Belanjawan Aneh Dalam Situasi Getir


Belang Bertempat

NEGARA sedang berdepan situasi getir. Kemerosotan ekonomi berpunca daripada penularan wabak Covid-19 perlu ditangani dengan bijak. Harapan sangat tinggi diletakkan kepada Belanjawan 2021, selain menjadi penenang kepada orang ramai yang tertekan, ia juga perlu penawar kepada masalah wabak dan kemelesetan ekonomi.
Bagaimanapun harapan itu ternyata sebaliknya. Peruntukan lebih RM80 juta kepada penubuhan semula Jasa, iaitu agensi propaganda yang dimansuhkan semasa kerajaan Pakatan Harapan (PH).
Alasan bahawa agensi itu berperanan sebagai usaha melaksanakan program perpaduan adalah sangat klise dan sukar dipercayai.
Jasa dengan peruntukan besar lebih kepada menjalankan kerja-kerja politik termasuk menaja blogger dan tentera siber semata-mata. 
Datuk Seri Najib Razak ketika membahaskan belanjawan mewakili Barisan Nasional juga tidak bersetuju dengan peruntukan besar disalurkan kepada Jasa, dalam situasi rakyat terhimpit.
Satu lagi peruntukan aneh ialah tidak kurang juga besar iaitu juga lebih RM8 juta ialah disalurkan kepada sebuah pertubuhan bukan kerajaan Penggerak Komuniti.
Pertubuhan itu diwujudkan semata-mata untuk menyalurkan dana dari kerajaan kepada ahli politik yang ketiadaan platform selepas keluar dari PKR.
Sudah  pasti modus operandi tidak jauh berbeza dengan Jasa.
Bahkan lebih parah pertubuhan yang dianggotai oleh bekas ahli PKR itu juga begitu rakus termasuk mendesak kerajaan-kerajaan negeri memberi mereka jawatan sebagai ahli majlis sekurang-kurangnya.
Jadi adalah wajar belanjawan kali ini dikaji semula dan diubah suai selepas dibahaskan di Parlimen sebelum ia diluluskan.
Jika ia gagal diubah suai, kemungkinan besar belanjawan ini tidak akan mendapat kelulusan dan akhirnya negara ini akan terjerumus ke dalam situasi yang lebih buruk.
Pentadbiran negara tidak dapat dijalankan dan gaji kakitangan awam tidak dapat dibayar.
Jika sampai ke tahap itu, tidak mustahil yang bersabar selama ini dengan kerenah orang politik akan ke jalan bagi meluahkan rasa kecewa sebagaimana berlaku di beberapa buah negara.
Kerajaan hari ini tidak seharusnya mengambil kesempatan daripada titah Yang di-Pertuan Agong supaya semua pihak menyokong belanjawan kali ini dengan merangka belanjawan yang semberono dan untuk kepentingan kelompok sendiri.
Belanjawan kali ini haruslah luar daripada kebiasaan bagi membawa negara ini keluar dari kemelut dan bukannya menjerumuskan negara ke dalam situasi lebih buruk dek kerana kerakusan orang politik.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/belanjawan-aneh-dalam-situasi-getir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 401 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Belanjawan 2021 Dibentang Esok Luar Biasa

Belanjawan 2021 Dibentang Esok Luar Biasa

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 274 hits
ARIF ATANAhli Parlimen Parit Buntar Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa menegaskan Belanjawan 2021 yang bakal dibentangkan esok adalah luar biasa kerana berlaku pada masa krisis Covid 19 dan krisis politik Naib Presiden AMANAH itu berkata Bela...
Belanjawan 2021 Belanjawan Paling Bersejarah

Belanjawan 2021 Belanjawan Paling Bersejarah

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 318 hits
Pembentangan Belanjawan 2021 oleh kerajaan Perikatan Nasional di Dewan Rakyat hari ini disifatkan sebagai paling penting dalam sejarah Malaysia ketika negara bergelut memerangi penularan pandemik koronavirus Ketika jutaan rakyat berdebar me...
Belanjawan 2021 Speaker Hanya Benarkan 80 Ahli Parlimen Berada Di Dalam Dewan Rakyat

Belanjawan 2021 Speaker Hanya Benarkan 80 Ahli Parlimen Berada Di Dalam Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 320 hits
KUALA LUMPUR Hanya 80 Ahli Parlimen dibenarkan berada dalam Dewan Rakyat sepanjang tempoh persidangan mesyuarat ketiga termasuk ketika pembentangan Belanjawan 2021 esok Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Azhar Azizan Harun berkata perkara itu...
Berilah Lebih Banyak Kail Dan Ikan Dalam Belanjawan 2021

Berilah Lebih Banyak Kail Dan Ikan Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 273 hits
Zaini Othman PENULIS merupakan antara jutaan rakyat Malaysia yang amat teruja ketika ingin melangkah masuk ke tahun 2020 Sejak dari kecil sudah didendangkan dengan Wawasan 2020 dan pastinya pada tahun yang sekian lama dinantikan diharapkan ...
Apa Nasib Belanjawan Darurat

Apa Nasib Belanjawan Darurat

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 137 hits
Walaupun ramai tidak sukakan ungkapan darurat namun Belanjawan 2021 boleh diibaratkan sebagai keperluan darurat untuk membela golongan miskin menganggur bergaji rendah dan sesiapa lain yang terpinggir Darurat kerana bantuan tidak boleh dile...
Pakar Jangka Belanjawan Besar Didanai Dengan Hutang

Pakar Jangka Belanjawan Besar Didanai Dengan Hutang

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 217 hits
Pakar ekonomi menjangka kerajaan akan mengumumkan belanjawan yang besar hari ini walaupun harga minyak yang rendah menjadi penghalang ke atasnya Yeah Kim Leng dari Universiti Sunway dan Barjoyai Bardai dari Universiti Tun Abdul Razak berkat...
Belanjawan 2021 Yang Trending Di Twitter Hari Ini 6 November 2020

Belanjawan 2021 Yang Trending Di Twitter Hari Ini 6 November 2020

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 405 hits
Sumber twitter comBelanjawan 2021 dibentang hari ini apa tumpuannya Ikuti live dari parlimen di sini
Intipati Belanjawan 2021

Intipati Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 902 hits
INTIPATI BELANJAWAN 2021 Menteri Kewangan Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz membentangkan Belanjawan 2021 di Dewan Rakyat yang pertama di bawah pentadbiran Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Belanjawan 2021 secara meluas dijangka me...
Apa Itu Wang What Is Money

Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Buasir Otak Tv Telefon Apa Kuat Mencarut Be Like

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Itinerary Percutian 2 Hari 1 Malam Ke Kuantan Pahang

Campers Gathering Legenda Putri Homestay Kuala Linggi Melaka

3 Hari Bertugas Untuk Program Jerayawara

Lirik Lagu Sangkar Derita Oleh Haqiem Rusli

Rumah Maw Art Studio Seni Dan Kafe Moden Menarik Di Langkawi Kedah

Pelancaran Muzik Video Hening Rindu Marsha Milan