Asas Berniaga Adalah Menjual


 
Salam,

Asas berniaga adalah menjual, tak pandai menjual, anda tak boleh berniaga. Asas menjual adalah MARKETING, tak pandai marketing anda tak pandai menjual sebenarnya. Untuk lariskan produk, anda perlu memasar dan menjual.  Berniaga besar mana pun asasnya dari menjual dan semua peniaga adalah SALESMAN.

 

Saya banyak membaca buku-buku mengenai marketing, jualan dan saya tidak jumpa satu teknik rahsia pun untuk berjaya dalam bisnes. Semua bergantung kepada usaha. Banyak yang anda usaha, banyak yang anda akan dapat. Jadi!  Berhenti mencari teknik rahsia. Mencari-cari ni tidak akan jumpa. Sebab tiada rahsia pun!

 

Seperti dalam kelas atau seminar bisnes ramai bertanya soalan yang salah mengenai sales dan marketing! Soalan-soalan yang ditanya terlalu fokus kepada teknikal. Contoh: Macam mana nak tambah like, follower? Apa algorithm media sosial? Berapa kali nak posting setiap hari?

 

Berapa kali posting & algorithm media sosial tak bagi kesan besar kalau produk dan mesej kita tiada orang nak atau mesej mengarut yang kita sampaikan bukan yang orang nak dengar.

 

Jadi apa patut kita buat?

Kembali kepada fitrah:  Kenal & faham apa yang pelanggan mahu dan perlu. Tahu apa yang pasaran mahukan, Berikan apa yang pasaran mahukan dengan tawaran yang terbaik. Baharu kita dapat tahu. Siapa target pelanggan? Apa ciri-ciri mereka? Di mana mereka berada?

 

Begitu juga dengan channel marketing, media sosial, internet marketing, digital marketing & segala ilmu baru yang anda kena pelajari. Pening bukan!

 

Channel HANYALAH alat semata-mata. Sebagai alat sebaran, alat menyampaikan dan alat komunikasi. Alat untuk menghubungkan dua manusia seperti anda dan saya.

Kalau kita sampaikan apa yang berguna, orang akan nak dengar apa kita sampaikan. Sampai sanggup follow kita di sosial media kerana kita berikan manfaat kepada mereka. 

 

Closing adalah untuk kita memahami masalah dan tawarkan penyelesaian kepada pelanggan. Melalui produk atau servis yang kita ada. Closing bukan untuk jual barang. Tapi untuk mengetahui apa masalah yang mereka hadapi? Apa impian yang mereka mahu capai? Seterusnya apa penyelesaian yang dapat kita berikan.

 

Semua ini akan bantu kita untuk FOKUS untuk tidak membuat benda-benda SAMPAH.

 

Tanpa FOKUS, kita akan rasa semua penting. Kita rasa buntu, serabut rasa nak buat macam-macam. Dengan fokus dapat bantu kita membuat plan yang efektif. Buat kerja dalam kerangka yang jelas, tak membazir masa, usaha dan paling utama dapat menghasilkan wang.

 

Kita juga tak perlukan teknik sales gempak meletup-letup. SEMESTINYA sesuatu teknik telah pun dibuat oleh mereka yang ada pengalaman dan Real Proven serta dibukukan.

 

Kemudian, kita fikir & proses apa yang kita baca. Faham & hadamkan. Jangan telan bulat-bulat, kemudian sesuaikan dengan situasi kita, tak tau tanya. Allah sebut dalam Al-Quran: “Maka bertanyalah kepada ahlinya (orang-orang yang tahu atau pakar) jika kamu tidak mengetahui (keadaan sesuatu perkara).” (an-Nahl: 43)

 

Akhir sekali, harapan saya supaya segala tips yang dikongsi di dalam buku ini dapat menjadi jawapan bagi meleraikan kekusutan ‘stuck’ anda dalam membina bisnes yang berjaya dan dapat membayar zakat berlipat kali ganda serta menyumbangkan semula kepada ummah.   

 

 “Selamat menjalankan aktiviti SALES yang berkesan dan lumayan!”.

 

Risi Yusoff

www.risiyusoff.com



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.risiyusoff.com/2022/08/asas-berniaga-adalah-menjual.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Syukur Adalah Think Big

Syukur Adalah Think Big

papar berkaitan - pada 25/7/2022 - jumlah : 239 hits
Bismillahirrahmanirrahim Assalamualaikum dan selamat sejahteraSyukur adalah Think BigAlhamdulillah masih lagi berada di sini dan dikurniakan kekuatan untuk menghirup udara segar melihat dan mendengar serta seluruh deria masih berfungsi Semo...
Kehidupan Suku Mundari Lembu Adalah Segalanya Dari Susu Hinggalah Air Kencing

Kehidupan Suku Mundari Lembu Adalah Segalanya Dari Susu Hinggalah Air Kencing

papar berkaitan - pada 27/7/2022 - jumlah : 211 hits
Lembu adalah segalanya bagi mereka mata wang makanan dan kebanggaan Suku Mundari tidak melihat perbezaan antara manusia dan lembu peliharaan Mereka makan tidur dan berjalan bersama Jurugambar Mario Gerth 42 menghabiskan masa selama 3 bulan ...
Khalid Ibrahim Masih Dirawat Berita Kematian Adalah Palsu

Khalid Ibrahim Masih Dirawat Berita Kematian Adalah Palsu

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 200 hits
CYBERJAYA 8211 Berita yang mendakwa bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim meninggal dunia pada adalah berita palsu Berita itu dinafikan oleh pentadbir laman Facebook rasmi Abdul Khalid Ibrahim malam tadi dalam satu kenya...
Jangan Kita Lupa Tergubalnya Ruu Anti Lompat Parti Adalah Atas Jasa Jahat Tun Mahathir

Jangan Kita Lupa Tergubalnya Ruu Anti Lompat Parti Adalah Atas Jasa Jahat Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 29/7/2022 - jumlah : 151 hits
Ramai yang memuji Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob atas kejayaan membentang dan seterusnya beroleh kelulusan dalam RUU Anti Lompat Parti yang sebelum ini tertangguh beberapa kali Kesungguhannya terhadap RUU itu tidak lain adalah kerana b...
Ini Adalah Pembohongan Apandi Lim Kit Siang

Ini Adalah Pembohongan Apandi Lim Kit Siang

papar berkaitan - pada 24/7/2022 - jumlah : 260 hits
PH perlu diberi Kemenangan supaya apandi disiasat dan di adili mengikut perundangan
Teruskan Sanggah Najib Sejarah Telah Membuktikan Beliau Adalah Penakut

Teruskan Sanggah Najib Sejarah Telah Membuktikan Beliau Adalah Penakut

papar berkaitan - pada 23/7/2022 - jumlah : 109 hits
Dalam ucapannya di Kongres Nasional PKR Sabtu lalu Rafizi Ramli menekankan laporan polis yang dibuat terhadap Najib Razak bukan saja untuk menyanggah pembohongan propaganda palsu dan mainan sentimen perkauman yang dimainkannya bahkan juga k...
Terbaru Pakej Menjual Doa Oleh Penunggang Agama

Terbaru Pakej Menjual Doa Oleh Penunggang Agama

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 271 hits
DAH BERTAHUN BERDOA TP HAJAT BLM MAKBUL JUGA VALET DOA BANTU ANDA BERDOA DEPAN KAABAH CONFIRM MAKBUL CEPAT BERMULA MAC 2017 TERBARU VALET DOA Servis Utk Doakan Hajat2 Anda Trs Di Masjidil Haram Mekah 1st in the world KHAS UTK ANDA YG ADA HA...
Skill Menjual Bukan Semulajadi

Skill Menjual Bukan Semulajadi

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 115 hits
Untuk mulakan bisnes soalan pertama kita tanya bukan nak jual apa kita kena tanya macam mana nak jual Skill menjual bukanlah datang secara semulajadi Ia sesuatu yang perlu dipelajari sama ada melalui pembacaan seminar latihan atau kelas for...
Pertempuran Dalam Umno Adalah Antara Mereka Dalam Kerajaan Dan Mereka Di Luarnya

Pertempuran Dalam Umno Adalah Antara Mereka Dalam Kerajaan Dan Mereka Di Luarnya

papar berkaitan - pada 22/7/2022 - jumlah : 126 hits
Seorang penganalisis politik telah menolak tanggapan bahawa desakan Umno untuk pilihan raya umum awal akan terhalang jika gagal mendapat lampu hijau untuk menangguhkan pemilihan parti Felo Majlis Profesor Negara Jeniri Amir berkata ini kera...
Cara Memasarkan Homestay Anda

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Friendly Fire Between Umno Youth Head And Bersatu Counterpart Opens A Can Of Worms

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Comment On Tak Perlu Berpantang Lepas Bersalin By Pantang Bersalin Berapa Hari Blog Muhasabahtrading Dot Com

Comment On Pembekal Baja Bio Organik Felcra By Ps Goh

Comment On Pembekal Baja Bio Organik Felcra By Admin 2

Importance Of Drinking Water

The Helical Pearl House By A3 Projects In Ipoh Malaysia

Cops Tracking Down Duo Involved In Pasir Mas Shooting