Barah Pangkal Rahim


Assalamualaikum.

Perkongsian ilmu yang sangat berguna untuk semua kaum hawa daripada Prof. Dr. Imelda Balchin


*****

Barah cervix

Pada tahun 2012, seramai 530 ribu wanita di seluruh dunia dikenalpastikan mendapat penyakit barah cervix atau cervical cancer. Ini ialah penyakit barah yang bermula dari pangkal rahim. 
Di Malaysia pula, setiap tahun, seramai 2000 wanita Malaysia dikenalpasti mendapat barah cervix. 
Pada tahun 2012 juga, 270 ribu wanita di seluruh dunia, meninggal dunia akibat barah ini. Kebanyakan kematian (85 dalam 100 kematian) berlaku kepada wanita di negara yang membangun dan hanya 15 dalam 100 kematian berlaku di negara maju. 
Ini ialah kerana di negara maju:a) ada program mencegah, b) ada program untuk mengesan di peringkat awal (cervical screening), c) dan program merawat di peringkat awal bila dikenalpasti sebelum merebak menjadi sel barah. 
80% (80 dalam 100) penyakit barah cervix boleh dielakkan dengan program tersebut di atas. --------------------------------------------------
Apakah yang menyebabkan barah cervix? 
Barah cervix disebabkan oleh sejenis virus yang dinamakan HPV (Human Papilloma Virus). Virus ini berada di alam sekeliling kita. 
90% wanita akan mendapat pendedahan kepada virus HPV, terutama sekali jika pernah membuat hubungan kelamin. 
Di antara semua wanita yang mendapat pendedahan kepada virus HPV ini, 90% wanita boleh menyingkirkan virus HPV dari pangkal rahim dalam masa dua tahun. Jika virus HPV ini tidak disingkirkan oleh badan, ia boleh menyebabkan pertumbuhan barah selepas masa yang lama, iaitu dalam masa 15 tahun. 7% wanita adalah pembawa HPV virus atau HPV carriers dan ada risiko lebih tinggi mendapat cervical cancer. 
HPV tidak boleh dibuang dengan kaedah meruang atau vaginal douching atau vaginal wash. Malah kajian menunjukkan yang wanita yang meruang atau membuat vaginal douching mendapat lebih perubahan sel pra-kanser barah cervix. Ini mungkin kerana lendir keputihan yang dikeluarkan oleh cervix juga memberi perlindungan daripada jangkitan HPV. 
------------------------------------------------
Bagaimana hendak MENCEGAH barah cervix? 
Pertama sekali ialah vaksin HPV:
Kanak-kanak berumur 9-13 tahun boleh diberi vaksin HPV untuk menguatkan ketahanan badan melawan HPV. Ini boleh mengelakkan barah cervix sebanyak 80%. Ia paling berkesan bila diberikan pada usia sebelum 14 tahun dan hanya perlukan dos dua kali. Wanita muda berusia 14 tahun hingga 26 tahun masih boleh ambil vaksin ini tetapi memerlukan 3 dos. 
Mereka yang sudah lebih berusia, 27 hingga 45 tahun dan tidak mendapat vaksin pada usia yang awal, masih boleh lagi mendapat vaksin walaupun sudah membuat hubungan kelamin dan sudah bersalin. Vaksin yang berkesan pada usia ini ialah Gardasil 9 tetapi ia tidak dibiayai kerajaan, dan anda boleh cari di bahagian swasta jika mampu. 
Kedua ialah Cervical Cancer Screening untuk wanita yang pernah membuat hubungan kelamin:
Ada 3 cara:A) Pap smear setiap 3 tahun sehingga usia 65 tahun untuk wanita yang pernah membuat hubungan kelamin.  Ini bertujuan mengesan perubahan sel-sel di bahagian cervix pada peringkat pra-cancer sebelum ia bertukar menjadi sel barah. Sel-sel ini diambil dari permukaan cervix semasa membuat pap smear atau LBC (liquid based cytology) dan dikaji di makmal. 
Jika sel pra-cancer tidak dikesan, anda digalakkan  mengulang pap smear atau LBC setiap 3 tahun, sebab proses perubahan sel menjadi barah mengambil masa beberapa tahun. Jika terdapat sel pra-cancer, ia boleh dirawat sebelum menjadi barah. 
B)Jika anda boleh mendapatkan ujian HPV, Ini ialah lebih baik lagi dari Pap smear. Mulakan dari usia 30 tahun. Jika ini tidak mengesan kehadiran virus HPV, anda boleh ulang setiap 5 tahun sehingga 49 tahun. Jika ujian HPV mengesan kehadiran HPV virus, anda akan di nasihatkan mendapatkan Pap smear atau terus membuat ujian colposcopy. 
C) Ujian colposcopy

Kesimpulannya ialah mendapatkan Vaksin HPV pada usia remaja muda dan kemudian membuat ujian HPV test setiap 5 tahun dari usia 30 hingga 49 tahun ialah cara mencegah Cervical cancer yang terbaik. Inilah garispanduan kesihatan World Health Organisation dan Kementerian Kesihatan Malaysia. 
Jangan meruang. Jangan buat vaginal douching. Jangan mencuci di bahagian dalam vagina kerana ini lebih memudaratkan kesihatan wanita. 
Dr Imelda BalchinPakar Kesihatan WanitaConsultant Obstetrics & Gynaecology, Subspecialist in Maternal & Fetal Medicine,KPJ Damansara Specialist Hospital
Bila Penbiru Menulis...🖊

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.penbiru.com/2019/11/barah-pangkal-rahim.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Wanita Mengamalkan Pil Perancang Dan Hukum Lelaki Keluarkan Mani Di Luar Rahim

Hukum Wanita Mengamalkan Pil Perancang Dan Hukum Lelaki Keluarkan Mani Di Luar Rahim

papar berkaitan - pada 31/10/2019 - jumlah : 633 hits
HUKUM WANITA MENGAMALKAN PIL PERANCANG DAN HUKUM LELAKI KELUARKAN MANI DI LUAR RAHIMSoalan Saya dan suami saya merancang keluarga dengan kaedah mengeluarkan air mani di luar rahim Apakah ini tidak dianggap menolak kurniaan Allah atau membun...
Azeez Rahim Digantung 2 Hari Kenyataan Berat Sebelah Terhadap Dipertua Dewan Rakyat

Azeez Rahim Digantung 2 Hari Kenyataan Berat Sebelah Terhadap Dipertua Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 241 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Isteri Kedua Rahim Guna Populariti Suami Jadi Coach Program Diet

Isteri Kedua Rahim Guna Populariti Suami Jadi Coach Program Diet

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 660 hits
Sekarang ni bukan artis sahaja yang popular keluarga artis pun kalau pandai cari publisiti memang boleh jana pendapatan Alkisah isteri seorang pelawak tanah air menggunakan populariti suaminya dengan menjadi coach kepada pengikutnya untuk p...
Kejatuhan Umno Bermula Selepas Tun Mahathir Letak Jawatan Rahim

Kejatuhan Umno Bermula Selepas Tun Mahathir Letak Jawatan Rahim

papar berkaitan - pada 6/11/2019 - jumlah : 390 hits
Astro Awani RAHIM Tanya diri anda sendiri siapa yang berani dan sanggup menebus serta membersihkan imej dan prestij UMNO yang telah punah ranah dan amat dibenci rakyat sekarang ini Astro AWANI Fail KUALA LUMPUR Era keruntuhan UMNO bermula d...
Doktor Syak Kandungan Luar Rahim Bedah Tapi Tak Jumpa Rupa2 Ada Je

Doktor Syak Kandungan Luar Rahim Bedah Tapi Tak Jumpa Rupa2 Ada Je

papar berkaitan - pada 11/11/2019 - jumlah : 375 hits
Bagi setiap pasangan yang berkahwin sudah semestinya mereka menginginkan zuriat sendiri Walaupun begitu rezeki zuriat ini berbeza untuk setiap individu Tidak terkecuali bagi pasangan ini iaitu Hakimi Mohd Noor dan isterinya Munirah Che Ahma...
Siapa Rahim Maarof

Siapa Rahim Maarof

papar berkaitan - pada 10/11/2019 - jumlah : 5366 hits
Rahim Maarof adalah artis Malaysia sinonim dengan nama panggilan Rahim Maarof dan menyanyikan lagu lagu genre pelbagai bukan lagi asing di kalangan peminat peminat muzik Malaysia Sebagai artist Lelaki Solo Rahim Maarof mempunyai beberapa bu...
Saintis Jepun Membuktikan Berpuasa Dapat Mencegah Barah

Saintis Jepun Membuktikan Berpuasa Dapat Mencegah Barah

papar berkaitan - pada 2/11/2019 - jumlah : 232 hits
Oktober 2016 yang lalu seorang saintis daripada Jepun Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Nobel Perubatan yang membawa pulang wang tunai sebanyak RM3 9 juta Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas pene...
The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Apabila Sang Profesor Datang Melawat



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11