Belanjawan 2021 Kerajaan Perlu Berjiwa Besar Bantu Semua Lapisan Rakyat Tajuddin


UMNO ONLINE

KUALA LUMPUR – Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) UMNO, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman berkata kerajaan hari ini perlu berjiwa besar untuk membantu semua lapisan masyarakat agar dapat meneruskan kesinambungan hidup dalam berdepan dengan tekanan ekonomi lantaran kesan penularan COVID-19 yang masih berlaku.
Jelasnya, beliau memahami tujuan kerajaan dalam membentangkan belanjawan 2021 oleh Menteri Kewangannya, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz di Dewan Rakyat Jumaat lalu.
“Menteri Kewangan ini adalah seorang yang mendengar rungutan rakyat maka insya-Allah kerajaan akan mempertimbangkan apa-apa perkara yang dibawa demi kesejahteraan dan keharmonian rakyat.

“Kalau dilihat secara sambil lalu nampak bajet ini banyak peruntukan kepada peruntukan rakyat, subsidi dan lain-lain tetapi apa yang paling penting ialah untuk menjana pembangunan ekonomi… tak bolehlah buat apa-apa tanpa menjana ekonomi negara kerana penjanaan ini akan dapat menggerakkan rakyat termasuklah peluang-peluang pekerjaan,” katanya yang juga Ahli Parlimen Pasir Salak.
Beliau berkata demikian menerusi segmen Bicara Belanjawan 2021 yang disiarkan secara langsung menerusi laman facebook UMNO-Online malam tadi. Segmen tersebut telah dimoderatorkan oleh Datuk Dr Noor Azizan Abdul Majid.
Kata Tajuddin, rakyat perlu ada duit untuk untuk berbelanja di pasaran dan apabila ada perbelanjaan maka akan ada permintaan (demand).
“’Demand’ yang terhasil dari perbelanjaan rakyat ini akan mewujudkan ‘demand push economy’. Permintaan kepada sesuatu produk yang akan menggerakkan sektor itu… apa lagi yang akan dibelanjakan oleh rakyat maka sektor-sektor yang mendapat permintaan itu akan dapat digerakkan.
“Misalnya wang menerusi Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) akan dibelanjakan oleh rakyat bagi mewujudkan pelbagai permintaan di pasaran yang akan menjana kebangkitan ekonomi dalam sektor-sektor tertentu. Kalau permintaan kepada makanan maka industri ini akan hidup.


 
“Persoalannya adalah bagaimana duit itu untuk sampai kepada rakyat dan dapat membantu semua lapisan masyarakat, iaitu dari peniaga, nelayan, petani, penternak, pegawai-pegawai kerajaan, pelajar-pelajar dan sebagainya lagi.”
Namun begitu, katanya, tidak cukup dengan duit yang ada dikalangan rakyat hasil pemberian kerajaan dalam bentuk pelbagai itu untuk mewujudkan ‘demand’ bagi tujuan kebangkitan ekonomi.
“Kerajaan kena fikir bagaimana kita nak ‘support’ peniaga-peniaga, peniaga kecil dan sederhana juga peniaga yang memberikan sumbangan besar kepada negara… yang boleh mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat dan kemudian menyumbang cukai kepada kerajaan… ini semua akan menggerakkan ekonomi negara…”
Dalam masa yang sama, beliau turut menyentuh berkaitan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) yang terpaksa dilaksanakan hampir di seluruh negara sekarang ini.
“Tujuan PKPB untuk keselamatan tapi pergerakan tidak disekat sebaliknya bersyarat kerana keselamatan rakyat perlu dijaga tapi ekonomi juga mesti terus dijana. Hidup mesti diteruskan. Ada SOP yang dilaksanakan dan mesti dipatuhi oleh rakyat.
“Kita faham bahawa orang yang tak ada makanan lebih bahaya … boleh mengamuk, maka keselamatan awam ini dilihat secara keseluruhan.”
Ujarnya, ekonomi negara tidak akan berhenti tapi jumlah kelajuannya sahaja mungkin akan berkurang.
“Kita harap tidak berlaku di luar jangkaan kerana dijangkakan ekonomi kita akan naik 6 peratus pada tahun hadapan.
“Jangkaan unjuran 5.4% KDNK tahun depan juga akan dapat kita capai sekiranya peruntukan bajet yang ada benar-benar bergerak tapi penting juga untuk kerajaan menunjukkan kestabilannya agar peniaga-peniaga yakin untuk berniaga dan menunjukkan komitmennya lantas dapat menarik pelabur-pelabur juga. Inilah pentingnya sebuah kerajaan yang stabil.”
Lantaran itu beliau turut menyentuh berkaitan hubungan antara parti-parti dalam kerajaan Perikatan Nasional (PN) hari ini.
“Kerajaan hari ini adalah kerajaan yang terdiri dari beberapa parti maka maknanya pemimpinnya mesti pandai menjaga hati parti-parti lain supaya tidak nampak ada persaingan politik kerana kita dalam satu kerajaan.
“Sekiranya kita tidak berlaku adil maka bagaimana untuk mencapai kesejahteraan… berlaku adil pada semua. Beri apa yang hak dan jangan ambil yang bukan hak kita. Kita nak utamakan kestabilan dan keharmonian dalam kerajaan untuk rakyat dan negara ini,” katanya lagi. – UMNO Online


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/11/belanjawan-2021-kerajaan-perlu-berjiwa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

Belanjawan 2021 Agong Hargai Permuafakatan Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 397 hits
YANG di Pertuan Agong menzahirkan penghargaan kepada Kerajaan dan parti parti politik di atas semangat bipartisan dan permuafakatan yang ditunjukkan dalam Belanjawan 2021 Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah turut menzahir...
Kerajaan Dengar Rintihan Rakyat Bajet 2021 Bantu Semua Pm

Kerajaan Dengar Rintihan Rakyat Bajet 2021 Bantu Semua Pm

papar berkaitan - pada 1/11/2020 - jumlah : 404 hits
Orang awam menonton Perutusan Khas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengenai situasi semasa Covid 19 ketika tinjauan lensa Malaysia Gazette di Kampung Baru Kuala Lumpur foto MOHD ADZLAN KUALA LUMPUR Kerajaan memberi jaminan akan mem...
Belanjawan 2021 Belanjawan Kita Semua Tahniah Amp Terima Kasih Kerajaan Persekutuan

Belanjawan 2021 Belanjawan Kita Semua Tahniah Amp Terima Kasih Kerajaan Persekutuan

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 319 hits
Alhamdulillah walaupun masih dalam proses rawatan saya tetap mengikuti pembentangan Belanjawan 2021 oleh Menteri Kewangan dengan penuh minat dan teliti Pastinya semua rakyat Malaysia menantikan pembentangan ini sementelah kita masih bergelu...
Belanjawan 2021 Bantuan One Off Tak Bantu Selesai Masalah Rakyat

Belanjawan 2021 Bantuan One Off Tak Bantu Selesai Masalah Rakyat

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 260 hits
BANGI 21 Rabiulawal 1442H Sabtu Walaupun Belanjawan 2021 berfokus kepada rakyat namun terdapat beberapa kelompongan yang perlu dipertimbang semula oleh kerajaan sebelum ia diluluskan Ini kerana pendekatan kerajaan melalui belanjawan tahun h...
Belanjawan 2021 Bukti Kerajaan Prihatin Bantu Depani Cabaran Ekonomi

Belanjawan 2021 Bukti Kerajaan Prihatin Bantu Depani Cabaran Ekonomi

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 301 hits
Oleh Athirah Huda Zalhe BANGI 20 Rabiulawal 1442H Jumaat Dalam keadaan negara berdepan krisis kesihatan dan ekonomi akibat pandemik COVID 19 Belanjawan 2021 bajet kali pertama dibentang Perikatan Nasional disifatkan satu inisiatif yang memp...
Belanjawan 2021 Kenapa Kerajaan Masih Berkira Kira Untuk Rakyat

Belanjawan 2021 Kenapa Kerajaan Masih Berkira Kira Untuk Rakyat

papar berkaitan - pada 12/11/2020 - jumlah : 284 hits
Secara keseluruhan Belanjawan 2021 kelihatan komprehensif kerana menyentuh semua sektor kritikal termasuk memfokuskan golongan B40 serta perusahaan kecil dan sederhana yang terjejas teruk akibat pandemik COVID 19 Sungguhpun begitu belanjawa...
Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

Kerajaan Cadang Beri Bantuan Selama 6 Bulan Berturut Turut Kepada Rakyat Dalam Belanjawan 2021

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 326 hits
Dengar dengar kerajaan telah dicadangkan untuk memberi bantuan sara hidup setiap bulan sebanyak RM250 hingga RM300 selama enam bulan kepada rakyat yang memerlukan dalam pembentangan Belanjawan 2021 Jumaat nanti Usul yang telah dicadangkan o...
Belanjawan 2021 Kerajaan Beri Murid Susu Setiap Hari

Belanjawan 2021 Kerajaan Beri Murid Susu Setiap Hari

papar berkaitan - pada 7/11/2020 - jumlah : 309 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan akan menambah baik Rancangan Makanan Tambahan dengan penyediaan bekalan susu daripada dua kali seminggu sahaja kepada setiap hari persekolahan membabitkan peruntukan RM420 juta Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul...
Rakyat Teraniaya Jika Belanjawan 2021 Tidak Diluluskan

Rakyat Teraniaya Jika Belanjawan 2021 Tidak Diluluskan

papar berkaitan - pada 8/11/2020 - jumlah : 249 hits
Oleh KUALA LUMPUR Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata rakyat akan teraniaya jika Belanjawan 2021 yang dibentangkan semalam gagal meraih sokongan majoriti untuk diluluskan di Parlimen Perdana Menteri yang menzahirkan kebimbangan itu berkata per...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama

Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord