Pas Play Safe Isu Azam Baki Kerana Pernah Berurusan Dengan Sprm Dan Kegagalan Menyaman Husam Musa Isu 90 Juta


 
Punca sebenar Pas memuji Azam Baki akhirnya terbongkar
January 7, 2022

Dunia maya dikecohkan dengan kenyataan rasmi parti Pas yang menyambut baik penjelasan terbuka Ketua Pesuruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Azam Baki mengenai dakwaan pemilikan sahamnya dalam beberapa syarikat.

Menurut pengguna media sosial, tindakan pelik Pas itu dianggap satu cuban bermain selamat daripada serangan balas SPRM sekiranya menyambut saranan Ketua Pemuda Pas yang mencadangkan Azam Baki direhat sementara menantikan hasil siasatan terhadapnya selesai.
Ini berpunca daripada satu siasatan yang pernah dibuat terhadap Pas sebelum ini yang pernah dikaitkan dengan isu rasuah RM90 juta daripada wang 1MDB. Isu ini didedahkan oleh pirtal akhbar Sarawak Report sebelum dipanjangkan pula oleh Husam Musa yang menuntut agar satu siasatan dijalanlan terhadap dakwaan portal tersebut.
Pas melalui presidennya, Hadi Awang mengambil tindakan saman terhadap editor portal tersebut, Rewcastle Brown demi menyekat imej parti itu daripada terus rosak, yang dijalankan di Mahkamah di England.
Meskipun SPRM kemudiannya mengesahkan tiada kemasukan wang 1MDB seperti yang dihebahkan, Pas kemudiannya bertindak menarik balik saman terhadap Sarawak Reports, malahan terpaksa membayar pula sejumlah besar wang kepada editornya bagi tujuan tersebut.





Lebih menghairankan, Pas juga gagal mengambil tindakan mahkamah terhadap Husam yang pernah membangkitkan isu ini kepada media, meskipun Pas pernah berjanji akan berbuat demikian ketika itu.



Menurut sumber, meskipun SPRM telah membuat pembersihan terhadap parti tersebut, namun dipercayai terdapat bukti yang jelas pengaliran wang ke dalam akaun beberapa pemimpin Pas yang dijadikan proksi telah disembunyikan daripada pengetahuan umum oleh penyiasat SPRM yang diketuai Azam Baki ketika itu.
Malah tidak mengejutkan sekiranya Azam Baki bertindak balas dengan membocorkan perkara itu kepada umum sekiranya Pas terus-terusan menekan agar tindakan tegas diambil ke atas dirinya.
Semalam, setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menegaskan tuduhan terhadap Azam merupakan cubaan “untuk menggugat kestabilan negara di bawah kepemimpinan Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob.”
“Kenyataan terbuka ketua pesuruhjaya SPRM tersebut yang berupa penafian terhadap tuduhan berkenaan diharap dapat menghentikan tindakan beberapa pihak yang kelihatan sengaja membangkitkan isu seumpamanya bagi menimbulkan keraguan di kalangan rakyat…
“Dengan ini juga, beban pembuktian terletak ke atas pihak yang masih terus membuat dakwaan yang serupa bagi membuktikan segala tuduhan ke atas Ketua Pesuruhjaya SPRM berkenaan berasas, sekiranya tidak ia adalah sekadar tuduhan melulu.
“PAS yakin pihak berkuasa akan meneliti kenyataan tersebut dan menilai serta seterusnya mengambil tindakan yang adil kepada semua pihak berdasarkan fakta dan undang-undang,” katanya pada kenyataan lewat malam tadi.
Ini selepas Pemuda PAS menyarankan agar Azam direhatkan ekoran dakwaan pemilikan sahamnya itu, sehingga siasatan selesai.
Semalam, Ketua Pemuda PAS, Ahmad Fadhli Shaari berkata meskipun dia menghormati Azam, namun pegawai tertinggi SPRM itu wajar memberi laluan kepada siasatan untuk membersihkan namanya.
Fadhli turut menyarankan semua pihak yang terlibat, termasuk pegawai tertinggi SPRM direhatkan sehingga siasatan selesai bagi “memastikan ketelusan dalam siasatan, serta membuktikan keseriusan kerajaan dalam menegakkan kedaulatan undang-undang”.
Azam dilanda kontroversi hebat berhubung dakwaan pemilikan saham di dua syarikat pada 2015. Berdasarkan laporan tahunan Excel Force Bhd 2015, Azam memiliki 2,156,000 waran dalam syarikat itu setakat 21 Mac 2016. Ketika itu, Azam adalah pengarah bahagian siasatan SPRM.
Ia mengundang gesaan agar siasatan dilakukan berhubung hal itu dan Azam direhatkan daripada jawatan ketua tertinggi agensi pencegahan rasuah negara.
Ekoran itu, Azam dalam satu sidang media kelmarin berkata yang dia memaklumkan Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) bahawa akaun perdagangan miliknya digunakan oleh adiknya untuk memperoleh saham tersebut.
Saham itu telah dipindahkan kepada adiknya, Nasir Baki.
Pengerusi LPPR Abu Zahar Ujang yang turut hadir, berkata LPPR berpuas hati dengan penjelasan Azam bahawa dia tiada kepentingan kewangan mahupun konflik kepentingan dalam pemerolehan saham tersebut.
Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) telah memaklumkan pihaknya akan menghubungi Azam selepas dia mengaku adiknya telah menggunakan nama akaun dagangannya untuk membeli saham.
Azam berkata dia akan memberi kerjasama penuh kepada SC.
Ketua pesuruhjaya SPRM juga telah memulakan tindakan undang-undang atas fitnah terhadap pemberi maklumat yang mendedahkan pegangan sahamnya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/pas-play-safe-isu-azam-baki-kerana.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adik Guna Akaun Saya Beli Saham 250 Juta Tak Patut Dijadikan Isu Azam Baki

Adik Guna Akaun Saya Beli Saham 250 Juta Tak Patut Dijadikan Isu Azam Baki

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 298 hits
Tan Sri Azam Baki selaku Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menjelaskan bahawa akaun peribadi miliknya telah digunakan oleh adik Nasir Baki bagi urusan pembelian saham Tambah Azam isu penggunaan akaun tersebut untuk me...
Isu Azam Baki Pemberi Maklumat Terima Surat Tuntutan Ganti Rugi Rm10 Juta

Isu Azam Baki Pemberi Maklumat Terima Surat Tuntutan Ganti Rugi Rm10 Juta

papar berkaitan - pada 7/1/2022 - jumlah : 183 hits
SHAH ALAM Pakar Ekonomi Profesor Dr Edmund Terence Gomez mendakwa pemberi maklumat dalam pendedahan berkaitan isu dakwaan terhadap Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki telah menerima surat tuntutan pada...
Ahli Panel Sprm Letak Jawatan Dakwa Tiada Tindakan Isu Libatkan Azam Baki

Ahli Panel Sprm Letak Jawatan Dakwa Tiada Tindakan Isu Libatkan Azam Baki

papar berkaitan - pada 28/12/2021 - jumlah : 279 hits
Ahli ekonomi Edmund Terence Gomez meletakkan jawatan sebagai ahli Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Gomez mendakwa ia selepas panel tersebut gagal bertindak terhadap dakwaan pemilikan kira kira d...
Rasuah Sprm Sampai Bila Anwar Berhenti Bercakap Saham Azam Baki

Rasuah Sprm Sampai Bila Anwar Berhenti Bercakap Saham Azam Baki

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 217 hits
Sudah sekian lama Anwar Ibrahim bercakap isu RASUAH dan SPRM ini Pemimpin silih berganti Rasuah semakin menjadi jadi Isu boss SPRM Azam Baki adalah kemuncak kegagalan negara menanangi masaalah rasuah sekarang Sampai bila Anwar Ibrahim akan ...
Isu Azam Baki Akta Perlindungan Pemberi Maklumat Tidak Terpakai Kepada Lalitha

Isu Azam Baki Akta Perlindungan Pemberi Maklumat Tidak Terpakai Kepada Lalitha

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 161 hits
ZULHAZMI SHARIFFSekarang masing masing heboh dengan isu Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki Semua tahu isu tersebut sama ada secara terperinci atau pun sekadar menumpang bicara Azam yang terpalit dengan isu pemilikan saham telah dibersihkan ol...
Isu Azam Baki Anwar Gesa Kpn Hentikan Gangguan

Isu Azam Baki Anwar Gesa Kpn Hentikan Gangguan

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 142 hits
Oleh FAZLI RADZI January 14 2022Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mengecam keras tindakan pihak polis menyiasat pimpinan Angkatan Muda Keadilan dan Ikatan Demokratik Malaysia yang terlibat dalam perhimpunan dan penyerahan memorandum ban...
Azalina Persoal Muhyiddin Lantik Azam Baki Sebagai Pengarah Sprm

Azalina Persoal Muhyiddin Lantik Azam Baki Sebagai Pengarah Sprm

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 158 hits
January 10 2022 Ahli Parlimen Pengerang Datuk Seri Azalina Othman Said membangkitkan soalan sama ada pemeriksaan menyeluruh sudah dibuat terhadap Tan Sri Azam Baki sebelum dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Mal...
Bagaimana Sprm Boleh Buat Kesimpulan Awal Azam Baki Mangsa Politik Tok Peti Bersuara

Bagaimana Sprm Boleh Buat Kesimpulan Awal Azam Baki Mangsa Politik Tok Peti Bersuara

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 145 hits
Melihat kepada surat sokongan anggota SPRM kepada bos mereka maka pada pendapat saya demi keadilan dan ketelusan pentadbiran negara ini saya ingin mencadangkan seluruh kepimpinan SPRM disemak semula dan sebolehnya dirombak Bagaimana mungkin...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination

Either You Are For The Working Class Or Against It Anwar You Can T Both Run With The Foxes And Hunt With The Hounds



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara