Bayi Dah Masuk 8 Bulan Boleh Bagi Finger Food Bagus Untuk Latih Skil Motor


Ibu dengan bayi usia 8 bulan pasti ternanti-nanti perkembangan bayi. Oleh itu, untuk pastikan bayi sihat, ibu tentu mahu bereksperimentasi dengan jenis, tekstur dan juga bentuk makanan bayi 8 bulan ini.

Jika anda ingin mendapatkan idea baru untuk makanan bayi, cuba baca artikel ini. Kami pasti ia dapat membantu anda dalam menyediakan makanan yang berkhasiat untuk si manja!
Bayi 8 bulan, usia terbaik untuk tambah bilangan makanan pejal
Melihat anak membesar merupakan satu perkara yang amat mengujakan buat ibu dan bapa.Ketika anak menginjak ke umur 8 bulan, anak anda mungkin sedang cuba untuk buat semua benda dengan kaki dan tangan kecil milik mereka.
Bayi yang berumur 8 bulan mempunyai rasa ingin tahu yang menebal. Mereka akan mula mengembara sekeliling rumah kerana sudah lebih peka dengan keadaan persekitaran mereka.
Mereka juga sudah pandai melakukan pincer grasp – satu gerakan di mana anak anda akan menggunakan hujung jari telunjuk dan ibu jari sebagai ‘penyepit’ untuk mengambil makanan.
Berdasarkan kesemua perkembangan ini, anak anda kini sudah bersedia untuk makanan pejal!
Kajian juga ada menyatakan bahawa bayi yang mula makan makanan pejal semenjak berusia 6 bulan mempunyai risiko yang lebih rendah untuk mendapat alergi ataupun asma.
Namun, sebagai ibu, anda perlu tahu bila anak anda sudah bersedia untuk makan makanan pejal.
Cuba periksa, adakah anak anda sudah boleh:
Angkat kepala sendiri? Buka mulut ketika nampak makanan? Makan makanan dari sudu dan masukkan ke dalam mulut? Jika anak anda boleh melakukan semua di atas, anda sudah boleh beri bayi makan makanan pejal dengan selamat.
Pada usia ini, anak anda akan perlukan sebanyak 750 ke 900 kalori sehari. Namun, 400 hingga 500 kalori akan datang daripada susu ibu (lebih kurang 720 ml sehari).
Inilah masa yang paling sesuai untuk anda kenalkan makanan yang sihat kepada anak anda.Anda boleh beri mereka makanan yang kaya dengan protein, karbohidrat, vitamin dan mineral untuk membantu anak membesar dengan lebih sihat.
Selain itu, anda perlu ingat bahawa makanan bayi 8 bulan tidak perlu lumat atau hancur seperti makanan separa pejal sebelum ini.
Cuba rancang menu untuk anak anda menggunakan makanan bayi 8 bulan berikut:
1. Buah buahan
Buah-buahan segar mengandungi pelbagai vitamin dan mineral penting untuk tumbesaran anak. Namun, daripada melenyek buah-buahan hingga hancur, cuba potong dalam bentuk kiub dan masak untuk lembutkan buah tersebut.
2. Sayur-sayuran
Sama seperti buah-buahan, sayur-sayuran juga boleh diberikan kepada bayi dalam kepingan kecil. Jika anda ingin lembutkan lagi sayur tersebut, anda boleh cuba stim sayur sebelum beri kepada bayi.
3. Ikan
Ikan seperti ikan salmon dan tuna kaya dengan asid lemak omega 3 yang penting untuk perkembangan otak bayi.
4. Produk tenusu
Pasti anak anda akan rasa gembira setelah diperkenalkan dengan produk tenusu seperti keju dan yogurt. Kedua-dua makanan ini mempunyai kalsium yang tinggi yang boleh membantu tumbesaran bayi.
5. Protein
Anda juga boleh beri anak anda makan makanan kaya dengan protein seperti ayam, ikan, telur, dan kekacang.
Masak dan buat puri atau potong kepada bahagian lebih kecil untuk mudahkan anak makan.

Beri anak anda makan finger food!
Finger food ialah makanan yang anda boleh makan tanpa menggunakan pisau, garpu, ataupun sudu. Selalunya, finger food boleh dimakan terus dengan tangan.
Disebabkan bayi sudah mula melakukan pincer grasp, cuba beri mereka makan finger food untuk merangsang fungsi motor mereka.
Antara makanan yang sesuai termasuklah pisang, roti bakar, pasta dan bijirin. Selain itu, elakkan beri bayi makanan yang boleh meyebabkan bayi tercekik seperti hot dog, lobak merah yang tidak dimasak, buah anggur, blueberry atau kismis.
Walau bagaimanapun, ingat ya. Jangan sesekali tinggalkan anak seorang diri ketika makan walaupun anda pasti makanan telahpun dipotong sampai halus.
Tip untuk makanan bayi 8 bulan
1. Jangan tambah gula atau garam dalam makanan bayi 8 bulan
Buat masa ini, elakkan daripada tambah garam atau gula dalam makanan bayi. Garam dan gula boleh buatkan buah pinggang bayi stres.
2. Berikan sedikit tekstur pada makanan
Bayi lebih mudah untuk menyesuaikan diri kepada makanan pejal jika anda tidak memberikan makanan yang hancur kepada si manja.
Berikan sedikit tekstur pada makanan bayi 8 bulan dan tinggalkan cebisan-cebisan yang sedikit besar untuk bayi.
3. Jangan lupa beri susu ibu
Bayi banyak bergantung kepada susu ibu ketika umur mereka bawah 1 tahun. Oleh itu, jangan lupa beri bayi minum susu ibu untuk cukupkan kalori seharian mereka.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Dah masuk hujung tahun ni, biasanya mama papa pasti buat persediaan anak-anak masuk ke sekolah. Apa yang patut kita nak buat supaya anak-anak tak kekok dan teruja nak ke sekolah?
Jom ikuti perkongsian ilmu bermanfaat dari Dr Tengku Putri Zainab Ab Malek (Pakar Perunding Pediatrik), Pn Nurul Sheriena Musa (Konsultan Perkembangan Kanak-kanak & Terapis Cara Kerja) serta sharing dari selebriti Yana Samsudin bagaimana dia melatih anaknya untuk belajar tiga bahasa. Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/tip-a-z-anak-ready-ke-sekolah/
The post Bayi Dah Masuk 8 Bulan Boleh Bagi Finger Food, Bagus Untuk Latih Skil Motor appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/bayi-dah-masuk-8-bulan-boleh-bagi-finger-food-bagus-untuk-latih-skil-motor/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Panduan Lengkap Pemakanan Yang Boleh Diberi Untuk Bayi 0 12 Bulan Ibu Wajib Semak

Panduan Lengkap Pemakanan Yang Boleh Diberi Untuk Bayi 0 12 Bulan Ibu Wajib Semak

papar berkaitan - pada 25/11/2021 - jumlah : 425 hits
Masalah anak cerewet makan bukanlah satu perkara asing buat ibu bapa Lazimnya bayi akan mula memilih makan selepas usianya setahun Yang menjadi kebimbangan ibu bapa adalah tentang keperluan nutrisi bayi mereka adakah bayi mendapat nutrisi y...
Anak Tolak Direct Feed Masuk Usia 3 Bulan Bukan Sebab Tak Nak Susu Ibu Ini Jawapanya

Anak Tolak Direct Feed Masuk Usia 3 Bulan Bukan Sebab Tak Nak Susu Ibu Ini Jawapanya

papar berkaitan - pada 9/11/2021 - jumlah : 294 hits
Aduh kenapa pulak anak tak nak menyusu Memang risau memikirkan perkara ni kan Lebih lebih lagi masa dalam pantang si kecil elok je menyusu susu badan Bila jadi macam ni tentu sekali mama rasa sedih Opss jangan sedih sedih Mama kena kekal te...
Air Mata Ibu Suami Pergi Ketika Hamil Masuk Kerja Berpisah Pula Dengan Bayi

Air Mata Ibu Suami Pergi Ketika Hamil Masuk Kerja Berpisah Pula Dengan Bayi

papar berkaitan - pada 18/11/2021 - jumlah : 300 hits
Saat lafaz Aku Terima Nikahnya termeterai semestinya pasangan suami isteri mengharapkan hubungan ini kekal sehingga ke akhir hayat Malah masing masing mahu melayari kehidupan berumah tangga bersama sama dan membesarkan anak dengan penuh kas...
Cara Cara Mandikan Bayi Baru Lahir Tali Pusat Dah Tanggal Baru Boleh Mandikan Dalam Tab

Cara Cara Mandikan Bayi Baru Lahir Tali Pusat Dah Tanggal Baru Boleh Mandikan Dalam Tab

papar berkaitan - pada 23/11/2021 - jumlah : 321 hits
Waktu mandi adalah antara bab yang paling merisaukan kebanyakan ibu bapa baharu Pelbagai perkara bermain di fikiran Tenang ini cara memandikan bayi langkah demi langkah barulah confident nak mandikan si kecil nanti Berapa kerap perlu memand...
Kalau Ada Lebih Dari 3 Botol Susu Lebih Bagus Boleh Gilir Gilir Doktor Kongsi Tip

Kalau Ada Lebih Dari 3 Botol Susu Lebih Bagus Boleh Gilir Gilir Doktor Kongsi Tip

papar berkaitan - pada 27/11/2021 - jumlah : 223 hits
Mencuci botol susu anak dengan cara yang betul sangat penting untuk mengelakkan bakteria membiak Botol susu yang tidak dicuci dengan bersih boleh menyebabkan risiko penyakit seperti sakit perut dan gastroenteritis Gastroenteritis adalah rad...
Polis Sengal Dakwa Bayi 9 Bulan Rancang Pembunuhan

Polis Sengal Dakwa Bayi 9 Bulan Rancang Pembunuhan

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 147 hits
Lahore Polis di Pakistan kini menjadi bahan jenaka Semuanya selepas mereka mendakwa seorang bayi berusia sembilan bulan Musa atas tuduhan merancang pembunuhan Polis mendakwa Musa cuba membunuh anggotanya dengan membaling batu ketika operasi...
Bayi Usia 6 8 Bulan Tak Semestinya Perlu Makan Sampai Licin Sikit Pun Dah Ok

Bayi Usia 6 8 Bulan Tak Semestinya Perlu Makan Sampai Licin Sikit Pun Dah Ok

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 128 hits
Baby dah 6 bulan mesti excitedkan nak mulakan makanan pelengkap Lepas tu kita masak sendiri anak makan pun selera poo poo pun ok tak keras tak nampak beria meneran sampai kita tengok pun sedih Biasanya apabila bayi menunjukkan tanda bersedi...
Tak Suruh Pun Dia Minta Maaf Tapi Kalau Rasa Hebat Sangat Masuk La Bertangding Sai Puncak Lepas Tu Boleh La Orang Pilih

Tak Suruh Pun Dia Minta Maaf Tapi Kalau Rasa Hebat Sangat Masuk La Bertangding Sai Puncak Lepas Tu Boleh La Orang Pilih

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 183 hits
ADUN DAP perlu mohon maaf kepimpinan Anwar diperlukan menuju PRU 15 MPN TerengganuKepimpinan Pengerusi Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim tetap diperlukan menuju Pilihan Raya Umum ke 15 yang lebih mencabar Bagi Ketua Penerangan KEADIL...
Menjelang Bulan Ramadhan Amalan Amalan Yang Boleh Dilakukan

Menjelang Bulan Ramadhan Amalan Amalan Yang Boleh Dilakukan

papar berkaitan - pada 12/11/2021 - jumlah : 114 hits
Amalan di Bulan Ramadan JADUAL HARIAN SEORANG MUSLIM DI BULAN RAMADHAN4 00 pagi BangunBerdoa kepada ALLAH dengan doa Segala puji bagi ALLAH yang telah menghidupkan aku setelah DIA mematikan aku dan kepadaNYAlah aku akan dikembalikan Berniat...
Laws On Caning Make Ratifying Un Convention Hard Says Saifuddin

Unseen Power Of The Administrative State

Ada Apa Sebenarnya Dengan Ikhlas

Seludup Dadah Dari Luar Negara Guna Kurier

Anwar Lebih Untung Dari Sunak Dan Biden

Bitcoin Bull Market Is Over

Malaysia Perlu Anjakan Sektor Pelancongan Kata Pm

Palestin Hancur M Sia Masih Konsert S Norhaliza



Berapakah Tahap Kepanasan Suhu Api Dapur Gas Anda

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Slot Megadrama Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Nuh Dan Nayla Slot Akasia TV3

Resepi Nasi Goreng Seafood Paling Mewah dan Terliur Meriah Ramuan Didalamnya

5 Perangai Pemandu Malaysia Yang Buat Memandu Jadi Tak Seronok


Aeon Bank Bank Digital Patuh Syariah Pertama Malaysia

Menyemai Literasi Di Era Artificiai Intelligence

Pemandu E Hailing Didakwa Heret Penumpang Keluar Tinggalkan Di Tengah Lebuh Raya

Happy Birthday Rania Izzara Turns One

Kerajaan Tak Kawal Tiktok Kementerian Komunikasi

42 Wanita Warga Asing Ditahan Dalam Op Noda Khas Di Seremban