Azam Baki Tak Pernah Dipanggil Beri Penjelasan Abu Zahar Cuba Mengelirukan




 Dalam sidang media dua hari lalu, Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) SPRM, Abu Zahar Ujang memberitahu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki telah hadir dalam pertemuan dengan lembaga itu pada 24 Nov lalu untuk memberi penjelasan berkenaan kontroversi pemilikan berjuta-juta saham yang dikaitkan dengannya.
Kata beliau, Azam memaklu
mkan kepada LPPR bahawa akaun miliknya telah digunakan oleh adiknya untuk memperoleh saham dalam dua syarikat tersenarai di BSKL pada sekitar tahun 2015 lalu.
Abu Zahar seterusnya berkata, mereka berpuas hati dengan penjelasan Azam bahawa dia tidak mempunyai sebarang manfaat kewangan mahupun konflik kepentingan dalam pemerolehan saham tersebut.
“Dalam pertemuan itu, Azam telah menjelaskan kedudukan sebenar pada kami bahawa saham-saham yang menggunakan namanya itu adalah milik adiknya, Nasir Baki.
“Ahli-ahli LPPR berpendapat Azam tiada sebarang kepentingan sendiri atas saham-saham berkenaan dan berpuas hati dengan penjelasan yang diberikannya,” ujar beliau lagi.
Dengan apa yang dinyatakan Abu Zahar kepada media itu, ia seolah-olah memberi gambaran Azam telah dipanggil oleh LPPR untuk memberi penjelasan berkenaan isu yang terkait dengannya.
Ia juga memberi gambaran seolah-olah ahli-ahli LPPR SENDIRI yang dikatakan berpuas hati dengan penjelasan Azam itu telah melakukan pertanyaan dan bersoal jawab dengan Ketua Pesuruhjaya SPRM itu.
Benarkah itu yang berlaku?
Daripada beberapa maklumat yang diterima, memang ada pertemuan atau mesyuarat LPPR pada 24 November itu, tetapi ia hanyalah mesyuarat biasa yang kelazimannya memang diadakan sebulan sekali.
“Mesyuarat pada 24 November itu bukan mesyuarat khas dan bukan juga mesyuarat sessi khusus untuk mendapatkan penjelasan daripada Azam.
“Dalam LPPR, selain tujuh anggota yang perlu hadir mesyuarat, YANG PELIKNYA DAN DI MANA LPPR DIKATAKAN BEBAS bila Azam juga turut hadir sebagai anggota ex-officio atas kedudukannya sebagai KP SPRM berdasarkan Seksyen 13(1)(b) akta agensi tersebut,” kata maklumat berkenaan.
Kata maklumat itu, dalam mesyuarat tersebut ada ahli LPPR yang bertanya berkenaan pemilikan saham Azam dan Ketua Pesuruhjaya SPRM itu telah memberi penjelasan pendek bahawa saham-saham berkenaan adalah milik adiknya.
“Penjelasan Azam cuma setakat itu dan ia cuma lafaz kata yang diucapkannya sekali lalu saja.
“Tiada pertanyaan selanjutnya daripada ahli LPPR selepas itu dan mesyuarat kemudian terus bergerak kepada agenda yang seterusnya,” tambah maklumat itu lagi.
Difahamkan, tiada pertanyaan lanjut dikemukakan dalam mesyuarat tersebut kerana pada ketika itu belum banyak lagi maklumat terdedah berkaitan saham-saham yang dikaitkan dengannya itu, selain ia juga bukan mesyuarat khas yang khusus untuk mendapatkan penjelasan daripada Azam berkenaan saham yahg dikaitkan dengannya.
“Jika ia mesyuarat khas DENGAN MENYEDIAKAN DOKUMEN DOKUMEN BERKAITAN yang khusus untuk isu Azam, ia pasti berbeza,” tambah maklumat itu lagi.
Dengan itu, jelas maklumat tersebut, adalah tidak tepat, malah mengelirukan untuk Abu Zahar memberi gambaran kepada umum seolah-olah semua ahli LPPR berpuas hati dan menerima penjelasan yang diberikan Azam.
“Tidak timbul soal berpuas hati kerana sebenarnya tiada apa-apa penjelasan diberikan, melainkan hanya cakap sekali lalu yang tidak sampai sepuluh perkataan daripada Azam yang memberitahu saham-saham itu kepunyaan adiknya,” ujar maklumat itu seterusnya.
Dalam hal berkaitan, perkara ini nampaknya relevan dengan cabaran bekas ahli ahli panel perundingan SPRM, Edmund Terence Gomez terhadap Abu Zahar agar mendedahkan minit mesyuarat LPPR pada 24 November bagi menyokong kenyataannya yang memperlihatkan seolah-olah LPPR telah membersihkan Azam daripada sebarang salah laku tentang saham-saham yang dimilikinya itu.
Sediakah Abu Zahar menyahut cabaran tersebut?
Apakah beliau akan terus berdiam diri, walau dilihat cuba mengelirukan orang ramai, malah seperti cuba “menipu” melalui sidang medianya dua hari lalu itu?
Atau sebagaimana dituntut oleh PH, bersekali dengan Azam, Abu Zahar juga sebenarnya perlu direhatkan dan disiasat atas tindakannya yang membawa LPPR melangkaui bidang tugasnya? – ShahbudinHusin 07/01/2021.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/azam-baki-tak-pernah-dipanggil-beri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Azam Baki Abu Zahar Bohan Dolah Perlu Dicutikan

Azam Baki Abu Zahar Bohan Dolah Perlu Dicutikan

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 151 hits
Siasatan yang dilakukan ke atas skandal pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki hanya boleh berjalan lancar sekiranya Azam dan individu individu yang dilihat menyebelahi kes tersebut bercut...
Gomez Borhan Dan Abu Zahar Azam Baki Terbela

Gomez Borhan Dan Abu Zahar Azam Baki Terbela

papar berkaitan - pada 31/12/2021 - jumlah : 334 hits
ANALISA ISU Edmund L Gomez dan Azam Baki PELETAKAN jawatan Edmund Terence Gomez sebagai ahli panel perunding SPRM baru baru ini adalah sesuatu yang serius dan perlu diberi perhatian dan menganalisa apakah sebab musababnya Peletakan itu buka...
Macc Advisory Board Members Dispute Abu Zahar S Clearing Of Azam Baki

Macc Advisory Board Members Dispute Abu Zahar S Clearing Of Azam Baki

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 172 hits
Six members of the MACC Anti Corruption Advisory Board have disputed their chairperson Abu Zahar Ujang s account relating to the shareholding controversy involving MACC chief commissioner Azam Baki They noted that Abu Zahar during a press c...
Harapan Chiefs Want Azam Baki Abu Zahar Suspended Pending Probe

Harapan Chiefs Want Azam Baki Abu Zahar Suspended Pending Probe

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 137 hits
The Pakatan Harapan president council is calling for MACC chief commissioner Azam Baki and MACC Anti Corruption Advisory Board chairperson Abu Zahar Ujang to be suspended pending a probe into Azam s shareholding scandal They are also callin...
Kenyataan Abu Zahar Berhubung Azam Baki Adalah Pandangan Peribadinya Enam Anggota Lppr

Kenyataan Abu Zahar Berhubung Azam Baki Adalah Pandangan Peribadinya Enam Anggota Lppr

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 164 hits
KUALA LUMPUR 8 Jan Enam anggota Lembaga Penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah hari ini berkata kenyataan media yang dikeluarkan oleh pengerusi LPPR Tan Sri Abu Zahar Ujang Rabu lepas berhubung kontroversi melibatkan Ketua Pesuruhjaya Suru...
Perjelas Kenapa Bersih Nama Azam Atau Letak Jawatan Abu Zahar Diberitahu

Perjelas Kenapa Bersih Nama Azam Atau Letak Jawatan Abu Zahar Diberitahu

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 220 hits
January 8 2022Pengerusi Bersih Thomas Fann dan Presiden Aliran Anil Netto menyelar Abu Zahar Ujang yang dilihat menutup penglibatan Azam Baki PETALING JAYA BERSIH menggesa Pengerusi Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan...
Pas Play Safe Isu Azam Baki Kerana Pernah Berurusan Dengan Sprm Dan Kegagalan Menyaman Husam Musa Isu 90 Juta

Pas Play Safe Isu Azam Baki Kerana Pernah Berurusan Dengan Sprm Dan Kegagalan Menyaman Husam Musa Isu 90 Juta

papar berkaitan - pada 9/1/2022 - jumlah : 198 hits
Punca sebenar Pas memuji Azam Baki akhirnya terbongkarJanuary 7 2022Dunia maya dikecohkan dengan kenyataan rasmi parti Pas yang menyambut baik penjelasan terbuka Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Azam Baki mengenai dakwaan pemili...
Isu Saham Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Berpuas Hati Penjelasan Azam Baki

Isu Saham Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah Berpuas Hati Penjelasan Azam Baki

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 189 hits
PUTRAJAYA Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah berpuas hati dengan penjelasan Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki berhubung dakwaan memiliki saham dengan jumlah yang melampau Pengerusi LPPR Tan Sri Abu ...
Sidang Khas Parlimen Mesti Dipanggil Selesai Kes Azam Baki

Sidang Khas Parlimen Mesti Dipanggil Selesai Kes Azam Baki

papar berkaitan - pada 8/1/2022 - jumlah : 290 hits
Pakatan Harapan memandang berat isu kontroversi berkaitan pemilikan saham dalam syarikat Bursa Malaysia oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki yang melumpuhkan kredibiliti SPRM di mata rakyat malah j...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment