Benarkah Pengerusi Spr Letak Jawatan



Oleh: Syed Ibrahim Syed Noh
Di tengah tengah suasana kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN Chini, timbul khabar angin bahawa Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Azhar Azizan Harun telah meletakkan jawatan. Sehingga kenyataan saya ini keluar, ia terus menjadi tanda tanya.
Menerusi laporan media, difahamkan Datuk Azhar yang dilantik sebagai Pengerusi SPR pada 21 September 2018 dikatakan melepaskan jawatan itu beberapa hari lepas, susulan beliau dicalonkan sebagai Yang Dipertua Dewan Rakyat bagi menggantikan Tan Sri Mohamad Ariff Mohd Yusof.
Jika ini benar berlaku, banyak persoalan yang timbul dan perlu penjelasan.
Diarah lepas jawatan?
Mengapakah Datuk Azhar meletakkan jawatan sedangkan tempoh perkhidmatan beliau masih belum tamat? Apakah beliau membuat keputusan sendiri atau “diarah” berbuat demikian supaya kedudukan Pengerusi itu boleh diganti dengan seorang yang “mesra” kerajaan?
Siapakah yang akan menggantikan Datuk Azhar dan bagaimanakah pemilihan dilakukan? Apakah ini persiapan untuk menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) mengejut?
Sebagai Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen – Pilihan Raya, saya memandang berat perkara ini kerana antara ciri-ciri penting reformasi pilihan raya ialah wujudnya institusi pelaksana pilihan raya seperti SPR yang bebas, adil dan berwibawa. Dan kepimpinan SPR ialah antara kunci penting.
Sebelum PRU yang lalu, umum mengetahui akan banyaknya kepincangan yang berlaku terhadap sistem dan proses pilihan raya negara hinggakan pelbagai badan bukan kerajaan malah rakyat mendesak melalui demonstrasi jalanan.
Syor penambahbaikan atau reformasi pilihan raya dikemukakan oleh badan-badan seperti BERSIH, Malaysians for Free and Fair Elections (MAFREL) dan lain-lain namun penerimaannya dilihat hanya separuh hati dan terpilih. Malah ada dakwaan yang mengatakan Pengerusi dan Timbalan Pengerusi pada ketika itu merupakan anggota parti kerajaan.
Lebih mengecewakan apabila SPR didakwa membenarkan berlakunya pengamalan manipulasi kawasan pilihan raya (gerrymandering) dan persempadanan tidak sekata (malapportionment) dalam proses persempadanan semula pilihan raya. Penentuan hari mengundi pada hari rabu oleh SPR, meskipun dijadikan cuti umum, juga dilihat aneh pada masa itu.
Reformasi pilihan raya
Dengan perubahan kerajaan kepada Pakatan Harapan kemudiannya, pelbagai jawatankuasa telah diwujudkan untuk menambahbaik sistem dan proses pilihan raya. Antaranya ialah Jawatankuasa Reformasi Institusi (IRC) dan Jawatankuasa Reformasi Pilihan Raya (ERC).
SPR memberi kerjasama baik malah menyambut baik penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen – Pilihan Raya. Di samping itu, SPR dilihat lebih terbuka terhadap pandangan pelbagai pihak dan sedia melaksanakan pelbagai syor meskipun terhad kepada undang-undang dan dana.
Dalam pertemuan saya dan anggota Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen dengan SPR pada Januari lalu, ternyata SPR mempunyai “road map” atau peta rancangan untuk melaksanakan banyak perubahan besar dalam pilihan raya negara yang melibatkan penjalanan pilihan raya, pendaftaran pemilih, perundangan dan persempadanan.
Saya amat berharap peletakan jawatan Datuk Azhar, jika benar, tidak melencongkan SPR daripada rancangan tersebut. Ini kerana sistem pilihan raya yang telus dan adil perlu wujud untuk memastikan rakyat mempunyai keyakinan terhadap sistem demokrasi di Malaysia.
Sebab itulah juga antara saranan Pakatan Harapan dahulu ialah membebaskan SPR daripada campurtangan politik dengan meletakkan SPR sepenuhnya di bawah pemantauan Parlimen. Kebebasan dan jaminannya penting supaya keabsahan pilihan raya tidak dipersoalkan.
Dalam hal ini, kedudukan sebagai Pengerusi dan Anggota Pesuruhjaya terjamin oleh perlembagaan sebagaimana termaktub dalam Perkara 114.
Perkara 114 (1) menyebutkan SPR hendaklah dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja, dan hendaklah terdiri daripada seorang pengerusi, seorang timbalan pengerusi dan lima orang anggota lain.
Perkara 114 (2) pula menyatakan bahawa dalam melantik anggota-anggota SPR, Yang di-Pertuan Agong hendaklah mengambil perhatian tentang peri mustahaknya diadakan suatu SPR yang mendapat kepercayaan awam.
Perkara 114 (3) menjelaskan seseorang anggota SPR terhenti daripada memegang jawatan apabila mencapai umur enam puluh enam tahun atau apabila hilang kelayakan di bawah Fasal (4) [seorang bankrap belum lepas; melibatkan diri dalam apa-apa jawatan atau pekerjaan berbayar di luar tugas jawatannya; atau ahli mana-mana satu Majlis Parlimen atau Dewan Undangan sesuatu Negeri] dan boleh pada bila-bila masa meletakkan jawatannya melalui surat yang ditandatangani sendiri olehnya yang ditujukan kepada Yang di-Pertuan Agong, tetapi tidaklah boleh dipecat daripada jawatan kecuali atas alasan dan mengikut cara yang sama seperti seorang hakim Mahkamah Persekutuan.
Dengan kata lain, kepercayaan awam terhadap SPR ialah satu ciri penting seperti dalam Perkara 114 (2) manakala jawatan Pengerusi dan anggota Suruhanjaya yang lain mempunyai “security of tenure” iaitu suatu jaminan yang jawatannya tidak boleh ditarik balik, ditukar atau dipecat melainkan dalam keadaan luar biasa dan tertentu seperti dalam Perkara 114 (3) dan (4).
Kekal kebebasan institusi
Setahu saya, Datuk Azhar tidak hilang kelayakan berdasarkan Fasal 114 (3) dan (4). Jadi sebab apakah beliau meletakkan jawatan masih menjadi tanda tanya.
Ketika saya berada di bawah Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen Melantik Jawatan-jawatan Utama Perkhidmatan Awam dahulu, persoalan lantikan anggota pesuruhjaya SPR, SPRM, SUHAKAM dan lain-lain turut dibincangkan.
Pada prinsipnya, Jawatankuasa bersetuju bahawa semua jawatan tersebut perlu diteliti terlebih dahulu sebelum pelantikan dibuat kerana institusi-institusi tersebut sewajarnya bersifat bebas dan melapor kepada Parlimen, bukan kepada badan Eksekutif.
Justeru sementara penjelasan sewajarnya dinantikan terkait persoalan jawatan Pengerusi SPR, saya juga menggesa, jika benar Datuk Azhar meletakkan jawatan, pelantikan Pengerusi baharu dilakukan oleh kerajaan melalui Jawatankuasa Khas Parlimen dan dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja. Ini demi kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap SPR selaku pelaksana pilihan raya, salah satu daripada instrumen demokrasi yang penting.
______________________________________________________________________________
Penulis adalah Ahli Parlimen LEDANG dan Pengerusi KEADILAN Negeri Johor


