Asyik Kena Kata Tak Pandai Jaga Anak Ibu Jangan Tertekan Elak Dengar Apa Orang Kata


Mendidik anak kecil bukanlah satu tanggungjawab yang mudah. Ada kalanya kita rasa sudah cukup sempurna mendidik dengan cara kita sendiri. Namun orang luar yang memandang sebaliknya cuba mengkritik cara didikan kita.
Jangan tertekan atau down dengan kata dan pandangan orang sekeliling. Kita dengan cara kita demi untuk memastikan anak kita berada di landasan yang baik ketika proses membesarnya.
Ibu Rose-Mesejnya Kasih tampil berkongsi permasalahan semacam ini. Namun katanya apa yang paling penting sekali adalah elakkan mengambil kisah dan asyik mendengar pandangan orang lain. Itulah yang sebaiknya.

TERTEKAN KERANA DIKATAKAN TIDAK PANDAI MENDIDIK ANAK.
Ibu.. saya merotan anak saya yang berusia 3 tahun berpunca dari rasa tidak tahan mendengar anak menangis berpanjangan sedangkan sudah dipujuk. Menangis pula tanpa sebab.
Hati bertambah marah bila datuknya menyebut kerana saya ibunya tak pandai mendidik anak maka anak jadi begitu. Menangis tanpa alasan. Saya jadi tertekan. Tertekan dengan kerenah anak tertekan dengan sikap ibu bapa sendiri yang dirasa tak memberi sokongan.

Apa harus saya buat ibu? Saya merotan tapak kakinya. Mencubit pipinya. Saya dah berusaha menjauhkan diri dari mendekati anak bila tidak berupaya memujuk. Tujuan saya untuk mengelak diri dari bertindak keterlaluan.
Tetapi bila saya dikata tidak pandai mendidik hanya kerana anak tidak dapat dipujuk, saya jadi marah. Dan melepas kemarahan kepada anak saya.
Jawapan Ibu;
Ramai ibu bapa terperangkap di dalam keadaan seperti ini. Tertekan dengan apa yang orang lain kata mengenai diri kita dan anak-anak kita.
Anda perlu faham, adakalanya kita perlu pekakkan telinga dengan tohmahan seperti ini. Walaupun ia datang dari orang yang kita hormat dan sayang. Kerana kita perlu ingat, anak kita adalah tangung-jawab kita. Oleh itu kita perlu tenang mengimbangkan keadaan.

Anak-anak kecil tidak akan menangis tanpa sebab. Itu puan perlu yakin. Inilah yang salahnya. Cepat sangat menuduh anak itu menangis kerana sengaja hendak menangis. Sedangkan mungkin dia resah.
Mungkin dia nampak apa yang kita tidak nampak dan dia takut. Mungkin dia sakit…oleh itu TOLONGLAH jangan cepat sangat menuduh anak kecil itu menangis tanpa sebab.
Ingat anak kecil tidak akan menangis tanpa sebab. Begitu juga kita yang sudah dewasa dan datuk nenek yang sudah tua!
Kedua, jika anak menangis bukan lah dia jahat atau kerana kurang didikan. Bila anak menangis adalah kerana dia mahu menyampaikan sesuatu permintaan dan telah rasa kecewa kerana apa yang dia ingin sampaikan tidak dapat difahami. Maka berusahalah untuk memahami dan menyelidik punca tangisan itu.

Maaf ya, Ibu perlu katakan di sini, mungkin dia rasa sedih bila orang merasakan dia anak yang manja, suka buat hal dan suka menyusahkan orang. Anak-anak kecil boleh merasakan apa yang terdetik di dalam hati kita orang dewasa.
Mereka tahu siapa yang mereka rasa selesa dan siapa yang tidak. Ambil saja anak itu dan layan serta peluk dia sehngga dia rasa selamat. Puan perlu tenang dan tidak perlu terikut dengan moodnya.
Ketiga, jika anak puan selalu menangis bukanlah itu bermaksud puan seorang ibu yang gagal mendidik anak puan. Dan BUKAN bermaksud puan seorang ibu yang bodoh!

Ya, puan memang belum tahu semua benda, namun puan bukan bodoh dan bukan ibu yang gagal. Puan hanya belum mahir dan sekarang ini sedang berusaha memahirkan diri.
Maafkanlah ibu bapa puan yang belum memahami. Namun, jangan jadi ibu yang tidak memahami anak-anak puan pula kerana mereka. Bila mereka mengatakan kepada puan perkataan yang menhiris hati, senyumkan saja dan ingatlah bahawa adakalanya puan juga pernah menyusahkan mereka dahulu.
Kemungkinan besar mereka hanya mahu menasihati. Dan berkemungkinan juga puan tersilap faham maksud mereka.
Dan niat mereka hanya mahukan puan lebih bijak. Maka berusahalah untuk menjadi lebih bijak mendidik anak-anak puan. Belajar, baca buku, baca, bincang, bertanya, membuat kajian dan hayati ilmu yang diperolehi. Dan yang penting dan tertinggi, mohon petunjuk dari Allah.

Apa-apa pun yang pasti jangan dilakukan ialah merotan dan memukul anak hanya kerana dia menangis dan malu dengan orang lain yang tidak memahami apa yang anak kita itu sedang bertarung di dalam dirinya.
Pesan Ibu kepada para datuk dan nenek, bijak dan kawallah perkataan kita. Kita ini adalah contoh kepada anak-anak kita yang sedang mendidik anak-anak mereka.
Elakkanlah melemparkan kata-kata yang bakal merungsingkan perasaan mereka dan menjadikan mereka lagi susah menjadi ibu bapa yang baik. Bimbing dengan positif. Mereka akan menghargai kita.
Dan cucu kita yang sekarang ini kecil dan banyak kerenah, bila kita memberi mereka tunjuk ajar dengan sabar dan penuh memahami mereka, mereka pula akan lebih menghormati dan sayang kepada kita.

Jika umur kita dan umurnya panjang akan sampai suatu masa nanti cucu kita lah yang akan memimpin tangan dan mungkin mengangkat kita kerana kita pada ketika itu tidak kuat lagi dan dia sudah dewasa dan kuat. Dia pula akan sabar dengan kelemahan kita pada masa itu.
Dunia ini sfera dan bergerak dimana yang sekarang ini di atas akan berada di bawah suatu hari nanti. Hidup kita di dunia ini ibarat roda kata orang.
Hanya Allah yang mengetahui.
Salam kasih,
Ibu Rose
Artikel berkaitan: Tak Perlu Jadi Ibu Terbaik Setiap Masa, Ada Waktunya Menyinga & Baran, Itu Normal Mama
Nak relaks, jom cuci mata di SINI.
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
 
The post Asyik Kena Kata Tak Pandai Jaga Anak, Ibu Jangan Tertekan, Elak Dengar Apa Orang Kata! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://majalahpama.my/asyik-kena-kata-tak-pandai-jaga-anak-ibu-jangan-tertekan-elak-dengar-apa-orang-kata/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

Anak Meronta Geli Pijak Tanah Rumput Ibu Ini Kongsi Jangan Cepat Sangat Pakaikan Kasut Pada Anak

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 301 hits
Ala comelnya kasut baby ni dah borong banyak kasut untuk baby Hari hari nak pakaikan dia kasut walaupun dalam rumah sebab comel Opss tunggu dulu mama sebelum mama borong kasut banyak banyak mama baca dulu perkongsian ini ya Tak salah kalau ...
Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

Jangan Rimas Anak Nak Tidur Suka Cari Jari Telinga Rambut Ibu Itu Ibarat Penenangnya

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 364 hits
Semestinya ibu ibu ada pengalaman ni kan Anak nak tidur mesti nak kita ada sebelahnya Selain tu ada juga yang perlu bantal busuk kain hisap jari gentel baju gosok telinga dan macam macam lagi Istimewanya juga anak kita ni bukan itu saja yan...
Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

