Anak Mengamuk Serentak Buat Mak Ayah Jadi Tak Keruan Tak Perlu Marah Marah Guna Teknik Disyorkan Pakar Ni


Bila anak mengamuk, mak ayah mulalah rasa tak keruan. Bertambah rasa tak keruan bila mana anak mula mengamuk serentak. Tidak dinafikan adakalanya mood anak kita yang kurang baik akan turut membuatkan mood kita sebagai mak ayah turut terkesan. Mulalah rasa nak menginga. Tak gitu?
Cemas dan tidak tahu bagaimana untuk bertindak bila mana berdepan dengan masalah sebegini. Puas dipujuk namun anak masih lagi berdegil. Nak biarkan atau macam mana? Jadikan perkongsian, OT Pn Aisyah Rozalli untuk anda mengatasi masalah ini.

BILA SEMUA ANAK MENGAMUK SERENTAK
Dan kita seorang diri uruskan, jom cuba lima strategi ini. Antara cabaran mak anak lebih dari seorang, adalah bila semua anak meragam serentak.
Anak saya 4 orang yang usianya selang 2 tahun. Jadi, saya faham. Cabaran itu, untuk diusahakan penyelesaiannya.
Jadi, saya nak ajak anda baca strategi ini, dan bincangkan. Adakah ianya possible untuk kita apply.

1. EMOSI BUKAN USAHA 1 HARI
Maksudnya, untuk mengelakkan keadaan mengamuk berirama (eh. beramai-ramai) dikalangan anak-anak kita, ianya adalah proses yang perlu berlaku SETIAP HARI. Terutamanya waktu anak tak mengamuk. Eh? Kenapa macam tu? Haaa…
Tengok point ke 2.
2️. NAK BELAJAR MASA TENANG.
Kalau masa anak mengamuk tu lah kita nak ajar anak apa yang boleh, apa yang tak boleh, jangan bergaduh adik beradik, jangan berebut harta bagai, memang tak jalan.
Sebab. Masa tu, tahap keresahan anak dalam keadaan tinggi. Anak no.1, tak puas hati mama dia sokong adik.
Anak no.2, tak puas hati mama dia asyik mengiyakan abang je. So, buat Social Story. Bincang dengan anak, masa waktu tenang.
Waktu kita tenang, anak tenang. Buat role play ke, main anak patung sambil cerita tentang sharing ke, berbuat baik sesama adik beradik, Allah sayang anak soleh.

3️. ADIL BUKAN BERMAKSUD SAMA
Memang. Kalau masa seorang anak mengamuk, kita terpaksa tinggalkan anak seorang lagi untuk uruskan anak yang mengamuk tu. Nanti, kita akan jadi resah.
“Eh. Takpe ke tinggalkan abang ni. Kesiannya rasa”.
Lagi pula anak seorang lagi tu jenis touchy-touchy kan. Rasa kesian bila terpaksa ketepikan dia untuk uruskan adik yang mengamuk.
It’s okey, Mama Ayah!!!
Adil tak bermaksud sama.
Adil bermaksud kita berikan apa yang diperlukan anak ketika itu. Anak yang mengamuk, perlu diberikan bantuan untuk tenang dahulu. Nanti, kita redeem balik dengan anak yang kita minta ketepi tadi.

4️. FAHAMKAN ANAK KONSEP SAYANG
Rajin-rajin cerita pada anak. “Kalau Husam tengah mengamuk, abang-abang semua duduk tepi dulu. Husam tengah tak boleh kawal rasa sedih/marah dia. Bagi mama tolong dia dulu ya”.
Dan cerita ini berlaku semasa semua anak tengah tenang.
“Kalau Imdad rasa marah, ambil bantal dan jerit dalam tu, ya. Kalau kita pukul orang, nanti Mama sedih. Anak soleh sayang orang.”
Beritahu pada semua anak yang mereka saling sayang-menyayangi. Dan kita sayang semua sekali. Dan sebab sayang itu, kita perlu belajar beri ruang kalau ada adik-beradik (atau mama ayah juga) tengah sedih atau marah. Nanti, sampai waktu mengamuk tu, kita tinggal nak ingatkan semula apa yang kita pernah cerita tu.

 
5️. LATIH ANAK FAHAM MAKSUD EMOSI
Bila anak faham maksud emosi dan tindakan biasa manusia bila sedang beremosi, anak akan tahu apa yang dirasainya.
Most of the time, anak mengamuk, tantrum sebab mereka tak faham perasaan besar yang mereka rasa. BIG EMOTIONS.
Jadi, bila kita selalu cerita, latih anak tentang emosi, nanti anak akan lebih mudah belajar mengawal emosinya, dan respon pada emosi orang lain. Dan…..
ELAKKAN LABEL ORANG!
Kalau ternampak ada anak orang lain mengamuk tepi jalan, jangan pula beritahu anak kita
“Ish.. ish nakal anak orang tu mengamuk-ngamuk”.
Kita nak POSITIVE REPONSE TOWARD BIG EMOTIONS. Bukan LET’S PUT A LABEL ON THE BIG EMOTIONS & PUNISH!

6️. RAJINLAH CAKAP “MAMA SAYANG AWAK”
Anak-anak yang ada ramai adik-beradik ni, mereka risau kalau mama atau ayah dah tak sayang mereka lagi.
Sebab ramai yang perlu mama ayah sayang kan. Jadi, rajin-rajinlah panggil anak, peluk, cium pipi, dahi dan sebutlah:
“Mama saaaayang Thufayl ni. Dah lah baik, soleh, pandai, sayang adik-adik. Mama happy sangat dengan Thufayl”
Sila ganti dengan nama anak sendiri.
7️. IT IS OKEY TO SHOW YOUR EMOTION
Mama, kalau kita teremosi masa uruskan emosi anak kita, IT IS TOTALLY OKEY! Anak perlu faham yang kita juga punya rasa sedih, marah, kecewa, gembira dan lain-lain.
Anak perlu faham perasaan kita juga. Cuma, kerana kita ni dah besar, matang. Kita tunjukkan juga macam mana cara kita kawal emosi kita.
Kalau tertengking, beritahu kenapa, dan beritahu kita minta maaf. Dan kita harap sangat anak kita tak buat lagi. Supaya kita tak termarah macam tu lagi.

Kalau termenangis depan anak, beritahu kenapa, dan beritahu anak yang kita keletihan, dan kecewa bila anak-anak selalu bergaduh. Dan the best. Bila kita berjaya uruskan emosi kita dengan tenang, anak boleh belajar dari kita macam mana nak uruskan emosinya.
Dan ajak anak usaha sama-sama untuk saling sayang antara satu sama lain. BERI ROLE ANAK UNTUK FAHAM KITA JUGA.
Baru anak boleh belajar empati.
Saya serius. Fahamkan anak tentang emosi. Akan sangat memudahkan perjalanan parenting kita.
Semoga bermanfaat.
Menarik: Selalu Sangat Pukul Kawan, Cara Anak Lepaskan Emosinya, Mak Ayah Kena Bantu Anak Kawal Diri

Sertai Webinar penyusuan terbesar ‘Mama Tak Penat Susukan Anak’ yang dianjurkan Pa&Ma tahun ini. Webinar PERCUMA ini menampilkan panel-panel hebat seperti Dato’ Dr Sheikh Muszaphar, Dr Seri Suniza, Dr Hairin Anisa, Puan Asiah Maharam dan perkongsian istimewa oleh Dato’ Siti Nurhaliza.
Selain mendapat ilmu penyusuan, peserta juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah.
Daftar segera di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-mama-tak-penat-susukan-anak/ atau terus scan QR Code pada poster.

Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Mengamuk Serentak Buat Mak Ayah Jadi Tak Keruan, Tak Perlu Marah-Marah, Guna Teknik Disyorkan Pakar Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-mengamuk-serentak-buat-mak-ayah-jadi-tak-keruan-tak-perlu-marah-marah-guna-teknik-disyorkan-pakar-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berbakul Bagi Arahan Pada Anak Satu Pun Anak Buat Tak Endah Mak Ayah Mungkin Salah Teknik

Berbakul Bagi Arahan Pada Anak Satu Pun Anak Buat Tak Endah Mak Ayah Mungkin Salah Teknik

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 323 hits
Mak ayah mana yang tak makin sakit kepala bila anak mula buat tak endah arahan yang kita berikan Penat berleter anak buat tak kisah saja Rupanya hendak marah anak perlu ada tekniknya Bukan main tembak saja Menurut Ahli Terapi Cara Kerja men...
24 Jam Tak Henti Main Bantu Anak Salurkan Tenaga Pada Tempat Sesuai Mak Ayah Buatlah Aktiviti

24 Jam Tak Henti Main Bantu Anak Salurkan Tenaga Pada Tempat Sesuai Mak Ayah Buatlah Aktiviti

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 273 hits
PKP yang semakin berpanjangan ini mula menampakkan kebosanan pada anak anak kita yang terperangkap lama di rumah Jangan biarkan anak tepu sebaliknya buatlah aktiviti anak di rumah Anak yang aktif bermain 24 tanpa henti memerlukan sesuatu un...
Selalu Sangat Pukul Kawan Cara Anak Lepaskan Emosinya Mak Ayah Kena Bantu Anak Kawal Diri

Selalu Sangat Pukul Kawan Cara Anak Lepaskan Emosinya Mak Ayah Kena Bantu Anak Kawal Diri

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 303 hits
Mula mula elok saja main sama sama bila dah mula bosan sudahnya pasti ada aksi memukul kawan Asal sahaja bergaduh mesti cepat naik tangan Jangan dibiarkan sahaja mak ayah perlu cepat bertindak Anak memukul kawan ketika bermain sebenarnya di...
Cuba Panduan Ini Kalau Mak Ayah Terpaksa Kongsi Bilik Tidur Dengan Anak

Cuba Panduan Ini Kalau Mak Ayah Terpaksa Kongsi Bilik Tidur Dengan Anak

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 399 hits
PERKARA pertama apabila anak makin membesar adalah mengasingkan bilik tidur bukannya kongsi bilik Mungkin semasa anak masih kecil tidak menjadi masalah tapi apabila makin membesar memang kena sediakan bilik berasingan Ada sesetengah mak aya...
Bukan Merajuk Tapi Anak Dah Mula Shut Down Pada Kita Mak Ayah Berlembutlah

Bukan Merajuk Tapi Anak Dah Mula Shut Down Pada Kita Mak Ayah Berlembutlah

papar berkaitan - pada 6/8/2021 - jumlah : 270 hits
Bertindak tegas dengan anak memang perlu Pun begitu ada waktun dan situasi bertindak tegas ini kelak akan membuatkan anak mula makan hati dan menjauh diri Bukan merajuk tetapi anak sudah mula shut down dengan kita Menurut Penulis Keibubapaa...
Sebelum Marah Marah Kenali Dulu 4 Personaliti Anak Dah Tahu Senang Nak Target

Sebelum Marah Marah Kenali Dulu 4 Personaliti Anak Dah Tahu Senang Nak Target

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 299 hits
Setiap anak mempunyai personaliti berbeza beza Kadang sebagai ibu bapa pening nak mengendali perangai anak anak Si abang atau kakak jenis sensitif adik pula jenis tak takut orang Sampai satu tahap suara ibu bapa terpaksa turun naik bagi pas...
Tak Sama Macam Ibu Ayah Bantu Anak Kuat Dalamannya Sebab Tu Lah Ayah Hero Pada Anak

Tak Sama Macam Ibu Ayah Bantu Anak Kuat Dalamannya Sebab Tu Lah Ayah Hero Pada Anak

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 202 hits
Tidak dinafikan anak anak kecil kita cukup selesa kala berada bersama figura bergelar ayah Malah ketika bermain pun anak anak lebih senang bermain bersama ayah berbanding ibu Aura ayah memang lain macam Ayah ibarat hero pada anak malah jati...
Pakar Sakit Puan Guna Sperma Sendiri Hamilkan Ratusan Wanita

Pakar Sakit Puan Guna Sperma Sendiri Hamilkan Ratusan Wanita

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 182 hits
Barwin menggunakan sperma yang salah termasuk miliknya sendiri ke atas sekurang kurangnya 100 pesakit wanita CTV News OTTAWA KANADA Seorang pakar sakit puan sebuah klinik kesuburan di Kanada bersetuju membayar saman berjumlah AS 10 juta ker...
Pernah Tak Anak Tunjuk 5 Sikap Ini Bahaya Kalau Ibu Ayah Biarkan

Pernah Tak Anak Tunjuk 5 Sikap Ini Bahaya Kalau Ibu Ayah Biarkan

papar berkaitan - pada 24/7/2021 - jumlah : 286 hits
Siapa yang tidak sayangkan zuriat sendiri kan Namun adakalanya sikap anak boleh menguji kesabaran ibu bapa Jom kenal pasti 5 perangai anak yang boleh mendatangkan kebimbangan Kebimbangan mengenai sikap anak Sebagai ibu bapa pastinya tertany...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Asan Lembu The Movie

Hospital Kuala Pilah

Potong Ikan Keluar Api

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Wan Ji Najib Dapat Layanan Sangat Istimewa Di Penjara



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Mangkuk Correle 2024

Diy Toy For Toddler

Peristiwa Nuzul Al Quran Dan Bekalan Air

Swaylin Bechuanka Nuan Chord

Sanusi Henti Retorik Kxp Tumpu Projek Loji Rawatan Air

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid