Berat Cecah 600kg Tukang Besi Hasilkan Replika Gajah Guna Alat Ganti Terbuang


Kemahiran pertukangan besi yang dimiliki lebih 17 tahun menjadi pencetus kepada kebolehan menghasilkan replika gajah seberat 600 kilogram menggunakan pelbagai alat ganti motosikal dan kereta terbuang.
Bahan besi buangan yang turut digunakan termasuk spanar boleh laras, playar, parang, pisau menoreh getah, penutup tangki minyak dan pelapik skru.

Walaupun tanpa kemahiran khusus menghasilkan replika berkenaan namun bukan penghalang kepada Mohd Norazly Mohammad, 40 untuk menyahut cab4ran rakan bagi menghasilkan seni kreatif terbabit untuk dijadikan bahan pameran di Taman Tema Kubang Gajah, Temerloh.
Menurutnya, dia mengambil masa tiga minggu untuk menghasilkan replika terbabit yang dibahagikan kepada empat peringkat, pertama membuat lakaran di atas lantai dan kertas, kedua membentuk rangka menggunakan besi bulat R6 dan R10 dan melekatkan bahan terbuang seterusnya mengecat.

Katanya, dia mengambil masa seminggu untuk menghasilkan rangka replika gajah dengan ketinggian kira-kira 2.1 meter dan proses cantuman 100 peratus menggunakan kimpalan jenis Arka Tungsten Gas Lengai (TIG).
“Selepas rangka terbentuk proses seterusnya melekatkan bahan terbuang, 80 peratus saya menggunakan pelbagai alat ganti motosikal dan kereta bersaiz kecil serta sederhana yang diperbuat daripada besi.
“Paling banyak digunakan ialah alat ganti motosikal seperti rantai, tongkat, spoket dan giar pijak. Alat ganti kereta antaranya pelapik dan komponen berek dan kereta.
“Saya menggunakan lebih 500 kilogram besi terbuang yang dibekalkan oleh beberapa rakan yang diperoleh daripada bengkel kenderaan di Temerloh,” katanya yang menetap di Felda Lepar Hilir Dua di sini.

Dia berkata, tidak dinafikan perasaan berdebar sentiasa bermain dalam diri sepanjang proses menghasilkan replika gajah berkenaan, bimbang usaha yang dilakukan tidak dapat memenuhi kehendak pelanggan kerana kali menghasilkan produk berkenaan.
Mohd Norazly berkata, sebelum ini dia hanya terbabit menghasilkan peralatan perkilangan dalam sektor perladangan kelapa sawit termasuk rangka traktor, semua kerja berkenaan boleh dikatakan kasar dan menggunakan kimpalan jenis arka.
Katanya, untuk menghilangkan debaran sepanjang kerja menghasilkan replika berkenaan dia seolah bersembang dengan replika gajah itu, kaedah pertama kali digunakan itu dianggap berjaya walaupun kelihatan agak kurang sesuai.

Menurutnya, dalam tempoh tiga minggu dia bekerja setiap hari antara lapan hingga 10 jam, pelanggan yang ingin segera replika terbabit disiapkan bagi tujuan pameran memaksa dia memberi sepenuh tumpuan dengan kerja berkenaan hingga lewat malam.
“Untuk menghasilkan replika gajah terbabit saya turut mendapat bantuan daripada enam rakan, mereka membantu mendapat alat ganti motosikal dan kereta terpakai selain turut berkongsi idea bagi memberi hasil yang paling memuaskan.
“Buka mudah menghasilkan replika gajah berkenaan, ia memerlukan kemahiran, kesabaran dan kesungguhan kerana ini kali pertama saya diberi tanggungjawab yang begitu menc4bar itu.
“Untuk memberi hasil yang lebih menarik dan kemas serta kelihatan cantik saya menggunakan cat jenis pengilat atau 2K yang disembur sebanyak dua liter, kaedah berkenaan dapat memberi lebih ketahanan,” katanya.

Mohd Norazly berkata, kos menghasilkan replika gajah berkenaan antara RM10,000 dan RM15,000, faktor harga besi yang mahal kini menyebabkan harganya dianggap tinggi. Harga besi buruk juga kini mencecah RM3 sekilogram.
“Saya berharap produk berkenaan dapat diterima di negara ini pada masa akan datang, selain menarik jangka hayatnya juga lebih panjang kerana diperbuat daripada besi dan menggunakan cat kilat berkualiti tinggi,” kata bapa seorang cahaya mata itu.
Komen netizen:


Apa Pendapat Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih! 
Jom Like Page Kami Juga Di Facebook Sinar Viral Network
Sumber: Harian Metro


via Sinar Viral NetworkBaju Kurung Edisi 2016 ni terlajak laris.

Baju Kanak-Kanak Harga Murah

Jubah raya cantik dan murah !!

Green Hijab memang Ohsem memang cair.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kotakkopek.blogspot.com/2021/12/berat-cecah-600kg-tukang-besi-hasilkan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umur Dah Cecah 14 Bulan Tapi Berat Badan Masih 8kg Doktor Dedah Rupanya Pemakanan Salah

Umur Dah Cecah 14 Bulan Tapi Berat Badan Masih 8kg Doktor Dedah Rupanya Pemakanan Salah

papar berkaitan - pada 19/12/2021 - jumlah : 181 hits
Semua orang sayang anak Tiada orang yang tidak sayang anak Ada anak yang patuh ada anak yang agak degil Namun itu tidak mengurangkan rasa sayang kita pada anak Bukan sekali melihat seorang kanak kanak yang datang secara emergency ke klinik ...
Berat Cecah 90kg Masa Hamil Suami Sanggup Dukung Naik Tingkat 5 Sebab Gout

Berat Cecah 90kg Masa Hamil Suami Sanggup Dukung Naik Tingkat 5 Sebab Gout

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 177 hits
Setiap perkahwinan pastinya mengharapkan kehadiran anak sebagai pelengkap hidup Namun andai kata Allah uji itu tandanya DIA sayang kita Sama ada cepat atau lambat kehadiran anak dalam hidup semua tu rezeki Allah Kisah yang dikongsikan oleh ...
Hiburan Lagi Kes Salah Guna Jalan Raya Polis Buru Kumpulan Motosikal Berlagak Marshal

Hiburan Lagi Kes Salah Guna Jalan Raya Polis Buru Kumpulan Motosikal Berlagak Marshal

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 153 hits
Lagi kes penyalahgunaan jalan raya pihak Polis Diraja Malaysia sedang mengesan satu kumpulan motosikal berkuasa tinggi yang membuat aksi lagak pengawal jalan raya ataupun marshal di jalan awam selepas rakaman tersebut tular di media sosial ...
Penduduk Kg Bharu Terkejut Kerajaan Guna Akta Pengambilan Tanah Ambil Tanah Mereka

Penduduk Kg Bharu Terkejut Kerajaan Guna Akta Pengambilan Tanah Ambil Tanah Mereka

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 454 hits
BORHAN AHMADSebahagian penduduk Kampung Baru Kuala Lumpur terkejut apabila mereka dipaksa berpindah oleh pihak pemaju keluar dari flat dan rumah mereka dengan menggunakan Akta Pengambilan Tanah yang dibenarkan kerajaan Kerajaan menggunakan ...
Resipi Chocolate Cream Jimat Satu Resipi Boleh Guna Untuk Buat Macam Macam

Resipi Chocolate Cream Jimat Satu Resipi Boleh Guna Untuk Buat Macam Macam

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 214 hits
Krim coklat chocolate cream memang pelbagai guna dan boleh digunakan untuk menghasilkan pelbagai hidangan seperti inti roti donut bomboloni kek jem dan lain lain MAlah jika dimakan bersama roti sandwich pun sangat membuka selera Anak anak p...
Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

Jangan Pandang Pelik Kalau Ada Ibu Ayah Guna Tali Ikat Tangan Anak Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 222 hits
Berbanding di luar negara tidak banyak ibu bapa di Malaysia yang menggunakan tali ikat tangan anak atau child leash semasa berada di luar Tetapi perlu ke memakaikan tali keselamatan untuk kanak kanak ini Pemakaian tali ikat tangan anak Chil...
Sedap Mudah Lebih Sihat Aneka Resepi Masakan Tak Guna Minyak

Sedap Mudah Lebih Sihat Aneka Resepi Masakan Tak Guna Minyak

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 246 hits
Tercari cari resepi masakan lauk pauk yang boleh masak tanpa minyak Maklumlah sekarang ramai yang peka terhadap kesihatan Jika anda bercadang nak kawal jumlah penggunaan masak dalam masakan harian anda yang RASA kongsikan ini pasti boleh me...
Prn Sarawak Parti Pembangkang Guna Logo Masing Masing Strategi Bagus Kata Penganalisis

Prn Sarawak Parti Pembangkang Guna Logo Masing Masing Strategi Bagus Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 5/12/2021 - jumlah : 155 hits
December 5 2021 Dengan menggunakan logo sendiri DAP dan PKR masing masing dapat memainkan isu yang niche dengan pengundi kata seorang penganalisis PETALING JAYA Keputusan parti pembangkang untuk menggunakan logo masing masing dan menekankan...
Najib Ada Kepentingan Guna Src Bagi Faedah Sendiri Hakim

Najib Ada Kepentingan Guna Src Bagi Faedah Sendiri Hakim

papar berkaitan - pada 7/12/2021 - jumlah : 172 hits
Mahkamah Tinggi memutuskan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempunyai kepentingan peribadi untuk menggunakan SRC International Sdn Bhd sebagai wadah bagi kepentingan diri sendiri dengan memanfaatkan kedudukannya serta kawalan be...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16