Anwar Akui Bimbang Kalah Prn Lagi Jika Dun Johor Dibubar


agendaily.com13/1/2022
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anak muridnya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dapat menyembunyikan kebimbangannya bakal kalah teruk sekali lagi dengan lebih memalukan jika satu lagi Pilihan Raya Negeri (PRN) diadakan.

Anwar yang juga cikgu kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi membidas sebarang usaha untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri Johor bagi memberi laluan PRN dijalankan seperti yang berlaku di Melaka dan Sarawak.

Serik selepas dimalukan dengan kekalahan teruk dalam PRN Melaka dan Sarawak, Anwar mempersoalkan kewajaran satu lagi PRN diadakan di Johor dengan memberi alasan rakyat ketika ini sedang terjejas terus akibat kesan penularan Covid-19 dan bencana banjir besar baru-baru ini.

“[…] apa kewajarannya? Kes Covid-19 bertambah, sekatan perlu (diadakan) dan perjalanan kempen itu akan memihak kepada kerajaan… itu semua kita tahu,” katanya dipetik portal Malaysiakini hari ini.

Menurut Anwar, walaupun banjir sudah reda dan kes Covid-19 semakin menurun, ia tidak wajar diadakan alasan untuk mengadakan satu lagi PRN memandangkan rakyat ketika ini masih bergelut untuk membina semula kehidupan mereka.

“Banjir surut tidak bermakna dah selesai masalah. Rakyat masih susah, kadang-kadang mereka (pemimpin kerajaan) ini tak faham, tak pernah turun ke bawah, turun begitu-begitu sahaja, ‘main wayang’ sikit,” tambahnya.

Pada 25 Dis lalu, kerajaan Johor yang diketuai UMNO memaklumkan akan memantau keadaan semasa termasuk keperluan untuk mengadakan PRN berikutan hanya mempunyai kelebihan satu kerusi di DUN.

Desas-desus pembubaran DUN bagi memberi laluan kepada PRN Johor dalam masa terdekat semakin hangat diperkatakan sejak Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kempas, Datuk Osman Sapian yang juga bekas Menteri Besar, meninggal dunia pada 21 Disember lalu.

Pelbagai spekulasi, termasuk dakwaan seorang ADUN dari blok kerajaan bakal menjadi wakil rakyat Bebas bagi memberi laluan kepada PRN juga bertiup kencang.

Namun Ahad lalu, ADUN Puteri Wangsa, Mazlan Bujang yang juga Exco Pendidikan, Penerangan, Warisan dan Budaya Johor, menafikan khabar angin bahawa beliau individu yang dikaitkan dengan dakwaan itu.

DUN Johor mempunyai 56 kerusi dengan agihan terkini adalah UMNO dan DAP masing-masing menyandang 14 kerusi, Bersatu (11), MIC (2), PAS (1), Amanah (6) dan PKR (7).

Kerajaan Johor memiliki majoriti tipis dengan 28 kerusi berbanding 27 kerusi pembangkang berikutan kematian ADUN Kempas.

Untuk rekod, dua PRN lalu menyaksikan Pakatan Harapan (PH) tersungkur dan ditolak rakyat di Melaka dan Sarawak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/01/anwar-akui-bimbang-kalah-prn-lagi-jika.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apakah Muhyiddin Akan Dipilih Semula Dun Gambir Prn Johor

Apakah Muhyiddin Akan Dipilih Semula Dun Gambir Prn Johor

papar berkaitan - pada 17/1/2022 - jumlah : 176 hits
YB Peja usah keliru dan pening pening kepala Maksud pengkhianat parti itu mudah sahaja Yang melompat parti dan mengkhianat mandat rakyat Contoh Di Pagoh daripada 23 558 pengundi yang mengundi Tan Sri Muhyiddin pada PRU 14 yang lepas lebih d...
Umno Bn Johor Berkeyakinan Akan Sapu Bersih Di Semua Kerusi Dun Apabila Prn Johor Diadakan

Umno Bn Johor Berkeyakinan Akan Sapu Bersih Di Semua Kerusi Dun Apabila Prn Johor Diadakan

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 156 hits
PRN JOHOR MKT BERI LAMPU HIJAU BUAT UMNO JOHOR KUALA LUMPUR 15 Jan Majlis Tertinggi UMNO memberi lampu hijau kepada parti itu untuk bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Negeri Johor bagi mencari mandat baharu mendirikan kerajaan yang lebih...
Zahid Sahkan Prn Johor Mungkin Dalam Masa Terdekat Enggan Layan Rayuan Anwar

Zahid Sahkan Prn Johor Mungkin Dalam Masa Terdekat Enggan Layan Rayuan Anwar

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 217 hits
agendaily com14 1 2022Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Walaupun cikgunya Datuk Seri Anwar Ibrahim merayu agar Pilihan Raya Negeri Johor tidak diadakan dalam masa terdekat namun Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid ...
Desakan Prn Johor Lebih Awal Beri Tekanan Kepada Pm

Desakan Prn Johor Lebih Awal Beri Tekanan Kepada Pm

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 143 hits
PETALING JAYA Pilihan raya negeri Johor lebih awal mungkin digunakan untuk mencetuskan pilihan raya umum tahun ini kata seorang penganalisis politik Azmi Hassan Manakala seorang lagi penganalisis Awang Azman Pawi pula positif bahawa PRU aka...
Menghadap Sultan Johor Bincang Prn

Menghadap Sultan Johor Bincang Prn

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 124 hits
SHAH ALAM Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin meminta semua pihak tidak membuat spekulasi berhubung perkongsian gambar beliau menghadap Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar di Istana Pasir Pelangi Johor Bahru pada pag...
Buat Prn Johor Biar Ada Asas Bn Jangan Tamak Kuasa

Buat Prn Johor Biar Ada Asas Bn Jangan Tamak Kuasa

papar berkaitan - pada 12/1/2022 - jumlah : 121 hits
Kemelut politik Johor yang bergelora selepas kematian ADUN Kempas Datuk Osman Sapian dan menjadikan Kerajaan BN PN bertahan dengan majoriti 1 kerusi memungkinkan Menteri Besar Johor membubarkan DUN bagi mengadakan Pilihan Raya Negeri mengej...
Prn Johor Pm Serah Kepada Mb Untuk Buat Keputusan

Prn Johor Pm Serah Kepada Mb Untuk Buat Keputusan

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 134 hits
PRN Johor PM serah kepada MB untuk buat keputusan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob menyerahkan sepenuhnya keputusan mengadakan untuk mengadakan pilihan raya negeri Johor kepada kerajaan negeri itu sekiranya ada keperluan untuk ia dilaksa...
Dun Johor Sebulat Suara Lulus Calon Adun 18 Tahun

Dun Johor Sebulat Suara Lulus Calon Adun 18 Tahun

papar berkaitan - pada 6/1/2022 - jumlah : 147 hits
Oleh RAHIMI MOHAMAD SIDANG Dewan Undangan Negeri Johor hari ini sebulat suara meluluskan pindaan ke atas Undang Undang Tubuh Negeri bagi membolehkan penduduk berusia 18 tahun menjadi calon pilihan raya Keputusan itu dalam persidangan khas D...
Speaker Sangkal Dun Johor Bakal Bubar

Speaker Sangkal Dun Johor Bakal Bubar

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 115 hits
Speaker sangkal DUN Johor bakal buOleh FAZLI RADZI January 10 2022Speaker Dewan Undangan Negeri Johor Suhaizan Kayat menyangkal desas desus kononnya bakal berlaku pembubaran DUN dan Pilihan Raya Negeri Johor Naib Pengerusi AMANAH negeri itu...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih