Anak Dara Mawar Sebiji Daddy Manis Ikut Mommy Biarlah Apa Orang Kata Janji Sihat


“Biar apa orang nak kata, asalkan sihat dan membesar dengan sempurna.” Ini antara kata-kata sokongan orang ramai buat Mawar Rashid apabila ada beberapa individu yang mengecam wajah anak perempuan Mawar, Raden Seri Rossabella Cinta.
 
View this post on Instagram  
A post shared by MAWAR RASHID (@mawarashid)
Menerusi perkongsian Mawar, dia berkongsi foto anak perempuannya itu yang kini berusia dua bulan untuk tatapan umum.
Dalam perkongsian itu, ramai yang memuji kecomelan Cinta namun disebabkan ada beberapa komen negatif ramai yang marahkan individu terbabit kerana tak sepatutnya cakap begitu.

“Budak kecil pun nak body shamming. Nanti besar berubahlah”
“Baby semua comel, tak ada yang tak comel”
“Bersyukurlah, jangan condem anak orang lain. Semua anugerah Allah adalah yang terbaik” 

Bagaimanapun, ramai yang back up Mawar dan menganggap anak perempuan ikut muka daddy, sejuk rumah tangga.

Yang penting ada mix mommy dan daddy

Untuk info yang jelas, Pa&Ma ingin kongsikan kenapa bayi ketika di awal kelahirannya agak gelap dan selepas beberapa minggu atau bulan lamanya, cerah pula! Adakah ini normal? Jika ya, apakah penjelasannya? Teruskan membaca artikel ini untuk mengetahui jawapannya!
Sebab warna kulit bayi berubah mengikut umur
Tahukah anda, warna kulit bayi anda bergantung sepenuhnya kepada genetik anda dan suami?
Banyak mitos di luar sana yang sering diuar-uarkan mengenai hubungan pemakanan dan warna kulit bayi. Ingatlah, warna kulit bayi anda hanya berkaitan dengan genetik anda.
Tidak ada satu kajian pun yang menyokong isu pemakanan memainkan peranan penting dalam warna kulit bayi.
Oleh itu, janganlah para ibu mencuba terlampau banyak jenis makanan yang dicadangkan oleh mitos-mitos di luar sana semasa mengandung atau selepas melahirkan bayi.
Berikut merupakan penjelasan mengapa kulit bayi semasa lahir lebih gelap dan kusam berbanding selepas beberapa minggu kelahiran.

Kulit bayi berlainan mengikut jumlah masa kandungan
Tidak semua bayi yang lahir mempunyai kulit yang sama. Keadaan kulit bayi semasa lahir bergantung kepada jumlah minggu kandungan semasa lahir.
Bayi pramatang
Bayi pramatang mempunyai kulit yang berlainan jika dibandingkan dengan bayi cukup bulan.
Kulit bayi pramatang lebih nipis, dan mempunyai lapisan bulu halus dan lembut seluruh badan yang dikenali sebagai lanugo. Lapisan ini mampu membuatkan kulit bayi anda tampak lebih gelap.
Selain itu, bayi pramatang akan diselaputi dengan verniks, sejenis bahan yang berwarna putih, berminyak dan mempunyai konsistensi seperti keju. Verniks melindungi kulit bayi semasa lahir.
Bayi cukup bulan
Berbanding dengan bayi pramatang, bayi cukup bulan mempunyai lanugo dan verniks yang sedikit sahaja. Verniks hanya boleh dilihat di pelipat kulit seperti siku, lutut dan leher.
Bayi lewat bulan
Bayi lewat bulan mempunyai kulit yang lebih berkedut, dan lanugo jarang sekali dilihat pada mereka. Verniks juga amat sedikit dan hanya ada di pelipat-pelipat kulit.

Suhu badan dan persekitaran bayi
Semasa baru lahir, bayi mempunyai kulit yang nipis. Bayi mudah nampak kemerah-merahan kerana saluran darah yang aktif di bawah permukaan kulit mereka.
Selain itu, ia normal jikalau tapak tangan, tapak kaki dan jari-jemari bayi anda nampak kebiruan atau ungu semasa lahir. Hal ini kerana pengaliran darah belum aktif sepenuhnya dalam tubuh mereka.
Selalunya, kebiruan ini akan hilang sendirinya selepas beberapa hari. Namun, harus diingatkan bahawa kebiruan di tempat lain tubuh bayi ialah tidak normal dan memerlukan rawatan segera.
Bayi anda juga berupaya menjadi pucat kebiruan atau ungu ketika mereka kuat menangis. Selalunya, warna kulit akan kembali normal sebaik sahaja tangisan reda.
Jika warna kebiruan tidak reda, ini bermaksud bayi anda mempunyai masalah pernafasan atau peredaran darah. Sila berjumpa dengan doktor untuk rawatan lebih lanjut.

Dehidrasi mampu menyebabkan bayi anda gelap?
Ya, tepat sekali. Semasa lahir, bayi anda akan kelihatan lebih gelap dan kusam kerana banyak kehilangan air dan berat badan. Meskipun begitu, ibu ayah usah risau ya!
Warna kulit bayi anda akan berubah dan mempunyai tona yang lebih sekata setelah dia mula menyusu. Rutin penyusuan yang sekata memastikan bayi anda mendapat susu dan kandungan nutrien yang secukupnya.
Kulit bayi anda akan nampak lebih anjal, sihat dan tona sekata selepas beberapa hari menyusu.
Kredit: Ig Mawar Rashid & Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Anak Dara Mawar Sebiji Daddy, Manis Ikut Mommy! Biarlah Apa Orang Kata, Janji Sihat appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/anak-dara-mawar-sebiji-daddy-manis-ikut-mommy-biarlah-apa-orang-kata-janji-sihat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Slogan Pas For All Ternyata Gagal Semuanya Hanya Janji Janji Manis

Slogan Pas For All Ternyata Gagal Semuanya Hanya Janji Janji Manis

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 186 hits
February 22 2021 Pas yang sering mengangkat slogan Pas For All ternyata gagal mengotakan kata kata mereka sendiri secara praktikal apabila Setiausaha Kebangsaan Dewan Himpunan Pendukung Pas S Barathidasan bertindak keluar daripada parti itu...
Wajah Terkini 2 Anak Dara Arni Nazira Yang Cantik Amp Ayu Macam Kembar

Wajah Terkini 2 Anak Dara Arni Nazira Yang Cantik Amp Ayu Macam Kembar

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 602 hits
Sedar tak sedar dah bergelar anak dara puteri puteri Arni Nazira ni Macam kembar pun ada Semakin cantik dan ayu persis ibu mereka ketika muda Terpesona dan tak jemu mata memandang Puteri Aleeya Antasha anak sulung Arni yang kini berusia 21 ...
Anak Akan Simpan Dalam Otak Tiba Masa Dia Akan Apply Jaga Kata Kata Perbuatan Depan Anak

Anak Akan Simpan Dalam Otak Tiba Masa Dia Akan Apply Jaga Kata Kata Perbuatan Depan Anak

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 634 hits
Untuk menjadi ibu bapa terbaik mungkin mencabar Namun ia boleh diatasi jika anda mempunyai kemahiran keibubapaan Berikut antara tips keibubapaan yang perlu dimiliki Kemahiran keibubapaan Antara pekerjaan yang paling mencabar di dunia adalah...
Selepas 48 Jam Disuntik Dr Adham Kata Semuanya Sihat Walafiat

Selepas 48 Jam Disuntik Dr Adham Kata Semuanya Sihat Walafiat

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 174 hits
Oleh Dr Adham Baba dan KSU KKM menyatakan mereka bekerja seperti biasa dan dalam keadaaan sihat selepas 48 jam menerima suntikan vaksin COVID 19 SEJAK Pelan Imunisasi COVID 19 Kebangsaan dilancarkan Rabu lalu semua yang telah menerima sunti...
Asyik Kena Kata Tak Pandai Jaga Anak Ibu Jangan Tertekan Elak Dengar Apa Orang Kata

Asyik Kena Kata Tak Pandai Jaga Anak Ibu Jangan Tertekan Elak Dengar Apa Orang Kata

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 324 hits
Mendidik anak kecil bukanlah satu tanggungjawab yang mudah Ada kalanya kita rasa sudah cukup sempurna mendidik dengan cara kita sendiri Namun orang luar yang memandang sebaliknya cuba mengkritik cara didikan kita Jangan tertekan atau down d...
Sop Ikut Keperluan Semasa Tepis Tuduhan Keputusan Flip Flop Kata Ismail Sabri

Sop Ikut Keperluan Semasa Tepis Tuduhan Keputusan Flip Flop Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 200 hits
KUALA LUMPUR Kerajaan menepis tuduhan segelintir pihak yang mendakwa prosedur operasi standard perintah kawalan pergerakan 2 0 dilaksanakan secara flip flop sehingga menyusahkan banyak pihak Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob berkata pelaksa...
Jika Terpaksa Bagi Anak 0 7 Tahun Tengok Skrin Ini Rancangan Yang Sesuai Ikut Umur

Jika Terpaksa Bagi Anak 0 7 Tahun Tengok Skrin Ini Rancangan Yang Sesuai Ikut Umur

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 200 hits
Mungkin ada di antara ibu bapa yang terpaksa memberikan anak anak dibawah umur 7 tahun melihat TV atau gadget untuk mengalihkan perhatian mereka Namun ada juga yang risau tentang kesan penggunaan skrin terhadap anak anak Puan Terapis cara k...
6 Doa Untuk Anak Anak Ini Jika Diamalkan Mereka Akan Dengar Kata Lembut Hati

6 Doa Untuk Anak Anak Ini Jika Diamalkan Mereka Akan Dengar Kata Lembut Hati

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 214 hits
Setiap pasangan yang berkahwin mengimpikan rumah tangga bahagia Bila ada anak sudah pasti mahukan yang terbaik untuk anak Untuk mencapainya salah satunya mestilah melalui doa Jadi apakah doa untuk anak anak yang perlu ibu bapa amalkan Kali ...
Hiburan Tak Sanggup Berjauhan Terlalu Lama Mawar Rashid Angkut Anak Ke Set Penggambaran

Hiburan Tak Sanggup Berjauhan Terlalu Lama Mawar Rashid Angkut Anak Ke Set Penggambaran

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 203 hits
Setelah hampir dua tahun menyepi dari industri lakonan pelakon Mawar Rashid khabarnya bakal beraksi kembali untuk sebuah telefilem dijangka bermula pada khamis ini Sumber Instagram Mawar Rashid Dia yang sebelum ini ingin fokus kepada keluar...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus