Banyakkan Susu Ibu Lepas Bersalin Terus Biar Anak Mengempeng Meriah Terus


Setiap ibu pasti menyimpan hasrat untuk menyusukan anak sendiri selepas melahirkan. Ia bergantung kepada rezeki masing-masing, tetapi tidak salah berusaha untuk memperbanyakkan susu badan selagi tidak membahayakan kesihatan si ibu atau bayi. Untuk para ibu yang pertama kali melahirkan serta menyusukan bayi, banyakkan pembacaan dan kumpul sebanyak mana ilmu laktasi semasa masih hamil.

Selain mendapatkan maklumat dari pembacaan, anda boleh mempelajari tentang susu ibu serta teknik penyusuan secara berkesan melalui kelas latasi. Kelas antenatal yang dianjurkan oleh kebanyakan hospital swasta turut disertakan dengan kelas penyusuan. Menurut Kaunselor Penyusuan, Siti Nadia Saruji, susu ibu adalah rezeki yang disalurkan kepada bayi melalui ibu yang menyusukan. Jadi perbanyakkan ilmu dan jangan hilang arah tentang apa yang perlu dibuat sejurus melahirkan.
Artikel Menarik: [Nak Pekatkan Susu Ibu Bukan Makan Supplement! Pakar Laktasi Tunjuk Cara Yang Betul]
Kurang Ilmu Dan Tiada Yang Menyokong
Biasanya mereka memang bersungguh-sungguh untuk menyusukan anak sepenuhnya dengan susu ibu tetapi dek kerana kurang sokongan dan ilmu berkenaan ini membuatkan mereka keliru apa yang sepatutnya mereka lakukan. Apabila ini berlaku, ia akan menyebabkan si ibu mula percaya yang mereka TIADA SUSU dan tidak berkeupayaan untuk menyusukan anak. Perkara begini salah kerana seharusnya si ibu diberikan sepenuh sokongan untuk menggalakkannya untuk menyusukan bayi.
Ramai ibu beranggapan penyusuan merupakan suatu perkara yang mudah dan susu akan keluar dengan banyak sejurus selepas melahirkan sedangkan realitinya bukanlah seperti itu. Bukan mudah untuk menjayakannya jika tiada sokongan padu dari suami dan persekitaran.
Kerana penyusuan bukan sahaja tanggungjawab seorang ibu malah tanggungjawab seorang ayah. Seorang suami yang bertanggung jawab dan mahu menyokong penyusuan susu ibu, harus sama-sama belajar agar memudahkan lagi proses ini.

Mencari Input Berguna Tentang Penyusuan
Apa yang dimaksudkan dengan persediaan awal ini ialah mencari maklumat dan memenuhkan dada dengan ilmu penyusuan sebanyak yang boleh. Perkara utama yang perlu diketahui adalah bagaimana dan bila sebenarnya susu telah mula terhasil dan tersedia di dalam payudara ibu?
Terbentuk Sejak Awal
Ramai ibu tidak menyedari dan tidak tahu yang sebenarnya badan ibu telah bersedia menghasilkan susu sejak dari peringkat awal kehamilan. Ianya dikenali sebagai Fasa Memogenesis yang berlaku sekitar minggu ke 7 atau ke 8 kehamilan. Seterusnya apabila kandungan masuk ke trimester kedua sekitar 16 – 24 minggu proses penghasilan susu (Laktogenesis 1) untuk menghasilkan kolostrum telah pun bermula.
Ini bermakna sejak dari kandungan lagi payudara ibu telah pun menghasilkan susu! Hebatnya ciptaan Allah SWT susu telah ada seawal usia kandungan 24 minggu kerana pada waktu ini ada bayi yang dilahirkan pramatang. Jadi walaupun ibu bersalin pramatang, ibu tetap mampu menyusukan anak dan tetap ada rezeki susu ibu buat si bayi.
Artikel Menarik: [Pam Hari Ini Stok Untuk Esok. Kenapa Susu Saya Sikit?” Kaunselor Laktasi Beri Penjelasan]
Kolustrum, bilakah waktu yang boleh ibu berikan kepada bayi?
Kolostrum merupakan susu pertama yang sangat berharga dan perlu diperolehi oleh bayi sebanyak yang boleh kerana di dalamnya terkandung banyak manfaat di antaranya zat antibodi yang disebut immunoglobulin. Selain terdapat antibodi, di dalam kolostrum terdapat faktor-faktor pertumbuhan yang berfungsi untuk menyempurnakan pertumbuhan dan perkembangan manusia dari bayi hingga dewasa.

Susu Tak Ada Selepas Bersalin?
Benarkah susu tiada langsung selepas bersalin? Jawapannya tidak benar! Setiap ibu yang melahirkan anak sudah mempunyai susu di dalam payudaranya kerana penghasilan kolostrum sudah bermula sejak 16 minggu usia kandungan cuma paras hormon ibu yang berbeza membuatkan ada ibu yang sudah mula keluar susu sejak sebelum melahirkan dan ada ibu yang hanya keluar pada hari kedua dan ketiga anak dilahirkan.

Jadi, untuk meningkatkan paras hormon prolaktin ini, rangsangan dari hisapan bayi sangat diperlukan terutama pada jam-jam pertama kelahiran. Sebab itulah ibu perlu mendapatkan anak secepat yang boleh untuk disusukan supaya proses pengeluaran susu akan lebih cepat berlaku.
Lebih kerap payudara ibu mendapat rangsangan lebih cepat kolostrum akan mula keluar, lebih banyak kolostrum akan diterima oleh bayi dan lebih banyak susu bakal terhasil.
Jangan risau kerana bayi mampu bertahan selama enam jam walaupun tanpa makanan kerana bekalan makanan yang diterima dari plasenta mampu menampung keperluan jam-jam pertama kehidupannya. Jadi susukanlah anak anda kerana hanya penyusuan saja yang dapat menenangkan anak dan memberi keselesaan kepadanya. Pastikan juga lekapan bayi pada payudara betul bagi melancarkan proses menyusu dan tidak menyebabkan kecederaan pada puting ibu.
The post Banyakkan Susu Ibu, Lepas Bersalin Terus Biar Anak ‘Mengempeng’. Meriah Terus! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/banyakkan-susu-ibu-lepas-bersalin-terus-biar-anak-mengempeng-meriah-terus/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Habis Tercampak Mama Kat Tengah Jalan Raya Anak Bengang Pemandu Kereta Lari Lepas Rempuh Ibu

Habis Tercampak Mama Kat Tengah Jalan Raya Anak Bengang Pemandu Kereta Lari Lepas Rempuh Ibu

papar berkaitan - pada 12/10/2019 - jumlah : 356 hits
Kurang ajar itu apa yang dikongsikan oleh seorang gadis mengenai sebuah rakaman kejadian kemalangan yang menimpa ibunya baru baru ini Dalam kejadian yang dipercayai berlaku di Jalan Kuching ibu gadis tersebut yang menaiki motosikal dipercay...
Jangan Ingat Diri Tu Kuat Terus Lasak Lepas Bersalin Czer Ke Normal Luka Boleh Terbuka

Jangan Ingat Diri Tu Kuat Terus Lasak Lepas Bersalin Czer Ke Normal Luka Boleh Terbuka

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 439 hits
Kadang kala yang baru pertama kali bergelar ibu tidak tahu yang anda mengalami jahitan terbuka Dalam hal ini episiotomi dan caesarean merupakan dua jenis luka bersalin yang perlu sentiasa dipantau Kebanyakan kes jahitan terbuka boleh berlak...
Ibu Sempat Rakam Gelagat Anak Menangis Lepas Tahu Bantal Busuk Dalam Mesin Basuh

Ibu Sempat Rakam Gelagat Anak Menangis Lepas Tahu Bantal Busuk Dalam Mesin Basuh

papar berkaitan - pada 7/10/2019 - jumlah : 421 hits
Bagi yang mempunyai bantal busuk anak pantung busuk ataupun kain busuk sememangnya menjadikan barangan ini seperti sahabat baik Mana tak nya kemana mana pergi pasti diangkutnya sekali Senang kata memang tak boleh hidup tak boleh tidur tanpa...
12 Tahun Lagi Mungkin Ibu Hamil Boleh Lahirkan Anak Di Angkasa Lepas Pakar

12 Tahun Lagi Mungkin Ibu Hamil Boleh Lahirkan Anak Di Angkasa Lepas Pakar

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 333 hits
Pakar tidak tolak kemungkinan bayi pertama bakal dilahirkan di ruang angkasa lepas dalam tempoh 12 tahun akan datang Dr Egbert Edelbroek yang merupakan pengasas dan Ketua Eksekutif Spaceborn United berkata mereka sedang merancang satu misi ...
Hanya Minum Susu Coklat Ibu Risau Kandungan Gula Tinggi Kalau Beri Pada Anak

Hanya Minum Susu Coklat Ibu Risau Kandungan Gula Tinggi Kalau Beri Pada Anak

papar berkaitan - pada 11/10/2019 - jumlah : 491 hits
Ibu mana yang tidak risau jika anak menolak untuk minum susu Seperti yang diketahui susu merupakan sumber kalsium terbaik buat si kecil Sesetengah anak selepas bercerai susu dari ibu atau apabila sudah menginjak ke usia dua tahun sudah mula...
Anak Ramai Atau Pernah Bersalin Bayi Lebih 4kg Boleh Jadi Sebab Ibu Alami Tumpah Darah

Anak Ramai Atau Pernah Bersalin Bayi Lebih 4kg Boleh Jadi Sebab Ibu Alami Tumpah Darah

papar berkaitan - pada 30/9/2019 - jumlah : 544 hits
Pendarahan selepas bersalin adalah punca utama kematian ibu di kebanyakan negara di seluruh dunia Pendaftaran Obstetrik Kebangsaan telah melaporkan pada tahun 2012 kadar pendarahan serius selepas bersalin adalah 0 09 iaitu masih di bawah pa...
4 Tahun Tunggu Zuriat Hamil Kembar Ada Komplikasi Kritikal Lepas Bersalin Besar Sungguh Pengorbanan Seorang Ibu

4 Tahun Tunggu Zuriat Hamil Kembar Ada Komplikasi Kritikal Lepas Bersalin Besar Sungguh Pengorbanan Seorang Ibu

papar berkaitan - pada 3/10/2019 - jumlah : 482 hits
Setiap pasangan yang berkahwin pastinya inginkan zuriat yang akan melengkapi kehidupan berumah tangga bersama suami tercinta Tapi bukan semua yang berkahwin itu terus dikurniakan cahaya mata ada yang bertahun tahun menunggu barulah dapat re...
Bersalin Caesar Anak Lepas Tu Nak Cuba Normal Boleh Buat Tapi Kena Tahu Kemampuan Diri

Bersalin Caesar Anak Lepas Tu Nak Cuba Normal Boleh Buat Tapi Kena Tahu Kemampuan Diri

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 453 hits
Wanita yang pernah melahirkan anak melalui pembedahan biasanya mengharapkan untuk bersalin normal untuk kelahiran yang seterusnya Mungkin juga kerana terlalu banyak mendengar cerita tentang kesukaran jika selalu melahirkan secara Caesarean ...
Rahsia Susu Membuak Buak Ibu Kena Disiplin Rajin Supply Lewat Malam Pada Anak

Rahsia Susu Membuak Buak Ibu Kena Disiplin Rajin Supply Lewat Malam Pada Anak

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 321 hits
Menjadi satu kegusaran kepada para ibu yang menyusukan jika susu badan kurang Tertanya tanya cukupkah susu untuk anak Bertenang ya ibu anda boleh selesaikan masalah ini dengan mengenal pasti sebab ia berkurangan Biasanya susu badan menjadi ...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

My Duty Role As Src Director Only Existed In Name Shahrol Tells Court

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Tuah Adzmi Zack Zakwan Adikkk Muna Shahirah Wani Syaz Nurul Iman Ya Raya Chord

Neoclassical Apartments Interior Decor Inspirations



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tadabbur Surah Surah Lazim Qarin Persiapan Mencari Lailatulqadar

Singo Pear Manfaat Pada Kesihatan Dan Petua Redakan Batuk

10 Malam Akhir Ramadan 2024 Kelebihan Tarikh Amalan Sunat

Cara Daftar Lalamove Online Driver Motor Dan Kereta

Hablun Minallah By Dr Hm Rakib S H M Ag Nurul Ikhlas Pekanbaru

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan