Anak Menghidap Sel Darah Pecah Bapa Ini Perlukan Rm720 000 Untuk Kos Rawatan


Sebelum ini isterinya disahkan mengidap Hemolytic Uremic Sindrome (HUS) atau sel darah pecah. Kali ini Mohd Nizrul Abdul Khair, 33 sekali lagi diduga apabila anak tunggalnya, Nur Rasysha Adellia, tiga tahun turut mengalami penyakit yang sama.
Dalam Laporan sebuah akhbar, Menurut Nizrul, ia bermula ketika Hari Raya Aidilfitri yang lalu dimana Rasyha mengalami cirit-birit hingga mukanya menjadi pucat lesu. Keadaan itu berterusan selama beberapa hari menyebabkan dia dan isteri Nor Aini Mohd Tamin, 31 terpaksa membawa anak mereka ke klinik berdekatan.
Namun penyakitnya hanya dapat dikesan selepas menjalani pemeriksaan lanjut di Hospital Parit Buntar, Perak namun kerana ketiadaan pakar di hospital berkenaan, kes anaknya itu dirujuk ke Hospital Taiping untuk pengesahan.
“SEBELUM ini isteri, kini anak pula menderita akibat penyakit yang sama…saya reda dengan ujian ini dan berdoa semoga usaha mencari dana buatnya dipermudahkan,” kata Mohd Nizrul.
Mohd Nizrul yang bekerja sebagai juruukur di Shah Alam buntu memikirkan nasib anak tunggalnya, Nur Raysha Adelia, tiga tahun yang menghidap hemolytic uremic sindrome (HUS) atau sel darah pecah.
Kos Rawatan cecah RM720,000 Berikutan penyakit itu, Nur Raysha memerlukan sebanyak RM720,000 bagi menampung kos 18 suntikan eculizumab bernilai RM40,000 setiap satu yang bertujuan untuk menghalang sel darah daripada pecah dan menyelamatkan buah pinggangnya daripada gagal berfungsi.
Menurut Mohd Nizul, pengambilan suntikan itu juga disyorkan sebagai alternatif bagi menggantikan rawatan plasmapheresis yang hanya dapat memberi kesan sementara.
“Memandangkan keadaannya yang tidak stabil, Nur Raysha dirujuk pula dan dimasuk ke wad Hospital Pulau Pinang sebelum ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM), Petaling Jaya bagi mendapatkan rawatan lanjut sebelum dibenarkan pulang ke rumah kira-kira dua minggu kemudian,” katanya lagi.
Jalani 17 Rawatan Plasmapheresis Bagaimanapun, kanak-kanak itu dimasukkan semula ke PPUM pada Ogos dan setakat ini sudah menjalani 17 sesi rawatan plasmapheresis.
Mohd Nizrul berkata, isterinya turut menghidap penyakit sama dan kini menjalani rawatan dialisis disebabkan masalah buah pinggang yang kronik akibat HUS.
Keadaan itu menyebabkannya terpaksa mengambil cuti tanpa gaji selama dua bulan bagi memantau keadaan Nur Raysha yang masih berada di wad.
“Buat masa ini, anak saya dalam keadaan sedar dan buah pinggangnya juga masih berfungsi tetapi belum boleh menjalani rawatan dialisis kerana usianya yang masih kecil.
“Saya pula tidak sampai hati meninggalkanya bersama isteri yang perlu menjalani rawatan dialisis setiap hari sejak penyakitnya bertambah kronik.
“Disebabkan tiada pilihan, saya ambil keputusan untuk memohon cuti tanpa gaji dan mujurlah majikan faham dan beri kelulusan.”
Ingin Lihat Anak Sembuh Menurut Mohd Nizrul, dana terkumpul setakat ini sebanyak RM60,000 dan diperoleh hasil sumbangan keluarga, rakan dan orang ramai.
“Terkejut juga bila doktor memaklumkan kos yang diperlukan untuk suntikan berkenaan.
“Namun, saya bersyukur kerana ramai prihatin dan berterima terima kasih kepada semua yang menghulurkan sumbangan.
“Selain sumbangan itu, saya turut berikhtiar dengan cara lain antaranya dengan memohon bantuan Lembaga Zakat Selangor, Tabung Pesakit Kementerian Kesihatan (KKM) dan platform pendanaan awam dalam talian, Kitafund.
“Diharapkan, usaha itu berhasil kerana apa yang saya mahukan adalah melihat Nur Raysha sembuh,” katanya.
Bagi yang ingin menghulurkan bantuan, orang ramai boleh menghulurkan sumbangan ke akaun RHB, 11816100032652 atas nama Mohd Nizrul Abdul Khair.
Sumber: Harian Metro
 
The post Anak Menghidap Sel Darah Pecah, Bapa Ini Perlukan RM720,000 Untuk Kos Rawatan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-menghidap-sel-darah-pecah-bapa-ini-perlukan-rm720000-untuk-kos-rawatan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bila Anak Jatuh Keluar Darah Mama Tentu Panik Bapa Ini Kongsi Cara Nak Pastikan Keadaan Anak Ok Ke Tak

Bila Anak Jatuh Keluar Darah Mama Tentu Panik Bapa Ini Kongsi Cara Nak Pastikan Keadaan Anak Ok Ke Tak

papar berkaitan - pada 20/9/2019 - jumlah : 297 hits
Memang seriau bila tiba tiba anak jatuh terluka dan seterusnya berdarah Boleh mengundang panic attack lah Tapi benda kalau nak jadi anak yang kita pantau depan mata pun boleh jatuh dan terluka Paling penting mama papa jangan panik dan cuba ...
Anak Tak Mampukah Nak Balas Jasa Ibu Bapa

Anak Tak Mampukah Nak Balas Jasa Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 377 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Seorang anak wajib mentaati dan berbakti kepada kedua ibu bapanya sama ada semasa hidup mahupun apabila keduanya telah meninggal dunia Antara amalan kebajikan yang boleh dilakukan oleh seseorang anak kepa...
Khabib Nurmagomedo Derma Lebih Rm417 000 Kepada Sekolah Anak Anak Yatim

Khabib Nurmagomedo Derma Lebih Rm417 000 Kepada Sekolah Anak Anak Yatim

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 297 hits
SETELAH berjaya menewaskan Dustin Poirier Khabib Nurmagomedov menyarungkan t shirt milik lawannya selepas perlawanan di UFC 242 minggu lalu Walau bagaimanapun Khabib menjual baju yang tertera nama Poirier itu dengan harga AS 100 000 sekalig...
Hiburan Ambil Anak Angkat Sufian Suhaimi Kini Bergelar Bapa

Hiburan Ambil Anak Angkat Sufian Suhaimi Kini Bergelar Bapa

papar berkaitan - pada 11/9/2019 - jumlah : 384 hits
Penyanyi Sufian Suhaimi menerusi akaun Instagram memaklumkan bahawa dia sudah mengambil seorang anak angkat lelaki bernama Faeq Razeeq Berkongsi foto momen mesra bersama kanak kanak lelaki itu Sufian meluahkan rasa syukur dengan nikmat dan ...
Anak Meragam Selepas 9 Malam Bukan Bermasalah Ibu Bapa Sepatutnya Dipersalahkan

Anak Meragam Selepas 9 Malam Bukan Bermasalah Ibu Bapa Sepatutnya Dipersalahkan

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 307 hits
Anak yang meragam selepas pukul 9 malam BUKANLAH anak yang bermasalah atau masalah sesiapa sahaja di sekeliling anak Yang SALAH adalah IBU BAPA yang tidak tidurkan anak awal yang tidak menyediakan jadual rutin anak yang membiarkan anak berj...
Balik Lepak Tengah Malam Rumah Berselerak Kena Pecah Mujur Anak Isteri Selamat

Balik Lepak Tengah Malam Rumah Berselerak Kena Pecah Mujur Anak Isteri Selamat

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 680 hits
Sesetengah suami mungkin suka keluar malam untuk minum minum bersama kawan Tak salah kerana ia umpama me time untuk suami Malangnya ada sesetengah suami gemar melepak sehingga awal pagi tinggalkan isteri dan anak anak sendirian Mungkin sero...
Bapa Rebah Tiba Tiba Undang Trauma Pada Dua Anak Kecil Hingga Kini Keduanya Masih Terkesan

Bapa Rebah Tiba Tiba Undang Trauma Pada Dua Anak Kecil Hingga Kini Keduanya Masih Terkesan

papar berkaitan - pada 13/9/2019 - jumlah : 294 hits
Tatkala keluarga lain sedang sibuk membuat persiapan akhir menyambut Hari Raya Aidil Adha pada 10 Ogos yang lalu keluarga kecil milik Norashikin Md Nor dikejutkan dengan insiden yang mengubah seluruh kehidupan mereka Sekitar jam 2 pagi Muha...
Usia Baru Setahun Lebih Tapi Gigi Anak Mereput Dan Patah Bapa Jaga Gigi Anak Kedua Untuk Tebus Kesilapan

Usia Baru Setahun Lebih Tapi Gigi Anak Mereput Dan Patah Bapa Jaga Gigi Anak Kedua Untuk Tebus Kesilapan

papar berkaitan - pada 18/9/2019 - jumlah : 575 hits
Bila bercerita mengenai anak bukan soal makan dan sakit anak sahaja ibu bapa perlu titik beratkan Gigi juga amanah Allah yang perlu dijaga oleh kita Anak tak pernah tahu mengenai giginya kita sebagai ibu bapalah yang bertindak menjaga dan m...
Kebakaran Bapa Reda Kematian Anak Oku

Kebakaran Bapa Reda Kematian Anak Oku

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 315 hits
TANAH MERAH 27 Sept Bapa kanak kanak Orang Kurang Upaya hiperaktif Muhammad Aqil Azfar Azman 11 yang ditemui rentung dalam kebakaran sebuah rumah di Kampung Paku Gual Ipoh mengakui terkejut namun reda dengan pemergian anaknya dalam kejadian...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools