Keberanian Ibu Czer Kena Belah Berlapis Lapis Di Perut Bukan Sekadar Baring Keluar Baby


Bersalin bukan mudah. Baik secara normal mahupun pembedahan, kedua-duanya sama sakit dan tetap menguji ketahanan mental fizikal si ibu. Mungkin disebabkan sakit kontraksi yang amat sangat, ada kes di mana ibu minta dibedah untuk mengeluarkan bayinya. Jika mampu dan tiada komplikasi untuk bersalin secara normal, buat apa request untuk dibelah perut?
Menurut Dr Muhammad Izzat Abdul Razak, Pegawai Perubatan Kesihatan Wanita & Kehamilan, bakal ibu serta suaminya perlu tahu risiko yang bakal dihadapi sekiranya proses bersalin dibuat melalui pembedahan. Tidak boleh dengan mudah minta-minta kerana ia hanya akan dibuat dengan sebab yang kuat.
Artikel Menarik: [Ibu 1st Time Nak Bersalin Kena Ambil TahU! Ini Perkara Akan Berlaku Dalam Bilik Bersalin]

“Saya tak tahan dah sakit nak bersalin ni doktor. Operate je lah! Senang, abes cerita! Nak tunggu apa lagi?” Apabila kita berada dalam kesakitan melampau, terkadang kita hilang pertimbangan dan meminta untuk diperlakukan apa sahaja tanpa memikir baik buruk sesuatu keputusan itu.
Walau bagaimanapun jika terdapat indikasi pembedahan caeserean perlu dilakukan, kami tanpa berlengah lagi akan memastikan ianya dilakukan dengan sepantas kilat untuk menyelamatkan nyawa ibu dan bayi dalam kandungan.
Yang menjadi perhatian saya adalah ibu-ibu yang meminta agar dilakukan pembedahan caeserean ke atasnya tanpa sebab musabab yang difikirkan perlu secara perubatannya. Pembedahan caeserean bukannya benda main-main, silap haribulan segala macam komplikasi boleh timbul. Maka, kedua-dua pesakit dan suami perlu ambil tahu mengenai risiko yang bakal mereka hadapi.

Apakah risiko-risiko utama pembedahan caesarean? Kesakitan Selepas pembedahan anda bukannya boleh berjalan segera seperti sediakala. Ada kalanya memerlukan bantuan untuk bergerak berhari-hari lamanya. Anda akan rasa sakit pada bahagian luka pembedahan dan rasa tidak selesa pada bahagian perut selama beberapa minggu selepas pembedahan.
Anda akan diberi ubat tahan sakit untuk menangani kesakitan ini, tetapi ia masih akan mengganggu aktiviti seharian anda untuk beberapa ketika.

Jangkitan kuman Sebelum dibedah, anda akan diberi satu dos antibiotik untuk mengurangkan risiko mendapat jangkitan kuman. Walau bagaimanapun, kira-kira 8 % daripada wanita yang menjalani caesarean masih mendapat jangkitan selepas pembedahan. Terdapat tiga jenis jangkitan utama yang perlu diberi perhatian:
1) Jangkitan pada bahagian luka pembedahan – Tanda-tanda jangkitan pada luka termasuk kemerahan, berair, atau kesakitan yang semakin teruk pada bahagian tersebut. Ada kala ianya mengeluarkan nanah.
2) Jangkitan pada rahim. Ini dipanggil endometritis. Masalah ini lebih berkemungkinan berlaku jika air ketuban anda pecah lama sebelum anda mula rasa sakit bersalin. Tanda-tanda jangkitan ini termasuk pendarahan yang teruk dan darah nifas berbau busuk dan juga demam ketika berpantang.
3) Jangkitan salur kencing. Semasa pembedahan, sejenis tiub kencing akan dimasukkan ke dalam salur kencing untuk mengosongkan pundi kencing anda. Jangkitan boleh berlaku melaluinya.

Darah beku Mana-mana pembedahan meningkatkan risiko anda mengalami darah beku. Ini boleh jadi serius, bergantung kepada di mana pembekuan itu berlaku. Jika pembekuan berlaku dalam paru-paru, ia boleh menyebabkan kematian. Tanda-tanda masalah ini termasuk:
– batuk
– sesak nafas
– kesakitan atau bengkak pada bahagian betis
– sakit dada
Doktor mungkin akan memberi anda ubat untuk mencairkan darah dan sejenis stokin khas untuk memastikan peredaran darah menjadi lancar pada kaki anda. Anda juga digalakkan supaya berdiri dan berjalan-jalan secepat mungkin selepas pembedahan caesarean. Ini akan membantu peredaran darah dan mengurangkan risiko pembentukan darah beku.
Artikel Menarik: [Selaput Putih Tu Moisturizer Semulajadi Untuk Bayi, Bukan Kesan ‘Kuah’ Suami]
Perlekatan organ dalaman Seperti juga pembedahan lain pada bahagian perut atau pelvis, caesarean berisiko menyebabkan lekatan (adhesion) semasa proses penyembuhan. Perlekatan yang saya maksudkan ialah kelompok tisu parut yang boleh menyebabkan organ-organ pada abdomen anda melekat sesama sendiri atau pada bahagian dalam dinding perut. Kira-kira separuh daripada wanita yang menjalani caesarean mengalami perlekatan ini dan jumlah ini meningkat kepada 83 % selepas tiga kali pembedahan caesarean.
Kadang kala perlekatan boleh menyebabkan kesakitan (adhesion colic) kerana ia mengehadkan pergerakan organ-organ dalaman.

Pembiusan Kebanyakan pembedahan caesarean dilakukan tanpa pembiusan penuh (general anaesthetia), yang membuatkan anda tidur. Sebaliknya, anda akan diberi spinal atau epidural yang akan menyebabkan bahagian perut dan kaki berasa kebas supaya pembedahan boleh dilakukan. Epidural/spinal lebih selamat bagi anda dan bayi berbanding pembiusan am. Walau bagaimanapun, apa-apa jenis pembiusan melibatkan sedikit risiko.
Apakah komplikasi lain ? Komplikasi yang serius sangat jarang berlaku, iaitu kurang daripada 1 %. Komplikasi serius yang dimaksudkan :
Kecederaan kepada pundi kencing, tiub yang menyambungkan buah pinggang dengan pundi kencing ( ureter ), atau kepada usus.
Doktor mungkin perlu menjalankan pembedahan membuang rahim (hysterectomy) sebagai langkah menyelamatkan nyawa jika berlaku tumpah darah yang serius yang boleh mengancam nyawa ibu.

Anda mungkin perlu menjalani pembedahan caeserean pada masa akan datang. Perkara ini akan dibincangkan semula dalam kehamilan berikutnya.
Ada juga bayi yang terluka sedikit akibat terkena pisau bedah. 2% bayi mengalami luka kecil semasa pembedahan caeserean.
Akhir kata,
Buat keputusan yang sewajarnya, jangan membabi buta. Jangan ambil bulat-bulat ‘cakap-cakap’ orang. Banyakkan bertanya pada mereka yang berilmu dan bertauliah.
Takde nye saya potong orang sesuka hati, tanpa sebab yg munasabah.

Artikel Menarik: [Ibu Sepatutnya Bangga! Saat Bertarung Nyawa, Alat Inilah ‘Berjasa Dalam Labour Room]
Mungkin nampak mudah. Tak perlu meneran, hanya berbaring. Melalui prosedur lebih kurang 30 minit ke 1 jam, bayi akan dikeluarkan. Tapi ketahuilah, proses untuk sembuh semasa berpantang mengambil masa dan ibu jika tidak boleh terlalu aktif dalam jangka masa tertentu. Apa pun, bersalin normal atau melalui pembedahan, kedua-duanya adalah pengorbanan terbesar ibu untuk anak-anaknya.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Keberanian Ibu Czer, Kena Belah Berlapis-Lapis Di Perut. Bukan Sekadar Baring, Keluar Baby! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/keberanian-ibu-czer-kena-belah-berlapis-lapis-di-perut-bukan-sekadar-baring-keluar-baby/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ibu Kongsi Pengalaman Bersalin Musim Covid Normal Atau Czer Kena Urus Sendiri

Ibu Kongsi Pengalaman Bersalin Musim Covid Normal Atau Czer Kena Urus Sendiri

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 246 hits
Sejak wabak Covid merebak hampir keseluruhan cara hidup kita sebelum ini berubah Semuanya perlu faham dan akur dengan keadaan semasa Dulu mungkin kita tak pernah pun terfikir tapi sekarang tetap perlu hadapinya Dalam kalangan ibu hamil yang...
Hiburan Asyik Pegang Perut Dan Nampak Baby Bump Elly Mazlein Didakwa Netizen Berbadan Dua

Hiburan Asyik Pegang Perut Dan Nampak Baby Bump Elly Mazlein Didakwa Netizen Berbadan Dua

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 237 hits
Pelakon penyanyi dan kini bergelar hos Elly Mazlein didakwa hamil apabila tampil berbeza ketika menjadi pengacara program Muzikal Lawak Superstar 2 yang kini sudah memasuki minggu kelima Sumber Instagram Elly Mazlein Setelah agak lama tidak...
Itu Bukan Anak Saya Ibu Cemas Bayi Tertukar Akibat Cuai Anaknya Sudah Dibawa Wanita Lain Keluar

Itu Bukan Anak Saya Ibu Cemas Bayi Tertukar Akibat Cuai Anaknya Sudah Dibawa Wanita Lain Keluar

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 268 hits
Menanti kelahiran cahaya mata antara momen indah bagi setiap pasangan yang sudah berumah tangga Namun begitu pasti ada juga sedikit kebimbangan mengenai keselamatan ibu dan bayi semasa proses kelahiran itu Bayinya telah tertukar dan dibawa ...
Tak Keluar Rumah Pun Ibu Risau Kesihatan Anak Ini Apa Yang Boleh Dibuat

Tak Keluar Rumah Pun Ibu Risau Kesihatan Anak Ini Apa Yang Boleh Dibuat

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 257 hits
Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan dilanjutkan lagi Oleh itu masyarakat di seluruh Malaysia dinasihatkan untuk menjaga SOP jika terpaksa keluar rumah serta menjaga kebersihan ke tahap yang maksimum Bukan sahaja ketika berada di luar ru...
4 Tki Terpapar Mutasi Virus Covid 19 Bp2mi Perketat Jalur Keluar Masuk Ri

4 Tki Terpapar Mutasi Virus Covid 19 Bp2mi Perketat Jalur Keluar Masuk Ri

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 146 hits
Empat Tenaga Kerja Indonesia terpapar virus Covid 19 varian baru Terkait hal tersebut Kepala Biro Hukum dan Humas Badan Pelindungan Pekerja Migran Indonesia Sukmo Yuwono akan memperketat jalur keluar masuk pekerja migran agar kejadian serup...
Ini Bedanya Hotel Bintang 4 Dan 5 Nggak Cuma Sekadar Sama Mewahnya

Ini Bedanya Hotel Bintang 4 Dan 5 Nggak Cuma Sekadar Sama Mewahnya

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 210 hits
Jangan sampai mubazir nyewa hotel bintang 5 eh ternyata nggak kepake juga fasilitasnya
Bila Bergaduh Je Bukan Sekadar Emosi Tapi Berat Badan Pun Boleh Naik

Bila Bergaduh Je Bukan Sekadar Emosi Tapi Berat Badan Pun Boleh Naik

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 252 hits
Sesekali berselisih pendapat dengan pasangan adalah normal Itulah yang menjadi kekuatan kepada sesebuah hubungan tetapi jika terlalu kerap bertengkar akan membawa keburukan dalam perhubungan dan KESIHATAN Menurut kajian pasangan yang selalu...
Tak Perlu Pun Berserabut Memikirkan Manifesto Yang Gah Cukup Sekadar Kembali Ke Landasan Yang Telah Kerajaan Bn Asaskan

Tak Perlu Pun Berserabut Memikirkan Manifesto Yang Gah Cukup Sekadar Kembali Ke Landasan Yang Telah Kerajaan Bn Asaskan

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 200 hits
5 DASAR UTAMA BN YANG MENSEJAHTERAKAN RAKYATYa Kerajaan BN terdahulu bukanlah sempurna Banyak kekurangan dan tidak terlepas melakukan kesilapan Cuma tiada siapa yang boleh menafikan bahawa kekuatan negara sebelum ini adalah kerana dasar Ker...
Kisah Peter Crouch Perasan Dikenali Dianggap Sekadar Peminat Oleh Ronaldo

Kisah Peter Crouch Perasan Dikenali Dianggap Sekadar Peminat Oleh Ronaldo

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 115 hits
Peter Crouch bukanlah nama asing di dalam bola sepak Inggeris setelah 21 tahun bergelar pemain Crouch menghabiskan karier beliau bermain di 11 kelab yang majoritinya di Premier League Beliau memulakan karier di Tottenham Hotspur sebelum dip...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Asan Lembu The Movie

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis

Maaflah Biarlah Benak Ubi Tapi Betul Hafidz Roshdi Pertahan Tindakan Tak Hadir Mahkamah Bidas Balik Teguran Shuhada

Packing Barang Kucing Kesayangan