Dengan Umno Dan Juga Bersatu

Prn Melaka Pas Mahu Elakkan Pertembungan Tiga Penjuru Dengan Umno Dan Juga Bersatu

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 184 hits
KUALA LUMPUR PAS memberi jaminan parti itu tidak akan meletakkan calon di kerusi yang bakal ditandingi UMNO dan BERSATU pada Pilihan Raya Negeri Melaka walaupun berdepan kemungkinan jumlah kerusi ditandingi mereka jauh lebih kecil berbandin...
Menjelang Prn Melaka Pas Pernah Khianat Bersatu Memang Mahu Kuburkan Umno

Menjelang Prn Melaka Pas Pernah Khianat Bersatu Memang Mahu Kuburkan Umno

papar berkaitan - pada 15/10/2021 - jumlah : 206 hits
SHAHBUDIN HUSINMalam ini akan berlangsung mesyuarat MT Umno yang antara lain akan membuat ketetapan berhubung kerjasama parti itu dengan Bersatu dan Pas dalam Pilihan Raya Negeri Melaka yang dijangka diadakan tidak lama lagi Sementara Bersa...
Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

Prn Melaka Tidak Akan Ada Kerjasama Umno Dan Bersatu Kata Zahid

papar berkaitan - pada 22/10/2021 - jumlah : 264 hits
Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sekali lagi mengulangi pendirian parti itu untuk tidak mengadakan sebarang kerjasama dengan Bersatu meskipun tarikh Pilihan Raya Negeri Melaka sudah ditetapkan Katanya keputusan itu adalah muktama...
Sokong Penyandang Kerusi Jadi Formula Pas Kata Tuan Ibrahim

Sokong Penyandang Kerusi Jadi Formula Pas Kata Tuan Ibrahim

papar berkaitan - pada 4/10/2021 - jumlah : 230 hits
Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man berkata kaedah itu antara langkah yang akan diambil bagi mengelakkan tiga penjuru PETALING JAYA PAS memberi jaminan akan mengundi penyandang kerusi sekiranya berlaku pertandingan dua penjuru antar...
Dengan Bersatu Zahid Kata No Way Di Melaka Umno Minta Ehsan Dap

Dengan Bersatu Zahid Kata No Way Di Melaka Umno Minta Ehsan Dap

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 215 hits
satuberita myBy October 7 2021 KETIKA ditanya oleh portal Malaysiakini adakah UMNO akan bekerjasama dengan Bersatu pada Pilihan Raya Negeri Melaka jika diadakan Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi melalui pesanan teks menjawab Sa...
Akan Adakah Perpaduan Umno Pas Bersatu Di Melaka

Akan Adakah Perpaduan Umno Pas Bersatu Di Melaka

papar berkaitan - pada 14/10/2021 - jumlah : 178 hits
Sama sama mencari titik titik persamaan demi memperteguh ukhuwah kata Asyraf Wajdi dalam Facebooknya Namun Presiden UMNO Dato Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dilihat tidak teruja dengan apa yang disebut sebagai perpaduan oleh pemimpin PAS itu La...
Politik Melaka Pas Kesal Pembubaran Dun Sedia Hadapi Prn Hadi Awang Berapa Kerusi Pas Ada Di Melaka

Politik Melaka Pas Kesal Pembubaran Dun Sedia Hadapi Prn Hadi Awang Berapa Kerusi Pas Ada Di Melaka

papar berkaitan - pada 7/10/2021 - jumlah : 179 hits
MELAKA Pas melahirkan kekesalan atas pembubaran Dewan Undangan Negeri Melaka secara luar jangka dalam tempoh pemulihan pandemik COVID 19 Menurut Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang bagaimanapun parti itu bersedia menghadapi sebarang ke...
Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus

Lirik Lagu Cinta Setandan Pisang Eda Ezrin Den Manjo

Home Detention Najib Keputusan Lembaga Pengampunan Atau Bukan

Too Soon To Tell Analyst Says On Mipp S Prospects In Pn

Puasa Tarwiyah 2024 Maksud Hari Tarwiyah Hukum Berpuasa



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


The Friendly S Music Pub By Kvadrat Architects In Astana Kazakhstan

Kunjung Marhaban Aidilfitri 2024

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal