Azhar Harun Dari Spr Ke Dewan Rakyat


MALAYSIAKINI
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Azhar Azizan Harun dikatakan akan dipilih sebagai speaker Dewan Rakyat yang baru, menggantikan Mohamad Arif Md Yusof.
Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil hari ini menulis status terbuka kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin di media sosial berkaitan perkara itu.
Isham bagaimanapun menyuarakan rasa tidak selesanya dengan perkembangan itu.
“Saya baru mendapat maklum bahawa YAB Tan Sri telah mencadangkan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Harun sebagai Speaker Dewan Rakyat yang baru.
“Jika ini benar, ia adalah sesuatu cadangan yang janggal kerana Azhar Harun adalah lantikan Dr Mahathir dan PH dahulu dan sememangnya penyokong tegar PH,” tulisnya.
Katanya, kemungkinan langkah itu diambil kerana Muhyiddin dan kerajaan ingin mendapatkan sokongan blok pembangkang ketika pemilihan speaker dan timbalan speaker baru.
“Dengan segala hormat, tanpa prejudis dan dengan hati yang terbuka dan ikhlas saya ingin bertanya: Adakah YAB perdana menteri tidak yakin yang kerajaannya akan mendapat cukup undi di parlimen sehingga perlu melantik speaker yang berkecondongan pembangkang (PH)?
“Mohon YAB Tan Sri memberi pencerahan dengan ikhlas dan hati yang terbuka juga,” tulisnya.
Malaysiakini sudah menghubungi Azhar dan sedang menunggu penjelasannya.
Penuhi kriteria, kata Annuar
Sementara itu, Setiausaha Agung BN, Annuar Musa, menyifatkan tiada perkara luar biasa berhubung pencalonan Azhar Azizan.
Annuar yang juga menteri Wilayah Persekutuan berkata Azhar mempunyai latar belakang undang-undang selain memenuhi kriteria.
Idrus Harun Selain itu, katanya, tidak wajar pencalonan Azhar dikaitkan dengan Peguam Negara Idrus Harun yang juga abangnya.
"Saya rasa tak adil kaitkan pencalonan Azhar dengan abangnya sebagai peguam negara. Beliau dilantik sebagai pengerusi SPR sebelum lantikan peguam negara dan menunjukkan khidmat baik serta cemerlang di SPR.
"Bagaimanapun, saya rasa semua pihak boleh berspekulasi sehingga perkara ini disahkan. Seseorang yang hendak dilantik ke jawatan ini memang perlu melepaskan semua jawatan, termasuk dalam parti politik atau mana-mana badan lain.
"Beliau harus melaksanakan tanggungjawab bersesuaian dengan status dan kedudukan sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat.
"Proses ini saya anggap biasa tetapi pelantikan akan berlaku ketika dewan bersidang selepas mendapat majoriti mudah daripada ahli parlimen," beliau dipetik sebagai berkata oleh Berita Harian pada sidang media di Kuala Lumpur, hari ini.
Annuar MusaMalaysiakini juga sedang menghubungi Annuar untuk mendapatkan maklumat lanjut berkaitan perkara itu.
Akhbar itu melaporkan Azhar yang juga dikenali sebagai peguam hak asasi manusia sudah melepaskan jawatannya sebagai pengerusi SPR, semalam.
Muhyiddin dilapor menghantar usul menggantikan speaker dan timbalannya Nga Kor Ming pada 26 Jun lalu, dan dijangka membentangkannya pada persidangan yang dijadual berlangsung 13 Julai ini.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2020/06/azhar-harun-dari-spr-ke-dewan-rakyat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azhar Harun Calon Speaker Dewan Rakyat Azalina Timbalan

Azhar Harun Calon Speaker Dewan Rakyat Azalina Timbalan

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 402 hits
PETALING JAYA Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Azhar Azizan Harun dan bekas menteri Azalina Othman Said masing masing dicalonkan sebagai pengganti Speaker Dewan Rakyat Ariff Yusoff dan timbalannya Nga Kor Ming dalam satu suatu usul Aturan...
Pm To Nominate Art Harun As Dewan Rakyat Speaker Azalina As Deputy Speaker

Pm To Nominate Art Harun As Dewan Rakyat Speaker Azalina As Deputy Speaker

papar berkaitan - pada 6/7/2020 - jumlah : 305 hits
Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin is expected to nominate Datuk Azhar Azizan Harun as the Dewan Rakyat Speaker and Datuk Seri Azalina Othman Said as the Deputy Speaker during the upcoming Dewan Rakyat sitting on July 13 Muhyiddin is s...
Ahli Parlimen Pembangkang Bantah Tukar Speaker Dewan Rakyat

Ahli Parlimen Pembangkang Bantah Tukar Speaker Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 315 hits
Oleh Rohaniza IdrisWakil pembangkang mahu Yang Dipertua dan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat dikekalkan NSTP MOHD YUSNI ARIFFINKUALA LUMPUR Sekumpulan ahli Parlimen pembangkang tidak bersetuju dengan cadangan penukaran Yang Dipertua Dewa...
Parlimen Tukar Speaker Dewan Rakyat Keputusan Berprinsip Wan Ahmad

Parlimen Tukar Speaker Dewan Rakyat Keputusan Berprinsip Wan Ahmad

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 305 hits
Oleh Wartawan Suara Merdeka TINDAKAN Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menfailkan usul di parlimen untuk menamatkan lantikan Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusoff dan timbalan speaker Nga Kor Ming adalah satu kep...
Speaker Dewan Rakyat Cemerlang Tiada Sebab Ditukar

Speaker Dewan Rakyat Cemerlang Tiada Sebab Ditukar

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 365 hits
Majlis Setiausaha Pakatan Harapan menyeru agar kerajaan Perikatan Nasional tidak menukar Yang di Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Ariff Yusof dan Timbalan Yang di Pertua Dewan Rakyat Nga Kor Ming bagi mengukuhkan sistem demokrasi Malaysia Dalam ...
Isu Pemecatan Speaker Dewan Rakyat

Isu Pemecatan Speaker Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 1/7/2020 - jumlah : 341 hits
1 Saya nak tulis tentang hal ini dah lama Tak dapat masa yg sesuai dan puas saya cari bahan bacaannya tidak berjumpa Semasa belajar undang2 tahun 70 an dan 80 an dulu subject ini tidak pernah jadi kajian sebab tidak pernah berlaku 2 Subject...
Dewan Rakyat Sitting To Be Held According To Sops

Dewan Rakyat Sitting To Be Held According To Sops

papar berkaitan - pada 4/7/2020 - jumlah : 218 hits
The Dewan Rakyat sitting scheduled on July 13 will be carried out in the new normal and even though there are some relaxations it must adhere to the standard operating procedures stipulated by the government Dewan Rakyat deputy speaker Mohd...
Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

Pemimpin Umno Bantah Cadangan Pengerusi Spr Datuk Azhar Sebagai Speaker Parlimen Baharu

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 387 hits
KUALA LUMPUR Seorang pemimpin Barisan Nasional memohon penjelasan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang didakwa mencadangkan pelantikan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat b...
Azhar Sudah Lepas Jawatan Pengerusi Spr

Azhar Sudah Lepas Jawatan Pengerusi Spr

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 311 hits
Azhar Azizan Harun CHINI Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun dipercayai tidak akan hadir semasa pengumuman keputusan Pilihan Raya Kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Chini pada hari Ahad ini Malah sumber sumber S...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Taman Tema Genting Highland

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid