Belanjawan 2021 Pn Bertarung Nyawa Rakyat Diketepikan Faizah


 



Belanjawan 2021 tidak lebih daripada perjuangan hidup-mati bertarung nyawa kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan bukannya belanjawan melawan pandemik Covid 19 sebagaimana diwar-warkan oleh media arus perdana.

Naib Ketua Wanita KEADILAN Malaysia, Datin Faizah Ariffin berkata, dana RM85 juta yang diperuntukkan bagi menghidupkan semula Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) yang merekayasa propaganda bagi pihak kerajaan jelas memperlihatkan Belanjawan 2021 tidak membela rakyat.
"Usai pembentangan pada 6 November lalu saya mencari di mana isi yang dikatakan sebagai belanjawan pemulihan ekonomi dan menentang Covid?
"Jawapannya tiada. Lebih menyedihkan peruntukan untuk Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sebagai barisan hadapan dipotong. Lebih memeranjatkan, Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) di bawah Kementerian Komunikasi dan Multimedia akan diwujudkan semula dengan peruntukan sebanyak RM85.5 juta.
"RM 8.6 juta pula diperuntukkan kepada Penggerak Komuniti Tempatan (PeKT) yang hanya di tiga buah negeri iaitu Selangor, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang. Apakah rasionalnya peruntukan sebanyak itu hanya untuk tiga buah negeri? Jelas dan terang ini adalah bermotifkan politik dengan menggunakan wang yang sepatutnya membantu rakyat untuk bangkit semula daripada pandemik Covid-19," katanya dalam satu kenyataan.
Menurut Faizah, Belanjawan 2021 telah disalahgunakan oleh kerajaan PN untuk terus kekal berkuasa dengan majoriti tipis yang boleh rebah pada bila-bila masa.
Katanya, jika peruntukan JASA boleh dipindahkan ke sektor kesihatan maka ia akan membantu menambah baik perkhidmatan hospital dan membantu rakyat yang terdesak memperoleh rawatan perubatan awam pada saat-saat kekurangan pendapatan.
Selain itu, Faizah turut mengecam polisi kerajaan yang menghalang pekerja mengeluarkan caruman KWSP RM10,000 sekali gus untuk menampung usaha meneruskan penghidupan dalam pandemik Covid yang belum berakhir.
"Sebelum ini Pakatan Harapan lantang menyanggah cadangan pengeluaran akaun 2 KWSP bagi mereka yang kehilangan kerja kerana mereka mempunyai caruman Sistem Insuran Pekerja (SIP), tetapi kerajaan PN telah gagal melaksanakannya (SIP).
"Kali ini rakyat mendesak agar kerajaan PN memberi kebenaran mengeluarkan RM10,000 secara "one-off" dari akaun 1 KWSP dan permintan itu tidak diendahkan.
"Kesimpulannya kerajaan hari ini tidak ada kepedulian atas masalah kelangsungan hidup rakyat. Yang mereka utamakan adalah 'survival' politik yang kini bagai telur di hujung tanduk.
"Jika kerajaan susah untuk bantu rakyat, janganlah rakyat juga diberi susah untuk terus berjuang pulihkan ekonomi," katanya lagi.
 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wrlr.blogspot.com/2020/11/belanjawan-2021-pn-bertarung-nyawa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 399 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Dua Tuntutan Bn Dalam Belanjawan 2021 Untuk Rakyat Noor Hariri

Dua Tuntutan Bn Dalam Belanjawan 2021 Untuk Rakyat Noor Hariri

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 182 hits
Dua tuBy 12 November 2020Noor Hariri Mohamed NoorKUALA LUMPUR Belanjawan tahun ini jelas berbeza daripada bajet sebelumnya kata Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Kelantan Noor Hariri Mohamed Noor Beliau berkata sebagaimana dibahaskan Ahli Parlim...
Desakan Bn Hanya Demi Rakyat Belanjawan 2021 Akan Dipinda

Desakan Bn Hanya Demi Rakyat Belanjawan 2021 Akan Dipinda

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 235 hits
PETALING JAYA Penganalisis sosiopolitik meramalkan kerajaan Perikatan Nasional akan tunduk kepada tuntutan Barisan Nasional berhubung pindaan terhadap cadangan belanjawan yang dibentangkan minggu lalu Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya...
Belanjawan 2021 Apa Rakyat Harapkan

Belanjawan 2021 Apa Rakyat Harapkan

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 305 hits
BELANJAWAN atau Bajet 2021 kali ini lebih unik memandangkan kerajaan memerlukan sejumlah wang yang agak besar untuk memastikan penularan wabak berjangkit Covid 19 dapat dibendung Malah pada 28 Ogos lalu Yang di Pertuan Agong menitahkan semu...
Dap Hipokrit Bising Belanjawan 2021 Gagal Sedia Pekerjaan Dulu Dap Punca Rakyat Tak Ada Kerja

Dap Hipokrit Bising Belanjawan 2021 Gagal Sedia Pekerjaan Dulu Dap Punca Rakyat Tak Ada Kerja

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 212 hits
UMNO ONLINE KUALA LUMPUR Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi menganggap Dap bersikap hipokrit apabila bising Belanjawan 2020 kononnya gagal menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat Sedangkan ini kerana katanya Da...
Belanjawan 2021 Kerajaan Perlu Berjiwa Besar Bantu Semua Lapisan Rakyat Tajuddin

Belanjawan 2021 Kerajaan Perlu Berjiwa Besar Bantu Semua Lapisan Rakyat Tajuddin

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 231 hits
UMNO ONLINE KUALA LUMPUR Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata kerajaan hari ini perlu berjiwa besar untuk membantu semua lapisan masyarakat agar dapat meneruskan kesinambungan hidup dalam berdepan dengan...
Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 327 hits
Dengar dengar kerajaan telah dicadangkan untuk memberi bantuan sara hidup setiap bulan sebanyak RM250 hingga RM300 selama enam bulan kepada rakyat yang memerlukan dalam pembentangan Belanjawan 2021 Jumaat nanti Usul yang telah dicadangkan o...
Belanjawan Selangor 2021 Realiti Hidup Rakyat Bersama Covid 19

Belanjawan Selangor 2021 Realiti Hidup Rakyat Bersama Covid 19

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 282 hits
SHAH ALAM 3 NOV Belanjawan Selangor 2021 dibentangkan Jumaat lalu bertepatan realiti baharu kehidupan didepani rakyat dalam suasana pandemik Covid 19 Dato Menteri Besar berkata susulan itu pengalaman tiga bulan dikenakan Perintah Kawalan Pe...
Mb Anak Syarikat Agensi Sebar Manfaat Belanjawan 2021 Kepada Rakyat

Mb Anak Syarikat Agensi Sebar Manfaat Belanjawan 2021 Kepada Rakyat

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 202 hits
SHAH ALAM 4 NOV Semua anak syarikat dan agensi Kerajaan Selangor akan digerakkan bagi memastikan manfaat Belanjawan 2021 sampai kepada rakyat Dato Menteri Besar berkata proses berkenaan disusun dan berjalan sejak beliau mengumumkan Pakej Ra...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli