Anak Meragam Selepas 9 Malam Bukan Bermasalah Ibu Bapa Sepatutnya Dipersalahkan


Anak yang meragam selepas pukul 9 malam BUKANLAH anak yang bermasalah atau masalah sesiapa sahaja di sekeliling anak.
Yang SALAH adalah IBU BAPA yang tidak tidurkan anak awal, yang tidak menyediakan jadual rutin anak, yang membiarkan anak berjaga tanpa perlu, yang membiarkan anak bersama gajet dan tv sesuka hati, yang permisif dan yang mengheret anak keluar tidak kira waktu.
Anak sepatutnya tidur awal supaya mendapat rehat dan tidur yang cukup. Orang tua yang tidak cukup rehat dan tidak cukup tidur pun akan bertindak tidak rasional, apatah lagi anak kecil yang sememangnya tidak boleh berfikir dengan rasional. Hormatilah perkembangan dan keperluan anak.

Dalam satu kajian menunjukkan 41.5% kanak-kanak di Malaysia tidak dapat tidur yang mencukupi. Tidur merupakan keperluan yang amat penting dan paling asas dalam perkembangan kanak-kanak.
Berdasarkan Maslow’s Hieraki tidur termasuk di dalam salah satu keperluan fisiologi yang paling penting untuk dipenuhi dengan baik.
Tidur bukan sahaja keperluan yang sangat penting bagi kanak-kanak tetapi bagi semua lapisan umur. Tetapi bagi kanak-kanak masa tidur mereka lebih panjang kerana mereka sedang dalam fasa membesar dan berkembang. Keperluan tidur yang tidak dijaga dengan baik akan memberi impak negative daripada sudut akademik dan juga sikap dan perangai mereka.

Berikut merupakan masa/jam tidur yang diperlukan bagi kanak-kanak:-
Umur 2 bulan ke bawah :12 – 18 jam
Umur 3 bulan – 1 tahun : 14 – 15 jam
Umur 1-3 tahun : 12 – 14 jam
Umur 3-5 tahun : 11 – 13 jam
Umur 5-12 tahun: 10 – 11 jam
Umur 12-18 tahun: 8.5 – 9.5 jam
Apa yang akan berlaku sekiranya kanak-kanak tidak cukup tidur?
Tidur yang tidak mencukupi akan menyebab kanak-kanak tidak dapat memberi tumpuan di dalam kelas dan ketika guru mengajar. Fokus mereka lebih tertumpu kepada usaha untuk tidak tertidur di dalam kelas.
Kesan yang lebih buruk terhadap kanak-kanak yang tidak cukup tidur adalah prefrontal cortex tidak dapat berfungsi dengan baik.
Prefrontal cortex merupakan sebahagian daripada otak depan yang berfungsi untuk membuat perancangan, berfikir secara luar kotak dan juga menganalisa.
Jadi kanak-kanak akan rasa terbeban ketika berhadapan dengan situasi untuk menyelesaikan masalah atau tidak menjumpai jawapan yang betul.
Fungsi prefrontal cortex yang menurun disebabkan tidak cukup tidur turut memberi kesan kepada interaksi sosial mereka.
Kekurangan fungsi ini akan menyebabkan kanak-kanak lebih pentingkan diri sendiri, kurang empati dan berdepan dengan kesukaran untuk menyelesaikan masalah.
Bagaimana Tidur Itu Mampu Membantu Otak Kanak-Kanak?
Tidur dapat membantu proses pembelajaranKanak-kanak memerlukan tidur yang berkualiti dan cukup bagi menguatkan ingatan terhadap informasi yang baru mereka terima dan tidur juga membantu informasi itu difahami dan dapat dihubung kait antara satu informasi dengan infromasi yang lain.
Lagi banyak perkara dan maklumat yang diterima mereka, lagi banyak tidur yang diperlukan. Mengajar mereka perkara baru ketika mereka dalam keadaan umpama mencurah air ke daun keladi.
Tidur Membantu Pembelajaran Kemahiran Motor yang Baru.Berdasarkan jurnal Memory stabilization and enhancement following music practice, apabila anak anda belajar kemahiran motor yang baru seperti memukul bola hoki, bermain gitar atau menari.
Tidur akan membantu otak menghantar memori jangka pendek(Short term memory) perkara yang di pelajarinya ke ‘cortex motor’.
Jadi bila diulang kembali kemahiran motor tersebut, mereka mampu lakukannya dengan lebih pantas dan lebih tepat.
Tidur Mampu Mendorong Otak Lebih KreatifAda satu istilah yang di panggil Hypnagogia. Hypnagogia merupakan situasi di mana seseorang itu antara Sedar dan Tidur. Di fasa ini, kita akan jumpa cara yang kreatif untuk menyelesaikan masalah ketika siang hari. Ini kerana otak menyusun dan menstrukturkan semula memori dan kesannya meningkatkan kreativiti
Tidur Membersihkan Toksik Di Dalam OtakOtak memerlukan tenaga untuk berfungsi. Hasil daripada itu menghasilkan sejenis toksik yang perlu disingkirkan melalui ‘glymphatic system’. Toksik ini perlukan di singkirkan kerana ada kajian menunjukkan toksik ini antara sebab berlakunya penyakit Alzherimer.
‘Glymphatic System’ berfungsi sepanjang masa tetapi lebih aktif ketika waktu tidur. Jadi untuk memastikan proses pembersihan berjalan dengan optimum kanak-kanak perlukan tidur yang cukup.

Tidur Menguatkan IngatanKetika tidur short-term memories akan ditukar kepada long-term memories. Ketika tidur otak akan memaparkan semula memori pada hari itu dalam proses yang penting untuk menguatkan ingatan.
Berdasarkan Sleep Deprivation dan False Memories tidak cukup tidur pada kanak-kanak bukan sahaja menyebabkan otak mereka gagal untuk menukar ‘short-term memories’ kepada ‘long-term memories’. Malah memori tersebut akan bercampur aduk antara daripada situasi yang lain dan mewujudkan false memories.
KESIMPULAN
Sebagai penjaga kepada kanak-kanak sama ada ibu-bapa atau guru, memastikan mereka mendapat tidur yang cukup sangat penting demi memastikan otak mereka dapat berfungsi dengan baik.
Kasihani mereka, mereka terlalu muda untuk ditekan dan dipaksa di luar kemampuan mereka.
Pastikan kanak-kanak mendapat keperluan asas mereka dengan optimum, demi memastikan kesan dan impak yang lebih hebat.
Sumber: Noor Afidah Abu Bakar (Parent Connect Consultancy) & rootofscience


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/09/anak-meragam-selepas-9-malam-bukan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Ibu Bapa Termakbul Selepas Setahun Menanti Keadilan Allahyarham Adib

Doa Ibu Bapa Termakbul Selepas Setahun Menanti Keadilan Allahyarham Adib

papar berkaitan - pada 28/9/2019 - jumlah : 571 hits
DARI malam tadi perasaan saya sangat berdebar sehingga pagi ini namun sebaik saja dimaklumkan keputusan inkues menyebelahi arwah saya rasa sangat lega kata ibu Muhammad Adib Asma Aziz 52 Asma berkata sebaik saja mengetahui keputusan itu dia...
Nak Tengok Anak Berbakti Kepada Ibu Bapa Sila Pergi Hospital Klinik

Nak Tengok Anak Berbakti Kepada Ibu Bapa Sila Pergi Hospital Klinik

papar berkaitan - pada 19/9/2019 - jumlah : 428 hits
Nak Tengok Anak Berbakti Kepada Ibu Bapa Sila Pergi Hospital Klinik Lumrah hidup adakalanya kita tak mampu menjaga ibu bapa Mungkin kerana kita lupa pengorbanan ibu bapa Dan mungkin juga kita tak layak leka mengejar harta dunia dan kekayaan...
Anak Degil Sampai Dipulau Ibu Bapa Lelaki Ini Tekad Buktikan Mampu Berjaya Hingga Terkenal Seluruh Dunia

Anak Degil Sampai Dipulau Ibu Bapa Lelaki Ini Tekad Buktikan Mampu Berjaya Hingga Terkenal Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 337 hits
Korang percaya tak pada keajaiban Mungkin ada yang percaya atau sebaliknya Tapi magik yang sebenar akan betul betul wujud bila korang yakin tiada satu manusia pun yang akan gagal sekiranya berusaha Jangan kata benda ni klise sebab ia bukan ...
Kurang Tidur Malam Handphone Penuh Gambar Anak Berlaku Pada Anda Maknanya Anda Seorang Ibu

Kurang Tidur Malam Handphone Penuh Gambar Anak Berlaku Pada Anda Maknanya Anda Seorang Ibu

papar berkaitan - pada 16/9/2019 - jumlah : 502 hits
Untuk ibu bapa yang pertama kali mendapat cahaya mata pastinya masih dalam proses pembelajaran Masih bingung dan buntu apa yang perlu dibuat jika si manja menangis dan sebagainya Untuk ibu berpantang pula sudah tentu menghitung hari supaya ...
Jantung Anak Berlubang Tersumbat Sejak Lahir Ibu Bapa Rayu Orang Ramai Bantu Sumbang Rm25 000 Untuk Kos Pembedahan Anak

Jantung Anak Berlubang Tersumbat Sejak Lahir Ibu Bapa Rayu Orang Ramai Bantu Sumbang Rm25 000 Untuk Kos Pembedahan Anak

papar berkaitan - pada 2/10/2019 - jumlah : 249 hits
Pasangan suami isteri merayu orang ramai tampil membantu menyumbangkan dana sebanyak RM25 000 bagi menampung kos pembedahan bayi perempuan mereka yang mengalami komplikasi jantung Rozita Radzi 33 berkata anak keenamnya Maya Alisha Mohd Hasr...
Anak Tak Mampukah Nak Balas Jasa Ibu Bapa

Anak Tak Mampukah Nak Balas Jasa Ibu Bapa

papar berkaitan - pada 27/9/2019 - jumlah : 376 hits
Assalamualaikum dan salam sejahtera Seorang anak wajib mentaati dan berbakti kepada kedua ibu bapanya sama ada semasa hidup mahupun apabila keduanya telah meninggal dunia Antara amalan kebajikan yang boleh dilakukan oleh seseorang anak kepa...
Bukan Salah Anak Lambat Membaca Ibu Bapa Kena Ajar Asas Dulu

Bukan Salah Anak Lambat Membaca Ibu Bapa Kena Ajar Asas Dulu

papar berkaitan - pada 21/9/2019 - jumlah : 469 hits
Ibu bapa semestinya menantikan perkembangan yang positif untuk anak anak Kan Setiap anak mempunyai perkembangan yang berbeza dan ada kalanya tidak mengikut aturan yang betul Menjadi kerisauan buat ibu ayah apabila anak berganjak ke tiga tah...
Kenapa Salahkan Artis Jual Flavour Vape Ibu Bapa Harus Pantau Anak Anak Shuib Sepahtu

Kenapa Salahkan Artis Jual Flavour Vape Ibu Bapa Harus Pantau Anak Anak Shuib Sepahtu

papar berkaitan - pada 24/9/2019 - jumlah : 994 hits
Seringkali dipersalahkan kerana menjual flavour vape akhirnya pelawak dan penyampai radio Shuib Sepahtu menyuarakan pendapatnya mengenai golongan selebriti menjadi mangsa kecaman oleh sesetengah pihak BACA Saya Setuju Jika Mamat Dikembalika...
Aplikasi Theasianparent Membantu Ibu Bapa Membesarkan Anak Yang Riang Sihat Dan Berkeyakinan

Aplikasi Theasianparent Membantu Ibu Bapa Membesarkan Anak Yang Riang Sihat Dan Berkeyakinan

papar berkaitan - pada 1/10/2019 - jumlah : 479 hits
Aplikasi theAsianparent Membantu Ibu Bapa Membesarkan Anak yang Riang Sihat dan Berkeyakinan Seiring dengan peredaran masa pada masa kini semua maklumat kini semuanya dihujung jari saja Apa maklumat yang kita nak cuma taip je kemudian searc...
Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Lesson In Economics From Hawkers Rebellion

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Masverse Unveils Groundbreaking Blockchain Platform

Tiga Lelaki Bakar Anak Kucing Diburu Polis

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Banjir Besar Dubai 2024 Ustaz Azhar Idrus



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Legacy Credit Emerges As A Substantial Shareholder In Vci Global

Sempena Mother S Day Enfagrow A Mindpro Menjemput Semua Ibu Ibu Untuk Hasilkan Lagu

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Power Of Storytelling In Marketing

Lirik Lagu Berharap Kau Kembali Fabio Asher