Apakah Muhyiddin Akan Dipilih Semula Dun Gambir Prn Johor


 YB Peja, usah keliru dan pening-pening kepala. Maksud pengkhianat parti itu mudah sahaja: Yang melompat parti dan mengkhianat mandat rakyat. 


Contoh: Di Pagoh, daripada 23,558 pengundi yang mengundi Tan Sri Muhyiddin pada PRU-14 yang lepas, lebih daripada separuh atau dalam 12 ribu daripada itu adalah pengundi Cina yang telah mengundi Muhyiddin yang bertanding atas tiket PH. 


Adakah YB rasa 12 ribu pengundi Cina ini berpuas hati dan rasa tidak dikhianati apabila Muhyiddin lompat parti (keluar PH)? Dan adakah YB rasa 12 ribu pengundi Cina ini masih sokong dan akan undi Muhyiddin semula? 


Jika tidak, maksudnya Muhyiddin kini tidak lagi disokong oleh lebih separuh daripada pengundi yang telah mengundinya dahulu. 


Ini juga bermakna, walaupun dia masih Ahli Parlimen di Pagoh, tetapi hakikatnya dia tidak lagi ada majoriti di Pagoh dan telah hilang legitimasi moral untuk mewakili rakyat Pagoh sebagai wakil rakyat di dalam atau di luar Dewan. 


Calon Barisan Nasional yang telah memperoleh 16,631 undi di Pagoh dahulu sebenarnya lebih layak dan lebih mempunyai legitimasi untuk mewakili rakyat di Pagoh berbanding Muhyiddin kerana calon BN tersebut mempunyai sokongan yang lebih banyak di Pagoh kini setelah Muhyiddin melompat parti keluar PH.


Di kawasan YB sendiri iaitu Tambun, pada PRU-14 yang lepas YB telah dapat 38,661 undi atas tiket PH. Tetapi lebih 21 ribu daripada undi yang YB dapat ini adalah daripada undi bukan Melayu yang telah undi PH. 


Jika ditolak sokongan mereka ini apabila YB lompat parti keluar PH, YB sebenarnya telahpun kalah kepada calon Barisan Nasional dengan majoriti 17 ribu undi memihak kepada BN kerana BN telah mendapat 33,341 undi. 


Oleh itu, secara jujurnya, adakah YB rasa YB masih layak untuk mewakili rakyat di kawasan Parlimen YB ini dan menggubal undang-undang dan dasar untuk mereka walaupun YB sebenarnya tidak lagi ada sokongan majoriti di kawasan yang YB wakili?


Samalah kisahnya dengan pelompat-pelompat parti yang telah mengkhianati UMNO dan menyertai parti YB (PPBM). Adakah YB rasa pengundi-pengundi Melayu dan UMNO yang telah mengundi wakil-wakil rakyat ini pada PRU-14 dahulu masih menyokong mereka apabila mereka melompat parti dan akan undi mereka semula kini?


Ia lebih teruk jika pelompat parti dan pengkhianat ini menjadi menteri dan memegang portfolio pentadbiran kerajaan dan membuat dasar. 


Dasar-dasar yang dibuat tanpa kepercayaan rakyat terhadap legitimasi pembuat dasar (wakil rakyat yang mengkhianat atau melompat parti) sukar untuk diyakini, diterima dan dilaksana oleh banyak pihak kerana dasar-dasar ini tidak lagi mewakili suara majoriti.


Ianya bukan sahaja melunturkan keyakinan rakyat dan penjawat awam yang perlu melaksanakan dasar-dasar ini, malah ia memberi kesan negatif kepada keyakinan pasaran dan pelabur.


Lebih 80 peratus daripada 31 Ahli Parlimen dalam parti YB (PPBM) adalah pelompat parti, sebahagian daripada mereka menjadi menteri.


Keadaan politik yang tidak stabil akibat lompat-melompat parti oleh pengkhianat seperti yang dibuat oleh parti YB ini (PPBM) menyukarkan pemulihan ekonomi negara dan rakyat. 


Kerajaan yang dibentuk tanpa mandat rakyat yang hanya boleh diperoleh melalui pilihanraya tidak akan stabil dan ianya cenderung kepada kegagalan.


Dua tahun lepas kerajaan telah dibentuk melalui Langkah Sheraton tanpa mandat rakyat kerana pilihanraya tidak boleh dilaksanakan akibat wabak COVID-19 yang mula merebak tanpa adanya benteng pertahanan seperti vaksinasi yang ada kini.


Selepas dua tahun dan dengan peratusan vaksinasi yang tinggi serta selepas hampir semua sektor ekonomi telahpun dibuka, kita telah adakan pilihanraya-pilihanraya negeri di Sarawak dan Melaka dengan keadaan wabak yang terkawal. 


Sekarang YB kata tiada keperluan untuk adakan pilihanraya di Johor. Saya tidak bersetuju. Biarlah rakyat Johor dan kerajaan Johor yang menentukan.


Dulu rakan YB yang galak mengugut untuk tekan butang jatuhkan kerajaan Johor. Sekarang apa sudah jadi?


Jika di Sarawak dan Melaka boleh diadakan pilihanraya, apakah yang menghalang dan menjadi alasan untuk tidak mengadakan pilihanraya di Johor selepas musibah banjir ini reda? 


Mengapa di Melaka dan Sarawak boleh tetapi di negeri-negeri lain tidak boleh pula sedangkan di negeri tersebut keadaan majoriti yang amat tipis menyukarkan pentadbiran kerajaan untuk membantu rakyat? 


Pilihanraya tidak boleh diadakan berdasarkan bila ia senang (convenient) kepada ahli-ahli politik dan menteri. Ia perlu diadakan apabila mandat rakyat perlu diperoleh untuk memberi legitimasi kepada kerajaan dengan secepat mungkin seperti yang diperlukan sekarang. 


Sebab itu untuk menyelesaikan masalah ini kita perlu kembalikan semula mandat kepada rakyat melalui pilihanraya untuk menentukan legitimasi wakil-wakil rakyat yang mewakili mereka supaya kerajaan yang dibentuk adalah lebih stabil dan berlegitimasi agar pemulihan ekonomi negara dapat dibuat dengan lebih cepat dan berkesan melalui dasar-dasar yang lebih diyakini.


Usahlah cuba untuk melambat-lambatkan proses mendapatkan mandat rakyat ini dan berdegil ingin berpaut kepada jawatan kerajaan sehingga habis penggal tahun depan pula. Kita perlu buat pilihanraya sebaik sahaja wabak COVID-19 dan musibah banjir ditangani dan reda dalam tempoh beberapa bulan tahun ini. 


Selepas pilihanraya kita perlu gubal akta lompat parti supaya puak-puak pelompat dan pengkhianat parti ini tidak lagi boleh mengganggu-gugat kestabilan politik dan ekonomi negara. 


Selagi isu mandat ini tidak selesai selagi itu pelabur tidak akan yakin untuk melabur, dan selagi itu pemulihan ekonomi negara akan terbantut.


YB, cubalah fahamkan hal ini dan usahlah keliru dan pening-pening lagi.


Ikhlas dan salam,
ISHAM JALIL
16 Januari 2022


https://www.facebook.com/100044476781936/posts/485636692928886/?d=n







Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://kluangmanexpress.blogspot.com/2022/01/apakah-muhyiddin-akan-dipilih-semula.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mb Johor Mahu Prn Diadakan Beri Isyarat Bakal Bubar Dun

Mb Johor Mahu Prn Diadakan Beri Isyarat Bakal Bubar Dun

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 161 hits
Menteri Besar Johor Datuk Hasni Mohammad memberi isyarat bakal membubarkan Dewan Undangan Negeri dalam masa terdekat bagi memberi laluan pilihan raya negeri dijalankan Hasni dalam kenyataan terbaharunya hari ini memberi jaminan bahawa siste...
Anwar Akui Bimbang Kalah Prn Lagi Jika Dun Johor Dibubar

Anwar Akui Bimbang Kalah Prn Lagi Jika Dun Johor Dibubar

papar berkaitan - pada 13/1/2022 - jumlah : 169 hits
agendaily com13 1 2022Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anak muridnya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak dapat menyembunyikan kebimbangannya bakal kalah teruk sekali lag...
Prn Johor Tidak Perlu Pertembungan Kuasa Umno Punca Dun Dibubar Syed Ibrahim

Prn Johor Tidak Perlu Pertembungan Kuasa Umno Punca Dun Dibubar Syed Ibrahim

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 164 hits
Pilihan Raya Negeri Johor yang ditentang oleh Pakatan Harapan pada waktu rakyat masih belum pulih akibat kesan pandemik Covid 19 dan bencana banjir baru baru ini tetap menjadi pilihan terbaik pemimpin Umno BN Menurut Pengerusi Majlis Pimpin...
Prn Johor Bn Ikrar Rampas Parlimen Pasir Gudang Dan Dun Permas

Prn Johor Bn Ikrar Rampas Parlimen Pasir Gudang Dan Dun Permas

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 142 hits
PASIR GUDANG Barisan Nasional nekad akan merampas semula kerusi Dewan Undangan Negeri Johor Jaya dan DUN Permas dalam Pilihan Raya Negeri Johor nanti Naib Presiden UMNO Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata dua kerusi dalam Parlimen Pasi...
Umno Bn Johor Berkeyakinan Akan Sapu Bersih Di Semua Kerusi Dun Apabila Prn Johor Diadakan

Umno Bn Johor Berkeyakinan Akan Sapu Bersih Di Semua Kerusi Dun Apabila Prn Johor Diadakan

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 155 hits
PRN JOHOR MKT BERI LAMPU HIJAU BUAT UMNO JOHOR KUALA LUMPUR 15 Jan Majlis Tertinggi UMNO memberi lampu hijau kepada parti itu untuk bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Negeri Johor bagi mencari mandat baharu mendirikan kerajaan yang lebih...
Sultan Ibrahim Perkenan Bubar Dewan Dun Johor Berkuatkuasa Hari Ini Beri Laluan Prn

Sultan Ibrahim Perkenan Bubar Dewan Dun Johor Berkuatkuasa Hari Ini Beri Laluan Prn

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 125 hits
JOHOR BAHRU Sultan Johor Sultan Ibrahim Iskandar berkenan menandatangani watikah pembubaran Dewan Negeri Johor berkuatkuasa hari ini bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Negeri diadakan Terdahulu Sultan Ibrahim berkenan menerima mengadap...
Prn Johor Satu Lagi Gerakan Politik Ala Mao Tze Tung Oleh Umno

Prn Johor Satu Lagi Gerakan Politik Ala Mao Tze Tung Oleh Umno

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 156 hits
Umno telah bekerjasama dengan Bersatu PAS GPS dan Kelompok Pengkhianat dari Keadilan untuk tumbangkan Kerajaan Persekutuan pimpinan Pakatan Harapan pada Februari 2020 Ini bermakna Umno telah mengguna pakai strategi Mao Tze Tung yang memimpi...
Belum Tentu Menang Mic Tak Berhasrat Tanding Kerusi Tradisi Pada Prn Johor Kata Vigneswaran

Belum Tentu Menang Mic Tak Berhasrat Tanding Kerusi Tradisi Pada Prn Johor Kata Vigneswaran

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 128 hits
Presiden MIC S A Vigneswaran menjelaskan keputusan itu dibuat kerana percaturan dan kaedah lama yang dipraktikkan sebelum ini sudah tidak relevan dengan trend pengundian semasa PETALING JAYA MIC tidak berhasrat bertanding di beberapa kerusi...
Prn Johor Bersatu Mahu Bincang Segera

Prn Johor Bersatu Mahu Bincang Segera

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 126 hits
JOHOR BAHRU Parti Pribumi Bersatu Malaysia Johor akan mengadakan mesyuarat dalam masa terdekat bagi membincangkan persediaan menghadapi Pilihan Raya Negeri Setiausahanya Datuk Dr Sahruddin Jamal berkata mesyuarat itu akan melibatkan ketua k...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah