Pernah Tak Anak Tunjuk 5 Sikap Ini Bahaya Kalau Ibu Ayah Biarkan


Siapa yang tidak sayangkan zuriat sendiri, kan? Namun adakalanya sikap anak boleh menguji kesabaran ibu bapa. Jom kenal pasti 5 perangai anak yang boleh mendatangkan kebimbangan.


Kebimbangan mengenai sikap anak
Sebagai ibu bapa, pastinya tertanya-tanya apakah perwatakan anak yang mungkin di luar batasan normal seorang kanak-kanak.
Tidak dinafikan pada tahap tertentu, anda perlu berdepan dengan tingkah laku anak yang mungkin mendatangkan masalah.
Pastinya cara anda bertindak balas terhadap sikap anak itu memainkan peranan utama.
Pun begitu, terdapat beberapa perangai anak boleh dianggap sebagai petanda masalah yang lebih serius dan memerlukan bantuan profesional.
Fahami perangai anak
5 sikap anak berikut mungkin bermaksud mereka menderita gangguan tingkah laku atau didasari masalah tertentu.
Ia boleh digunakan untuk membantu anda mengenal pasti permasalahan anak, seterusnya membawa mereka untuk mendapatkan bantuan profesional bagi pencegahan awal.
#1. Membantah
Walaupun terdapat banyak penjelasan yang mendasari perangai anak ini, namun seringkali ia disebabkan gangguan tingkah laku seperti:
Gangguan hiperaktif kekurangan tumpuan (ADHD)
Gejala bertentangan dan bantahan (oppositional defiant disorder, ODD)
Conduct disorder (CD). Selalu tanda-tanda gangguan di atas sering bertindih kerana mempunyai gejala yang lebih kurang sama. Namun, perwatakan anak yang suka membantah ini akan lebih terserlah pada anak dengan ODD dan CD.
Walau bagaimanapun tidak dinafikan, ia adalah perkara biasa untuk seorang anak menguji had kesabaran anda. Jadi jika anak membantah permintaan anda, tawarkan sesuatu kepadanya, seperti, “Kalau Qila kemas mainan, kita boleh pergi berjalan di taman.”
Dan sekiranya mereka masih tidak mahu mengikutinya, berikan amaran yang diikuti dengan akibat. Paling penting, pastikan anda konsisten. Jangan hari ini anda memarahi perangai mereka dan keesokan harinya, tiada sebarang hukuman jika anak mengulanginya.
#2. Kurang tumpuan
Antara sikap anak yang paling menguji kesabaran ibu ayah apabila mereka tidak memberikan fokus. Situasi ini seringkali berlaku jika mereka tidak berminat kepada sesuatu perkara itu.
Namun, sekiranya anda menyedari mereka sukar menumpukan perhatian atau kerap bertukar aktiviti tanpa menyelesaikannya, ia mungkin gejala ADHD.
Anak juga mungkin tampak impulsif – melakukan sesuatu dengan terpaksa dan terlalu aktif.
#3. Agresif secara fizikal
Bermula daripada tantrum hingga interaksi negatif dengan rakan sebaya lain, perangai anak yang agresif secara fizikal pastinya perlu ditangani segera.
Sebagai contoh, bagi anak dengan CD, perwatakan ini mungkin akan dikembangkan dengan mencederakan haiwan pula.
Secara keseluruhan, anak akan mungkin lebih terlibat dalam pengaduhan dan sukar mendengar kata.
#4. Menyalahkan individu lain
Apabila anak berkelakuan buruk, adakah mereka akan menyalahkan individu lain?
Secara umumnya, ia adalah sikap anak yang biasa untuk mengelak daripada mendapat masalah. Tetapi bagi anak yang mempunyai gangguan tingkah laku, perwatakan ini akan lebih ketara dan kerap dilakukan.
Anda akan melihat perangai anak yang secara berterusan tidak mahu menggalas tanggunjawab serta keengganan untuk menanggung kesalahan mereka sendiri.
#5. Tingkah laku antisosial
Jangan tersilap ya parents, sikap malu dan antisosial tidak sama. Biasanya kanak-kanak lelaki yang menghidap conduct disorder akan lebih cenderung menunjukkan tingkah laku antisosial berbanding kanak-kanak perempuan.
Tingkah laku antisosial yang teruk pada fasa awal kanak-kanak akan membawa kepada diagnosis CD atau ODD.
Sebagai ibu bapa, anda juga akan melihat pelanggaran peraturan sosial, mengingkari autoriti dan mengabaikan individu lain.
Mengubah tingkah laku anak
Umumnya, seorang kanak-kanak cenderung meneruskan tingkah laku yang sama apabila diberikan penghargaan dan menghentikannya apabila tidak diendahkan.
Konsistensi tindak balas anda terhadap perangai anak adalah penting.
Ini kerana jika anda pernah memberi pujian di atas sikap anak yang tertentu, tapi pada hari lain hukuman diberikan untuk tingkah laku yang sama, ia boleh menyebabkan mereka keliru.
Apabila anda menganggap tingkah laku anak sebagai keadaan yang mendatangkan masalah, tiga pilihan berikut boleh dilakukan:
Tentukan bahawa perwatakan tersebut tidak menjadi masalah kerana ia sesuai dengan usia dan tahap perkembangan anak Cuba untuk menghentikan sikap tersebut sama ada dengan tidak mengendahkannya atau memberikan mereka hukuman tertentu yang bersesuaian Memperkenalkan tingkah laku baharu yang anda sukai dan perkukuhkan dengan memberi penghargaan pada anak jika mereka mengikutinya Bersabar dengan sikap anak Masalah tingkah laku kanak-kanak dapat diatasi dengan strategi disiplin yang konsisten. Perlu diingat bahawa adalah perkara biasa bagi anak-anak membuat perangai sekali-sekala.
Ini merupakan satu proses perkembangan yang perlu dilalui oleh anak anda. Tetapi, jika masalah tingkah laku tidak bertindak balas terhadap strategi disiplin atau sikap anak mula menjejaskan pelajaran dan hubungan rakan sebaya, berbincanglah dengan pakar pediatrik.

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Pernah Tak Anak Tunjuk 5 Sikap Ini? Bahaya Kalau Ibu Ayah Biarkan! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/pernah-tak-anak-tunjuk-5-sikap-ini-bahaya-kalau-ibu-ayah-biarkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setelah Solat Istikharah Ini Terbaik Buat Anak Syurga Kami Jumpa Ibu Ayah Di Sana Sayang

Setelah Solat Istikharah Ini Terbaik Buat Anak Syurga Kami Jumpa Ibu Ayah Di Sana Sayang

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 268 hits
Ibu mana yang tak sedih saat dapat tahu bayi yang dikandung mempunyai masalah Semua itu diketahui selepas melakukan detail scan dan bermulalah perjalanan anak syurga ini Walaupun awalnya sedih kerana perlu buat keputusan melahirkan bayi awa...
Cuba Panduan Ini Kalau Mak Ayah Terpaksa Kongsi Bilik Tidur Dengan Anak

Cuba Panduan Ini Kalau Mak Ayah Terpaksa Kongsi Bilik Tidur Dengan Anak

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 404 hits
PERKARA pertama apabila anak makin membesar adalah mengasingkan bilik tidur bukannya kongsi bilik Mungkin semasa anak masih kecil tidak menjadi masalah tapi apabila makin membesar memang kena sediakan bilik berasingan Ada sesetengah mak aya...
Sebelum Meninggal Dunia Ibu Dijangkiti Covid Pesan Pada Anak Pergi Rumah Anak Yatim

Sebelum Meninggal Dunia Ibu Dijangkiti Covid Pesan Pada Anak Pergi Rumah Anak Yatim

papar berkaitan - pada 29/7/2021 - jumlah : 278 hits
Seorang ibu tunggal yang dijangkiti Covid 19 sempat berpesan kepada dua anak perempuannya berusia tujuh dan sembilan tahun supaya pergi ke rumah anak yatim sebelum menghembuskan nafas terakhirnya pada Isnin Pemeriksaan awal menggunakan kit ...
Pandai Berdikari Tak Cemburu Dengan Adik Baru Vie Shantie Dedah Sikap Anak Ketiganya

Pandai Berdikari Tak Cemburu Dengan Adik Baru Vie Shantie Dedah Sikap Anak Ketiganya

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 259 hits
Sempena ulang tahun Vie Zaalia yang ke 8 Datin Vie Shantie Khan menerusi laman instagramnya memuat naik sebuah ucapan yang sangat istimewa buat anak ketiganya ini Datin Vie mendedahkan bagaimana sikap anak ketiganya itu dan menyifatkan Vie ...
Saya Akan Jaga Adik Adik Akan Ingat Pesan Arwah Ayah Ibu

Saya Akan Jaga Adik Adik Akan Ingat Pesan Arwah Ayah Ibu

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 277 hits
AGENDA DAILY Nazurah Nabilah Benyajeed bersama tujuh adiknya kini tinggal bersama ibu saudara di Rawang Selangor setelah kematian kedua ibu bapa akibat Covid 19 Berat mata memandang berat lagi bahu memikul Itu yang dialami Nazurah Nabilah B...
Tasha Shilla Akui Bab Anak Cepat Sangat Tersentuh Baru Tahu Perasaan Seorang Ibu

Tasha Shilla Akui Bab Anak Cepat Sangat Tersentuh Baru Tahu Perasaan Seorang Ibu

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 369 hits
Betullah orang kata emosi wanita sama ada ketika mengandung berpantang dan selepas mempunyai anak agak lain Mungkin juga sebab perubahan hormon dan juga perasaan selepas melihat anak membesar di depan mata Seperti apa yang dikongsikan oleh ...
Detik Mencemaskan Ibu Terpaksa Campak Anak Selepas Apartment Dijilat Api Video

Detik Mencemaskan Ibu Terpaksa Campak Anak Selepas Apartment Dijilat Api Video

papar berkaitan - pada 20/7/2021 - jumlah : 215 hits
Detik Mencemaskan Ibu Terpaksa Campak Anak Selepas Apartment Dijilat Api VIDEO DEMI menyelamatkan nyawa si anak seorang ibu terpaksa mencampak kanak kanak tersebut dari sebuah bangunan kediaman di bandar Durban KwaZulu Natal di Afrika Selat...
Ayah Baru Saja Tutup Usia Irwansyah Berusaha Tegar Saat Kondisi Ibu Memburuk Karena Covid 19

Ayah Baru Saja Tutup Usia Irwansyah Berusaha Tegar Saat Kondisi Ibu Memburuk Karena Covid 19

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 227 hits
Sudah mengupayakan berbagai cara dan melakukan yang terbaik untuk sang ibu kini Irwan hanya bisa berserah diri pada Tuhan dan berjuang lewat doa
Suka Lawan Cakap Ibu Bapa Anak Dihantar Ke Pulau Terpencil

Suka Lawan Cakap Ibu Bapa Anak Dihantar Ke Pulau Terpencil

papar berkaitan - pada 14/7/2021 - jumlah : 353 hits
BEIJING Sepasang suami isteri di China sanggup membawa anak perempuan mereka yang berusia 13 tahun ke sebuah pulau terpencil untuk memberi pengajaran kepada anaknya yang didakwa suka melawan cakap mereka Lapor Oddity Central polis di bandar...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Titah Addendum Kenyataan Dan Pendirian Anwar Didorong Pemegang Saham Terbesar Pakatan Harapan

Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams