Anwar Ingin Tunjukkan Usaha Membina Semula Negara Bukan Terhad Kepada Pemegang Jawatan Parti Semata Mata


 
Presiden PKR, Anwar Ibrahim mengumumkan tujuh individu berprofail tinggi daripada kalangan profesional, agamawan dan bekas pegawai kanan kerajaan sebagai calon atas kouta parti itu untuk mewakili PH pada PRU15 yang akan diadakan 19 November depan.
Pengumuman dibuat dalam sidang media khas di ibu pejabat PKR, petang tadi.
Mereka ialah:-
⁃ Bekas Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Datuk Zainal Azman Abu Seman, yang akan bertanding di Perak.
⁃ Bekas Naib Canselor Universiti Sultan Zainal Abidin (UnisZA), Datuk Dr Hassan Basri Awang Mat Dahan yang akan bertanding di Pahang.
⁃ Pensyarah Kanan Jabatan Parasitologi, Fakulti Perubatan Universiti Malaya (UM) yang juga tokoh profesional kelainan upaya, Dr Noraishah Mydin Abdul Aziz yang akan bertanding di Wilayah Persekutuan.
⁃ Bekas Yang di-Pertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia yang juga anak bekas Mursyidul Am PAS, Nik Omar Nik Aziz, yang akan bertanding di Perak.
⁃ Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Zakat Selangor, Saipolyazan Yusop yang akan bertanding di Selangor.
⁃ Bekas Presiden Majlis Belia Malaysia, Jufitri Joha yang akan bertanding di Negeri Sembilan.
⁃ Calon muda berusia 28 tahun yang juga seorang doktor falsafah di Universiti Malaya, Fathin Amelina Fazlie yang akan bertanding di Perlis.
Walaupun nama mereka telah diumumkan sebagai calon, kawasan mana yang ditandingi hanya akan dimaklumkan pada 28 Oktober nanti dalam satu majlis khas yang bakal diadakan di Taman Kosas, Ampang.
Dengan membawa tujuh individu tersebut secara sekaligus sebagai calon untuk mewakili PKR, ini bermakna PH telah membuka lembaran baru dengan memaparkan wajah yang lebih menarik kepada 32 juta rakyat di mana mesejnya ialah asas untuk seseorang itu dipilih sebagai calon tidak lagi terhad kepada orang parti semata-mata.
Mereka yang bertujuh ini akan melengkapkan kepelbagaian kelayakan untuk ditawarkan kepada pengundi, bukan saja untuk menjadi wakil rakyat, bahkan sebagai bakal pemegang jawatan dalam kerajaan, kiranya ditakdirkan PH memenangi PRU15, bagi sama-sama memulih dan membina semula negara ini.
Tidak sebagaimana banyak parti lain yang biasanya dan memang lumrah memilih pemegang jawatan utama dalam parti sebagai calon sehingga sanggup menangguhkan proses pemilihan kerana bimbang berlaku perpecahan, PKR sebaliknya memperlihatkan sikap keterbukaan, tidak jumud dan sedia untuk berkongsi.
Pemilihan tujuh individu berprofail tinggi ini adalah susulan daripada pendekatan PKR sebelum ini yang membuka penyertaan kepada seluruh rakyat Malaysia untuk menawarkan diri sebagai calon mewakili parti itu.
Difahamkan, hampir 2,000 orang telah menghantar nama beserta biodata dan kelayakan masing-masing sebagai tanda minat serta kesediaan mereka menawarkan diri berkhidmat sebagai wakil rakyat.
Dengan itu, adalah diyakini melalui pemilihan tujuh individu berprofail tinggi ini sebagai calon akan merangsang lebih ramai rakyat untuk keluar mengundi dan memilih PH pada hari pengundian 19 November akan datang, terutama daripada kalangan pengundi atas pagar dan tidak berparti.
Ini kerana melalui keterbukaan yang ditunjukkan PKR itu adalah petunjuk bahawa siapa saja rakyat yang berkelayakan serta berkemampuan tidak akan dipinggirkan, malah sentiasa dicari, untuk sama-sama menyumbang untuk negara.
Tidaklah seperti amalan sebelum ini, bertanding dan menjadi calon, baik atas nama parti apa sekali pun, lebih merupakan monopoli pemegang-pemegang jawatan utama dalam parti.
Tiada jawatan dalam parti, usah mimpilah nak merasa jadi calon.
Dengan itu, berebut-rebutlah ramai orang bertanding untuk memenangi jawatan dalam parti semata-mata untuk dipilih sebagai calon, meski kadangkala tiada apa-apa yang istimewa pun kelebihan yang ada, melainkan kerana ada banyak wang yang dimiliki.
Kalau ada pun peluang sesekali terbuka, biasanya hanya seorang dua saja daripada kalangan bukan pemegang jawatan parti yang ditonjolkan sebagai calon dan tidak pernah sehingga tujuh orang sekaligus sebagaimana dilakukan PKR ini.
Jika berjaya menjadi kerajaan, pasti peluang yang sama akan dibuka dengan lebih luas lagi dalam PRU yang seterusnya.
Makanya, pada 19 November nanti, inilah peluang untuk rakyat membuat pilihan yang betul siapa yang sepatutnya jadi kerajaan agar lebih ramai mereka yang bukan pemegang jawatan parti dapat sama-sama memberi sumbangan dan bekerja berganding bahu memulih serta membina semula negara ini. – ShahbudinHusin 26/10/2022.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/10/anwar-ingin-tunjukkan-usaha-membina.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya 4 Parti Yg Boleh Selamatkan Islam Melayu Negara

Hanya 4 Parti Yg Boleh Selamatkan Islam Melayu Negara

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 166 hits
PAS GTA BERSATU UMNO Masing ada dosa silap salah dan kelemahan Boleh berbeza politik dan kepimpinan silakan
Umno Bertukar Jadi Parti Air Mata Tak Pedulikan Rakyat Kata Rafizi

Umno Bertukar Jadi Parti Air Mata Tak Pedulikan Rakyat Kata Rafizi

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 188 hits
Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli menyindir UMNO yang sejak beberapa bulan kebelakangan telah menjadi sebuah parti air mata yang hanya memperjuangkan individu tertentu bukan mengutamakan kemaslahatan rakyat Mengibaratkan tingkah laku UMNO ...
Buka Mata Anak Jati Port Dickson Ingatkan Pengundi Tambun Tentang Anwar

Buka Mata Anak Jati Port Dickson Ingatkan Pengundi Tambun Tentang Anwar

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 92 hits
satuberita myBy November 1 2022PENGUNDI Port Dickson berkata nama dan pengaruh besar tidak bermakna seseorang itu boleh menjadi wakil rakyat yang baik meluahkan kekecewaan mereka kepada penyandang Parlimennya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang d...
Anwar Jauh Meninggalkan Mahiaddin Dan Zahid Untuk Jawatan Pm

Anwar Jauh Meninggalkan Mahiaddin Dan Zahid Untuk Jawatan Pm

papar berkaitan - pada 14/10/2022 - jumlah : 147 hits
Satu tinjauan menerusi twiter telah dibuat oleh sdr Hasmi Hashim sebaik sahaja pengumuman pembubaran parlimen dibuat oleh Ismail Sabri Tinjauan atau poll itu untuk mengetahui siapakah yang layak untuk diangkat jadi PM ke 10 selepas pilihan ...
Anwar Bertegas Tuntut Kerajaan Beri Penjelasan Dakwaan Kemasukan Mossad Dalam Negara

Anwar Bertegas Tuntut Kerajaan Beri Penjelasan Dakwaan Kemasukan Mossad Dalam Negara

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 121 hits
Presiden Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim menuntut penjelasan segera dari kerajaan berhubung dakwaan ejen perisikan Israel dibiarkan memasuki Malaysia dan menculik warga Palestin yang berada di negara ini Anwar berkata menteri
Tun M Sedia Jumpa Anwar Demi Kalahkan Perosak Negara

Tun M Sedia Jumpa Anwar Demi Kalahkan Perosak Negara

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 117 hits
ismaweb net24 mins agoTak kisah jika dianggap jilat ludah sendiriBANGI 24 Rabiulawal 1444H Jumaat Tun Dr Mahathir Mohamad bersedia untuk bertemu Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bagi mengadakan rundingan kerjasama menghadapi Pilih...
Parti Amanah Negara Senarai Penuh Calon Pru15

Parti Amanah Negara Senarai Penuh Calon Pru15

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 258 hits
Parti AMANAH Negara pertama kali diperkenalkan dalam satu majlis pelancaran pada 16 September 2015 Sebelum dikenali sebagai Parti Amanah Negara parti ini sebelumnya didaftarkan sebagai Parti Pekerja Pekerja Malaysia Pengenalan Parti AMANAH ...
Ismail Sabri Muhyiddin Anwar Mampu Teraju Negara Musa Hitam

Ismail Sabri Muhyiddin Anwar Mampu Teraju Negara Musa Hitam

papar berkaitan - pada 19/10/2022 - jumlah : 130 hits
bharian com myOleh Oktober 18 2022 KOTA TINGGI Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim disifatkan sebagai pemimpin yang mampu menerajui neg...
Ketua Srikandi Bersatu Temerloh 17 Ajk Meletakkan Jawatan Daripada Parti Itu

Ketua Srikandi Bersatu Temerloh 17 Ajk Meletakkan Jawatan Daripada Parti Itu

papar berkaitan - pada 16/10/2022 - jumlah : 143 hits
KUANTAN Ketua Srikandi BERSATU Temerloh Siti Aisyah Ismail melepaskan jawatan dalam sayap parti itu berkuat kuasa serta merta selepas berasa dipinggirkan daripada parti itu Pengumuman itu dibuat Siti Aisyah dalam sidang media di Mentakab de...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib