Anwar Lakukan Kesilapan Besar




ALOR SETAR - Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim telah melakukan kesilapan besar dalam karier politiknya apabila mengumumkan sudah memperoleh sokongan majoriti ahli Parlimen untuk menubuhkan kerajaan Persekutuan baharu.
Pensyarah Kanan Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa (COLGIS) daripada Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Kamarul Zaman Yusoff berkata, Anwar membuat percaturan terbesar ketika nama beliau sudah terpinggir daripada senarai calon Perdana Menteri.
Menurutnya, risiko tindakan Anwar itu amat besar terutama apabila dinafikan banyak pihak yang dikaitkan dengan komplot berkenaan sedangkan sehingga kini ia belum menjadi kenyataan.
“Sehingga kini tiada pertukaran kerajaan, sudah tentu kewibawaan Anwar dan PKR merudum dan sukar dipulihkan kembali.
“Pada masa sama, jika pengumuman itu tidak menjadi kenyataan sekalipun, ia tetap beri impak kepada perkembangan politik negara. Antaranya mencetuskan kecurigaan dalam kalangan kerajaan Perikatan Nasional (PN) terhadap kesetiaan ahli Parlimen UMNO dan BN,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.
Kamarul Zaman berkata, Anwar sebenarnya telah melakukan 10 kesilapan menerusi Langkah Le Meridien pada Rabu lalu.
“Kesilapan pertama beliau adalah terlalu yakin ketika mengumumkan kerajaan pimpinan Muhyiddin telah tumbang, sedangkan pengumuman seumpama sepatutnya dilakukan oleh Yang di-Pertuan Agong setelah melalui proses perlembagaan yang diperuntukkan,” katanya.

Menurutnya, keyakinan Anwar mengumumkan beliau mempunyai majoriti kukuh dan hampir dua pertiga sokongan di Parlimen tanpa memberikan bukti juga sukar diterima banyak pihak.
“Malah Anwar begitu yakin mengumumkan beliau akan membentuk kerajaan baharu tanpa mengambil kira kuasa Perdana Menteri dan Yang di-Pertuan Agong memperkenankan pembubaran Parlimen.
“Kesilapan lain termasuk mengumumkan ahli-ahli Parlimen bersama beliau sedangkan keputusan itu tidak dirunding atau diputuskan dalam Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH),” katanya.
Kamarul Zaman berkata, dengan yakinnya Anwar mengumumkan beliau mendapat sokongan Ahli Parlimen BN tanpa memberikan senarai nama individu terlibat, mencetuskan keraguan apabila dinafikan individu terlibat.
“Beliau juga silap percaturan apabila mengumumkan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) tiada bersama beliau dalam kerajaan baharu, sedangkan Dr Mahathir dan pemimpin Pejuang mungkin mampu mempengaruhi ahli-ahli Parlimen lain untuk menolak pembentukan kerajaan baharu itu,” katanya.

Anwar yakin dapat sokongan menjadi Perdana Menteri. -Foto Bernama
Menurutnya, kesilapan lain ialah Anwar membuat andaian Yang di-Pertuan Agong akan menerima perancangan beliau.
Ini kerana, katanya, berdasarkan titah pada pembukaan Penggal Ketiga Parlimen Ke-14 lalu, Seri Paduka Baginda mengingatkan pemimpin politik tidak mengheret negara sekali lagi ke kancah politik tidak menentu ketika rakyat berhadapan pelbagai masalah akibat pandemik Covid-19.
“Anwar kelihatan yakin rakan-rakan lama PH dan rakan baharu yang menyertai beliau boleh menerima antara satu sama lain, sedangkan banyak petanda menunjukkan sebaliknya.
“Anwar turut yakin tiada perubahan boleh berlaku antara tarikh beliau umumkan pembentukan kerajaan baharu dengan tarikh menghadap Yang di-Pertuan Agong dengan tarikh Seri Paduka Baginda menemu duga semua ahli Parlimen, sedangkan banyak perubahan boleh berlaku,” katanya.
Tambah Kamarul Zaman, Anwar juga melakukan kesilapan apabila mengumumkan sendiri kenaikan diri beliau dan rancangan pembentukan kerajaan baharu, sedangkan ia lebih wajar dilakukan bersama rakan PH.
Pada Rabu lalu, Anwar mengadakan sidang akhbar khas mendakwa beliau mempunyai sokongan majoriti ahli Parlimen untuk menubuhkan kerajaan Persekutuan yang baharu.
Malah, Ahli Parlimen Port Dickson itu turut menegaskan bahawa majoriti diperoleh adalah konklusif dan bukannya majoriti tipis.
#Sumber : SH   

  


Untuk dapatkan berita daripada kami secara terus,
sila subscribe via telegram https://t.me/mindarakyat dan untuk forum sila ke https://t.me/mindarakyatt

............oo000oo...........
MINDARAKYAT
http://mindarakyat.blogspot.com/
[email protected]


©1439 Hakcipta Tak Terpelihara
Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mindarakyat.net/2020/09/anwar-lakukan-kesilapan-besar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Langkah Le Meridien 10 Kesilapan Besar Anwar Ibrahim Dr Kamarul Zaman Yusoff

Langkah Le Meridien 10 Kesilapan Besar Anwar Ibrahim Dr Kamarul Zaman Yusoff

papar berkaitan - pada 25/9/2020 - jumlah : 259 hits
Dalam cacatan terbaru di Facebook oleh Pensyarah Universiti Utara Malaysia Dr Kamarul Zaman Yusoff beliau mengariskan 10 Kesilapan Besar Anwar Ibrahim dalam pengumuman terbaru beliau yang mendakwa mendapat sokongan majoriti Ahli Parlimen se...
Bahaya Besar Menanti Dap Amanah Sekiranya Ahli Parlimen Umno Sokong Anwar Kata Penganalisis

Bahaya Besar Menanti Dap Amanah Sekiranya Ahli Parlimen Umno Sokong Anwar Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 2/10/2020 - jumlah : 365 hits
Robin Augustin Mohd Izani Mohd Zain and Kamarul Zaman Yusoff PETALING JAYA Amanah dan DAP akan terkesan teruk sekiranya Presiden PKR Anwar Ibrahim membentuk kerajaan dengan sokongan ahli Parlimen Umno menurut penganalisis Mohd Izani Mohd Za...
Kemaraan Anwar Sebagai Pm Tidak Membantu Pkr Menang Besar Di Sabah

Kemaraan Anwar Sebagai Pm Tidak Membantu Pkr Menang Besar Di Sabah

papar berkaitan - pada 27/9/2020 - jumlah : 305 hits
Abah lebih popular dari bang Non Pegurusan politik yang bijak Azmin Ali dan Hamzah menggambarkan Muhyiddin sukar digugat oleh sesiapa pun lebih lebih lagi jika Tun dan Anwar tidak sekapal Selepas PRN Sabah nama Shafie sebagai calon PM agak ...
Umno Akan Menang Besar Jika Rancangan Anwar Tercapai Kata Sumber Ph Penganalisis

Umno Akan Menang Besar Jika Rancangan Anwar Tercapai Kata Sumber Ph Penganalisis

papar berkaitan - pada 24/9/2020 - jumlah : 225 hits
freemalaysiatoday com September 24 2020 2 37 PMDua belas ke 15 ahli Parlimen Umno dikatakan menyokong rancangan Anwar untuk menubuhkan kerajaan baru PETALING JAYA Umno bakal menjadi pemenang terbesar jika ketua pembangkang Anwar Ibrahim ber...
Prn Sabah Jiwa Besar Salleh Keruak Mohon Maaf Atas Kesilapan Lalu Video

Prn Sabah Jiwa Besar Salleh Keruak Mohon Maaf Atas Kesilapan Lalu Video

papar berkaitan - pada 20/9/2020 - jumlah : 364 hits
KOTA BELUD Setelah hampir dua tahun mendiamkan diri dari arena politik tempatan dan nasional Datuk Seri Salleh Tun Said kembali menggegarkan politik Sabah apabila dicalonkan mewakili Barisan Nasional untuk kerusi DUN Usukan Bekas Ketua Ment...
Istana Sahkan Anwar Dijadual Menghadap Semalam

Istana Sahkan Anwar Dijadual Menghadap Semalam

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 180 hits
Istana Negara mengesahkan Datuk Seri Anwar Ibrahim telah dijadualkan untuk menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah pada semalam Bagaimanapun menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Indera A...
Muhyiddin Atau Anwar Ahli Parlimen Umno Bn Bebas Memilih Zahid

Muhyiddin Atau Anwar Ahli Parlimen Umno Bn Bebas Memilih Zahid

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 376 hits
mhdaily netUmno dan BN tidak dapat menghalang mana mana anggota parlimennya yang mengambil keputusan untuk menyokong Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baru Sebagaimana diketahui umum Umno dan BN bukan merupakan parti kompo...
Many Mps Support Anwar

Many Mps Support Anwar

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 156 hits
BN and Umno president Ahmad Zahid Hamidi said many MPs from his coalition and party have voiced support for PKR president Anwar Ibrahim to form a new government Umno and BN cannot stop MPs who have chosen to support Anwar who wishes to be g...
Antara Akhbar Indonesia Menyiarkan Berita Tentang Anwar

Antara Akhbar Indonesia Menyiarkan Berita Tentang Anwar

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 130 hits
Anwar Ibrahim Klaim Kantongi Suara Mayoritas yang Kuat dan Meyakinkan Kompas com 23 09 2020 13 10 WIB BAGIKAN Komentar Lihat Foto Anwar Ibrahim Penulis Danur Lambang Pristiandaru Editor Danur Lambang Pristiandaru KUALA LUMPUR KOMPAS com Pem...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis