Bertindak Secara Hikmah



Islam mengajar cara yang benar dan berhikmah untuk menyelesaikan apa-apa masalah yang berkaitan kepentingan umat Islam. Cara demikian akan meletakkan Islam pada kedudukan yang lebih dihormati dan menarik minat orang bukan Islam kepada ajaran Islam. 

Sebagai umat Islam kita perlu mencontohi apa yang dilakukan oleh Nabi Muhammad dalam setiap perkara. Contohilah bagaimana Nabi Muhammad sentiasa bersabar dalam melaksanakan tugas menyebar agama tauhid. 

Ketika Rasulullah menyebarkan Islam di Makkah selama 13 tahun, pelbagai halangan dihadapi penuh kesabaran. Baginda tidak bertindak balas secara ekstrem terhadap orang yang memusuhi baginda.   

Rasulullah lebih mementingkan kebijaksanaan, bersabar dan memohon pertolongan Allah ketika berdepan dengan sebarang masalah ketika menjalankan tugas menyebarkan agama Islam.

Cara yang dilakukan oleh Rasulullah itu ternyata membuahkan hasil yang cemerlang berjaya menarik minat bukan Islam mengucap kalimah syahadat. 

Pengaruh ajaran Islam tersebar secara meluas dengan cepat setelah bertapak dan disebarkan di Madinah. Kejayaan itu dicapai berkat kesabaran, kebenaran dan kebijaksanaan yang diamalkan oleh Nabi Muhammad ketika berdepan dengan musuh.   

Bukti terbaik menggambar Islam mementingkan kedamaian ialah sejarah pembukaan Kota Makkah. Nabi Muhammad tidak sekali-kali menggunakan kekerasan ketika berjaya menawan kota Makkah. 

Biarpun berkuasa penuh ke atas setiap jiwa penduduk Makkah ketika itu yang layaknya dipanggil tawanan perang, Nabi Muhammad melakukan sesuatu yang tidak pernah diduga oleh penduduk Makkah ketika itu.

Dengan penuh kasih sayang dan kemaafan, Nabi Muhammad memberi keampunan dan kebebasan terhadap seluruh penduduk kota Makkah, termasuk kepada individu yang pernah memusuhi dan ingin membunuh baginda. 

Umat Islam perlu memulih kembali imej Islam yang sentiasa dikaitkan dengan keganasan dan ekstrem. Selain melakukan tindakan ekstrem terhadap bukan Islam, umat Islam juga sering bermusuhan sesama sendiri yang berlarut sehingga berbunuh-bunuhan.

Tindakan bermusuhan sesama Islam amat merugikan umat Islam. Bilangan orang Islam yang menjadi mangsa keganasan orang Islam sendiri lebih banyak berbanding disebabkan bukan Islam. 

Kejadian ini berlaku disebabkan pihak yang terlibat merasakan halal berbunuhan sesama Islam atas dasar memperjuangan Islam. Jelas sekali keadaan yang berlaku adalah sebaliknya. Kedudukan umat Islam di negara yang orang Islam bermusuhan sesama sendiri berada dalam keadaan amat lemah.  

Musuh Islam sentiasa menanti peluang untuk melaga-lagakan sesama Islam supaya umat Islam sentiasa dalam keadaan lemah. Keadaan ini memudahkan untuk musuh Islam menguasai negara Islam yang sedang bergelolak. 

Jelaslah, perbuatan ekstrem dan permusuhan mendatangkan banyak keburukan.  Sesiapa atau kumpulan yang melakukan tindakan itu tidak wajar mendakwa dia melaksanakan jihad kerana ia sebenarnya ditegah daripada dilakukan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/btt_23.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Perlu Bertindak Sengaja Dalam Tambat Hati Kaum Melayu

Tak Perlu Bertindak Sengaja Dalam Tambat Hati Kaum Melayu

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 258 hits
By 19 Februari 2019 Menurut Ketua DAP Perak Nga Kor Ming Pakatan Harapan tidak harus bertindak sengaja dalam menambat hati kaum Melayu sehingga menyebabkan ia kehilangan undi Cina IPOH Timbalan Speaker Dewan Rakyat Nga Kor Ming berkata perk...
Anak Lambat Cakap 12 18 Bulan Belum Boleh Tuturkan Perkataan Bermakna Ibu Ayah Mesti Bertindak

Anak Lambat Cakap 12 18 Bulan Belum Boleh Tuturkan Perkataan Bermakna Ibu Ayah Mesti Bertindak

papar berkaitan - pada 20/2/2019 - jumlah : 646 hits
Bertindak segera jika bayi berusia 12 18 bulan masih belum boleh menuturkan perkataan bermakna itu petanda awal masalah pertuturan Bertindak awal lebih baik Menurut Nawal Mohd Shafie Juruterapi Bahasa dan Pertuturan Pediatrik Sunway Medical...
Sisa Kimia Selangor Patut Bertindak Bukan Kaitkan Prk Semenyih

Sisa Kimia Selangor Patut Bertindak Bukan Kaitkan Prk Semenyih

papar berkaitan - pada 14/2/2019 - jumlah : 333 hits
Pengerusi Gagasan Prihatin Semenyih Azman Ahmad diringi Setiausaha Gagasan Prihatin Semenyih Hamdan Abu membuat laporan polis berkaitan pembuangan bahan kimia berat di Balai Polis Semenyih Semenyih Selangor foto MUHAMMAD ZULHAIRI SEMENYIH G...
Hikmah Peradaban Dalam Erti Kemanusiaan 9206

Hikmah Peradaban Dalam Erti Kemanusiaan 9206

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 401 hits
Pernah Membenci Rasulullah Akhirnya Shafwan bin Umayyah Masuk Islamby UMAYYAH bin Khalaf merupakan seorang tokoh kafir Quraisy yang dikenal kejam karena senantiasa menyiksa orang orang yang masuk Islam Dia juga senantiasa berusaha berencana...
Pasti Ada Hikmah Bila Kita Diuji

Pasti Ada Hikmah Bila Kita Diuji

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 369 hits
Ujian boleh datang dalam pelbagai bentuk dan kita takkan tahu bagaimana ujian yang kita akan terima dariNYA Pasti ada hikmah bila kita diuji Hadiah dari pelajar sebuah SMA yang melakukan sedikit kaji selidik di Ku pegang kata kata seorang t...
Inilah Hikmah Pemimpin Pas Yang Masuk Amanah

Inilah Hikmah Pemimpin Pas Yang Masuk Amanah

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 455 hits
Inilah Hikmah Pemimpin PAS Yang Masuk Amanah Seorang ulama kanan PAS hari ini menyatakan rasa gembira atas tersingkirnya sekumpulan bekas pemimpin parti tersebut dan menubuhkan Amanah Ketua Dewan Ulama PAS Pahang Mokhtar Senik berkata jika ...
Anwar Perlu Bertindak Segera Kekang Pengaruh Ppbm

Anwar Perlu Bertindak Segera Kekang Pengaruh Ppbm

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 288 hits
Badrul Hisham Shaharin atau CheguBard KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu bertindak cepat bagi mengekang pengaruh Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang semakin kuat dan kukuh Jika Ahli Parlimen Port Dickson itu lambat ber...
Jawatankuasa Bertindak Kuil Gagal Gantung Inkues Adib

Jawatankuasa Bertindak Kuil Gagal Gantung Inkues Adib

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 323 hits
MALAYSIAKINI Prosiding inkues kematian anggota bomba Muhammad Adib Mohd Kassim yang sedang berjalan akan diteruskan selepas Mahkamah Rayuan hari ini menolak permohonan jawatankuasa bertindak kuil Sri Maha Mariamman Seafield untuk menggantun...
Isteri Kepada Lelaki Mengamuk Akhirnya Buka Mulut Beri Penjelasan Mengapa Suaminya Bertindak Begitu

Isteri Kepada Lelaki Mengamuk Akhirnya Buka Mulut Beri Penjelasan Mengapa Suaminya Bertindak Begitu

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 681 hits
Video seorang lelaki mengamuk ketika berurusan di sebuah premis kerajaan tular di laman sosial hari ini Dalam video berdurasi 43 saat berkenaan lelaki itu dengan nada suara tinggi menjelaskan dia berada di premis itu sejak 10 pagi Bagaimana...
Siri Iqoo Z9 Yang Dikuasakan Oleh Snapdragon 7 Gen 3 Kini Dilancarkan Di Malaysia

Uitm Ijn Gave Assurance On Surgery Course S Diversity Say Foreign Advisers

Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Hantar Anak Ke Sekolah Tidak Pakai Topi Keledar

Shanghai Dim Sum Dan Big Bowl Noodles Di Dorsett Grand Subang

Zim Zim Ala Kazim

Simpan Duit Kertas Rm5

In Focus As Malaysia Corruption Dragnet Widens Pm Anwar S Political Payback Threatens To Hurt Business Sentiment



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Holy Spirit Fire Igniting Your Passion For Jesus And His Purpose

Ph Mendahului Kiraan Undi Awal Polis Tentera

Viral Mengajak Youtuber Cantik Korea Selatan Ke Hotel Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asyraf Claims Ph Victory In Kuala Kubu Baharu

Prk Kkb Undi Polis Tentera Swing Kepada Ph

Lumira Eka Heights Menawarkan Kediaman Selesa Dengan Sentuhan Moden