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/28555

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azhar Letak Jawatan Pengerusi Spr Azmi Jalankan Tugas Pengerusi

Azhar Letak Jawatan Pengerusi Spr Azmi Jalankan Tugas Pengerusi

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 252 hits
PUTRAJAYA nbsp nbsp Datuk Azhar Azizan Harun meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya berkuat kuasa pada 29 Jun lepas SPR dalam kenyataan hari ini berkata Timbalan Pengerusi SPR Dr Azmi Sharom akan menjalankan tugas tug...
Azhar Sudah Lepas Jawatan Pengerusi Spr

Azhar Sudah Lepas Jawatan Pengerusi Spr

papar berkaitan - pada 30/6/2020 - jumlah : 314 hits
Azhar Azizan Harun CHINI Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Datuk Azhar Azizan Harun dipercayai tidak akan hadir semasa pengumuman keputusan Pilihan Raya Kecil bagi kerusi Dewan Undangan Negeri Chini pada hari Ahad ini Malah sumber sumber S...
Tun Tersilap Besar Letak Jawatan Kata Khalid Samad

Tun Tersilap Besar Letak Jawatan Kata Khalid Samad

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 396 hits
TINDAKAN perletakan jawatan Perdana Menteri oleh Tun Dr Mahahtir Mohamad pada hujung Februari lalu diakui pemimpin Pakatan Harapan sebagai sesuatu yang tersilap Namun itu perkara yang sudah lama berlalu cuma akhirnya para pemimpin PH mengak...
Khairuddin Umum Letak Jawatan Bangsa Agama Tanah Air Hancur Jika Anwar Pemimpin Utama

Khairuddin Umum Letak Jawatan Bangsa Agama Tanah Air Hancur Jika Anwar Pemimpin Utama

papar berkaitan - pada 7/7/2020 - jumlah : 296 hits
SAYA SECARA RASMI ISTIHAR KELUAR PH DAN LETAK JAWATAN SEBAGAI PENYELARAS PARLIMEN JASIN SECARA SERTA MERTA Atas dasar prinsip yang tidak akan bernaung di bawah pemimpin sewel dan berpenyakit maka secara rasminya saya istihar untuk tinggalka...
Latif Menteri Bersatu Wajar Letak Jawatan

Latif Menteri Bersatu Wajar Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 8/7/2020 - jumlah : 406 hits
LATIF WAJAR LETAK JAWATAN 1 Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia memandang serius video tular kenyataan Menteri Pembangunan Luar Bandar Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad yang menyifatkan UMNO Sabah sebagai sebuah parti yang tidak laku 2 Kenyataan biad...
Bekas Staf Ingatkan Latiff Tunaikan Janji Letak Jawatan Jika Lompat

Bekas Staf Ingatkan Latiff Tunaikan Janji Letak Jawatan Jika Lompat

papar berkaitan - pada 9/7/2020 - jumlah : 312 hits
Ketua UMNO Bahagian Mersing Mohd Youzaimi Yusof mengingatkan bekas ketuanya Datuk Dr Abd Latiff agar menunaikan janji letak jawatan sebagai Ahli Parlimen Mersing sebelum melompat ke Parti Pribumi Bersatu Malaysia Sebagaimana dalam ucapan Da...
Kerana Rencana Ditulis 30 Tahun Lalu Ketua Komunikasi Boeing Letak Jawatan

Kerana Rencana Ditulis 30 Tahun Lalu Ketua Komunikasi Boeing Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 3/7/2020 - jumlah : 225 hits
Kerana rencana ditulis 30 tahun lalu ketua komunikasi Boeing letak jawatan Dikemas kini 4 minit yang lalu Diterbitkan pada 3
Tabiat Dia Marah Jer Letak Jawatan

Tabiat Dia Marah Jer Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 29/6/2020 - jumlah : 194 hits
Rupanya ianya salah Guan Eng dan Mat Sabu kenapa anak dia diangkat jadi calon Timbalan Perdana Menteri PM7 pun tak mahu anak dia diangkat buat apa korang berdua paksa dia Jahat betul si Guan Eng dan Mat Sabu Cuba tanya PM7 kenapa dia marah ...
Orang Kata Kalau Tun Tak Letak Jawatan Pun Ph Akan Jatuh Salah Pandangan Ini

Orang Kata Kalau Tun Tak Letak Jawatan Pun Ph Akan Jatuh Salah Pandangan Ini

papar berkaitan - pada 24/6/2020 - jumlah : 337 hits
Salah pandangan ni pandangan ni hanya nak menghalalkan tindakan Tun letak jawatan je Mari kita bayangkan satu keadaan lain seandainya Tun tidak terlibat dalam rancangan jatuhkan PH ni Jika Tun tidak terlibat dalam rancangan menjatuhkan PH n...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats