Pertempuran Dalam Umno Adalah Antara Mereka Dalam Kerajaan Dan Mereka Di Luarnya



(FMT) – Seorang penganalisis politik telah menolak tanggapan bahawa desakan Umno untuk pilihan raya umum (PRU) awal akan terhalang jika gagal mendapat lampu hijau untuk menangguhkan pemilihan parti.
Felo Majlis Profesor Negara (MPN) Jeniri Amir berkata ini kerana akar umbi Umno menyokong pemimpin yang mendesak agar PRU15 diadakan tidak lama lagi dan pemimpin ini bukan dalam pentadbiran Putrajaya.
“Sentimen di peringkat bawah adalah jelas,” katanya. “Akar umbi telah menyatakan perkara ini pada Perhimpunan Agung Umno (PAU). Mereka mahu pilihan raya awal berbanding kemudian.”
Jeniri mengulas mengenai permohonan Umno untuk meminda perlembagaannya, yang membolehkan ia menangguhkan pemilihan parti.
Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM) sepatutnya memaklumkan kepada Umno mengenai status permohonannya pada Sabtu lalu, namun sehingga kini belum ada sebarang kenyataan sama ada permohonan itu diluluskan.
Jeniri berkata, beliau tidak percaya akar umbi akan berpecah seperti yang dikhuatiri oleh sesetengah pemimpin, lebih-lebih lagi selepas ucapan bekas perdana menteri Najib Razak pada Konvensyen Barisan Nasional (BN) Sabah baru-baru ini.
Najib berkata, terdapat empat jenis orang dalam BN iaitu pembelot, mereka yang tidak hadir, individu yang menyokong Bersatu dan mereka yang setia kepada parti.
“Najib memberi mesej kuat kepada akar umbi, yang menekankan kepentingan kesetiaan terhadap BN,” kata Jeniri.
“Saya fikir untuk ahli Umno khususnya, mesej itu menyentuh mereka apabila anda menganggap Bersatu dan Pakatan Harapan telah cuba memusnahkan Umno.”
Seorang lagi penganalisis, Awang Azman Pawi dari Universiti Malaya (UM), berkata pertempuran utama dalam pemilihan Umno adalah antara mereka dalam kerajaan dan mereka di luarnya.
Katanya, mereka yang berada dalam kerajaan tidak semestinya mempunyai kelebihan kerana pemilihan Umno kini melibatkan berjuta-juta ahli di peringkat akar umbi dan bukan hanya sekumpulan perwakilan terpilih seperti sebelum ini.
“Naungan tidak dapat menjamin kemenangan bagi sesiapa sahaja,” katanya kepada FMT. “Akar umbi lebih cenderung kepada pemimpin yang akur dengan keputusan parti dan menyokong tuntutannya.”
Awang Azman juga berkata mesej Najib mengenai empat jenis pemimpin BN akan memberi pengaruh kerana popularitinya di peringkat akar umbi.
“Beliau konsisten dengan pandangannya. Kebangkitan Umno terikat dengan kehadirannya yang berterusan dalam parti itu, bersama Ahmad Zahid Hamidi dan Mohamad Hasan.
“Ini sebabnya mengapa Najib dilihat sebagai ancaman dan mengapa Rafizi Ramli dan Dr Mahathir Mohamad sentiasa menyerangnya,” katanya.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/07/21/pertempuran-dalam-umno-adalah-antara-mereka-dalam-kerajaan-dan-mereka-di-luarnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kekuatan Umno Di Antara Fakta Dan Dongeng

Kekuatan Umno Di Antara Fakta Dan Dongeng

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 267 hits
PRU 1982 BN menang 60 undi PRU 1986 BN menang 57 undi PRU 1990 BN menang 53 undi PRU 1995 BN menang 65 undi PRU 1999 BN menang 56 undi PRU 2004 BN menang 64 undi PRU 2008 BN menang 51 undi PRU 2013 BN menang 47 undi PRU 2018 BN menang 34 un...
Pemilik Projek Musang King Adalah Rakan Kongsi Kerajaan Negeri Dalam Projek Baru

Pemilik Projek Musang King Adalah Rakan Kongsi Kerajaan Negeri Dalam Projek Baru

papar berkaitan - pada 9/7/2022 - jumlah : 219 hits
SAIFUL IZHAMPemilik projek Musang King di Baling ada kaitan dengan rakan kongsi Utama kerajaan negeri Kedah sekarang dalam projek Lapanganterbang Antarabangsa Kulim Hmmmmm Nanti2lah saya ulas Tak habih lagi penat cuci rumah mangsa banjir lu...
Mereka Ketawa Lepas Bunuh

Mereka Ketawa Lepas Bunuh

papar berkaitan - pada 17/7/2022 - jumlah : 119 hits
Mohd Firdaus Ibrahimam hmetro com myWARTAWAN Harian Metro Mohd Firdaus menemu bual pelarian dari barat Burkina Faso yang berlindung di Bobo Dioulasso Foto Asyraf HamzahOuagadougou Bumi Orang Jujur kini bertukar menjadi tanah paling menakutk...
Bela Wanita Ter4niaya Nad Zainal Sokong Puteri Sarah Beri Pesanan Untuk Mereka Yang Had4p Suami Orang

Bela Wanita Ter4niaya Nad Zainal Sokong Puteri Sarah Beri Pesanan Untuk Mereka Yang Had4p Suami Orang

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 178 hits
PELAKON Nad Zainal memberikan sokongan kepada rakannya iaitu Puteri Sarah Liyana yang kini berdepan masalah pergol4kkan rumah tangga dengan pengarah tersohor Syamsul Yusof
Tak Payah Terkilan Dr Wan Azizah Mereka Dan Kartel Kartel Mereka Telah Berambus Cuma Kena Hati Hati Saki Baki Masih Ada

Tak Payah Terkilan Dr Wan Azizah Mereka Dan Kartel Kartel Mereka Telah Berambus Cuma Kena Hati Hati Saki Baki Masih Ada

papar berkaitan - pada 15/7/2022 - jumlah : 111 hits
Wan Azizah terkilan wujud musuh dalam selimutSinar HarianJulai 15 2022 Wan Azizah sebak ketika menyentuh mengenai konflik dalaman parti semasa berucap pada Kongres Nasional PKR pada Jumaat Foto Sinar Harian
Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Get To Know About And Benefits Of Bulk Sms For Business

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Buat Apa Jika Terseliuh



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Secret To Effortless Living Collaboration With Ashdown Studio

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Alhamdulillah Hujan Turun Lebat

Wajibkan Fasih Bm Untuk Dapat Warganegara Pemuda Umno