Ibu Jangan Ambil Mudah Masalah Kecacingan Pada Anak

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 282 hits
Sekiranya anak anda hilang selera makan mengalami sakit perut cirit birit kembung pucat atau berat badan berkurangan anak anda mungkin mengalami masalah kecacingan Kecacingan atau jangkitan cacing biasa berlaku dalam kalangan kanak kanak da...
Wahai Ibu Jangan Lupa Jaga Diet Anda Dengan Pengambilan Makanan Sihat Ketika Hamil

Wahai Ibu Jangan Lupa Jaga Diet Anda Dengan Pengambilan Makanan Sihat Ketika Hamil

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 158 hits
Ibu anda jaga tak pengambilan makanan ketika hamil Tentu banyak pesanan berkaitan pemakanan telah anda dengar Ada yang biasa biasa seperti pengambilan air soya agar kulit bayi putih gebu Ada juga yang pelik seperti larangan memakan ulam ula...
Anak Tak Mahu Jaga Ibu Kudung Ditinggal Tepi Jalan Bersama Beg Baju Amp Pampers

Anak Tak Mahu Jaga Ibu Kudung Ditinggal Tepi Jalan Bersama Beg Baju Amp Pampers

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 291 hits
Kasih dan doa seorang ibu sememangnya amat berharga dan tidak akan ada penggantinya Namun ada juga anak yang sanggup mengabaikan tanggungjawab menjaga mereka ketika mereka sudah dimamah usia Menerusi perkongsian daripada Facebook Lembaga Za...
6 Doa Untuk Anak Anak Ini Jika Diamalkan Mereka Akan Dengar Kata Lembut Hati

6 Doa Untuk Anak Anak Ini Jika Diamalkan Mereka Akan Dengar Kata Lembut Hati

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 219 hits
Setiap pasangan yang berkahwin mengimpikan rumah tangga bahagia Bila ada anak sudah pasti mahukan yang terbaik untuk anak Untuk mencapainya salah satunya mestilah melalui doa Jadi apakah doa untuk anak anak yang perlu ibu bapa amalkan Kali ...
Bertuah Anak Lelaki Rapat Dengan Ibu Bukan Saja Lebih Pandai Tapi Bagus Peribadinya

Bertuah Anak Lelaki Rapat Dengan Ibu Bukan Saja Lebih Pandai Tapi Bagus Peribadinya

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 263 hits
Anak lelaki kalau dengan ibu dia cukup lemah Lagi lagi bila dipeluk dan diusap kepalanya Sebab itu ramai yang berpendapat anak lelaki boleh jadi hebat kalau dididik dengan baik oleh si ibu Benar karakternya berlainan berbanding anak perempu...
Risau Tengok Anak Orang Lebih Pandai Dari Anak Sendiri Punca Ramai Ibu Bapa Stres

Risau Tengok Anak Orang Lebih Pandai Dari Anak Sendiri Punca Ramai Ibu Bapa Stres

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 332 hits
Dalam keadaan hari ini semua ibu bapa berlumba lumba nak anak pandai dan berjaya Hasrat itu betul tetapi kita lupa dari aspek psikologi perkembangan anak kita masih lagi gagal jadi ibu bapa yang sepatutnya menyokong setiap kelebihan dan kek...
Jangan Layan Sangat Nanti Dia Mengada Tidak Akan Ada Anak Yang Manja Kalau Ibu Ayah Banyak Luangkan Masa

Jangan Layan Sangat Nanti Dia Mengada Tidak Akan Ada Anak Yang Manja Kalau Ibu Ayah Banyak Luangkan Masa

papar berkaitan - pada 24/2/2021 - jumlah : 327 hits
Jangan layan sangat budak tu nanti dia manja mengada ngada nasihat si A kepada si ibu Terkadang ada sahaja nasihat yang perlu ibu bapa muda dengar daripada orang sekeliling Maka rasa serba salah untuk mendidik anak anak mengikut cara sendir...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Takut Ditangkap Khalwat Pecut Kereta Hingga Terbabas

Crisis Management 101



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain

Untonglah Menantu Zahid Hamidi Dilantik Pengerusi Jiankun

Mad Science A Harley Sportster Grand Prix Racer By A Nuclear Chemist