As Kecam Pesawat China Burukkan Keadaan Masuk Ruang Udara Malaysia Taiwan


AFP Tindakan tersebut menambah senarai aktiviti China ganggu kestabilan wilayah lain.

Pesawat Ilyushin Il-76 adalah antara pesawat China yang dikesan TUDM semalam. Gambar: TUDM Komander Pasukan Tentera Udara Amerika Syarikat mengecam penerbangan pesawat tentera China di wilayah Malaysia dan Taiwan dengan menyifatkan ia “lebih memburukkan keadaan” dan “menganggu kestabilan”.
Minggu ini, 16 pesawat ketenteraan China melakukan penerbangan di kawasan perairan Borneo menyebabkan pasukan tentera udara Malaysia melakukan pintasan ke atas pesawat-pesawat tersebut.
Kenneth Wilsbach berkata aktiviti-aktiviti tersebut dan peningkatan pencerobohan terhadap zon ruang udara Taiwan “menambah senarai” aktiviti China yang “mengganggu kestabilan dan boleh mencetuskan ketegangan” di wilayah tersebut.
“Kita akan jadikan diri kita disalah anggap di wilayah itu jika sebahagian daripada aktiviti tersebut dilakukan sedangkan kita tidak seharusnya masuk ke ruang udara negara lain,” kata Wilsbach.
Beijing mendakwa Taiwan adalah sebahagian dari China dan mendakwa pesawatnya yang memasuki ruang udara Malaysia sebagai latihan rutin dan tidak memasuki ruang udaranya.
Beijing tidak mempedulikan tribunal antarabangsa 2016 yang memutuskan dakwaan sejarah yang kononnya negara itu memiliki keseluruhan ruang udara Laut China Selatan sebagai satu dakwaan yang tidak mempunyai asasnya.
Wujud kebimbangan di Barat, China yang memiliki kekuatan besar ketenteraan mungkin mengambil semula Taiwan secara paksa.
Sejak beberapa bulan lalu, penerbangan pesawat China di kawasan selat itu semakin meningkat dan ia dilihat cuba menekan kemampuan pertahanan udara Taiwan.
“Saya percaya ini adalah strategi China untuk mengundang tindakan daripada pasukan Taiwans,” dengan memaksa pasukan tentera udara Taiwan untuk memberikan reaksi setiap kali pencerobohan berlaku, kata Wilsbach.
Berdepan dengan kekuatan China, Wilsbach turut berkata pasukan AS juga sedang menggerakkan asetnya di wilayah tersebut bagi menyukarkan negara-negara tersebut menjadi sasaran China.
“Kami sudah mengkaji setiap perkara di wilayah itu dan kami telah menganalisis dan menilai kemungkinan beroperasi di lokasi tersebut,” katanya.
“Kami memiliki pangkala data yang cukup bagi setiap ruang udara, ada daripadanya sesuai keperluan kami, namun banyak juga yang tidak sesuai.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/06/as-kecam-pesawat-china-burukkan-keadaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Menteri Luar Negeri Bakal Pergi Ke China Untuk Bincang Isu Pesawat China Ceroboh Ruang Udara Zon Maritim Malaysia

Menteri Luar Negeri Bakal Pergi Ke China Untuk Bincang Isu Pesawat China Ceroboh Ruang Udara Zon Maritim Malaysia

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 341 hits
Kabinet negara telah bersepakat dengan menyerahkan kepada Menteri Luar Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk berbincang bersama rakan sejawatnya di China berkenaan isu 16 pesawat negara China yang menceroboh ruang udara negara in...
16 Pesawat Tentera China Ceroboh Ruang Udara Malaysia

16 Pesawat Tentera China Ceroboh Ruang Udara Malaysia

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 225 hits
Malaysiakini Penerbangan mencurigakan 16 pesawat tentera udara China dikesan di ruang udara Zon Maritim Malaysia di Kota Kinabalu semalam lapor Bernama Panglima TUDM Jeneral Tan Sri Ackbal Abdul Samad dipetik berkata insiden pesawat tentera...
Malaysia Hantar Nota Bantahan Diplomatik 16 Pesawat China Ceroboh Ruang Udara

Malaysia Hantar Nota Bantahan Diplomatik 16 Pesawat China Ceroboh Ruang Udara

papar berkaitan - pada 2/6/2021 - jumlah : 315 hits
Wisma Putra akan mengemukakan nota bantahan diplomatik kepada China berhubung 16 pesawat Tentera Udara Republik Rakyat China yang menceroboh ruang udara Zon Maritim Malaysia dan menghampiri ruang udara nasional semalam Menteri Luar Datuk Se...
Ceroboh Ruang Udara China Pertahan Tindakan 16 Pesawat Tenteranya

Ceroboh Ruang Udara China Pertahan Tindakan 16 Pesawat Tenteranya

papar berkaitan - pada 4/6/2021 - jumlah : 243 hits
Harits Asyraf HasnanJun 2 2021 23 29 MYTJurucakap Kementerian Luar China Wang Wenbin berkata pesawat terbabit tidak memasuki ruang udara Malaysia sebaliknya ia merupakan rutin latihan Foto TUDMKUALA LUMPUR China hari ini mempertahan tindaka...
16 Pesawat China Lalu Ruang Udara Negara Ancam Kedaulatan Negara Tudm

16 Pesawat China Lalu Ruang Udara Negara Ancam Kedaulatan Negara Tudm

papar berkaitan - pada 1/6/2021 - jumlah : 299 hits
PETALING JAYA Tentera Udara Diraja Malaysia mendedahkan bahawa pihaknya telah mengesan penerbangan mencurigakan iaitu sebanyak 16 buah pesawat Tentera Udara milik China iaitu People s Liberation Army Air Force memasuki ruang udara Zon Marit...
Pesawat Milik Israel Disahkan Masuk Ruang Udara Negara

Pesawat Milik Israel Disahkan Masuk Ruang Udara Negara

papar berkaitan - pada 30/5/2021 - jumlah : 209 hits
Oleh MOHD HUSNI MOHD NOOR MODEL pesawat pengintip bernombor pendaftaran 4X AOO dibangunkan Israel Aerospace Industries yang dikatakan terbang di ruang udara Malaysia minggu lalu Gambar media sosialPUTRAJAYA Kementerian Pengangkutan Malaysia...
Malaysia China Dijangka Bincang Insiden Pencerobohan Ruang Udara

Malaysia China Dijangka Bincang Insiden Pencerobohan Ruang Udara

papar berkaitan - pada 6/6/2021 - jumlah : 205 hits
MALAYSIAKINI Menteri Luar Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein akan membincangkan insiden pencerobohan tentera udara China dengan rakan sejawatnya dari China Wang Yi di luar Mesyuarat Khas Menteri Luar Asean China di China pada Isnin Kemente...
Pesawat Israel Di Ruang Udara Malaysia Kerajaan Perlu Beri Penjelasan

Pesawat Israel Di Ruang Udara Malaysia Kerajaan Perlu Beri Penjelasan

papar berkaitan - pada 27/5/2021 - jumlah : 203 hits
BANGI 14 Syawal 1442H Rabu Kerajaan diminta memberi penjelasan berhubung pesawat Boeing milik negara haram Israel yang dikesan merentasi ruang udara Malaysia sebelum mendarat di pangkalan tentera udara negara jiran Pengerusi Kaukus Kesejaht...
Pihak Berkuasa Kaji Data Pesawat Israel Berlegar Di Ruang Udara Malaysia

Pihak Berkuasa Kaji Data Pesawat Israel Berlegar Di Ruang Udara Malaysia

papar berkaitan - pada 28/5/2021 - jumlah : 275 hits
Pesawat tersebut tersebut terbang di Lembah Klang pada altitud melebihi 15 000 kaki lebih tinggi daripadan kawalan pihak berkuasa Malaysia Tangkap layar jejak pesawat dari Flightradar24 menunjukkan Boeing 737 400 dengan nombor pendaftaran 4...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih