Berita Gembira Buat Penyokong2 Najib Beliau Boleh Jadi Pm Lagi


 
Dalam tempoh tidak sampai seminggu, dua kali Speaker Parlimen, Azhar Azizan Harun membuat penegasan bahawa Najib Razak yang kini dipenjarakan di Penjara Kajang, tidak hilang kelayakannya sebagai Ahli Parlimen Pekan.
Katanya, walaupun telah disabitkan bersalah dan kini dipenjarakan, tetapi selagi semakan kehakiman dan pengampunan diraja yang dipohon oleh bekas Perdana Menteri itu tidak dibereskan, kedudukan Najib sebagai Ahli Parlimen adalah kekal.


“Mengambil kira permohonan pengampunan yang telah dibuat sebelum ini dan juga usul semakan kehakiman yang difailkan, maka status Najib sebagai Ahli Parlimen Pekan pada masa ini tidak berubah.
“(Ia) akan hanya dimuktamadkan selepas kedua-dua permohonan pengampunan dan usul tersebut dibereskan,” kata Azhar dalam kenyataan terbarunya semalam.
Azhar seterusnya berkata, Perkara 48(4)(c) Perlembagaan Persekutuan menyatakan, jika petisyen pengampunan difailkan dalam masa 14 hari dari tarikh rayuan diputuskan, kehilangan kelayakan sebagai Ahli Parlimen hanya akan berkuat kuasa sebaik sahaja petisyen pengampunan diselesaikan.
Pendirian Azhar ini bagaimanapun berbeza dengan kenyataannya pada tahun 2019 dahulu ketika memegang jawatan Pengerusi SPR.
Ketika itu beliau menyebut, mana-mana ADUN atau Ahli Parlimen akan dilucutkan status sebagai wakil rakyat jika mereka sudah disabitkan dan dihukum penjara 12 bulan atau lebih, atau didenda tidak kurang daripada RM2,000 atas sesuatu kesalahan.
Kenyataan beliau itu boleh dibaca di sini – https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/amp/berita/nasional/2019/10/617948/ahli-parlimen-adun-lucut-kelayakan-selepas-dapati-bersalah
Dengan pendirian Azhar berkenaan perkara tersebut itu, ini secara langsung bermakna, kekalnya status Najib sebagai Ahli Parlimen bermakna beliau akan terus mendapat gaji dan elaun sebagai Ahli Parlimen Pekan selagi semakan kehakiman dan pengampuan diraja yang dipohonnya tidak diselesaikan.
Dalam erti kata lain, kalau setahun lagi pun kedua-dua perkara itu tidak ada penyelesaiannya, selagi itulah gaji dan elaun sebagai Ahli Parlimen terus diterimanya.
Wahhh….indahnya Malaysiaku ini, bukan duta saja terima gaji buta, Ahli Parlimen pun terima gaji buta juga!!
Soalnya, bagaimana pengundi Pekan mahu mendapat khidmat Najib sebagai Ahli Parlimen dalam keadaan statusnya tidak terlucut itu sedangkan beliau sedang dipenjarakan di Penjara Kajang?
Bolehkah mereka mengunjungi beliau di Kajang untuk mendapat tandatangan sokongan daripadanya?
Adakah juga Najib akan diberikan kebenaran khas untuk hadir ke Parlimen dalam sidang Dewan Rakyat, terutama dalam pengundian yang kritikal melibatkan rang undang-undang atau belanjawan?
Yang menarik juga, dengan terus menerima gaji dan elaun bulanannya, walaupun ditahan di Penjara Kajang, boleh jadi Najib sekarang ini merupakan satu-satunya banduan di negara kita, malah mungkin di dunia, yang menerima pendapatan sedemikian tinggi.
Maka, siapa cakap jadi banduan tiada untungnya?
Di waktu yang sama, oleh kerana berdasarkan pendirian Azhar bahawa kedudukan Najib sebagai Ahli Parlimen tidak terlucut selagi semakan kehakiman dan pengampunan diraja yang dipohonnya tidak diselesaikan, ia juga membawa erti bahawa bekas Perdana Menteri itu masih boleh bertanding dalam PRU15 akan datang sekiranya masih tiada apa-apa perkembangan berkenaan semakan kehakiman dan pengampuan diraja itu pada hari penamaan calon.
Seseorang hanya tidak boleh bertanding lagi jika kelayakannya sebagai Ahli Parlimen telah terlucut.
Tak terlucut atau tidak dilucutkan bermakna masih boleh bertanding kerana hanya seseorang yang telah terlucut kelayakan saja tidak dibenarkan bertanding.
Ini tentunya satu lagi berita gembira buat penyokong-penyokong Najib kerana beliau kini nampaknya masih ada peluang untuk bertanding lagi di Pekan.
Ahmad Zahid Hamidi dan UMNO, terutama jika dikipas dengan kuat oleh Dr Puad Zarkashi, pasti tiada masalah untuk mencalonkan lagi Najib di Pekan.
Tambahan lagi Najib juga tentunya seratus peratus termasuk dalam kategori WALI – winnable, acceptable dan likeable – iaitu ciri-ciri yang dimahukan oleh UMNO terhadap calon-calonnya dalam PRU15 nanti.
Kalau setakat Pekan, dari dalam penjara pun Najib pasti boleh menang punya.
Lebih menarik lagi, apabila tidak hilang kelayakan dan boleh bertanding sebagai Ahli Parlimen, tentulah boleh pula Najib dicalonkan sebagai calon Perdana Menteri selepas PRU15 akan datang.
Kalau ditakdirkan BN menang, sekali lagi sejarah akan tercipta di negara kita ini – bekas Perdana Menteri yang dipenjarakan kembali semula jadi Perdana Menteri?
Ehhh…nasib baik terjaga awal, kalau tidak, pasti panjang lagi mimpi tidur siang petang tadi. ShahbudinHusin 09/09/2022.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/09/berita-gembira-buat-penyokong2-najib.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Najib Boleh Beli Ubat Sendiri Kalau Tak Nak Terima Ubat Dibekalkan Kkm Kj

Najib Boleh Beli Ubat Sendiri Kalau Tak Nak Terima Ubat Dibekalkan Kkm Kj

papar berkaitan - pada 14/9/2022 - jumlah : 133 hits
Najib Razak boleh membeli bekalan ubat sendiri dari sumber luar jika tidak mahu menerima ubat yang dibekalkan Kementerian Kesihatan Malaysia Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin berkata perkara itu telah dimaklumkan kepada ahli keluarga beka...
Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

Pengampunan Najib Boleh Menjadikan Umno Kalah Sekali Lagi

papar berkaitan - pada 30/8/2022 - jumlah : 158 hits
Satu lagi kesilapan UMNO selain mahu menjadikan isu pemenjaraan Najib Razak sebagai umpan menarik simpati rakyat untuk memenangi PRU15 ialah terlalu awal bertempik ingin mengusahakan pengampunan diraja buat bekas Perdana Menteri itu Hanya s...
Adakah Tangisan Ahli Umno Boleh Dijadikan Alasan Pengampunan Najib

Adakah Tangisan Ahli Umno Boleh Dijadikan Alasan Pengampunan Najib

papar berkaitan - pada 8/9/2022 - jumlah : 139 hits
Sebanyak 70 peratus ahli Umno termasuk akar umbi berdukacita dan sedih terhadap nasib bekas Presidennya Datuk Seri Najib Razak yang kini menjalani hukuman penjara 12 tahun Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Ahmad Maslan berkata dapatan itu di...
Who Is Najib Apakah Dia Boleh Akur Mahathir Betul Apa Pendirian Nya Pula Kalau Zahid Pilih Sokong Mahathir

Who Is Najib Apakah Dia Boleh Akur Mahathir Betul Apa Pendirian Nya Pula Kalau Zahid Pilih Sokong Mahathir

papar berkaitan - pada 1/9/2022 - jumlah : 227 hits
SEBAGAI AHLI umno aku letakan SEBAGAI pengkhianat parti BANGSA ugama Dan NEGARA hingga akibatnya hilang kuasa Kecuali lokman Adam Dan yang makan dedak apakah ADA AHLI umno yang siuman tidak menganggap bapak SEGALA punca MASALAH hingga umno ...
Hukuman Ke Atas Najib Hanyalah Penjara Bukan Hukuman Mati Apa Yg Nak Kecoh Sangat

Hukuman Ke Atas Najib Hanyalah Penjara Bukan Hukuman Mati Apa Yg Nak Kecoh Sangat

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 215 hits
Berkelakuan baikMohon pengampunanKeluar mahkamah dan boleh berpolitik semula Bertanding semula Hebat dan suci macam najib takkan tak boleh jadi PM semulaMahathir yang difitnah 24 jam pun PM semula ketika umur 93 tahunIsmail jadi PM pun tanp...
Rakyat Akan Marah Jika Najib Dibebaskan Tun M

Rakyat Akan Marah Jika Najib Dibebaskan Tun M

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 138 hits
agendaily com28 08 2022Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata Datuk Seri Najib Razak boleh dibebaskan dengan pengampunan Agong tetapi rakyat akan marah Rakyat akan kecewa sekiranya Datuk Seri Najib Razak yang dihukum penjara ...
Pardon For Najib Would Make A Mockery Of Judiciary Says Mp

Pardon For Najib Would Make A Mockery Of Judiciary Says Mp

papar berkaitan - pada 29/8/2022 - jumlah : 211 hits
Getting jailed former prime minister Najib Razak a royal pardon would make a mockery of the judiciary says Charles Santiago The Klang MP said as the country turns 65 in a few days it was important that the rule of law was maintained The one...
Ustaz Ustazah Jangan Kelirukan Rakyat Sokong Najib

Ustaz Ustazah Jangan Kelirukan Rakyat Sokong Najib

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 104 hits
Ustaz ustazah jangan kelirukan rakyat sokong NajibPosted By on August 28 2022Tindakan segelintir agamawan pro Najib Razak dan Umno yang berkuliah membela bekas Perdana Menteri yang dihukum penjara Najib Razak amat dikesalkan Bagi Angkatan M...
Najib S Daughter Reminisces On Father S Commitment To Rakyat

Najib S Daughter Reminisces On Father S Commitment To Rakyat

papar berkaitan - pada 28/8/2022 - jumlah : 241 hits
Despite what happened to her father recently Nooryana Najwa daughter of former prime minister Najib Abdul Razak looked spirited as she spoke at the Umno president s special briefing today I was very moved by the large number of people who g...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara