Saintis Jepun Membuktikan Berpuasa Dapat Mencegah Barah



Oktober 2016 yang lalu, seorang saintis daripada Jepun, Yoshinori Ohsumi telah dinobatkan sebagai pemenang Anugerah Nobel Perubatan yang membawa pulang wang tunai sebanyak RM3.9 juta. Anugerah tersohor itu dianugerahkan kepada beliau atas penemuan beliau mengenai bagaimana proses pemecahan oleh sel-sel badan berlaku dan mengitar semula komponen-komponennya yang dikenali sebagai autophagy.
Penemuan itu yang dinamakan mechanism for autophagy adalah mengenai proses asas dalam sel-sel yang mana para saintis mempercayai bahawa boleh dimanfaatkan untuk melawan barah dan dementia.
Autophagy berasal dari perkataan Greek iaitu auto (sendiri) dan juga phagein (memakan), yang membawa maksud memakan diri sendiri. Ia adalah satu proses pengitaran semula sel dalam badan.

Sel-sel di dalam badan kita sememangnya telah diprogramkan mempunyai jangka hayat tertentu. Setelah sel-sel ini rosak dan menjadi tua di mana tiada lagi tenaga untuk mengekalkan fungsinya, ia perlu dibuang dari badan.
Bagaimana barah boleh berlaku?

Barah boleh terjadi sekiranya sel-sel lama tidak mati. Bagaimana? Jika sel-sel yang telah lama dan tua tidak mati dan tidak digantikan dengan sel-sel baru, sel-sel lama ini akan terus berkembang dan bertambah. Ia akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal yang tidak melakukan fungsi asal mereka. Lebih buruk lagi, sel-sel ini akan berkembang tanpa henti seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain di sekitar mereka. Perkara ini akan merangsang mutasi sel dan akan memberikan kesan buruk kepada sistem organ.

 
Apabila sel-sel ini termutasi dan berkembang diluar kawalan, ia akan membentuk satu tisu yang besar yang dikenali sebagai tumor atau ketumbuhan (sebagai contoh leukemia). Ini lah merupakan titik permulaan terjadinya barah, yang dibahagikan kepada lima kategori utama, iaitu karsinoma, sarkoma, leukemia, limfoma dan CNS, bergantung kepada di kawasan di mana terjadinya pertumbuhan sel-sel tidak normal ini.
Autophagy vs Apoptosis
Terdapat satu lagi proses yang sama seperti autophagy iaitu apoptosis yang juga dikenali sebagai proses sel mati. Bunyi macam tidak enak, namun untuk mengekalkan kesihatan yang baik, proses ini amat penting bagi badan kita. Setelah beberapa kali melalui proses pembahagian, sel-sel badan diprogramkan untuk mati. Jika proses apoptosis ini tidak berlaku, ia juga akan menyebabkan kemungkinan berlakunya barah.

 
Sebagai contoh mudah, jika anda mempunyai sebuah kereta, dan anda menggunakannya untuk beberapa ketika. Setelah berlalunya masa, kereta anda pasti akan mengalami kerosakan. Setelah berkali-kali diperbaiki, akhirnya anda perlu menukar kepada kereta baru kerana kos-kos membaiki akan menjadi semakin mahal jika kereta anda sudah berumur dan melalui pelbagai kerosakan. Jika anda tidak membeli kereta baharu, pasti wang anda akan melayang kerana dihabiskan untuk membaiki kereta.
Apa kaitan proses autophagy dan berpuasa?
Namun, jika kereta anda rosak, anda tidak lah perlu membeli kereta baharu serta-merta sebaliknya hanya menukarkan bahagian yang rosak, sebagai contoh bateri. Ia juga sama kepada sel-sel ini. Daripada membunuh kesemua sel (proses apoptosis), badan kita hanya perlu membunuh sel-sel yang lama dan rosak sahaja. Inilah yang dinamakan proses autophagy, di mana organel sub-selular dimusnahkan dan yang baru dibina semula untuk menggantikannya.
Pada tahun 1962, proses autophagy ini dinyatakan apabila saintis menyedari pertambahan jumlah lysosomes iaitu bahagian sel yang menghancurkan sel lain) di dalam hati tikus setelah disebatikan dengan glucagon.

Kekurangan nutrisi dan zat adalah pengaktif utama proses autophagy. Apabila kita makan, insulin dalam badan akan meningkat, dan ini menyebabkan penurunan glucagon, dan apabila kita tidak makan (berpuasa) maka insulin akan menurun dan glucagon akan meningkat. Peningkatan glucagon inilah yang merangsang proses autophagy ini. Jadi, untuk mengaktifkan proses autophagy, kita perlu berpuasa!
Berpuasa bukan sahaja memberikan badan kita peluang untuk membuang “barang lama”, ia malah merangsang pertumbuhan hormon, yang memberitahu badan kita supaya mula untuk menghasilkan “barang baru”. Jadi dengan berpuasa dapat membenarkan badan kita untuk menjalani pengubahsuaian yang lengkap.
Islam mewajibkan puasa
Sebagai ringkasan, jika kita berpuasa, badan kita akan kekurangan nutrisi dan zat, ini akan merangsang proses autophagy. Apabila proses autophagy berlaku, ia akan menggantikan sel-sel yang lama dan jahat, kepada sel-sel yang baru dan baik. Ini sekaligus menjadikan badan kita dapat berfungsi dengan lebih baik serta tidak terdedah kepada penyakit berbahaya.
Kerana itulah Islam mewajibkan umatnya untuk berpuasa sebulan di dalam setahun iaitu ketika tibanya bulan Ramadan. Bukan di bulan Ramadan sahaja, malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W untuk berpuasa pada hari Isnin dan Khamis serta hari-hari tertentu. Dengan berpuasa, badan kita akan menjadi lebih sihat dan lebih terjaga daripada dijangkiti penyakit berbahaya seperti barah. Ini amatlah penting untuk menjalani kehidupan yang berkualiti dan yang masih panjang. Jadi, berpuasa bukanlah untuk orang Islam sahaja, ia diperlukan oleh semua manusia di muka bumi ini.
Contoh mudah, setiap 3 bulan atau 5000 kilometer (mengikut jenis kenderaan), kereta kita perlu diservis bagi mengekalkan prestasinya. Sama seperti badan kita, ia juga memerlukan “servis”;, iaitu dengan berpuasa.
Jika bagi anda yang belum pernah mencuba berouasa, dan baru mengetahui manfaat berpuasa, cuba lah melatih diri anda untuk berpuasa. Lihat apa kesannya pada diri anda.
 
Sumber: https://sinar.my
The post Saintis Jepun Membuktikan Berpuasa Dapat Mencegah Barah appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/saintis-jepun-membuktikan-berpuasa-dapat-mencegah-barah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lawatan Khas Ke Jepun Al Sultan Abdullah Dan Tunku Hajah Azizah Berangkat Pulang

Lawatan Khas Ke Jepun Al Sultan Abdullah Dan Tunku Hajah Azizah Berangkat Pulang

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 485 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Jepun Bakal Dilanda Hujan Lebat Banjir Lumpur

Jepun Bakal Dilanda Hujan Lebat Banjir Lumpur

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 437 hits
TOKYO Agensi kaji cuaca di Jepun memberi amaran kepada penduduk ibu kota ini dan utara Nagano hujan lebat bermula hari ini mungkin mencetuskan banjir dan banjir lumpur termasuk kawasan yang baharu pulih daripada serangan taufan ganas Agensi...
Ydp Agong Pemaisuri Agong Hadiri Majlis Santapan Ajuran Duta Malaysia Di Jepun

Ydp Agong Pemaisuri Agong Hadiri Majlis Santapan Ajuran Duta Malaysia Di Jepun

papar berkaitan - pada 27/10/2019 - jumlah : 367 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Perkara Kagum Di Jepun Highway Tembus Bangunan

Perkara Kagum Di Jepun Highway Tembus Bangunan

papar berkaitan - pada 28/10/2019 - jumlah : 604 hits
Kita mungkin dah terbiasa dengar perkara perkara kagum yang berlaku di Jepun ni sehingga kita boleh katakan menjadi kagum itu adalah perkara biasa bila ada di Jepun
Istana Shuri Jepun Di Pulau Okinawa Terbakar

Istana Shuri Jepun Di Pulau Okinawa Terbakar

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 287 hits
TOKYO Istana bersejarah Jepun di pulau Okinawa terbakar pagi ini merebak ke seluruh kompleks tapak Warisan Dunia kata pihak berkuasa Istana Shuri adalah kunci utama kompleks yang dibina ketika Pemerintahan Ryukyu dan dipercayai digunakan se...
Resipi Maitake Goreng Bersama Pucuk Kacang Dan Telur Cendawan Istimewa Dari Jepun

Resipi Maitake Goreng Bersama Pucuk Kacang Dan Telur Cendawan Istimewa Dari Jepun

papar berkaitan - pada 22/10/2019 - jumlah : 409 hits
Salam sejahtera kepada semua pembaca setia blog makan Mahamahu dan juga rakan rakan sekalian Ok kali ini nak masuk dapur lagi lah untuk memasak dapur dah lama tak berasap ni Hari tu masa Maha pergi jalan kat Pasaraya AEON Nampak satu cendaw...
Selepas Taufan Hagibis Hujan Lebat Diramal Landa Jepun

Selepas Taufan Hagibis Hujan Lebat Diramal Landa Jepun

papar berkaitan - pada 20/10/2019 - jumlah : 357 hits
Tokyo Agensi Meteorologi Jepun pada Jumaat mengeluarkan amaran hujan lebat dijangka berlaku pada hujung minggu ketika Jepun masih bergelut akibat taufan Hagibis pada minggu lalu yang menjejaskan negara itu Ketika usaha pemulihan sedang dija...
Lakukan Hal Ini Untuk Mencegah Bahaya Nyeri Haid

Lakukan Hal Ini Untuk Mencegah Bahaya Nyeri Haid

papar berkaitan - pada 30/10/2019 - jumlah : 285 hits
Tahukah Anda bahwa rasa sakit perut saat haid bisa berbahaya Banyak dari para wanita yang menganggap bahwa nyeri di perut Artikel ditulis oleh dan dipublikasikan pertama kali di Hak cipta oleh
Siswa Miskin Terpaksa Ikat Perut Hanya Makan Sekali Sehari Kerap Berpuasa Dan Bergantung Sebuku Roti Untuk Dua Hari

Siswa Miskin Terpaksa Ikat Perut Hanya Makan Sekali Sehari Kerap Berpuasa Dan Bergantung Sebuku Roti Untuk Dua Hari

papar berkaitan - pada 1/11/2019 - jumlah : 263 hits
Mengikat perut dengan hanya makan sekali sehari kerap berpuasa dan bergantung pada sebuku roti untuk dua hari antara ikhtiar hidup sebilangan pelajar di Universiti Malaya yang terpaksa menahan lapar akibat kekangan kewangan Inilah antara ke...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Dari Negeri Paling Utara Ke Negeri Paling Selatan

Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders