Azhar Harun Letak Jawatan Berakhirkah Reformasi Spr



Spekulasi bertiup reformasi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah berakhir berikutan perletakan jawatan Pengerusi SPR Azhar Harun yang dicalonkan sebagai Speaker Dewan Rakyat yang baharu.
Menurut Ahli Parlimen Kota Melaka, Khoo Poay Tiong di bawah pengawasan Azhar, pusat mengundi sekarang lebih mesra kepada orang kurang upaya dan orang tua, sementara proses pengundian dibuat lebih telus kerana pelantikan orang yang dipercayai dan proses pengiraan undi disiarkan secara langsung.
Khoo, yang merupakan anggota Jawatankuasa Piluhan Khas Pilihan Raya juga menyatakan bahawa SPR telah membersihkan daftar pemilih dengan mengeluarkan 348,098 individu yang meninggal dunia dari daftar tersebut antara 2017 dan Ogos 2019.
“Pengunduran diri Azhar kini menimbulkan keraguan terhadap prospek reformasi pilihan raya selanjutnya.
“Walaupun begitu, saya menyeru baki anggota SPR untuk tetap teguh dan menyelesaikan pembaharuan yang telah mereka mulakan,” katanya.
Azhar, seorang peguam kanan, meletakkan jawatan minggu ini dan akan dicalonkan sebagai speaker Dewan Rakyat yang baru apabila Parlimen bersidang semula pada hari Isnin.
Bagi enam anggota SPR yang masih ada, kerajaan tidak dapat memaksa pengunduran mereka dan hanya dapat menyingkirkan mereka melalui tribunal berdasarkan Artikel 114 (3) Perlembagaan Persekutuan.
Sementara itu, Khoo juga mempersoalkan Putrajaya mengenai nasib Jawatankuasa Pembaharuan Pilihan Raya (ERC), yang ditubuhkan pada 2018 oleh kerajaan Pakatan Harapan untuk mengesyorkan penambahbaikan proses pilihan raya.
Khoo menyatakan bahawa ERC seharusnya menyerahkan laporannya pada bulan Ogos dan meneliti sama ada rancangan ini akan diteruskan.
Dia juga mempertanyakan apakah Jawatankuasa Pilihan Khas Pilihan Raya yang ditubuhkan pada tahun 2019, akan dipertahankan oleh kerajaan PN.
“Saya menyeru semua pihak berkepentingan, termasuk kerajaan, SPR, parti politik, dan masyarakat sivil, untuk terus melanjutkan proses reformasi pilihan raya.
“Pembaharuan pilihan raya harus menjadi isu bipartisan yang diperjuangkan oleh semua rakyat Malaysia, kerana pilihan raya adalah inti dari demokrasi kita,” katanya.
ERC telah menyerahkan laporan awalnya kepada perdana menteri ketika itu Dr Mahathir Mohamad pada bulan Januari, mengesyorkan sistem perwakilan campuran berkadar untuk menggantikan sistem semasa serta merangka semula batas pilihan raya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28697

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azhar Letak Jawatan Pengerusi Spr Azmi Jalankan Tugas Pengerusi

Azhar Letak Jawatan Pengerusi Spr Azmi Jalankan Tugas Pengerusi

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 252 hits
PUTRAJAYA nbsp nbsp Datuk Azhar Azizan Harun meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya berkuat kuasa pada 29 Jun lepas SPR dalam kenyataan hari ini berkata Timbalan Pengerusi SPR Dr Azmi Sharom akan menjalankan tugas tug...
Azhar Sudah Lepas Jawatan Pengerusi Spr

Azhar Sudah Lepas Jawatan Pengerusi Spr

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 314 hits
Azhar Azizan Harun CHINI Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun dipercayai tidak akan hadir semasa pengumuman keputusan Pilihan Raya Kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Chini pada hari Ahad ini Malah sumber sumber S...
Azhar Harun Dari Spr Ke Dewan Rakyat

Azhar Harun Dari Spr Ke Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 327 hits
MALAYSIAKINIPengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Azizan Harun dikatakan akan dipilih sebagai speaker Dewan Rakyat yang baru menggantikan Mohamad Arif Md Yusof Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil hari ini menulis status terbuka kepa...
Benarkah Pengerusi Spr Letak Jawatan

Benarkah Pengerusi Spr Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 231 hits
Oleh Syed Ibrahim Syed Noh Di tengah tengah suasana kempen Pilihan Raya Kecil DUN Chini timbul khabar angin bahawa Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun telah meletakkan jawatan Sehingga kenyataan saya ini keluar ia te...
Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 390 hits
KUALA LUMPUR Seorang pemimpin Barisan Nasional memohon penjelasan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didakwa mencadangkan pelantikan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat b...
Khairuddin Umum Letak Jawatan Bangsa Agama Tanah Air Hancur Jika Anwar Pemimpin Utama

Khairuddin Umum Letak Jawatan Bangsa Agama Tanah Air Hancur Jika Anwar Pemimpin Utama

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 296 hits
SAYA SECARA RASMI ISTIHAR KELUAR PH DAN LETAK JAWATAN SEBAGAI PENYELARAS PARLIMEN JASIN SECARA SERTA MERTA Atas dasar prinsip yang tidak akan bernaung di bawah pemimpin sewel dan berpenyakit maka secara rasminya saya istihar untuk tinggalka...
Kes Gangguan Seksual Kumpulan Siswa Gesa Vc Um Letak Jawatan

Kes Gangguan Seksual Kumpulan Siswa Gesa Vc Um Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 17/7/2020 - jumlah : 236 hits
MALAYSIAKINIPersatuan Belia Baru Universiti Malaya berkata Naib Canselor UM Abdul Rahim Hashim perlu meletakkan jawatan kerana menurut mereka cuai dalam mengendalikan dakwaan gangguan seksual melibatkan seorang profesor madya Umany mendakwa...
Letak Jawatan Pm Tun Tersilap Besar Khalid

Letak Jawatan Pm Tun Tersilap Besar Khalid

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 460 hits
KHALID SAMAD TINDAKAN perletakan jawatan Perdana Menteri oleh Tun Dr Mahahtir Mohamad pada hujung Februari lalu diakui pemimpin Pakatan Harapan sebagai sesuatu yang tersilap Namun itu perkara yang sudah lama berlalu cuma akhirnya para pemim...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega

Wan Maimunah Meraung Dapat Panggilan Haji Tak Sangka Doa 2 Tahun Lalu Dimakbulkan