Bagaimana Kilang Boleh Terus Beroperasi Semasa Lockdown


I found this comment at FB status a friend. I think ada betul juga cdgn dia ni. Tapi panjang sikit la komennya_ 😁😁
Isu kilang ni memang serba tak kena.. Ibarat ditelan mati emak, diluah mati bapa.. Satu contoh mudah, sebuah kilang jika ditutup satu hari je akan rugi RM10 juta.. Rugi kilang bukan macam rugi kita niaga di kedai runcit atau kedai makan ye, pelabur lari juga termasuk dalam kerugian.. Cuba bayangkan nak tutup berapa lama untuk lawan C19?
Kilang ni terdiri dikalangan kapitalis kebanyakannya.. Kalau pelabur nampak rugi di Malaysia, masih ada banyak lagi tempat mereka boleh pindahkan modal.. Especially ke China atau Taiwan.. Kat sana tu melambai2.. Nak bawa pelabur masuk semula @ buka kilang baru di Malaysia bukan benda yg mudah.. 
Satu kilang besar macam tu tutup di Malaysia, dia punya chain effect, vendor etc akan habis terkait.. Cuba bayang berapa ramai lagi akan jadi asnaf zakat.. Sebab tu bab kilang satu isu yang besar.. Serba salah.. Cakap tak kena.. Tak cakap pun tak kena.. Tapi saya ada terbaca komen yang bernas, mungkin kerajaan boleh pertimbangkannya.. Komennya berbunyi bergini:
KILANG DAN INDUSTRI BOLEH DI "LOCKDOWN"  KENDIRI TANPA MENUTUP EKONOMI DAN KILANG.. "INI STRATEGI GELEMBUNG & TUTUP KILANG.. "
1- Pada siapa yang mempercayai Teori yang Kilang dan Industri patut ditutup, Bagi aku ia satu bentuk pembodohan.. Sedangkan Ekonomi rakyat tidak perlu dimangsakan jika strategi di Thailand mengawal industri mereka diguna pakai..  
2- Aku konsisten sejak awal tahun memberi contoh Thailand dan Indonesia..  Umpamanya di Thailand satu Strategi yang diguna pakai adalah "Gelembung & Tutup "... Maksudnya semua Pekerja Industri diasingkan dari persekitaran awam.. Strategi yg sama diguna pakai dalam sektor pembinaan bila kes melonjak pada bulan Mei..
3- Di Singapura tahun lepas sehingga hari ini, Strategi ini digunakan. Banyak dari pekerja, Buruh dari Malaysia tidak dibenarkan pulang ke Malaysia.. Mereka harus memilih Pendapatan atau Bercuti tanpa Gaji.. Itu sebab ramai pekerja Malaysia di Singapura sudah setahun lebih tidak pulang dan bertemu keluarga.. 
4- Di Thailand, Kaedah "Strategi 'tutup dan gelembung'  dilaksanakan dalam tempoh 28 hari.. Maksudnya Pekerja Dilarang keluar dari kawasan penempatan Kilang, Asrama atau memilih untuk Cuti. Pekerja tidak dibenarkan bersama Keluarga.. Jadi Industri boleh terus Bergerak.. 
5- Malah Semua Industri perlu mengatur pergerakan Pekerja mereka dari tempat atau Dormitori, semuanya dikawal.. Mereka tak boleh hidup ditengah masyarakat Awam..  Apa salah Kerajaan Belanjakan sedikit Insentif Penginapan, Apa salah berbelanja 500 Juta dari kehilangan RM 2 Billion nilai Ekonomi sehari..
6- Apakah Startegi ini boleh dilaksanakan di Malaysia ? Jawabnya Boleh. Sebagai contoh.. Setiap Kilang dan Industri wajib menyediakan Bas, Kenderaan dan Tempat Tinggal pekerja Kilang selama sebulan dan semua Pekerja Kilang tak dapat bersama Keluarga dalam tempoh sebulan. Diakhir Tempoh Kuarantin, sebelum pulang bersama keluarga, Lakukan lah Saringan dan Swab test..Bukan kah ini akan membantu Menghidupkan Industri Perhotelan dan Pengangkutan seperti Bas?
7- Dan aku merasakan, Pekerja Industri pun boleh dipakaikan gelang khas, Contohnya bewarna Biru atau Hijau.. Mereka tidak dibenarkan Keluar kawasan Kilang dan Penempatan selama sebulan.. Mereka boleh ditempatkan di Asrama Khas, Dewan atau Hotel sekalipun jika Syarikat mampu.. satu bilik hotel boleh dokongsi 4 orang Pekerja.. 
8- Kalau aku jadi Pemilik Industri, Aku memilih Opsyen ini biarpun terpaksa menangung Kos pengangkutan dan Penginapan Pekerja..asalkan Industri berjalan.. Sebagai contoh, Industri Automotif di Malaysia dah kerugian berpuluh Billion daripada dasar Kerajaan sedia ada.. 
9 - Di Malaysia bukan guna Strategi gelembung dan Tutup..Tetapi Strategi Buka tutup..Buka Tutup.. Itu sebab masalah tak selesai selesai.. 
10- Jika ada yang berpandangan Kilang dan Industri wajar Ditutup ,Bagi aku pemikiran begini masih jauh dari pemikiran seorang pemerintah.. Banyak dari kes berlaku hari ini berlaku di Kilang Ensential.. Umpamanya Kilang proses Ayam, Makanan dan Farmasetuikal.. 
11-  Untuk jadi Pemerintah yang baik, perlu bertindak dengan bijak dan berpijak dibumi yang nyata bagi memastikan berlaku keseimbangan antara Ekonomi dan Kesihatan.. Tetapi malangnya yang jadi mangsa adalah Kedai Alat Tulis, Kedai Komputer dan seumpama yang tidak mencetuskan sebarang Kluster... Jadi di mana Sains dan Data diguna pakai?

www.zukidin.com {Estd 2012}

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.zukidin.com/2021/07/bagaimana-kilang-boleh-terus-beroperasi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Premis Kilang Degil Individu Banyak Dikenakan Kompaun Semasa Op Patuh

Premis Kilang Degil Individu Banyak Dikenakan Kompaun Semasa Op Patuh

papar berkaitan - pada 4/7/2021 - jumlah : 312 hits
AGENDA DAILY Datuk Seri Hamzah Zainuddin dan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri M Saravanan melakukan pemeriksaan di sebuah kilang di Segambut Kuala Lumpur Premis kilang pekerja dan individu antara yang banyak dikenakan kompaun pada hari ked...
38 Mp Umno Boleh Pilih Sokong Pm Semasa Pengundian Di Parlimen

38 Mp Umno Boleh Pilih Sokong Pm Semasa Pengundian Di Parlimen

papar berkaitan - pada 8/7/2021 - jumlah : 197 hits
agendadaily com8 7 2021Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi tidak membuat kenyataan penuh dan benar berhubung rumusan mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO malam tadi sebaliknya hanya memilih mem...
Resipi Popia Carbonara Buat Banyak Banyak Boleh Frozen Nak Makan Terus Goreng

Resipi Popia Carbonara Buat Banyak Banyak Boleh Frozen Nak Makan Terus Goreng

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 367 hits
Teringin nak makan popia carbonara atau popia mushroom boleh buat sendiri Buat banyak banyak simpan dan frozen Jika anak anak lapar waktu petang atau malam terus boleh goreng Bagi yang masih belum tahu cara nak membuat intinya ini cara cara...
Yang Baru Berkahwin Nak Ada Anak Boleh Terus Ambil Asid Folik Lelaki Pun Boleh Ambil

Yang Baru Berkahwin Nak Ada Anak Boleh Terus Ambil Asid Folik Lelaki Pun Boleh Ambil

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 280 hits
Adakah asid folik hanya baik untuk kesihatan dan kesuburan wanita sahaja Baru baru ini berlangsungnya Webinar Aku Tak Takut Beranak oleh Pa Ma yang telah menemu bual doktor sakit puan berkenaan kehamilan dan kelahiran Menurut Dr Maiza asid ...
Bitcoin Boleh Mula Melantun Ke Tahap As 34 000 Dari Tahap Semasa

Bitcoin Boleh Mula Melantun Ke Tahap As 34 000 Dari Tahap Semasa

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 233 hits
Bitcoin kekal di dalam saluran menurun jangka pendek dan harga hari ini mencapai had saluran yang lebih rendah Mengekalkan di atas AS 31 000 akan menjadi kunci untuk pergerakan yang akan berlaku seterusnya Harga boleh memperoleh sokongan pa...
Senarai Bantuan Pemulih Boleh Mohon Untuk Rakyat Dan Peniaga Yang Terjejas Semasa Pkp

Senarai Bantuan Pemulih Boleh Mohon Untuk Rakyat Dan Peniaga Yang Terjejas Semasa Pkp

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 327 hits
Pakej Perlindungan Rakyat Pemulihan Ekonomi telahpun di umumkan Perdana Menteri pada 28 Jun 2021 bantuan terbaharu kepada rakyat Malaysia PEMULIH adalah bantuan tambahan untuk rakyat dan perniagaan bertahan dalam tempoh Pelan Pemulihan Nega...
Hanya Kerajaan Persekutuan Boleh Tutup Kilang Exco Selangor

Hanya Kerajaan Persekutuan Boleh Tutup Kilang Exco Selangor

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 187 hits
Oleh Anggota penguat kuasa PBT Selangor meninjau warga asing melakukan aktiviti harian bersantai dan lepak dalam kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketatkan di Meru Klang baru baru ini SHAH ALAM Lesen pengoperasian kilang dikeluarkan ...
Boleh Pula Annuar Musa Ziarah Pak Lah Dan Makan Tengah Hari Bersama Masa Lockdown

Boleh Pula Annuar Musa Ziarah Pak Lah Dan Makan Tengah Hari Bersama Masa Lockdown

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 266 hits
Boleh tak kami nak ziarah ibu bapa Soal netizen lepas Annuar ke rumah Pak LahMalaysiakini Netizen bertanya sekiranya mereka boleh berbuat perkara sama selepas Menteri Wilayah Persekutuan Annuar Musa mengunjungi bekas perdana menteri Abdulla...
Selangor Boleh Guna Pbt Tutup Kilang Zuraida Bidas Exco Dap Putar Belit Fakta

Selangor Boleh Guna Pbt Tutup Kilang Zuraida Bidas Exco Dap Putar Belit Fakta

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 193 hits
AGENDA DAILY Sektor perkilangan dan pembuatan antara penyumbang tertinggi kes Covid 19 dalam negara Kerajaan Selangor didakwa memutar belit fakta dengan mengatakan pihak berkuasa tempatan tidak mempunyai kuasa untuk menutup kilang yang mela...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Drama Anggun Mikayla

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Arul Rasheed Feat Shana Abella Gemersik Aidilfitri Chord

Hukum Berbuka Puasa Di Bulan Ramadhan Dan Cara Bayar Fidyah

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Di Ambang Inflasi Bagaimana Dow Jones Dan S P Bertindak Untuk Sesi Ketiga Berturut Turut



Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo

Biodata Abdul Qawiy Aro Qawiyaro Personaliti TikTok Islamik

10 Fakta Biodata Siti Khadijah Halim Pelakon Drama Berepisod Wanita Syurga TV3 Gandingan Redza Rosli


Gaya Hidup Sihat 8 Perkara Yang Perlu Anda Amalkan

Ceo Flutter 2023

Hari Ini 3 Lucu Di M Sia K Jaan Gagal Sayur Kisah Cinta

Boikot Kk Mart Bukan Speedmart

Bersahur Dengan Sup Ayam Simple Tapi Sedap

The Ultimate Home Cycling Adventure Beaches Mountains And Music