Bersalin Dah Lebih 2 Tahun Ibu Ini Kongsi Tiba Tiba Keluar Air Bisa Nanah Di Tempat Czer


Setiap ibu pasti ada pengalaman bersalin normal atau czer. Cuma yang fobianya, ada yang masih terasa lagi sakit selepas beberapa tahun bersalinkan anak secara pembedahan. Inilah orang kata pengorbanan seorang ibu.
Ada yang melalui pengalaman perit ketika saat nak melahirkan tetapi dalam pantang tiada masalah. Ada juga mengalami dua-dua situasi itu sekaligus. Tak kisahlah apa sekalipun, sentiasalah positif. Jangan cepat rasa stres kerana bimbang boleh memudaratkan kesihatan diri.
Namun bagi ibu yang menjalani proses kelahiran secara pembedahan, penyembuhan luka czer akan mengambil masa yang lama untuk betu-betul ok. Walaupun luar nampak dah elok jahitan, luka dalaman masih lagi perlu dijaga.

Menerusi perkongsian seorang ibu, Shasha Kamaruzzaman mengenai luka jahitan yang mengalami infection akibat pembedahan yang pernah dilaluinya walaupun telah melahirkan anak lebih 2 tahun lalu.
Walaupun perkongsian ini bukan kejadian yang baru berlaku tapi tak salah ia untuk peringatan semua ibu-ibu yang bersalin czer. Berikut adalah perkongsian pengalamannya.

Tempat czer kena jangkitan kuman
Tempat bekas luka czer Sha bengkak balik, jadi kemerahan. Bukan luka tu terbuka balik tapi dekat hujung belah kanan luka itu, macam ada satu lubang. Dan lubang tu terjadi akibat jahitan luka itu tidak sempurna atau tidak cantik. Infeksi tu mudah singgah dan infection ini hanya pada kulit sahaja tau.

Jadi Sha bersihkan dan letak krim untuk disapu for infection. Then biarkan sahaja. Sejak hari tu yang bernanah tu. Tak pernah sekali pun lupa lap dan keringkan. Pakai panties dan seluar pun tak ketat. Tapi masih juga bengkak.
Pagi tadi bangun nak cek, tengok panties Sha bahagian bawah getah jadi basah. Allah, pecah ke? warna kekuningan. Sha tak rasa itu nanah tapi air bisa. Lepas itu, cepat-cepat Sha bersihkan. Tengah-tengah sapu, darah keluar banyak dan sangat pedih.

Parut dah 2 tahun 8 bulan
Sha akan pergi jumpa doktor untuk ambil antibiotik. Sebab itu lah satu-satunya cara. Benda ini terjadi secara tiba-tiba. Parut ini dah 2 tahun 8 bulan. Benda ini jadi bukan sebab tak jaga makan, tak jaga pantang dan bukan sebab Sha mengandung.
Kalau ikutkan dalam pantang memang Sha betul-betul jaga dan tak ada masalah pun. Semua ni kebetulan dan benda nak jadi memang langsung tak dijangka. 
Sha dah terima rawatan. Tempat czer pun sudah dicuci nasib tak kena toreh. Hanya cungkil untuk keluarkan air bisa dan nanah yang masih ada dekat dalam. Skin Infection itu terjadi sebab ada lubang kecil yang membolehkan kena jangkitan kuman. Hanya lapisan kulit sahaja, luka dalam alhamdulillah.
Sumber: Google (Gambar Hiasan) Kena jaga betul-betul
Kejadian macam ni bukan kita jangka pun tapi untuk sesiapa yang bersalin czer kena betul-betul jaga makan dan kebersihan kerana tak tahu benda ni akan jadi semula walaupun anak dah besar. Bukan niat nak takutkan cuma untuk kita semua berjaga-jaga sepanjang masa.
Kredit: Shasha Kamaruzzaman
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

 
 
 
 
 
The post Bersalin Dah Lebih 2 Tahun, Ibu Ini Kongsi Tiba-Tiba Keluar Air Bisa & Nanah Di Tempat Czer  appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/bersalin-dah-lebih-2-tahun-ibu-ini-kongsi-tiba-tiba-keluar-air-bisa-nanah-di-tempat-czer/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Seminggu Bersalin Doktor Kongsi Kisah Ibu Trauma Jahitannya Terbuka Benang Tertetas

Seminggu Bersalin Doktor Kongsi Kisah Ibu Trauma Jahitannya Terbuka Benang Tertetas

papar berkaitan - pada 16/3/2021 - jumlah : 1029 hits
Boleh dikatakan setiap ibu yang melahirkan bayi secara normal akan melalui pengalaman jahitan selepas bersalin Sama ada banyak atau sikit bergantung pada nasib Bagi yang pernah mengalaminya mesti tahu betapa seksanya nak jaga luka bersalin ...
Keberanian Ibu Czer Kena Belah Berlapis Lapis Di Perut Bukan Sekadar Baring Keluar Baby

Keberanian Ibu Czer Kena Belah Berlapis Lapis Di Perut Bukan Sekadar Baring Keluar Baby

papar berkaitan - pada 5/3/2021 - jumlah : 341 hits
Bersalin bukan mudah Baik secara normal mahupun pembedahan kedua duanya sama sakit dan tetap menguji ketahanan mental fizikal si ibu Mungkin disebabkan sakit kontraksi yang amat sangat ada kes di mana ibu minta dibedah untuk mengeluarkan ba...
Hampir 10 Tahun Bercinta Peminat Teruja Jung Kyungho Sooyoung Keluar Beli Barang Dapur Sekali

Hampir 10 Tahun Bercinta Peminat Teruja Jung Kyungho Sooyoung Keluar Beli Barang Dapur Sekali

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 509 hits
Siapa yang tak tahu mengenai pasangan pelakon Jung Kyung ho dan Soo young Mereka ini disukai ramai kerana sentiasa low profile dan sudah pun menjalinkan hubungan romantik selama 8 tahun lamanya Meskipun kadang kadang akan menyebut mengenai ...
Dua Sahabat Temui Serpihan Bangkai Pesawat Terhempas Lebih 70 Tahun Lalu

Dua Sahabat Temui Serpihan Bangkai Pesawat Terhempas Lebih 70 Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 286 hits
Dua sahabat temui serpihan bangkai pesawat terhempas lebih 70 tahun laluKhamis 11 Mac 2021 7 30 AMPamela dan Kathryn bergambar dekat serpihan pesawat dipercayai British European Airways S200P yang terhempas pada 21 April 1948 DUA wanita tid...
Hiburan Minum Air Kosong Bergelas Gelas Fizi Ali Kongsi Pengalaman Hidup Susah Pernah Ada Rm10 Je

Hiburan Minum Air Kosong Bergelas Gelas Fizi Ali Kongsi Pengalaman Hidup Susah Pernah Ada Rm10 Je

papar berkaitan - pada 18/3/2021 - jumlah : 236 hits
Penyampai radio Fizi Ali menerusi ruangan Instagramnya ada berkongsikan pengalaman hidup susah pada suatu ketika dahulu bersama rakan baiknya pelakon Jay Iswazir View this post on InstagramMenurut Fizi atau nama sebenarnya Mohd Hafizudin Al...
Sebelum Lebih Ramai Diumpan Seperti Shahidan Umno Mesti Keluar Kerajaan Serta Merta

Sebelum Lebih Ramai Diumpan Seperti Shahidan Umno Mesti Keluar Kerajaan Serta Merta

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 225 hits
Hanya beberapa hari selepas Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perlis merangkap Ahli Parlimen Arau Shahidan Kassim mengumumkan tindakannya menolak keputusan MT UMNO yang tidak mahu bekerjasama dengan Bersatu sebaliknya akan terus bekerjasama ...
Kakak 12 Tahun Terpaksa Jaga 5 Adik Ayah Ditahan Polis Ibu Pula Tak Mahu Jaga

Kakak 12 Tahun Terpaksa Jaga 5 Adik Ayah Ditahan Polis Ibu Pula Tak Mahu Jaga

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 354 hits
Besarnya dugaan mu dik Sepatutnya dalam usia ini tengah seronok belajar dan menimba ilmu di sekolah namun atas kekangan dan masalah keluarga niat itu terpaksa dipendam oleh seorang kakak demi menjaga adik adik yang masih kecil Tanpa kasih s...
Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 301 hits
Ala comelnya kasut baby ni dah borong banyak kasut untuk baby Hari hari nak pakaikan dia kasut walaupun dalam rumah sebab comel Opss tunggu dulu mama sebelum mama borong kasut banyak banyak mama baca dulu perkongsian ini ya Tak salah kalau ...
Tiba Masanya Darren Lok Terbang Lebih Tinggi Bersama The Phoenix

Tiba Masanya Darren Lok Terbang Lebih Tinggi Bersama The Phoenix

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 236 hits
Penyerang PJ City FC Darren Lok yang telah sekian lama tenggalam akhirnya bangkit mencuri tumpuan apabila mencetak dua gol dalam perlawanan menentang Melaka United dalam aksi Liga Super tempoh hari Penyerang kelahiran England itu menyifatka...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist

Sa Tak Pernah Buat Muka