Anak Lagi Cerdik Dan Berjaya Bila Besar Rangsangan Perlu Tepat Mak Ayah Perlu Persiapkan 5 Perkara Ni


Mana-mana ibu bapa pun pastinya mahukan anaknya menjadi orang yang berjaya suatu hari kelak. Namun kejayaan yang bakal diraih anak apabila besar nanti bukanlah satu hal yang mudah. Semuanya perlu dilakukan lebih awal, iaitu semasa anak-anak masih kecil lagi. Malah kebijaksanaan anak tidak datang sendiri. Anak yang kecil harus dirangsang untuk menjadikan mereka lebih cergas, aktif dan mempunyai otak yang bijak. Di sinilah ibu bapa memainkan peranan yang cukup kuat.
Kita nampak mudah, namun banyak perkara yang kita rasakan remeh dapat membentuk kemahiran berfikir anak setiap hari. Malah pelbagai aktiviti mudah juga dapat merangsang daya otak anak untuk menjadi lebih cergas sekaligus di asah untuk menjadi lebih bijak.
Demi menjadikan anak insan yang berguna, sukses dan hebat di masa hadapan, pastinya ada beberapa perkara yang seharusnya ibu bapa lakukan ketika anak-anak masih lagi kecil. Semua ini akan di bawa mereka sehinggalah mereka membesar.

Antara usaha ibu bapa untuk merangsang perkembangan 360ᵒ anak berhadapan masa hadapan adalah seperti berikut:
Dedahkan anak dengan persekitaran
Anak kecil kita memerlukan persekitaran yang sihat kerana inilah yang menjadikan daya imun mereka lebih kuat. Bila imun anak makin kuat, tubuh juga makin cergas dan otak berkembang dengan baik. Apa yang patut ibu dan ayah lakukan adalah membiar dan mendedahkan anak dengan pelbagai perkara terutamanya aktiviti luar yang membuatkan otak anak dirangsang dengan baik. Biarkanlah anak bermain pasir, berjalan tanpa kasut sambil memegang rumput-rumput yang segar. Begitu dengan bunyi-bunyian alam serta air yang mendamaikan. Semua ini buat anak berfikir dengan lebih baik sambil menerima oksigen yang baik untuk otak.

Tanamkan nilai-nilai murni dalam diri anak
Anak-anak tidak akan tahu dengan sendirinya jika tidak diajar. Menanamkan nilai-nilai murni pada diri anak adalah tanggungjawab ibu bapa. Ia perlu ditanam dan dipahat kemas dalam diri anak-anak semenjak mereka kecil lagi. Maka segala ilmu dan asas nilai-nilai murni perlu bermula dari rumah sebaiknya. Sikap suka membantu ibu bapa, kawan-kawan, guru, sayangkan haiwan, jaga kebersihan diri dan persekitaran perlu diterapkan sebaiknya agar mereka dapat menjadi insan yang pandai menilai baik dan buruk dan bertoleransi dengan masyarakat.

Hantar anak ke kelas perkembangan
Kita rasa membazir, walhal pendedahan daripada kebiasaan rutin harian kita buat anak makin berminat. Menghantar anak ke kelas-kelas perkembangan dapat memberi nilai tambah kepada anak-anak kita. Bukan hanya kemahiran bahkan kemahiran sosial, cara bergaul dan sebagainya turut membuatkan anak lebih berdikari malah bijak.
Kelas-kelas kemahiran misalnya seperti kelas balet, muzik, melukis dan sebagainya bukan hanya menambah ilmu bahkan anak juga didedahkan dengan pengalaman dari pelbagai aspek kehidupan termasuklah bersosial bersama kawan-kawan, berinteraksi dan menerima arahan disamping mengikuti rutin dan disiplin di kelas perkembangan. Semua ini menambahkan lagi ilmu dan keupayaan otak anak berfikir.

Bentuk rasa yakin diri dan berani
Sejak kecil lagi latih anak kecil kita untuk menjadi orang yang berani dan yakin dengan keupayaan dirinya. Elakkan perkataan ‘takut’ kerana ia membawa aura negatif. Latih anak untuk berjumpa dengan ramai orang, perkenalkan mereka dengan wajah-wajah yang asing saban hari agar dapat membiasakan anak-anak. Malah ketika membeli barang misalnya, latih anak untuk membayar sendiri supaya meningkatkan keyakinan dirinya disamping bijak membuat keputusan. Begitu juga setiap kali mereka memilih barangan sendiri. Yakinkan diri dengan keputusan mereka dan sebolehnya libatkan anak bagi mendorong mereka untuk lebih berinteraksi. Semua ini menjadikan minda anak lebih diuji.

Ajar anak kemahiran sosial
Kemahiran sosial adalah perkara penting yang mesti diajar kepada anak bagi mempersiapkan diri mereka untuk menempuh alam persekolahan kelak. Membiasakan diri dengan orang ramai, rasa yakin dan percaya, rasa belas kasihan pada insan lain, empati serta kebolehan untuk memahami dan berkongsi emosi orang lain merupakan elemen yang perlu dirasai melalui pengalaman. Inilah yang seharusnya cuba diterapkan oleh ibu ayah dalam membentuk anak cemerlang serta menjadi insan yang berguna kelak.

 
Lengkapkan pemakanan sihat
Anak yang sihat, cerdik dan pintar perlu disokong dengan pemakanan yang sihat, segar dan seimbang. Oleh itu menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk menyediakan makanan yang sihat dan segar serta paling utama jangan abaikan pengambilan susu kerana ia sangat berkhasiat dan dapat membantu anak membina tulang dan gigi yang kuat dengan kandungan kalsium yang tinggi.
Walaupun berdepan dengan masalah anak tidak mahu makan, cubalah berkreatif supaya nutrisi penting dapat diambil anak dengan sebaiknya. Barulah minda anak makin berkembang dan badan makin sihat.

EPISOD 1 PA&MA JOURNEY BERSAMA JOVIANNINA AKAN MENEMUI ANDA RABU INI!
Pa&Ma Musim ke-8 kembali lagi di kaca tv menemani anda. Kali ini, kami membawakan edisi Pa&Ma Journey Bersama JovianNina. Saksikan episod pertama dengan topik Anak Legasi Masa Depan pada 26 Ogos 2020 ini, jam 9 malam.
#PaMaJourneyBersamaJovianNina
#AstroRIA
#MajalahPAMA
https://cdn.majalahpama.my/2020/08/whatsapp-video-2020-08-25-at-6.48.21-am-24_31_861486.mp4 Nak macam-macam info? Join channel Telegram Pa&Ma D Parents 
The post Anak Lagi Cerdik Dan Berjaya Bila Besar, Rangsangan Perlu Tepat, Mak Ayah Perlu Persiapkan 5 Perkara Ni! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-lagi-cerdik-dan-berjaya-bila-besar-rangsangan-perlu-tepat-mak-ayah-perlu-persiapkan-5-perkara-ni/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Hiraukan Anak Menangis Rupanya Boleh Memudaratkan Therapist Kongsi Puncanya Cara Bagaimana Mak Ayah Nak Buat

Tak Hiraukan Anak Menangis Rupanya Boleh Memudaratkan Therapist Kongsi Puncanya Cara Bagaimana Mak Ayah Nak Buat

papar berkaitan - pada 31/8/2020 - jumlah : 386 hits
Anak menangis disebabkan pelbagai punca Adakah anda pernah mengabaikan tangisan bayi anda Ikuti perkongsian juruterapi ini Sebenarnya tangisan bayi dan kanak kanak sama sekali tidak boleh diabaikan ibu ayah mesti disiasat puncanya Menurut s...
Ini Sebab Anak Kena Ada Peneman Bila Mak Ayah Tiada Di Sisi Tapi Jangan Sampai Jadi Punca Sakit

Ini Sebab Anak Kena Ada Peneman Bila Mak Ayah Tiada Di Sisi Tapi Jangan Sampai Jadi Punca Sakit

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 285 hits
Anak ada bantal atau patung untuk teman tidur itu mungkin perkara biasa Tapi pernah atau tidak kita terfikir kenapa si kecil membutuhkan barangan sedemikian Perkongsian oleh Dr Redza Zainol tentang mengapa si kecil memilih untuk ada peneman...
Memang Setiap Perkembangan Anak Berbeza Tapi Kalau Mak Ayah Ambil Mudah Rosaklah Anak

Memang Setiap Perkembangan Anak Berbeza Tapi Kalau Mak Ayah Ambil Mudah Rosaklah Anak

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 273 hits
Setiap perkembangan anak tu tak sama biarlah dia belum pandai membaca sambil di suakan gajet pada anak Jika kita terlalu pegang kepada perkataan tak apa tanpa berusaha untuk merangsang perkembangan anak membiarkan anak sendirian tanpa komun...
Pesanan Ayah Pada Anak Perempuan Yang Bakal Berkahwin

Pesanan Ayah Pada Anak Perempuan Yang Bakal Berkahwin

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 354 hits
1 Jaga dirimu baik baik Jangan sampai berbohong dengan suami kerana dengan berbohong suamimu meragui kejujuranmu dan berprasangka buruk terhadap dirimu Ingatlah dua hal ini merupakan racun rumahtangga 2 Jagalah dirimu baik baik Jangan sampa...
Keterlaluan Ayah Tiri Di Bulukumba Caboeli Anak Dan Ponakan Istri Saat Nonton Tv

Keterlaluan Ayah Tiri Di Bulukumba Caboeli Anak Dan Ponakan Istri Saat Nonton Tv

papar berkaitan - pada 15/8/2020 - jumlah : 207 hits
Prilaku ayah tiri di Kabupaten Bulukumba Sulawesi Selatan ini sungguh keterlaluan Dia tega mencaabuuli anak tiri dan ponakan istrinya yang masih di bawah umur Pelaku Cahi saat ini sudah diamankan polisi di Mapolres Bulukumba Cahi mencebuli ...
Kalau Nak Anak Cerdik Beri Zat Besi Yang Cukup Kurang Zat Besi Dikaitkan Dengan Defisit Kognitif Pada Anak

Kalau Nak Anak Cerdik Beri Zat Besi Yang Cukup Kurang Zat Besi Dikaitkan Dengan Defisit Kognitif Pada Anak

papar berkaitan - pada 30/8/2020 - jumlah : 258 hits
Saya baru sahaja melahirkan anak sulung Saya ingin tahu apakah amalan pemakanan yang boleh membantu saya mendapatkan anak yang cerdik otaknya Pasti ramai ibu bapa yang inginkan anak cerdik dan pandai seperti ibu ini Baca Pemakanan sangat pe...
Ibu Ayah Berlumba Nak Anak Pandai Tapi Sayangnya Tak Bagi Main Kotor Memang Rugi

Ibu Ayah Berlumba Nak Anak Pandai Tapi Sayangnya Tak Bagi Main Kotor Memang Rugi

papar berkaitan - pada 12/8/2020 - jumlah : 342 hits
Zaman sekarang zaman semua hendak cepat Kita ada perkhidmatan fast food drive thru service yang mana boleh jimat masa makan dalam kereta sahaja Bahkan perkhidmatan grab car grab food juga semakin banyak sekarang ni Dari segi pengangkutan se...
Ini Senarai Takwim Penggal Cuti Persekolahan 2021 Dikeluarkan Kpm Yang Semua Mak Ayah Kena Tahu

Ini Senarai Takwim Penggal Cuti Persekolahan 2021 Dikeluarkan Kpm Yang Semua Mak Ayah Kena Tahu

papar berkaitan - pada 18/8/2020 - jumlah : 458 hits
Kementerian Pendidikan telah menyenaraikan senarai takwim bagi penggal dan cuti persekolahan untuk semua sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan bagi tahun 2021 Timbalan ketua pengarahnya Adzman Talib berkata penggal persekolahan bagi...
Baru Anak Sorang Dah Penat Mak Cik Anak 8 Elok Je Elak Cakap Macam Ni Pada Ibu Baru

Baru Anak Sorang Dah Penat Mak Cik Anak 8 Elok Je Elak Cakap Macam Ni Pada Ibu Baru

papar berkaitan - pada 14/8/2020 - jumlah : 532 hits
Perbandingan itu memang sentiasa ada tak kiralah daripada mula berkahwin sehinggalah dapat anak Tapi bagi yang hatinya tidak kental pasti tercuit rasa sedih down rasa diri tak berguna lebih lebih lagi ibu baru yang sedang berusaha untuk mem...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Yang Nilai Baik Dan Buruk Itu Dari Allah Bukan Dari Manusia

Oh Baju Melayu

First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered